REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kawa od szefa to przychód pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Wartość pieniężna przyznawana pracownikom na zakup napojów z automatu biurowego stanowi ich przychód. Zdaniem fiskusa przychód powstaje niezależnie od formy przekazania napojów i faktu korzystania z nich. Eksperci uważają, że taka kwalifikacja świadczeń dla pracowników jest niezgodna z przepisami podatkowymi.

ANALIZA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Wartość pieniężna przyznawana pracownikom na zakup napojów z automatu stanowi ich przychód ze stosunku pracy niezależnie od tego, czy wartość ta przekazywana jest w formie banknotów lub kluczy chipowych - uznał w interpretacji naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (nr 1472/DPC/415-47/07/PK).

Pracownicy w omawianym przypadku otrzymywali karty chipowe, na podstawie których mogli korzystać z automatu z kawą. Zdaniem organu nieodpłatnym świadczeniem nie jest pobranie z automatu napoju ani nawet wypicie go przez pracownika. Przychodem jest kredyt znajdujący się na kluczu chipowym. Taka sytuacja - zdaniem urzędu - nie różni się niczym od sytuacji, gdy pracownicy nabywają te napoje za pieniądze otrzymane od pracodawcy jako wynagrodzenie. Klucze chipowe są swego rodzaju nośnikiem wartości pieniężnych. W związku z tym ich wartość stanowi przychód pracowników ze stosunku pracy. Co takie podejście oznacza? Wzrost przychodów do opodatkowania. Co więcej, u pracownika powstanie przychód nawet wtedy, gdy z karty chipowej, a tym samym z kawy czy innego napoju nie skorzysta. Sam fakt otrzymania karty powoduje powstanie przychodu.

Zdaniem ekspertów to rygorystyczne podejście fiskusa do kwestii świadczeń pracowniczych, które nie znajduje uzasadnienia w przepisach.

To niestety kolejne w ostatnim czasie niekorzystne rozstrzygnięcie w tym zakresie. Organy podatkowe zmieniły też swoje interpretacje przy opodatkowaniu PIT pakietów medycznych dla pracowników. Uważają, że pracodawca, uiszczając zryczałtowaną opłatę za usługi medyczne, faktycznie nie płaci za określone świadczenia, ale za objęcie pracowników opieką medyczną. W tej sytuacji nie ma znaczenia, czy pracownik skorzysta ze świadczenia medycznego i w jakim zakresie. Wartością nieodpłatnego świadczenia jest wysokość zryczałtowanej opłaty przypadającej na pracownika. Wartość ta jest przychodem pracownika podlegającym PIT (więcej w GP nr 218/2007).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fiskus zmienia zdanie

Istota omawianego zagadnienia sprowadza się do zmiany traktowania przez organy podatkowe od początku tego roku świadczeń na rzecz pracowników w postaci różnych przywilejów, m.in. kart medycznych czy udostępnienia karty chipowej z zapisanym w niej kredytem do wykorzystania na napoje. Joanna Kanicka, partner w ITA Doradztwo Podatkowe, uważa, że fiskus chce opodatkować wszelkie tego typu świadczenia, uznając, że nie ich faktyczna konsumpcja, ale sam fakt ich przyznania stanowi wymierny przychód. Oczywiście można próbować się bronić przed takim automatycznym traktowaniem podobnych bonusów. Nie unikniemy jednak sytuacji, gdy wszelkie dookreślone i zwymiarowane przywileje pracownicze będą opodatkowane.

Z drugiej strony podatnicy chcieliby taki wydatek zaliczyć do kosztów podatkowych - fiskus stosuje tu zasadę lustrzanego odbicia, skoro ma być w kosztach, to musi być przychód.

- Nikogo nie razi już opodatkowanie składki na ubezpieczenie, które opłaca pracodawca na rzecz swoich pracowników. Nawet jeśli będziemy próbować twierdzić, że pracownik może nigdy z danego przywileju nie skorzystać, sam fakt, że ma do tego prawo, jest niezaprzeczalny - tłumaczyła Joanna Kanicka.

Radziła, żeby przeanalizować przyznawane pracownicze przywileje i zastanowić się, czy nie rodzą one podobnych skutków.

- Zalecałabym wprowadzenie wewnętrznej polityki w tym zakresie, gdyż fiskus musiałby wtedy podjąć z nami polemikę, gdyby chciał nasze podejście zakwestionować. Zastanówmy się, jakie rozwiązanie zastosuje fiskus opodatkowując prywatny użytek samochodów firmowych - dodała Joanna Kanicka.

Uprawnienie z ustawy

Świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy nie stanowią przychodu pracownika.

REKLAMA

Na ten aspekt zwróciła uwagę Barbara Pyzel, doradca podatkowy w KPMG, która stwierdziła, że zgodnie z przepisami pracodawca ma obowiązek dostarczania wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów. Pracodawca może zdecydować, jakiego rodzaju będą to napoje, i w zasadzie większość organów podatkowych nie kwestionuje tego prawa.

- Przepisy o bhp nie mówią jednak nic o ekwiwalentach za napoje. Dlatego organy mogą ten fakt wykorzystać i zaliczać kwoty środków pieniężnych otrzymywane przez pracowników z przeznaczeniem na napoje do ich przychodów. Karty do automatów z napojami mogą być traktowane jako nieobligatoryjne ekwiwalenty - ostrzegała Barbara Pyzel.

Zwolnienie podatkowe

W omawianej interpretacji organ podatkowy stwierdził, że wartość kredytu znajdującego się na kluczu chipowym, uprawniającym do pobierania kawy z automatu, stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy.

- W tym przypadku może mieć zastosowanie zwolnienie podatkowe, wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 11b ustawy o PIT. Przepis ten zwalnia z podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do uzyskania na ich podstawie posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków, artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych - podkreśliła Katarzyna Kaczor, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

Wyjaśniła, że przepisy BHP nakładają na pracodawców obowiązek zapewnienia wszystkim pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów.

- Oznacza to, że wartość kredytu na karcie chipowej, uprawniającej do pobierania np. kawy z automatu, może korzystać ze zwolnienia, o ile pracodawca nie ma innej możliwości wydania pracownikom napojów - dodaje ekspert PricewaterhouseCoopers.

Musi być realna korzyść

Arkadiusz Michaliszyn, prawnik, partner w CMS Cameron McKenna, uważa, że cytowana interpretacja jest błędna.

- Urząd powołał się na art. 12 ustawy o PIT, który definiuje przychód ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych. Natomiast właściwsze byłoby rozpoczęcie wykładni od analizy art. 11 ustawy o PIT, który definiuje pojęcie przychodu w ogóle i jest nadrzędny nad art. 12 ustawy o PIT. Przewiduje on, że przychodem są pieniądze otrzymane lub oddane do dyspozycji oraz otrzymane świadczenia - podkreślał Arkadiusz Michaliszyn.

Jego zdaniem nie wystarczy postawić świadczenia do dyspozycji podatnika, aby je opodatkować. Świadczenie stanowić będzie przychód, jeżeli zostanie przez podatnika otrzymane.

- Kawa nie jest pieniądzem, tylko świadczeniem. Oddanie chipu jest oddaniem pracownikowi świadczenia w postaci kawy do dyspozycji. Tak długo jak pracownik nie zakosztuje jej wonnego aromatu, tak długo o przychodzie mowy być nie może - argumentował Arkadiusz Michaliszyn.

Pieniądze do rozliczenia

W interpretacji Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie spółka przekazuje pracownikom klucze chipowe służące do pobierania gorących napojów z automatu. Klucze mają taką samą wartość 45 zł netto do wykorzystania w danym miesiącu dla każdego pracownika. Spółka uważa, że w przypadku przekazania takich kluczy nie jest możliwe ustalenie faktycznego korzystania z nich przez pracowników i w związku z tym nie powinno się przypisywać tej usługi jako świadczenia pracowniczego do opodatkowania.

Urząd udzielający odpowiedzi był innego zdania. Wartość kart jest przychodem podlegającym PIT. Taki pogląd podziela także Joanna Patyk, konsultant podatkowy w BDO Numerica. Według niej w omawianym przypadku karta chipowa jest nośnikiem określonej kwoty pieniężnej. Istnieje również możliwość przypisania tej kwoty do konkretnego pracownika. W związku z tym organ podatkowy prawidłowo zakwalifikował otrzymane karty chipowe do przychodów pracownika podlegających opodatkowaniu.

A co w sytuacji, gdy pracodawca kupuje i przekazuje pracownikom napoje, w tym kawę?

- Powstanie wtedy świadczenie w naturze na rzecz pracowników. W związku z tym, że nie można przypisać wydatków na zakup kawy do konkretnego pracownika, nie występuje opodatkowanie przychodu pracownika z tego tytułu. Takie stanowisko potwierdzają wyjaśnienia niektórych organów podatkowych - podkreśliła Joanna Patyk.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ile wyniesie pensja pracownika

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać ogólną interpretację podatkową, jak powinny być traktowane podatkowo zarówno karty chipowe, dzięki którym pracownik może skorzystać z napojów z automatu, jak i same napoje otrzymywane od pracodawcy.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA