REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie nieujawnionych źródeł przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EM

REKLAMA

Opodatkowanie przychodów ze źródeł nieujawnionych stawką 75-proc. może nastąpić wyłącznie po przeprowadzeniu przez urzędy skarbowe postępowania podatkowego w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych i zmierzający do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

PaweŁ JabŁonowski

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Specyfika postępowania w sprawach ustalania wysokości przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych wymaga szczególnej wnikliwości w poszukiwaniu i przeprowadzaniu dowodów. Przedmiotowy sposób opodatkowania ma bowiem charakter sankcyjny i może mieć zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy wszelkie okoliczności nie budzą żadnych wątpliwości.

REKLAMA

Tymczasem w wielu przypadkach tak się nie dzieje. Analizując rozstrzygnięcia takich postępowań, widać działania profiskalne. Jeżeli podatnikowi udaje się już udokumentować źródło pochodzenia zebranego mienia, organy sztucznie zawyżają wydatki podatnika wskazując na dysproporcję pomiędzy dochodami a wydatkami. Często organy bezpodstawnie przyjmują wielkości wydatków na utrzymanie rodziny na podstawie średnich statystycznych, a nie wydatków rzeczywistych. Jest to rażące naruszenie zasad postępowania zwłaszcza w przypadku, gdy podatnik dokładnie udokumentował poniesione przez niego wydatki. Nie można przecież przyrównać udokumentowanych, faktycznych wydatków do abstrakcyjnej, uśrednionej wielkości podanej przez GUS. Następnie, zasłaniając się przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które zawierają w art. 20 ust. 3 pewne domniemanie, starają się przerzucić ciężar dowodu na podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy zauważyć, że skonstruowanie art. 20 ust. 3 ustawy o PIT w sposób zbliżony do domniemania prawnego nie oznacza jednak wcale, że przepis ten skutkuje przesunięciem ciężaru dowodu z organu podatkowego (kontroli skarbowej) na podatnika już na samym początku postępowania dowodowego. Aby takie przesunięcie mogło nastąpić, organ podatkowy musi udowodnić - zgodnie z ogólnymi regułami dowodowymi - podstawę domniemania, a więc fakt, że podatnik poniósł w roku podatkowym wydatki i zgromadził w nim mienie, które w sumie przewyższają mienie pochodzące z przychodów opodatkowanych lub wolnych od opodatkowania. Do tego czasu ciężar dowodu spoczywa na organie.

Aby udowodnić wskazaną podstawę domniemania, organ musi ustalić: sumę poniesionych przez podatnika wydatków i wartości całego mienia zgromadzonego przez podatnika w danym roku podatkowym objętym badaniem; wartość mienia podatnika zgromadzonego w tym roku podatkowym oraz w latach poprzednich, które pochodziło z przychodów opodatkowanych lub wolnych od opodatkowania.

Wielkości te organ ustala zgodnie z powszechnie obowiązującymi regułami dowodowymi, a więc może korzystać z wszelkich dostępnych środków dowodowych. Podatnik nie ma na tym etapie postępowania obowiązku zgłaszania środków dowodowych z własnej inicjatywy (może to jednak czynić). Ma natomiast obowiązek przedstawiania określonych dowodów na żądanie organu.

Niestety organy podatkowe nadinterpretują art. 20 ust. 3 ustawy o PIT w celach profiskalnych. Istnieje jednak szansa, że przepisy w zakresie sankcyjnego podatku od nieujawnionych źródeł bądź też przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach przychodów zostaną znowelizowane i będą podlegały ogólnym zasadom opodatkowania, co zniechęciłoby organy podatkowe do ustalania sankcyjnego podatku.

(EM)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA