REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rostowski ponownie ministrem finansów

REKLAMA

Premier Donald Tusk ponownie powierza stanowisko ministra finansów Jackowi Rostowskiemu.


REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jan Vincent Rostowski


Jan Vincent-Rostowski (na co dzień posługuje się imieniem Jacek) urodził się 30 kwietnia 1951 r. w Londynie.

REKLAMA

Ojciec Jacka - Roman Rostowski był osobistym sekretarzem Tomasza Arciszewskiego, premiera Rzeczpospolitej na uchodźstwie. W latach pięćdziesiątych XX w. ojciec Rostowskiego pracował w brytyjskim The Foreign and Commonwealth Office (odpowiednik ministerstwa spraw zagranicznych), w związku z czym dzieciństwo Jacek Rostowski spędził na placówkach dyplomatycznych w tropikach m.in. w Kenii, Mauritiusie i na Seszelach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W latach siedemdziesiątych studiował stosunki międzynarodowe, ekonomię i historię na University College London. W 1975 roku uzyskał tytuł magistra z ekonomii na London School of Economics and Political Science i rozpoczął pracę jako wykładowca ekonomii.

Wykładał też w School of Slavonic and East European Studies, University of London, w latach 1992-1995 był pracownikiem Centre for Economic Performance, London School of Economics and Political Science. W 1995 został profesorem mianowanym i dziekanem Wydziału Ekonomii na Central European University w Budapeszcie.

W latach 1989-1991 był doradcą ekonomicznym wicepremiera i ministra finansów Leszka Balcerowicza. Na początku lat dziewięćdziesiątych doradzał również rządowi Federacji Rosyjskiej w sprawach polityki makroekonomicznej.

W latach 1995-2000 oraz 2005-2006 pełnił funkcję dziekana Wydziału Ekonomii w Central European University w Budapeszcie. Od 1997 do 2001 r. był szefem Rady Makroekonomicznej w Ministerstwie Finansów, a w latach 2002-2004 doradcą prezesa NBP. Od 2004 r. do objęcia teki ministra finansów w rządzie Donalda Tuska był doradcą zarządu banku Pekao. Rostowski jest jednym z założycieli Centrum Analiz Społeczno-Ekonomicznych (CASE).

W 2007 roku kandydaturę Rostowskiego miał podsunąć premierowi Tuskowi Jan Krzysztof Bielecki. Początkowo minister finansów postrzegany był jako bezpartyjny fachowiec, jednak wkrótce okazało się, że doskonale czuje się w polityce i sejmowych debatach. Swoje tezy uzasadnia wyliczeniami.

W grudniu 2010 r., podczas debaty o zadłużeniu Polski, mówił m.in., że cieszy się jako minister finansów, iż opozycja zdała sobie sprawę, że deficyt i dług publiczny są poważnym problemem dla Polski. "Ale gdyby wasze plany były wprowadzone, to ten dług byłby o co najmniej 84 mld zł wyższy, niż jest" - przekonywał. "Wtedy nie tylko przekroczylibyśmy 55-proc. próg ostrożnościowy, ale otarlibyśmy się o limit konstytucyjny poziomu zadłużenia finansów publicznych - dodał.

Z kolei po debacie nad odwołaniem go w kwietniu 2011 r. oświadczył, że jest zawiedziony, iż nie było na niej szefa PiS Jarosława Kaczyńskiego i szefa SLD Grzegorza Napieralskiego.

 

"Jeśli chodzi o pana przewodniczącego Napieralskiego, byłem rozczarowany, jeśli chodzi o pana prezesa Kaczyńskiego, to byłem zaszokowany, bo po prostu seryjnie prezes Kaczyński na debaty ekonomiczne nie przychodzi. Rozumiem, że przez to w pewnym sensie przyznaje się do tego, że gospodarka ani go nie interesuje, ani nie uważa, że się na niej zna" - powiedział Rostowski.

Dwa lata temu Rostowski postanowił wstąpić w szeregi Platformy Obywatelskiej (w Londynie był członkiem Partii Konserwatywnej), a w wyborach do Sejmu w 2011 r. uzyskał mandat posła z ramienia tego ugrupowania.

Wśród zasług Rostowskiego wymienia się m.in. to, że Polska w czasie ostatniego kryzysu, jako jedyny kraj w Europie uniknęła recesji. Przeciwnicy Rostowskiego zarzucają mu, że zafundował Polsce "jazdę na gapę" - gdy inne kraje zwiększały wydatki, by pobudzić gospodarki, Rostowski postanowił je ograniczać.

Kiedy na początku 2010 r. odbierał Krzesło Roku 2009 tygodnika Warsaw Voice za to, że nie uległ panice podczas kryzysu, minister powiedział, że nie kierowała nim odwaga, ale strach "słusznie ukierunkowany".

"Jak zobaczyłem, że w październiku 2008 r. rentowności polskich obligacji wzrosły do 7,6 proc. i wyglądało na to, że w ogóle będzie prawie niemożliwe sprzedawanie przez jakiś czas tych obligacji, to uległem panice" - przyznał minister.

Już dwa lata temu Rostowski mówił, że najważniejszym wyzwaniem dla Europy będzie walka z zadłużeniem państw. Wieszczył, że kryzys finansowy może przeobrazić się w kryzys zadłużenia.

Krytycy Rostowskiego zarzucają mu, że forsował - skutecznie - zmiany w OFE polegające na przeniesieniu części składek z OFE do ZUS. Oskarżają go także, że zamiast uzdrawiać finanse publiczne, stosuje kreatywną księgowość poprzez włączanie niektórych wydatków z budżetu centralnego do instytucji zewnętrznych.

Resort finansów podaje na swojej stronie internetowej, że Jacek Rostowski jest zwolennikiem szybkiego wejścia Polski do strefy euro. Ostatnio minister powtarza, że co prawda celem Polski jest przystąpienie do strefy euro, jednak wcześniej musi ona przeprowadzić wewnętrzne reformy instytucjonalne.

Jest żonaty, ma dwoje dzieci. Mówi płynnie po angielsku, francusku, rosyjsku i hiszpańsku.

(PAP)

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA