REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kawa od szefa to przychód pracownika

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wartość pieniężna przyznawana pracownikom na zakup napojów z automatu biurowego stanowi ich przychód. Zdaniem fiskusa przychód powstaje niezależnie od formy przekazania napojów i faktu korzystania z nich. Eksperci uważają, że taka kwalifikacja świadczeń dla pracowników jest niezgodna z przepisami podatkowymi.

ANALIZA

REKLAMA

REKLAMA

Wartość pieniężna przyznawana pracownikom na zakup napojów z automatu stanowi ich przychód ze stosunku pracy niezależnie od tego, czy wartość ta przekazywana jest w formie banknotów lub kluczy chipowych - uznał w interpretacji naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (nr 1472/DPC/415-47/07/PK).

Pracownicy w omawianym przypadku otrzymywali karty chipowe, na podstawie których mogli korzystać z automatu z kawą. Zdaniem organu nieodpłatnym świadczeniem nie jest pobranie z automatu napoju ani nawet wypicie go przez pracownika. Przychodem jest kredyt znajdujący się na kluczu chipowym. Taka sytuacja - zdaniem urzędu - nie różni się niczym od sytuacji, gdy pracownicy nabywają te napoje za pieniądze otrzymane od pracodawcy jako wynagrodzenie. Klucze chipowe są swego rodzaju nośnikiem wartości pieniężnych. W związku z tym ich wartość stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy. Co takie podejście oznacza? Wzrost przychodów do opodatkowania. Co więcej, u pracownika powstanie przychód nawet wtedy, gdy z karty chipowej, a tym samym z kawy czy innego napoju nie skorzysta. Sam fakt otrzymania karty powoduje powstanie przychodu.

Zdaniem ekspertów to rygorystyczne podejście fiskusa do kwestii świadczeń pracowniczych, które nie znajduje uzasadnienia w przepisach.

REKLAMA

To niestety kolejne w ostatnim czasie niekorzystne rozstrzygnięcie w tym zakresie. Organy podatkowe zmieniły też swoje interpretacje przy opodatkowaniu PIT pakietów medycznych dla pracowników. Uważają, że pracodawca, uiszczając zryczałtowaną opłatę za usługi medyczne, faktycznie nie płaci za określone świadczenia, ale za objęcie pracowników opieką medyczną. W tej sytuacji nie ma znaczenia, czy pracownik skorzysta ze świadczenia medycznego i w jakim zakresie. Wartością nieodpłatnego świadczenia jest wysokość zryczałtowanej opłaty przypadającej na pracownika. Wartość ta jest przychodem pracownika podlegającym PIT (więcej w GP nr 218/2007).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus zmienia zdanie

Istota omawianego zagadnienia sprowadza się do zmiany traktowania przez organy podatkowe od początku tego roku świadczeń na rzecz pracowników w postaci różnych przywilejów, m.in. kart medycznych czy udostępnienia karty chipowej z zapisanym w niej kredytem do wykorzystania na napoje. Joanna Kanicka, partner w ITA Doradztwo Podatkowe, uważa, że fiskus chce opodatkować wszelkie tego typu świadczenia, uznając, że nie ich faktyczna konsumpcja, ale sam fakt ich przyznania stanowi wymierny przychód. Oczywiście można próbować się bronić przed takim automatycznym traktowaniem podobnych bonusów. Nie unikniemy jednak sytuacji, gdy wszelkie dookreślone i zwymiarowane przywileje pracownicze będą opodatkowane.

Z drugiej strony podatnicy chcieliby taki wydatek zaliczyć do kosztów podatkowych - fiskus stosuje tu zasadę lustrzanego odbicia, skoro ma być w kosztach, to musi być przychód.

- Nikogo nie razi już opodatkowanie składki na ubezpieczenie, które opłaca pracodawca na rzecz swoich pracowników. Nawet jeśli będziemy próbować twierdzić, że pracownik może nigdy z danego przywileju nie skorzystać, sam fakt, że ma do tego prawo, jest niezaprzeczalny - tłumaczyła Joanna Kanicka.

Radziła, żeby przeanalizować przyznawane pracownicze przywileje i zastanowić się, czy nie rodzą one podobnych skutków.

- Zalecałabym wprowadzenie wewnętrznej polityki w tym zakresie, gdyż fiskus musiałby wtedy podjąć z nami polemikę, gdyby chciał nasze podejście zakwestionować. Zastanówmy się, jakie rozwiązanie zastosuje fiskus opodatkowując prywatny użytek samochodów firmowych - dodała Joanna Kanicka.

Uprawnienie z ustawy

Świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy nie stanowią przychodu pracownika.

Na ten aspekt zwróciła uwagę Barbara Pyzel, doradca podatkowy w KPMG, która stwierdziła, że zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek dostarczania wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów. Pracodawca może zdecydować, jakiego rodzaju będą to napoje, i w zasadzie większość organów podatkowych nie kwestionuje tego prawa.

- Przepisy o bhp nie mówią jednak nic o ekwiwalentach za napoje. Dlatego organy mogą ten fakt wykorzystać i zaliczać kwoty środków pieniężnych otrzymywane przez pracowników z przeznaczeniem na napoje do ich przychodów. Karty do automatów z napojami mogą być traktowane jako nieobligatoryjne ekwiwalenty - ostrzegała Barbara Pyzel.

Zwolnienie podatkowe

W omawianej interpretacji organ podatkowy stwierdził, że wartość kredytu znajdującego się na kluczu chipowym, uprawniającym do pobierania kawy z automatu, stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy.

- W tym przypadku może mieć zastosowanie zwolnienie podatkowe, wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT. Przepis ten zwalnia z podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych - podkreśliła Katarzyna Kaczor, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Wyjaśniła, że przepisy BHP nakładają na pracodawców obowiązek zapewnienia wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów.

- Oznacza to, że wartość kredytu na karcie chipowej, uprawniającej do pobierania np. kawy z automatu, może korzystać ze zwolnienia, o ile pracodawca nie ma innej możliwości wydania pracownikom napojów - dodaje ekspert PricewaterhouseCoopers.

Musi być realna korzyść

Arkadiusz Michaliszyn, prawnik, partner w CMS Cameron McKenna, uważa, że cytowana interpretacja jest błędna.

- Urząd powołał się na art. 12 ustawy o PIT, który definiuje przychód ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych. Natomiast właściwsze byłoby rozpoczęcie wykładni od analizy art. 11 ustawy o PIT, który definiuje pojęcie przychodu w ogóle i jest nadrzędny nad art. 12 ustawy o PIT. Przewiduje on, że przychodem są pieniądze otrzymane lub oddane do dyspozycji oraz otrzymane świadczenia - podkreślał Arkadiusz Michaliszyn.

Jego zdaniem nie wystarczy postawić świadczenia do dyspozycji podatnika, aby je opodatkować. Świadczenie stanowić będzie przychód, jeżeli zostanie przez podatnika otrzymane.

- Kawa nie jest pieniądzem, tylko świadczeniem. Oddanie chipu jest oddaniem pracownikowi świadczenia w postaci kawy do dyspozycji. Tak długo jak pracownik nie zakosztuje jej wonnego aromatu, tak długo o przychodzie mowy być nie może - argumentował Arkadiusz Michaliszyn.

Pieniądze do rozliczenia

W interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie spółka przekazuje pracownikom klucze chipowe służące do pobierania gorących napojów z automatu. Klucze mają taką samą wartość 45 zł netto do wykorzystania w danym miesiącu dla każdego pracownika. Spółka uważa, że w przypadku przekazania takich kluczy nie jest możliwe ustalenie faktycznego korzystania z nich przez pracowników i w związku z tym nie powinno się przypisywać tej usługi jako świadczenia pracowniczego do opodatkowania.

Urząd udzielający odpowiedzi był innego zdania. Wartość kart jest przychodem podlegającym PIT. Taki pogląd podziela także Joanna Patyk, konsultant podatkowy w BDO Numerica. Według niej w omawianym przypadku karta chipowa jest nośnikiem określonej kwoty pieniężnej. Istnieje również możliwość przypisania tej kwoty do konkretnego pracownika. W związku z tym organ podatkowy prawidłowo zakwalifikował otrzymane karty chipowe do przychodów pracownika podlegających opodatkowaniu.

A co w sytuacji, gdy pracodawca kupuje i przekazuje pracownikom napoje, w tym kawę?

- Powstanie wtedy świadczenie w naturze na rzecz pracowników. W związku z tym, że nie można przypisać wydatków na zakup kawy do konkretnego pracownika, nie występuje opodatkowanie przychodu pracownika z tego tytułu. Takie stanowisko potwierdzają wyjaśnienia niektórych organów podatkowych - podkreśliła Joanna Patyk.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ile wyniesie pensja pracownika

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać ogólną interpretację podatkową, jak powinny być traktowane podatkowo zarówno karty chipowe, dzięki którym pracownik może skorzystać z napojów z automatu, jak i same napoje otrzymywane od pracodawcy.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

REKLAMA

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA