REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eparagony w Polsce to nie nowość. Od ponad roku przedsiębiorcy wystawiają ich miliony miesięcznie

Eparagony w Polsce to nie nowość. Od ponad roku przedsiębiorcy wystawiają ich miliony miesięcznie
Eparagony w Polsce to nie nowość. Od ponad roku przedsiębiorcy wystawiają ich miliony miesięcznie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Już kilkaset firm w Polsce, od maja 2022 roku wystawia miesięcznie miliony elektronicznych dokumentów fiskalnych, jakimi są eparagony. Jest to możliwe dzięki nowelizacji ustawy o VAT z marca 2020 roku. Według badań firmy Deloitte aż 70 procent Polaków chce korzystać z eparagonów. Cenią oni przede wszystkim trwałość dokumentów i wygodę, kładąc również nacisk na bezpieczeństwo danych. Jednocześnie korzyści dla przedsiębiorców oraz uniwersalność rozwiązania sprawiają, że baza klientów i partnerów dynamicznie rośnie, upowszechniając nowy standard rynkowy. Pionierem usługi jest Platforma Detalistów, twórca HUB-u eparagony.pl, który jest rozwijany już od pięciu lat.

Czym jest eparagon?

Eparagon to cyfrowa alternatywa dla papierowych paragonów, która jest równoważna dokumentowi w formie fizycznej. Gdy sprzedawca wydaje kupującemu eparagon, nie musi drukować dowodu zakupu w tradycyjny sposób. Decyzja o wyborze formy należy do konsumenta. Umożliwiła to nowelizacja ustawy o VAT z 31 marca 2020 r. (USTAWA z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. 2020 poz. 568), która zrównała prawnie paragon tradycyjny z wersją elektroniczną. Od tamtej pory są to równoprawne dokumenty fiskalne i mogą być wykorzystywane jako dowód zakupu m.in. w momencie zwrotu towaru czy reklamacji. Od strony technologicznej wystawianie eparagonów stało się możliwe dwa lata później – w maju 2022 roku dzięki eparagony.pl, pierwszemu HUB-owi tego typu w Polsce.

Autopromocja

W jaki sposób wydawane są eparagony?

Eparagon fiskalny to dokument elektroniczny, który powstaje podczas komunikacji z tzw. repozytorium, czyli systemem do wydawania eparagonów (takim jak np. eparagony.pl) a urządzeniem fiskalnym online sprzedawcy. 

Po fiskalizacji sprzedaży system pobiera zaszyfrowane dane bezpośrednio z urządzenia fiskalnego, jednocześnie zatrzymując wydruk papierowej wersji paragonu. Następnie przygotowuje wizualizację danych dla obu stron transakcji. Klient może otrzymać eparagon, np. w formie linku zaszytego w mailu transakcyjnym od sklepu internetowego, na swoje konto w programie lojalnościowym lub anonimowo na telefon w sklepie stacjonarnym – bez rejestracji czy instalowania dedykowanych aplikacji. W zależności od dostawcy różnić się będzie czas dostępności dokumentu (np. serwer rządowy – 30 dni, HUB eparagony.pl – 3 lata).

Eparagony z perspektywy sprzedawcy

Od momentu wejścia rozwiązania na rynek, eparagony wzbudziły zainteresowanie przedsiębiorców dzięki korzyściom biznesowym i usprawnieniom, które z uwagi na ograniczenia i wymogi prawne dotychczas nie były możliwe do zrealizowania. Równie ważnym elementem była i jest powszechna dostępność – zgodnie z prawem eparagony może wystawiać każdy przedsiębiorca niezależnie od branży czy modelu sprzedaży.

- Eparagony to dla sprzedawcy przede wszystkim usprawnienia i oszczędności finansowe. Weźmy jako przykład proces fiskalizacji w magazynie sklepu internetowego. Zamiast drukować paragony, a później wkładać je do odpowiednich paczek przed wysyłką czy też wystawiać dodatkowo faktury imienne do paragonów, sprzedawca wystawia automatycznie jeden dokument elektroniczny. Obniża to koszty operacyjne, dzięki automatyzacji zmniejsza wymiar roboczogodzin i usprawnia procesy logistyczne. Co więcej, eparagony poprawiają doświadczenie klienta i mają wymiar proekologiczny. Co roku w Polsce marnowane jest ponad 30 milionów litrów wody oraz wycinane są lasy o powierzchni 115 boisk piłkarskich – tylko po to, aby zamienić je na papierowe paragony, które przeważnie i tak lądują w śmietniku – komentuje Michał Kwieciński, CTO eparagony.pl.

Cyfrowa alternatywa dla klasycznej wersji paragonów to forma promująca rozwój nowoczesnych modeli sprzedaży. Jednocześnie oferuje wiele korzyści konsumentom, a to wpływa na chęć korzystania z nich, co potwierdziły ostatnie badania rynku.

Co o eparagonach myślą Polacy?

Z perspektywy konsumenta eparagon to synonim trwałości i wygody. W miejsce papierowego świstka, który łatwo jest zgubić lub zniszczyć, kupujący otrzymuje trwałą i dostępną w dowolnym momencie wersję cyfrową. Jest to szczególnie istotne przy długoterminowych gwarancjach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z badania „Otwartość Polaków na e-paragony”, które wykonała firma doradcza Deloitte w lutym 2023 r., 2/3 badanych słyszało i wie, czym jest eparagon. Polacy są też w większości otwarci na korzystanie z tej formy – wskazuje tak aż 70 proc. ankietowanych. Głównym motywatorem do wyboru eparagonu jest gwarancja, że dane kupującego będą bezpieczne (40 proc. wskazań). Według autorów badania właśnie obawy o prywatność danych mogą być powodem, dla którego ankietowani zdecydowanie nie chcą korzystać z aplikacji rządowej (zaledwie 1 proc.). Pozostałe 99 proc. preferuje inne, niezależne formy odbioru eparagonów, które już dziś mogą zaproponować im sprzedawcy.

Eparagony działają w Polsce już od ponad roku

Pierwszy eparagon w Polsce wystawiono w maju 2022 roku. Było to możliwe dzięki wysiłkom twórców systemu eparagony.pl, który jest pierwszym niezależnym HUB-em eparagonów w naszym kraju. Od tamtej pory z usługi korzysta kilkaset firm, a eparagony.pl odnotowują dwucyfrowe wzrosty liczby realizowanych wdrożeń miesiąc do miesiąca.

- Dzięki naszej determinacji i ekspertyzie eparagony funkcjonują w Polsce już od ponad roku. Z rozwiązania korzystają firmy z bardzo różnych branż: od sprzedaży internetowej każdego rodzaju (np. YES, Barbora czy Świat Książki), przez handel stacjonarny (np. sieć stacji paliw AVIA), po usługi cateringowe (np. Maczfit) i inne. Różnorodność firm, które obsługujemy, jasno wskazuje, że rozwiązanie jest uniwersalne i elastyczne. Dotyczy to także modeli sprzedaży. Na początku rozwiązaniem interesował się głównie e-commerce, a obecnie mamy coraz więcej projektów w handlu stacjonarnym, także w tych mniej konwencjonalnych formach, jak sprzedaż autonomiczna i omnichannel – wyjaśnia Cezary Pierzan, CEO Platformy Detalistów, twórcy marki eparagony.pl.

- Wprowadzenie elektronicznych wersji paragonów nie tylko pozwoliło nam na zwiększenie efektywności i płynności procesów, ale także pomaga nam dbać o środowisko. Pierwsza i najbardziej oczywista korzyść, którą zauważyliśmy po wdrożeniu eparagonów, to znacząca optymalizacja procesu zakupowego po stronie klienta. Do tego dochodzi istotna automatyzacja procesu w zakresie fiskalizacji transakcji w naszej logistyce, w tym również skrócenie czasu poświęconego na ten etap. Nie można jednak pominąć aspektu ekologicznego, który dla nas, jako odpowiedzialnej firmy, jest niezwykle ważny. Decydując się na eparagony, zredukowaliśmy zużycie papieru oraz ilość odpadów generowanych przez naszą działalność – o eparagony.pl opowiada Piotr Chojnacki, Dyrektor Sprzedaży w firmie YES.

- System i HUB eparagony.pl jest odpowiedzią na potrzeby nowoczesnego sklepu internetowego: rezygnacja z papierowych wydruków może usprawnić procesy logistyczne i zredukować koszty, promując jednocześnie ekologię i ruch zero waste – komentuje Jacek Kinecki, CEO Przelewy24.

Krótka historia eparagonów w Polsce

Pierwsze intensywne rozmowy między stroną ministerialną a rynkiem, w tym m.in. Platformą Detalistów (eparagony.pl), firmą Novitus oraz Fundacją Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego dotyczące wprowadzenia eparagonów w Polsce rozpoczęły się już w 2017 roku i trwały przez ponad 3 lata.

Po aktualizacji ustawy VAT przez Ministerstwo Finansów w marcu 2020 roku, w którą wpisane zostały eparagony, miały miejsce dalsze prace innych resortów, w tym nad rozporządzeniami niezbędnymi do praktycznego wejścia usługi w życie. Następnie pierwsze urządzenia fiskalne otrzymywały homologację na obsługę eparagonów. Wszystkie te działania w maju 2022 roku umożliwiły wybranym firmom rozpoczęcie wystawiania eparagonów za pośrednictwem pierwszego HUB-u eparagonowego w Polsce – eparagony.pl.

Plany rozwoju eparagonów

W popularyzację i wdrożenia usługi eparagonów zaangażowanych jest już kilkadziesiąt firm partnerskich, które wspierają jej rozwój na różnych poziomach. Wśród nich wymienić można m.in. Przelewy24, Deloitte, Kotrak czy Infinite.

- Stale poszerzamy nasze grono partnerów, aby wdrożenia stawały się jeszcze szybsze i łatwiejsze. Nasza sieć partnerska pokrywa bardzo różne branże, co pozwala nam dostarczać rozwiązania na miarę potrzeb różnych klientów i modeli sprzedaży – dodaje Cezary Pierzan.

Popularność eparagonów w polskim handlu stale rośnie. Oczekuje się, że ten i przyszły rok przyniosą masowe upowszechnienie tej formy dokumentów fiskalnych w sprzedaży internetowej przy jednoczesnym dalszym rozwoju w handlu stacjonarnym. Pod względem technologicznym dla handlu stacjonarnego dostępne są na rynku różne modele. HUB eparagony.pl koncentruje się na rozwiązaniach, które zapewniają wygodę i bezpieczeństwo danych, a więc nie wymagają rejestracji konsumenta, posiadania aplikacji czy zbierania jego danych. Przykładem może być wykorzystanie smartfonów do skanowania kodów QR czy odczytu tagów NFC. Popularne są też wdrożenia eparagonów w istniejących aplikacjach lojalnościowych sprzedawców. W niedalekiej przyszłości ich wydawanie będzie możliwe również podczas realizowania płatności bezgotówkowych. 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od kryptowalut 2024. Jak rozliczyć?

Kiedy należy zapłacić podatek, a kiedy kryptowaluty pozostają neutralne podatkowo? Co podlega opodatkowaniu? Jaki PIT trzeba złożyć?

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

KSeF z dużym poślizgiem. Przedsiębiorcy i cała branża księgowa to odczują. Jak?

Decyzja ministerstwa o przesunięciu KSeF o prawie 2 lata jest niekorzystna z punktu widzenia polskich firm. Znacznie opóźni rewolucję cyfrową i wzrost konkurencyjności krajowych przedsiębiorców. Wymagać będzie także poniesienia dodatkowych kosztów przez firmy, które już zainwestowały w odpowiednie technologie i przeszkolenie personelu. Wielu dostawców oprogramowania do fakturowania i prowadzenia księgowości może zostać zmuszonych do ponownej integracji systemów. Taką opinię wyraził Rafał Strzelecki, CEO CashDirector S.A.

Kto nie poniesie kary za brak złożenia PIT-a do 30 kwietnia?

Ministerstwo Finansów informuje, że do 30 kwietnia 2024 r. podatnicy mogą zweryfikować i zmodyfikować lub zatwierdzić swoje rozliczenia w usłudze Twój e-PIT. Jeżeli podatnik nie złoży samodzielnie zeznania PIT-37 i PIT-38 za 2023 r., to z upływem 30 kwietnia zostanie ono automatycznie zaakceptowane przez system. Dzięki temu PIT będzie złożony w terminie nawet jeżeli podatnik nie podejmie żadnych działań. Ale dotyczy to tylko tych dwóch zeznań. Pozostałe PIT-y trzeba złożyć samodzielnie najpóźniej we wtorek 30 kwietnia 2024 r. Tego dnia urzędy skarbowe będą czynne do godz. 18:00.

Ekonomiczne „odkrycia” na temat WIBOR-u [polemika]

Z uwagą zapoznaliśmy się z artykułem Pana K. Szymańskiego „Kwestionowanie kredytów opartych o WIBOR, jakie argumenty można podnieść przed sądem?”, opublikowanym 16 kwietnia 2024 r. na portalu Infor.pl. Autor, jako analityk rynków finansowych, dokonuje przełomowego „odkrycia” – stwierdza niereprezentatywność WIBOR-u oraz jego spekulacyjny charakter. Jest to jeden z całej serii artykułów ekonomistów (zarówno K. Szymańskiego, jak i innych), którzy działając ramię w ramię z kancelariami prawnymi starają się stworzyć iluzję, że działający od 30 lat wskaźnik referencyjny nie działa prawidłowo, a jego stosowanie w umowach to efekt zmowy banków, której celem jest osiągnięcie nieuzasadnionych zysków kosztem konsumentów. Do tego spisku, jak rozumiemy, dołączyli KNF, UOKiK i sądy, które to instytucje jednoznacznie potwierdzają prawidłowość WIBOR-u.

Przedsiębiorca uiści podatek tylko gdy klient mu zapłaci. Tak będzie działał kasowy PIT. Od kiedy? Pod jakimi warunkami?

Resort finansów przygotował właśnie projekt nowelizacji ustawy o PIT oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Celem tej zmiany jest wprowadzenie od 2025 roku kasowej metody rozliczania podatku dochodowego, polegającej na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Z metody kasowej będą mogli korzystać przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro.

Minister Domański o przyszłości KSeF. Nowe daty uruchomienia zostały wyznaczone

Minister finansów Andrzej Domański wypowiedział się dziś o audycie Krajowego Systemu e-Faktur i przyszłości KSeF. Zmiany legislacyjne w KSeF to będzie proces podzielony na dwa etapy.

Panele fotowoltaiczne - obowiązek podatkowy w akcyzie [część 2]

W katalogu czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą znajduje się również przypadek konsumpcji. Chodzi tutaj o zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję jak i przez podmiot, który koncesji nie posiada, ale zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną.

KSeF dopiero od 2026 roku. Minister Finansów podał dwie daty wdrożenia dla dwóch grup podatników

Na konferencji prasowej w dniu 26 kwietnia 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podał dwie daty planowanego wdrożenia obowiązkowego modelu KSeF. Od 1 lutego 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować przedsiębiorcy, których wartość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym przekroczyła 200 mln zł. Natomiast od 1 kwietnia 2026 r. obowiązkowy KSeF mają stosować pozostali podatnicy VAT.

Globalny podatek minimalny - zasady GloBE również w Polsce. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury rachunkowe i podatkowe

System globalnego podatku minimalnego (zasad GloBE) zawita do Polski. Przedsiębiorstwa będą musiały dostosować swoje procedury wewnętrzne, w szczególności dotyczące gromadzenia informacji rachunkowych i podatkowych.

REKLAMA