REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?

HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?
HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza uruchomić HUB paragonowy od 15 września 2023 r. natomiast dystrybucja przygotowanej przez resort finansów nowej wersji aplikacji e-Paragony w sklepach (Google Play Store i Apple Store) rozpocznie się 14 września br. Pierwsze kasy rejestrujące z funkcjonalnością wysyłania paragonów do HUBa paragonowego pojawią się w sprzedaży od października 2023 r. Dopiero wtedy nabywcy towarów i usług otrzymujący paragony fiskalne w formie elektronicznej (e-paragony) będą mogli wykorzystać w praktyce nowe funkcjonalności aplikacji i samego HUBa.

e-paragony i ich dystrybucja do nabywcy

Wiadomo powszechnie, że papierowe paragony są w obecnych czasach kłopotliwe. Już od pewnego czasu przepisy dają możliwość na wystawienia klientowi paragonu w formie elektronicznej (e-paragon). Jednak dotąd nie rozwiązano problemu automatyzacji dystrybucji e-paragonu do nabywcy. Tak, by już w momencie wystawiania e-paragonu kasa fiskalna miała dane gdzie wysłać e-paragon klientowi, który wyraził wolę jego otrzymania. Duże sieci handlowe rozwiązują ten problem poprzez własne programy lojalnościowe ale brakuje jednego (ogólnopolskiego) systemu dystrybucji e-paragonów. 

HUB paragonowy - czym będzie. Jak to będzie działać?

Ministerstwo Finansów już wcześniej zapowiadało powstanie centralnej, ogólnopolskiej platformy rejestracji Klientów (HUBa paragonowego), której zadaniem będzie:

  • powiązanie anonimowego Klienta z wystawionymi przez kasę paragonami,
  • odbieranie e-paragonów wystawionych przez wiele kas rejestrujących,
  • dystrybucję e-paragonu do Klienta.

Teraz mamy potwierdzenie z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów, że HUB paragonowy zostanie uruchomiony 15 września 2023 r.

Ważne

Stworzona przez resort finansów usługa pozwalająca na pobranie e-paragonu na smartfona ma być całkowicie anonimowa. Klient otrzyma unikalny identyfikator, który umożliwi mu pobieranie e-paragonów. Do otrzymania identyfikatora nie są wymagane żadne dane identyfikujące Klienta, niepotrzebny jest nawet numer telefonu.

Jednym z elementów systemu jest aplikacja mobilna napisana przez dowolnego producenta oprogramowania. Jedną z aplikacji do wyboru będzie aplikacja mobilna Ministerstwa Finansów (aplikacja e-Paragony).

HUB paragonowy - jak to będzie działać?

Krok 1) Kupujący pobiera i instaluje na swoim smartfonie aplikację (np. e-Paragony autorstwa MF). 

Krok 2) Aplikacja, na żądanie kupującego jednorazowo łączy się z HUBem paragonowym, aby pobrać wygenerowany, unikalny identyfikator, którym klient będzie posługiwał się przy kasie, żądając paragonu w postaci elektronicznej. W celu uzyskania identyfikatora nie podaje się żadnych danych.

Krok 3) Kupujący robiąc zakupy i wyrażając wolę otrzymania paragonu elektronicznego przedstawia identyfikator kasjerowi w postaci kodu paskowego, kasjer skanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wysyła paragon do HUBu paragonowego.

Krok 4) Klient w ciągu kilku sekund, funkcją aplikacji może już pobrać z systemu swój paragon. 

Czynności te powtarzają się przy pobieraniu kolejnych e-paragonów (w innych sklepach i w innym czasie). Ministerstwo Finansów chce, by nabywca miał na odbiór e-paragonu do 30 dni. 

Przycisk „Pobierz” w aplikacji ma (zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finasów) skutkować wysłaniem żądania o listę dostępnych paragonów i jeśli aplikacja widzi zmianę (w stosunku do posiadanych we własnej bazie danych) to pobiera „brakujący” paragon. Jeśli nie ma braków to nie ma potrzeby pobierać nic z HUBa. 

Ważne

Ministerstwo Finansów zapewnia, że nabywca zawsze będzie miał prawo otrzymać paragon papierowy. 

Ministerstwo Finansów wskazuje na następujące korzyści z rezygnacji z paragonu papierowego i przejścia na e-paragony:

  1. Dostęp do e-paragonu w każdym czasie.
  2. Gwarancję autentyczności.
  3. Mniejsze ryzyko zgubienia.
  4. Łatwiejsze przechowywanie, e-paragon jest trwalszy - nie blaknie.
  5. Łatwy dostęp do e-paragonu w przypadku składania reklamacji.
  6. Możliwość analizy wydatków za pomocą np. aplikacji mobilnej MF. Pomoc w planowaniu budżetu domowego.
  7. Bonusy od usługodawców.
  8. Ochronę środowiska.
  9. Oszczędność na zakupie rolek papieru do druku paragonów.
  10. Ograniczenie szarej strefy.

HUB paragonowy - struktury

Dane zapisywane w HUBie będą złożeniem dwóch rodzajów struktur. Pierwsza struktura paragonu elektronicznego opisywana poprzez schematy schema_jpk_kasa_paragon_v1-0 (dla kas wirtualnych) oraz schema_jpk_kasa_paragon_v2-0 (dla kas online 2) - takie paragony wysyłają tylko kasy wirtualne i kasy online 2. Druga struktura opisywana przez schemę eParagonInf.mf.gov.pl_v1-0.json. Schematy, struktury, instrukcje i inne ważne pliki do pobrania dot. HUBa paragonowego są dostępne TU.

 

Aplikacja e-Paragony - wersja 2.0 od 14 września 2023 r.

Jest to bezpłatna aplikacja przygotowana przez Ministerstwo Finansów, dzięki której nabywcy mogą zarządzać wydatkami, zgłaszać nieprawidłowości i sprawdzać paragony z kodem QR (czy paragon jest wystawiony przez zarejestrowaną kasę fiskalną). Od 14 września 2023 r. będzie dystrybuowana aplikacja e-Paragony – wersja 2.0 zaktualizowana o funkcjonalności związane z pobieraniem paragonów w postaci elektronicznej, przystosowana do współdziałania z HUBem paragonowym.

Aplikacja jest całkowicie anonimowa. Ministerstwo Finansów zapewnia że nie gromadzi i nie będzie gromadzić żadnych danych o aktywności użytkowników tej aplikacji. Wszystkie informacje są zapisywane tylko w na urządzeniu użytkownika z możliwością utrzymywania ich w chmurze. Do tej aplikacji można też dodawać papierowe paragony.

Wyszukiwanie paragonów w aplikacji

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że aplikacja e-Paragony pozwala na zapisywanie szczegółów realizowanych wydatków: data, kwota lub kategoria itp. Kluczowym elementem każdego wydatku jest paragon, który pozwala na określenie nazwy i danych sprzedawcy oraz dodanie zdjęcia. Jeśli chcesz sprawdzić paragon, wybierz w głównym oknie aplikacji menu „Moje wydatki”, a następnie kliknij w wybraną pozycję z listy, aby przejść do szczegółów paragonu. 

Możliwe jest także pogrupowanie wydatków wg paragonów, do których zostały przypisane. Dzięki temu można wyświetlić zestawienie wszystkich paragonów i wydatków z nimi związanych. Do takiego sposobu prezentacji służy funkcja sortowania, dostępna w menu „Moje wydatki”, gdzie należy zaznaczyć opcję „Grupuj jako paragony” i z wyświetlonej listy wybrać interesujący cię paragon. Jeżeli do wybranego paragonu przypisanych jest kilka wydatków, aplikacja wyświetli je pod kwotą paragonu.

Zmiana telefonu a dane z aplikacji e-Paragony

Co ważne, wersja aplikacji dostępna w systemie iOS pozwala na przechowywanie danych w chmurze i ich synchronizację. Dzięki temu nawet po wymianie urządzenia i ponownej instalacji aplikacji wszystkie dane mogą być pobrane przez użytkownika. Funkcja kopii zapasowej danych dostępna jest po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień i zaznaczeniu opcji „Przechowuj dane w chmurze”. W przypadku ponownej instalacji na urządzeniu, aplikacja zapyta cię, czy chcesz przywrócić dane z chmury, czy też korzystać dalej z danych lokalnych. Ministerstwo Finansów pracuje nad udostępnieniem funkcjonalności utrzymywania danych w indywidualnej chmurze w przypadku wersji aplikacji w systemie Android.

Zabezpieczenie dostępu do aplikacji e-Paragony

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że aplikacja e-Paragony może być zabezpieczona za pomocą kodu PIN lub biometrii, jeżeli dane urządzenie wspiera taką funkcjonalność i została ona wcześniej skonfigurowana.
Zabezpieczenia można włączyć i skonfigurować przy pierwszym uruchomieniu aplikacji, a także później, po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień, gdzie dostępne są opcje kodu PIN oraz logowania opartego na biometrii (odcisku palca lub skanu twarzy).

Kod PIN i hasło zabezpieczające - utrata, zapomnienie

W aplikacji e-Paragony hasło służy wyłącznie do zmiany kodu PIN. Ze względów bezpieczeństwa nie można odzyskać hasła w przypadku jego utraty. W takiej sytuacji zainstaluj ponownie aplikację i ustaw nowe hasło.

Kod PIN służy do odblokowania aplikacji przy uruchomieniu. W przypadku jego utraty, kliknij z ekranu głównego aplikacji w ikonę Ustawień, a następnie wybierz opcję „Zmień PIN”. Aplikacja poprosi o podanie hasła zabezpieczającego, a w kolejnym kroku pozwoli na wprowadzenie nowego kodu PIN.

 

 
Ważne

Pytania dotyczące wdrożenia systemu dystrybucji paragonów w postaci elektronicznej mogą być zgłaszane do Ministerstwa Finansów na adres e-mail: e-paragony@mf.gov.pl.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA