REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Meldunek decyduje o uldze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozstrzygnął, jak i kto może skorzystać z ulgi meldunkowej. Meldunek należy liczyć od momentu rzeczywistego zameldowania, a nie nabycia nieruchomości. Zwolnienie podatkowe przysługuje tylko małżonkowi, który był zameldowany w mieszkaniu lub domu co najmniej rok.

ORZECZENIE

REKLAMA

Autopromocja

Zapadł przełomowy i bardzo korzystny wyrok dla osób, które korzystają z ulgi meldunkowej. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że skorzystać z ulgi mogą podatnicy, którzy byli zameldowani przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia mieszkania, przy czym termin 12 miesięcy należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie od formalnego nabycia lokalu. Ponadto w przypadku małżeństwa, jeśli tylko jeden z małżonków był zameldowany przez okres ponad roku, to zwolnienie w podatku dochodowym przysługuje tylko jednemu małżonkowi w części przychodu przypadającego na tego małżonka.

Moment zameldowania

Ulga meldunkowa dotyczy uzyskanego przychodu ze zbycia określonych nieruchomości i innych praw majątkowych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) po 31 grudnia 2006 r. Dotychczas organy podatkowe oraz Ministerstwo Finansów stały na stanowisku, że z ulgi mogą skorzystać jedynie podatnicy, którzy zbyli mieszkanie, a byli w nim zameldowani na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy. Jednak termin zameldowania przez rok nakazywały liczyć albo od 1 stycznia 2007 r., kiedy weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, albo od momentu formalnego nabycia mieszkania. Odmienną interpretację wydała już Izba Skarbowa w Szczecinie, o czym informowała Gazeta Prawna (więcej GP nr 207/2007). Najnowszy wyrok WSA w Warszawie potwierdza, że termin 12 miesięcy zameldowania na pobyt stały, który jest niezbędny do skorzystania z ulgi meldunkowej, należy liczyć od faktycznego zameldowania w mieszkaniu. Z taką sytuacją mieli do czynienia małżonkowie, którzy złożyli skargę do warszawskiego sądu.

REKLAMA

Podatnicy byli właścicielami lokalu mieszkalnego, posiadali prawo odrębnej własności. Od 2004 roku do 8 stycznia 2007 r. zameldowany był w nim mąż. Żona natomiast była zameldowana w innym mieszkaniu. W 2007 roku sprzedali mieszkanie. W takim stanie faktycznym małżonkowie zwrócili się do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o interpretację, od jakiego momentu należy liczyć termin 12 miesięcy, który uprawniał do ulgi. Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane m.in. z odpłatnego zbycia budynku mieszkalnego, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej. Przepis określa jednak, że zwolnienie przysługuje pod warunkiem, że podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały nie krócej niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sprawie rozpatrywanej przez WSA organy podatkowe twierdziły, że przepis wszedł w życie 1 stycznia 2007 r., a zatem termin należy liczyć od momentu formalnego nabycia mieszkania. Ze stanowiskiem takim nie zgadzali się skarżący. Domagali się uznania zwolnienia w sytuacji, gdy mąż podatniczki był zameldowany przez ponad rok.

WSA po rozpoznaniu sprawy przyznał rację podatnikom. Sąd podkreślił, iż żaden przepis nie określa, że termin należy liczyć od dnia nabycia lokalu lub od 1 stycznia 2007 r.

- Termin 12 miesięcy należy liczyć wstecz od daty zbycia mieszkania - uzasadniał sąd.

Zameldowany tylko mąż

Drugi spór dotyczył tego, czy zwolnienie przysługuje obojgu małżonkom, skoro tylko mąż spełniał warunek zameldowania przez ponad rok. Skarżący domagali się uznania, że ponieważ jako małżeństwo mają wspólnotę majątkową, to zwolnienie przysługuje obojgu. Sąd nie podzielił jednak ani argumentów skarżących, ani stanowiska fiskusa, który twierdził, że skoro żona nie była zameldowana, to żadnemu z małżonków nie przysługiwało zwolnienie. Sąd w uzasadnieniu powołał się na art. 21 ust. 22 ustawy o PIT, zgodnie z którym zwolnienie ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków. Ponieważ przepisy są niejasne - podkreślał WSA - nie można ich interpretować na niekorzyść podatników. Sąd dokonał więc wykładni systemowej. Każdy z małżonków jest opodatkowany odrębnie. Skoro zatem tylko jeden z małżonków spełnia ustawowy warunek zameldowania, to jedynie jemu przysługuje prawo do zwolnienia w części przychodu, która na niego przypada.

Już wcześniej dla Gazety Prawnej wypowiadali się w duchu wyroku WSA eksperci (zob. GP nr 216/2007 strona 13).

Podkreślali oni, że przy braku ograniczeń ustawowych okres 12-miesięcznego zameldowania powinien być liczony wstecz od daty zbycia mieszkania bez jakichkolwiek ograniczeń. Jednocześnie radzili, żeby występować w swojej sprawie o interpretację podatkową, tak aby mieć pewność, że organ podatkowy nie zakwestionuje prawa do ulgi.

Wystąpić o interpretację

W celu potwierdzenia, że przy uldze meldunkowej ważny jest moment zameldowania, a nie nabycia nieruchomości, warto wystąpić do ministra finansów o interpretację podatkową. Jeśli odpowiedź będzie niekorzystna, trzeba odwoływać się od wydanego postanowienia, nawet wchodząc na drogę sądową. Pisząc wniosek o interpretację w sprawie, warto powołać się na oba pozytywne rozstrzygnięcia w tej kwestii, mimo że dotyczą one innych podatników.

Sygn. akt III SA/Wa 1387/07

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulga meldunkowa w praktyce

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać ogólną interpretację, w której potwierdzi, że przy uldze ważny jest moment zameldowania, a nie kupna nieruchomości. Obecnie jedynym stanowiskiem resortu w tej sprawie jest odpowiedź na interpelację poselską.

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA