REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozstrzygnął, jak i kto może skorzystać z ulgi meldunkowej. Meldunek należy liczyć od momentu rzeczywistego zameldowania, a nie nabycia nieruchomości. Zwolnienie podatkowe przysługuje tylko małżonkowi, który był zameldowany w mieszkaniu lub domu co najmniej rok.

ORZECZENIE

REKLAMA

REKLAMA

Zapadł przełomowy i bardzo korzystny wyrok dla osób, które korzystają z ulgi meldunkowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że skorzystać z ulgi mogą podatnicy, którzy byli zameldowani przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia mieszkania, przy czym termin 12 miesięcy należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie od formalnego nabycia lokalu. Ponadto w przypadku małżeństwa, jeśli tylko jeden z małżonków był zameldowany przez okres ponad roku, to zwolnienie w podatku dochodowym przysługuje tylko jednemu małżonkowi w części przychodu przypadającego na tego małżonka.

Moment zameldowania

Ulga meldunkowa dotyczy uzyskanego przychodu ze zbycia określonych nieruchomości i innych praw majątkowych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) po 31 grudnia 2006 r. Dotychczas organy podatkowe oraz Ministerstwo Finansów stały na stanowisku, że z ulgi mogą skorzystać jedynie podatnicy, którzy zbyli mieszkanie, a byli w nim zameldowani na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Jednak termin zameldowania przez rok nakazywały liczyć albo od 1 stycznia 2007 r., kiedy weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albo od momentu formalnego nabycia mieszkania. Odmienną interpretację wydała już Izba Skarbowa w Szczecinie, o czym informowała Gazeta Prawna (więcej GP nr 207/2007). Najnowszy wyrok WSA w Warszawie potwierdza, że termin 12 miesięcy zameldowania na pobyt stały, który jest niezbędny do skorzystania z ulgi meldunkowej, należy liczyć od faktycznego zameldowania w mieszkaniu. Z taką sytuacją mieli do czynienia małżonkowie, którzy złożyli skargę do warszawskiego sądu.

REKLAMA

Podatnicy byli właścicielami lokalu mieszkalnego, posiadali prawo odrębnej własności. Od 2004 roku do 8 stycznia 2007 r. zameldowany był w nim mąż. Żona natomiast była zameldowana w innym mieszkaniu. W 2007 roku sprzedali mieszkanie. W takim stanie faktycznym małżonkowie zwrócili się do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o interpretację, od jakiego momentu należy liczyć termin 12 miesięcy, który uprawniał do ulgi. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane m.in. z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej. Przepis określa jednak, że zwolnienie przysługuje pod warunkiem, że podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały nie krócej niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sprawie rozpatrywanej przez WSA organy podatkowe twierdziły, że przepis wszedł w życie 1 stycznia 2007 r., a zatem termin należy liczyć od momentu formalnego nabycia mieszkania. Ze stanowiskiem takim nie zgadzali się skarżący. Domagali się uznania zwolnienia w sytuacji, gdy mąż podatniczki był zameldowany przez ponad rok.

WSA po rozpoznaniu sprawy przyznał rację podatnikom. Sąd podkreślił, iż żaden przepis nie określa, że termin należy liczyć od dnia nabycia lokalu lub od 1 stycznia 2007 r.

- Termin 12 miesięcy należy liczyć wstecz od daty zbycia mieszkania - uzasadniał sąd.

Zameldowany tylko mąż

Drugi spór dotyczył tego, czy zwolnienie przysługuje obojgu małżonkom, skoro tylko mąż spełniał warunek zameldowania przez ponad rok. Skarżący domagali się uznania, że ponieważ jako małżeństwo mają wspólnotę majątkową, to zwolnienie przysługuje obojgu. Sąd nie podzielił jednak ani argumentów skarżących, ani stanowiska fiskusa, który twierdził, że skoro żona nie była zameldowana, to żadnemu z małżonków nie przysługiwało zwolnienie. Sąd w uzasadnieniu powołał się na art. 21 ust. 22 ustawy o PIT, zgodnie z którym zwolnienie ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Ponieważ przepisy są niejasne - podkreślał WSA - nie można ich interpretować na niekorzyść podatników. Sąd dokonał więc wykładni systemowej. Każdy z małżonków jest opodatkowany odrębnie. Skoro zatem tylko jeden z małżonków spełnia ustawowy warunek zameldowania, to jedynie jemu przysługuje prawo do zwolnienia w części przychodu, która na niego przypada.

Już wcześniej dla Gazety Prawnej wypowiadali się w duchu wyroku WSA eksperci (zob. GP nr 216/2007 strona 13).

Podkreślali oni, że przy braku ograniczeń ustawowych okres 12-miesięcznego zameldowania powinien być liczony wstecz od daty zbycia mieszkania bez jakichkolwiek ograniczeń. Jednocześnie radzili, żeby występować w swojej sprawie o interpretację podatkową, tak aby mieć pewność, że organ podatkowy nie zakwestionuje prawa do ulgi.

Wystąpić o interpretację

W celu potwierdzenia, że przy uldze meldunkowej ważny jest moment zameldowania, a nie nabycia nieruchomości, warto wystąpić do ministra finansów o interpretację podatkową. Jeśli odpowiedź będzie niekorzystna, trzeba odwoływać się od wydanego postanowienia, nawet wchodząc na drogę sądową. Pisząc wniosek o interpretację w sprawie, warto powołać się na oba pozytywne rozstrzygnięcia w tej kwestii, mimo że dotyczą one innych podatników.

Sygn. akt III SA/Wa 1387/07

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulga meldunkowa w praktyce

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać ogólną interpretację, w której potwierdzi, że przy uldze ważny jest moment zameldowania, a nie kupna nieruchomości. Obecnie jedynym stanowiskiem resortu w tej sprawie jest odpowiedź na interpelację poselską.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA