REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?
HUB paragonowy od 15 września 2023 r., nowa wersja aplikacji e-Paragony dostępna od 14 września. Jak to będzie działać?

REKLAMA

REKLAMA

W odpowiedzi na pytanie redakcji portalu infor.pl Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza uruchomić HUB paragonowy od 15 września 2023 r. natomiast dystrybucja przygotowanej przez resort finansów nowej wersji aplikacji e-Paragony w sklepach (Google Play Store i Apple Store) rozpocznie się 14 września br. Pierwsze kasy rejestrujące z funkcjonalnością wysyłania paragonów do HUBa paragonowego pojawią się w sprzedaży od października 2023 r. Dopiero wtedy nabywcy towarów i usług otrzymujący paragony fiskalne w formie elektronicznej (e-paragony) będą mogli wykorzystać w praktyce nowe funkcjonalności aplikacji i samego HUBa.

e-paragony i ich dystrybucja do nabywcy

Wiadomo powszechnie, że papierowe paragony są w obecnych czasach kłopotliwe. Już od pewnego czasu przepisy dają możliwość na wystawienia klientowi paragonu w formie elektronicznej (e-paragon). Jednak dotąd nie rozwiązano problemu automatyzacji dystrybucji e-paragonu do nabywcy. Tak, by już w momencie wystawiania e-paragonu kasa fiskalna miała dane gdzie wysłać e-paragon klientowi, który wyraził wolę jego otrzymania. Duże sieci handlowe rozwiązują ten problem poprzez własne programy lojalnościowe ale brakuje jednego (ogólnopolskiego) systemu dystrybucji e-paragonów. 

HUB paragonowy - czym będzie. Jak to będzie działać?

Ministerstwo Finansów już wcześniej zapowiadało powstanie centralnej, ogólnopolskiej platformy rejestracji Klientów (HUBa paragonowego), której zadaniem będzie:

  • powiązanie anonimowego Klienta z wystawionymi przez kasę paragonami,
  • odbieranie e-paragonów wystawionych przez wiele kas rejestrujących,
  • dystrybucję e-paragonu do Klienta.

Teraz mamy potwierdzenie z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów, że HUB paragonowy zostanie uruchomiony 15 września 2023 r.

Ważne

Stworzona przez resort finansów usługa pozwalająca na pobranie e-paragonu na smartfona ma być całkowicie anonimowa. Klient otrzyma unikalny identyfikator, który umożliwi mu pobieranie e-paragonów. Do otrzymania identyfikatora nie są wymagane żadne dane identyfikujące Klienta, niepotrzebny jest nawet numer telefonu.

Jednym z elementów systemu jest aplikacja mobilna napisana przez dowolnego producenta oprogramowania. Jedną z aplikacji do wyboru będzie aplikacja mobilna Ministerstwa Finansów (aplikacja e-Paragony).

HUB paragonowy - jak to będzie działać?

Krok 1) Kupujący pobiera i instaluje na swoim smartfonie aplikację (np. e-Paragony autorstwa MF). 

Krok 2) Aplikacja, na żądanie kupującego jednorazowo łączy się z HUBem paragonowym, aby pobrać wygenerowany, unikalny identyfikator, którym klient będzie posługiwał się przy kasie, żądając paragonu w postaci elektronicznej. W celu uzyskania identyfikatora nie podaje się żadnych danych.

Krok 3) Kupujący robiąc zakupy i wyrażając wolę otrzymania paragonu elektronicznego przedstawia identyfikator kasjerowi w postaci kodu paskowego, kasjer skanuje go czytnikiem, a kasa rejestrująca wysyła paragon do HUBu paragonowego.

Krok 4) Klient w ciągu kilku sekund, funkcją aplikacji może już pobrać z systemu swój paragon. 

Czynności te powtarzają się przy pobieraniu kolejnych e-paragonów (w innych sklepach i w innym czasie). Ministerstwo Finansów chce, by nabywca miał na odbiór e-paragonu do 30 dni. 

Przycisk „Pobierz” w aplikacji ma (zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finasów) skutkować wysłaniem żądania o listę dostępnych paragonów i jeśli aplikacja widzi zmianę (w stosunku do posiadanych we własnej bazie danych) to pobiera „brakujący” paragon. Jeśli nie ma braków to nie ma potrzeby pobierać nic z HUBa. 

Ważne

Ministerstwo Finansów zapewnia, że nabywca zawsze będzie miał prawo otrzymać paragon papierowy. 

Ministerstwo Finansów wskazuje na następujące korzyści z rezygnacji z paragonu papierowego i przejścia na e-paragony:

  1. Dostęp do e-paragonu w każdym czasie.
  2. Gwarancję autentyczności.
  3. Mniejsze ryzyko zgubienia.
  4. Łatwiejsze przechowywanie, e-paragon jest trwalszy - nie blaknie.
  5. Łatwy dostęp do e-paragonu w przypadku składania reklamacji.
  6. Możliwość analizy wydatków za pomocą np. aplikacji mobilnej MF. Pomoc w planowaniu budżetu domowego.
  7. Bonusy od usługodawców.
  8. Ochronę środowiska.
  9. Oszczędność na zakupie rolek papieru do druku paragonów.
  10. Ograniczenie szarej strefy.

HUB paragonowy - struktury

Dane zapisywane w HUBie będą złożeniem dwóch rodzajów struktur. Pierwsza struktura paragonu elektronicznego opisywana poprzez schematy schema_jpk_kasa_paragon_v1-0 (dla kas wirtualnych) oraz schema_jpk_kasa_paragon_v2-0 (dla kas online 2) - takie paragony wysyłają tylko kasy wirtualne i kasy online 2. Druga struktura opisywana przez schemę eParagonInf.mf.gov.pl_v1-0.json. Schematy, struktury, instrukcje i inne ważne pliki do pobrania dot. HUBa paragonowego są dostępne TU.

 

Aplikacja e-Paragony - wersja 2.0 od 14 września 2023 r.

Jest to bezpłatna aplikacja przygotowana przez Ministerstwo Finansów, dzięki której nabywcy mogą zarządzać wydatkami, zgłaszać nieprawidłowości i sprawdzać paragony z kodem QR (czy paragon jest wystawiony przez zarejestrowaną kasę fiskalną). Od 14 września 2023 r. będzie dystrybuowana aplikacja e-Paragony – wersja 2.0 zaktualizowana o funkcjonalności związane z pobieraniem paragonów w postaci elektronicznej, przystosowana do współdziałania z HUBem paragonowym.

Aplikacja jest całkowicie anonimowa. Ministerstwo Finansów zapewnia że nie gromadzi i nie będzie gromadzić żadnych danych o aktywności użytkowników tej aplikacji. Wszystkie informacje są zapisywane tylko w na urządzeniu użytkownika z możliwością utrzymywania ich w chmurze. Do tej aplikacji można też dodawać papierowe paragony.

Wyszukiwanie paragonów w aplikacji

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że aplikacja e-Paragony pozwala na zapisywanie szczegółów realizowanych wydatków: data, kwota lub kategoria itp. Kluczowym elementem każdego wydatku jest paragon, który pozwala na określenie nazwy i danych sprzedawcy oraz dodanie zdjęcia. Jeśli chcesz sprawdzić paragon, wybierz w głównym oknie aplikacji menu „Moje wydatki”, a następnie kliknij w wybraną pozycję z listy, aby przejść do szczegółów paragonu. 

Możliwe jest także pogrupowanie wydatków wg paragonów, do których zostały przypisane. Dzięki temu można wyświetlić zestawienie wszystkich paragonów i wydatków z nimi związanych. Do takiego sposobu prezentacji służy funkcja sortowania, dostępna w menu „Moje wydatki”, gdzie należy zaznaczyć opcję „Grupuj jako paragony” i z wyświetlonej listy wybrać interesujący cię paragon. Jeżeli do wybranego paragonu przypisanych jest kilka wydatków, aplikacja wyświetli je pod kwotą paragonu.

Zmiana telefonu a dane z aplikacji e-Paragony

Co ważne, wersja aplikacji dostępna w systemie iOS pozwala na przechowywanie danych w chmurze i ich synchronizację. Dzięki temu nawet po wymianie urządzenia i ponownej instalacji aplikacji wszystkie dane mogą być pobrane przez użytkownika. Funkcja kopii zapasowej danych dostępna jest po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień i zaznaczeniu opcji „Przechowuj dane w chmurze”. W przypadku ponownej instalacji na urządzeniu, aplikacja zapyta cię, czy chcesz przywrócić dane z chmury, czy też korzystać dalej z danych lokalnych. Ministerstwo Finansów pracuje nad udostępnieniem funkcjonalności utrzymywania danych w indywidualnej chmurze w przypadku wersji aplikacji w systemie Android.

Zabezpieczenie dostępu do aplikacji e-Paragony

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że aplikacja e-Paragony może być zabezpieczona za pomocą kodu PIN lub biometrii, jeżeli dane urządzenie wspiera taką funkcjonalność i została ona wcześniej skonfigurowana.
Zabezpieczenia można włączyć i skonfigurować przy pierwszym uruchomieniu aplikacji, a także później, po wybraniu z ekranu głównego ikony Ustawień, gdzie dostępne są opcje kodu PIN oraz logowania opartego na biometrii (odcisku palca lub skanu twarzy).

Kod PIN i hasło zabezpieczające - utrata, zapomnienie

W aplikacji e-Paragony hasło służy wyłącznie do zmiany kodu PIN. Ze względów bezpieczeństwa nie można odzyskać hasła w przypadku jego utraty. W takiej sytuacji zainstaluj ponownie aplikację i ustaw nowe hasło.

Kod PIN służy do odblokowania aplikacji przy uruchomieniu. W przypadku jego utraty, kliknij z ekranu głównego aplikacji w ikonę Ustawień, a następnie wybierz opcję „Zmień PIN”. Aplikacja poprosi o podanie hasła zabezpieczającego, a w kolejnym kroku pozwoli na wprowadzenie nowego kodu PIN.

 

 
Ważne

Pytania dotyczące wdrożenia systemu dystrybucji paragonów w postaci elektronicznej mogą być zgłaszane do Ministerstwa Finansów na adres e-mail: e-paragony@mf.gov.pl.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA