REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?

HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?
HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza uruchomić HUB paragonowy od 15 września 2023 r. natomiast dystrybucja przygotowanej przez resort finansów nowej wersji aplikacji e-Paragony w sklepach (Google Play Store i Apple Store) rozpocznie się 14 września br. Pierwsze kasy rejestrujące z funkcjonalnością wysyłania paragonów do HUBa paragonowego pojawią się w sprzedaży od października 2023 r. Dopiero wtedy nabywcy towarów i usług otrzymujący paragony fiskalne w formie elektronicznej (e-paragony) będą mogli wykorzystać w praktyce nowe funkcjonalności aplikacji i samego HUBa.

e-paragony i ich dystrybucja do nabywcy

Wiadomo powszechnie, że papierowe paragony są w obecnych czasach kłopotliwe. Już od pewnego czasu przepisy dają możliwość na wystawienia klientowi paragonu w formie elektronicznej (e-paragon). Jednak dotąd nie rozwiązano problemu automatyzacji dystrybucji e-paragonu do nabywcy. Tak, by już w momencie wystawiania e-paragonu kasa fiskalna miała dane gdzie wysłać e-paragon klientowi, który wyraził wolę jego otrzymania. Duże sieci handlowe rozwiązują ten problem poprzez własne programy lojalnościowe ale brakuje jednego (ogólnopolskiego) systemu dystrybucji e-paragonów. 

HUB paragonowy - czym będzie. Jak to będzie działać?

Ministerstwo Finansów już wcześniej zapowiadało powstanie centralnej, ogólnopolskiej platformy rejestracji Klientów (HUBa paragonowego), której zadaniem będzie:

  • powiązanie anonimowego Klienta z wystawionymi przez kasę paragonami,
  • odbieranie e-paragonów wystawionych przez wiele kas rejestrujących,
  • dystrybucję e-paragonu do Klienta.

Teraz mamy potwierdzenie z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów, że HUB paragonowy zostanie uruchomiony 15 września 2023 r.

Ważne

Stworzona przez resort finansów usługa pozwalająca na pobranie e-paragonu na smartfona ma być całkowicie anonimowa. Klient otrzyma unikalny identyfikator, który umożliwi mu pobieranie e-paragonów. Do otrzymania identyfikatora nie są wymagane żadne dane identyfikujące Klienta, niepotrzebny jest nawet numer telefonu.

Jednym z elementów systemu jest aplikacja mobilna napisana przez dowolnego producenta oprogramowania. Jedną z aplikacji do wyboru będzie aplikacja mobilna Ministerstwa Finansów (aplikacja e-Paragony).

HUB paragonowy - jak to będzie działać?

Krok 1) Kupujący pobiera i instaluje na swoim smartfonie aplikację (np. e-Paragony autorstwa MF). 

Krok 2) Aplikacja, na żądanie kupującego jednorazowo łączy się z HUBem paragonowym, aby pobrać wygenerowany, unikalny identyfikator, którym klient będzie posługiwał się przy kasie, żądając paragonu w postaci elektronicznej. W celu uzyskania identyfikatora nie podaje się żadnych danych.

Krok 3) Kupujący robiąc zakupy i wyrażając wolę otrzymania paragonu elektronicznego przedstawia identyfikator kasjerowi w postaci kodu paskowego, kasjer skanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wysyła paragon do HUBu paragonowego.

Krok 4) Klient w ciągu kilku sekund, funkcją aplikacji może już pobrać z systemu swój paragon. 

Czynności te powtarzają się przy pobieraniu kolejnych e-paragonów (w innych sklepach i w innym czasie). Ministerstwo Finansów chce, by nabywca miał na odbiór e-paragonu do 30 dni. 

Przycisk „Pobierz” w aplikacji ma (zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finasów) skutkować wysłaniem żądania o listę dostępnych paragonów i jeśli aplikacja widzi zmianę (w stosunku do posiadanych we własnej bazie danych) to pobiera „brakujący” paragon. Jeśli nie ma braków to nie ma potrzeby pobierać nic z HUBa. 

Ważne

Ministerstwo Finansów zapewnia, że nabywca zawsze będzie miał prawo otrzymać paragon papierowy. 

Ministerstwo Finansów wskazuje na następujące korzyści z rezygnacji z paragonu papierowego i przejścia na e-paragony:

  1. Dostęp do e-paragonu w każdym czasie.
  2. Gwarancję autentyczności.
  3. Mniejsze ryzyko zgubienia.
  4. Łatwiejsze przechowywanie, e-paragon jest trwalszy - nie blaknie.
  5. Łatwy dostęp do e-paragonu w przypadku składania reklamacji.
  6. Możliwość analizy wydatków za pomocą np. aplikacji mobilnej MF. Pomoc w planowaniu budżetu domowego.
  7. Bonusy od usługodawców.
  8. Ochronę środowiska.
  9. Oszczędność na zakupie rolek papieru do druku paragonów.
  10. Ograniczenie szarej strefy.

HUB paragonowy - struktury

Dane zapisywane w HUBie będą złożeniem dwóch rodzajów struktur. Pierwsza struktura paragonu elektronicznego opisywana poprzez schematy schema_jpk_kasa_paragon_v1-0 (dla kas wirtualnych) oraz schema_jpk_kasa_paragon_v2-0 (dla kas online 2) - takie paragony wysyłają tylko kasy wirtualne i kasy online 2. Druga struktura opisywana przez schemę eParagonInf.mf.gov.pl_v1-0.json. Schematy, struktury, instrukcje i inne ważne pliki do pobrania dot. HUBa paragonowego są dostępne TU.

 

Aplikacja e-Paragony - wersja 2.0 od 14 września 2023 r.

Jest to bezpłatna aplikacja przygotowana przez Ministerstwo Finansów, dzięki której nabywcy mogą zarządzać wydatkami, zgłaszać nieprawidłowości i sprawdzać paragony z kodem QR (czy paragon jest wystawiony przez zarejestrowaną kasę fiskalną). Od 14 września 2023 r. będzie dystrybuowana aplikacja e-Paragony – wersja 2.0 zaktualizowana o funkcjonalności związane z pobieraniem paragonów w postaci elektronicznej, przystosowana do współdziałania z HUBem paragonowym.

Aplikacja jest całkowicie anonimowa. Ministerstwo Finansów zapewnia że nie gromadzi i nie będzie gromadzić żadnych danych o aktywności użytkowników tej aplikacji. Wszystkie informacje są zapisywane tylko w na urządzeniu użytkownika z możliwością utrzymywania ich w chmurze. Do tej aplikacji można też dodawać papierowe paragony.

Wyszukiwanie paragonów w aplikacji

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że aplikacja e-Paragony pozwala na zapisywanie szczegółów realizowanych wydatków: data, kwota lub kategoria itp. Kluczowym elementem każdego wydatku jest paragon, który pozwala na określenie nazwy i danych sprzedawcy oraz dodanie zdjęcia. Jeśli chcesz sprawdzić paragon, wybierz w głównym oknie aplikacji menu „Moje wydatki”, a następnie kliknij w wybraną pozycję z listy, aby przejść do szczegółów paragonu. 

Możliwe jest także pogrupowanie wydatków wg paragonów, do których zostały przypisane. Dzięki temu można wyświetlić zestawienie wszystkich paragonów i wydatków z nimi związanych. Do takiego sposobu prezentacji służy funkcja sortowania, dostępna w menu „Moje wydatki”, gdzie należy zaznaczyć opcję „Grupuj jako paragony” i z wyświetlonej listy wybrać interesujący cię paragon. Jeżeli do wybranego paragonu przypisanych jest kilka wydatków, aplikacja wyświetli je pod kwotą paragonu.

Zmiana telefonu a dane z aplikacji e-Paragony

Co ważne, wersja aplikacji dostępna w systemie iOS pozwala na przechowywanie danych w chmurze i ich synchronizację. Dzięki temu nawet po wymianie urządzenia i ponownej instalacji aplikacji wszystkie dane mogą być pobrane przez użytkownika. Funkcja kopii zapasowej danych dostępna jest po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień i zaznaczeniu opcji „Przechowuj dane w chmurze”. W przypadku ponownej instalacji na urządzeniu, aplikacja zapyta cię, czy chcesz przywrócić dane z chmury, czy też korzystać dalej z danych lokalnych. Ministerstwo Finansów pracuje nad udostępnieniem funkcjonalności utrzymywania danych w indywidualnej chmurze w przypadku wersji aplikacji w systemie Android.

Zabezpieczenie dostępu do aplikacji e-Paragony

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że aplikacja e-Paragony może być zabezpieczona za pomocą kodu PIN lub biometrii, jeżeli dane urządzenie wspiera taką funkcjonalność i została ona wcześniej skonfigurowana.
Zabezpieczenia można włączyć i skonfigurować przy pierwszym uruchomieniu aplikacji, a także później, po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień, gdzie dostępne są opcje kodu PIN oraz logowania opartego na biometrii (odcisku palca lub skanu twarzy).

Kod PIN i hasło zabezpieczające - utrata, zapomnienie

W aplikacji e-Paragony hasło służy wyłącznie do zmiany kodu PIN. Ze względów bezpieczeństwa nie można odzyskać hasła w przypadku jego utraty. W takiej sytuacji zainstaluj ponownie aplikację i ustaw nowe hasło.

Kod PIN służy do odblokowania aplikacji przy uruchomieniu. W przypadku jego utraty, kliknij z ekranu głównego aplikacji w ikonę Ustawień, a następnie wybierz opcję „Zmień PIN”. Aplikacja poprosi o podanie hasła zabezpieczającego, a w kolejnym kroku pozwoli na wprowadzenie nowego kodu PIN.

 

 
Ważne

Pytania dotyczące wdrożenia systemu dystrybucji paragonów w postaci elektronicznej mogą być zgłaszane do Ministerstwa Finansów na adres e-mail: e-paragony@mf.gov.pl.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA