REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?
HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza uruchomić HUB paragonowy od 15 września 2023 r. natomiast dystrybucja przygotowanej przez resort finansów nowej wersji aplikacji e-Paragony w sklepach (Google Play Store i Apple Store) rozpocznie się 14 września br. Pierwsze kasy rejestrujące z funkcjonalnością wysyłania paragonów do HUBa paragonowego pojawią się w sprzedaży od października 2023 r. Dopiero wtedy nabywcy towarów i usług otrzymujący paragony fiskalne w formie elektronicznej (e-paragony) będą mogli wykorzystać w praktyce nowe funkcjonalności aplikacji i samego HUBa.

e-paragony i ich dystrybucja do nabywcy

Wiadomo powszechnie, że papierowe paragony są w obecnych czasach kłopotliwe. Już od pewnego czasu przepisy dają możliwość na wystawienia klientowi paragonu w formie elektronicznej (e-paragon). Jednak dotąd nie rozwiązano problemu automatyzacji dystrybucji e-paragonu do nabywcy. Tak, by już w momencie wystawiania e-paragonu kasa fiskalna miała dane gdzie wysłać e-paragon klientowi, który wyraził wolę jego otrzymania. Duże sieci handlowe rozwiązują ten problem poprzez własne programy lojalnościowe ale brakuje jednego (ogólnopolskiego) systemu dystrybucji e-paragonów. 

HUB paragonowy - czym będzie. Jak to będzie działać?

Ministerstwo Finansów już wcześniej zapowiadało powstanie centralnej, ogólnopolskiej platformy rejestracji Klientów (HUBa paragonowego), której zadaniem będzie:

  • powiązanie anonimowego Klienta z wystawionymi przez kasę paragonami,
  • odbieranie e-paragonów wystawionych przez wiele kas rejestrujących,
  • dystrybucję e-paragonu do Klienta.

Teraz mamy potwierdzenie z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów, że HUB paragonowy zostanie uruchomiony 15 września 2023 r.

Ważne

Stworzona przez resort finansów usługa pozwalająca na pobranie e-paragonu na smartfona ma być całkowicie anonimowa. Klient otrzyma unikalny identyfikator, który umożliwi mu pobieranie e-paragonów. Do otrzymania identyfikatora nie są wymagane żadne dane identyfikujące Klienta, niepotrzebny jest nawet numer telefonu.

Jednym z elementów systemu jest aplikacja mobilna napisana przez dowolnego producenta oprogramowania. Jedną z aplikacji do wyboru będzie aplikacja mobilna Ministerstwa Finansów (aplikacja e-Paragony).

HUB paragonowy - jak to będzie działać?

Krok 1) Kupujący pobiera i instaluje na swoim smartfonie aplikację (np. e-Paragony autorstwa MF). 

Krok 2) Aplikacja, na żądanie kupującego jednorazowo łączy się z HUBem paragonowym, aby pobrać wygenerowany, unikalny identyfikator, którym klient będzie posługiwał się przy kasie, żądając paragonu w postaci elektronicznej. W celu uzyskania identyfikatora nie podaje się żadnych danych.

Krok 3) Kupujący robiąc zakupy i wyrażając wolę otrzymania paragonu elektronicznego przedstawia identyfikator kasjerowi w postaci kodu paskowego, kasjer skanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wysyła paragon do HUBu paragonowego.

Krok 4) Klient w ciągu kilku sekund, funkcją aplikacji może już pobrać z systemu swój paragon. 

Czynności te powtarzają się przy pobieraniu kolejnych e-paragonów (w innych sklepach i w innym czasie). Ministerstwo Finansów chce, by nabywca miał na odbiór e-paragonu do 30 dni. 

Przycisk „Pobierz” w aplikacji ma (zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finasów) skutkować wysłaniem żądania o listę dostępnych paragonów i jeśli aplikacja widzi zmianę (w stosunku do posiadanych we własnej bazie danych) to pobiera „brakujący” paragon. Jeśli nie ma braków to nie ma potrzeby pobierać nic z HUBa. 

Ważne

Ministerstwo Finansów zapewnia, że nabywca zawsze będzie miał prawo otrzymać paragon papierowy. 

Ministerstwo Finansów wskazuje na następujące korzyści z rezygnacji z paragonu papierowego i przejścia na e-paragony:

  1. Dostęp do e-paragonu w każdym czasie.
  2. Gwarancję autentyczności.
  3. Mniejsze ryzyko zgubienia.
  4. Łatwiejsze przechowywanie, e-paragon jest trwalszy - nie blaknie.
  5. Łatwy dostęp do e-paragonu w przypadku składania reklamacji.
  6. Możliwość analizy wydatków za pomocą np. aplikacji mobilnej MF. Pomoc w planowaniu budżetu domowego.
  7. Bonusy od usługodawców.
  8. Ochronę środowiska.
  9. Oszczędność na zakupie rolek papieru do druku paragonów.
  10. Ograniczenie szarej strefy.

HUB paragonowy - struktury

Dane zapisywane w HUBie będą złożeniem dwóch rodzajów struktur. Pierwsza struktura paragonu elektronicznego opisywana poprzez schematy schema_jpk_kasa_paragon_v1-0 (dla kas wirtualnych) oraz schema_jpk_kasa_paragon_v2-0 (dla kas online 2) - takie paragony wysyłają tylko kasy wirtualne i kasy online 2. Druga struktura opisywana przez schemę eParagonInf.mf.gov.pl_v1-0.json. Schematy, struktury, instrukcje i inne ważne pliki do pobrania dot. HUBa paragonowego są dostępne TU.

 

Aplikacja e-Paragony - wersja 2.0 od 14 września 2023 r.

Jest to bezpłatna aplikacja przygotowana przez Ministerstwo Finansów, dzięki której nabywcy mogą zarządzać wydatkami, zgłaszać nieprawidłowości i sprawdzać paragony z kodem QR (czy paragon jest wystawiony przez zarejestrowaną kasę fiskalną). Od 14 września 2023 r. będzie dystrybuowana aplikacja e-Paragony – wersja 2.0 zaktualizowana o funkcjonalności związane z pobieraniem paragonów w postaci elektronicznej, przystosowana do współdziałania z HUBem paragonowym.

Aplikacja jest całkowicie anonimowa. Ministerstwo Finansów zapewnia że nie gromadzi i nie będzie gromadzić żadnych danych o aktywności użytkowników tej aplikacji. Wszystkie informacje są zapisywane tylko w na urządzeniu użytkownika z możliwością utrzymywania ich w chmurze. Do tej aplikacji można też dodawać papierowe paragony.

Wyszukiwanie paragonów w aplikacji

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że aplikacja e-Paragony pozwala na zapisywanie szczegółów realizowanych wydatków: data, kwota lub kategoria itp. Kluczowym elementem każdego wydatku jest paragon, który pozwala na określenie nazwy i danych sprzedawcy oraz dodanie zdjęcia. Jeśli chcesz sprawdzić paragon, wybierz w głównym oknie aplikacji menu „Moje wydatki”, a następnie kliknij w wybraną pozycję z listy, aby przejść do szczegółów paragonu. 

Możliwe jest także pogrupowanie wydatków wg paragonów, do których zostały przypisane. Dzięki temu można wyświetlić zestawienie wszystkich paragonów i wydatków z nimi związanych. Do takiego sposobu prezentacji służy funkcja sortowania, dostępna w menu „Moje wydatki”, gdzie należy zaznaczyć opcję „Grupuj jako paragony” i z wyświetlonej listy wybrać interesujący cię paragon. Jeżeli do wybranego paragonu przypisanych jest kilka wydatków, aplikacja wyświetli je pod kwotą paragonu.

Zmiana telefonu a dane z aplikacji e-Paragony

Co ważne, wersja aplikacji dostępna w systemie iOS pozwala na przechowywanie danych w chmurze i ich synchronizację. Dzięki temu nawet po wymianie urządzenia i ponownej instalacji aplikacji wszystkie dane mogą być pobrane przez użytkownika. Funkcja kopii zapasowej danych dostępna jest po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień i zaznaczeniu opcji „Przechowuj dane w chmurze”. W przypadku ponownej instalacji na urządzeniu, aplikacja zapyta cię, czy chcesz przywrócić dane z chmury, czy też korzystać dalej z danych lokalnych. Ministerstwo Finansów pracuje nad udostępnieniem funkcjonalności utrzymywania danych w indywidualnej chmurze w przypadku wersji aplikacji w systemie Android.

Zabezpieczenie dostępu do aplikacji e-Paragony

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że aplikacja e-Paragony może być zabezpieczona za pomocą kodu PIN lub biometrii, jeżeli dane urządzenie wspiera taką funkcjonalność i została ona wcześniej skonfigurowana.
Zabezpieczenia można włączyć i skonfigurować przy pierwszym uruchomieniu aplikacji, a także później, po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień, gdzie dostępne są opcje kodu PIN oraz logowania opartego na biometrii (odcisku palca lub skanu twarzy).

Kod PIN i hasło zabezpieczające - utrata, zapomnienie

W aplikacji e-Paragony hasło służy wyłącznie do zmiany kodu PIN. Ze względów bezpieczeństwa nie można odzyskać hasła w przypadku jego utraty. W takiej sytuacji zainstaluj ponownie aplikację i ustaw nowe hasło.

Kod PIN służy do odblokowania aplikacji przy uruchomieniu. W przypadku jego utraty, kliknij z ekranu głównego aplikacji w ikonę Ustawień, a następnie wybierz opcję „Zmień PIN”. Aplikacja poprosi o podanie hasła zabezpieczającego, a w kolejnym kroku pozwoli na wprowadzenie nowego kodu PIN.

 

 
Ważne

Pytania dotyczące wdrożenia systemu dystrybucji paragonów w postaci elektronicznej mogą być zgłaszane do Ministerstwa Finansów na adres e-mail: e-paragony@mf.gov.pl.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

REKLAMA

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Akcja jak z filmu! Polskie służby rozbiły gang od kontrabandy za 31 milionów

Akcja dosłownie jak z filmu – zatrzymania w kilku województwach, przeszukania, graniczny pościg i papierosy warte fortunę. Gang działał w Polsce, Czechach, Słowacji i Wielkiej Brytanii. Wpadło już 29 osób, a służby przejęły blisko 5 mln sztuk nielegalnych papierosów. Śledztwo nabiera tempa – są kolejne tropy.

Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

REKLAMA

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA