REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF wyemituje obligacje oparte na WIRON. Kiedy decyzja o terminie emisji?

WIRON
Pilotażowa emisja papierów skarbowych opartych na WIRON miała być w październiku
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

MF nie wyemitowało w październiku obligacji opartych na WIRON, ale - jak wyjaśnił resort - nie rezygnuje z tej pilotażowej emisji. W konsultacji z interesariuszami podejmie decyzję o jej terminie – poinformowało ministerstwo.

MF nie zrezygnowało z przeprowadzenia pilotażowej emisji papierów skarbowych opartych na WIRON, w konsultacji z interesariuszami podejmie decyzję o jej terminie – poinformował resort finansów w odpowiedzi na pytania PAP.

REKLAMA

Autopromocja

Pilotażowa emisja papierów skarbowych opartych na  WIRON miała być w październiku

Ministerstwo Finansów informowało wcześniej, że zamierza w październiku przeprowadzić pierwszą, pilotażową emisję papierów skarbowych opartych na nowym wskaźniku WIRON, który jest obliczany na podstawie oprocentowania depozytów overnight. Jednak mimo dwóch przetargów obligacji resort w bieżącym miesiącu nie wyemitował nowych obligacji. PAP zapytał MF o powody, dla których nie doszło do emisji tych obligacji.

„(…) informujemy, że brane były pod uwagę zarówno przebieg prac w ramach Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych, jak i uwarunkowania rynkowe, w tym konsultacje z uczestnikami rynku, w szczególności z dealerami skarbowych papierów wartościowych i ich gotowość do nabywania nowych instrumentów” – podało MF w odpowiedzi na pytania PAP.

Przesunięcie terminu zakończenia przejścia ze wskaźnika WIBOR na wskaźnik WIRON

W ubiegłym tygodniu Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. reformy wskaźników referencyjnych ogłosił, że przesuwa termin zakończenia przejścia ze wskaźnika WIBOR na wskaźnik WIRON na koniec 2027 r. Pierwotny termin był wyznaczony na koniec 2024 r. Ale MF deklaruje, że zmiana terminu nie wpłynie na plany emisji nowych obligacji.

„Dłuższy termin dostosowawczy jest czynnikiem wpływającym pozytywnie na sprawne i bezpieczne dla procesu finansowania potrzeb pożyczkowych przejście rynku skarbowych papierów wartościowych na nowy wskaźnik, w tym, w szczególności, w aspekcie istniejącego portfela obligacji o oprocentowaniu zmiennym opartym na wskaźniku WIBOR” – stwierdziło MF.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przesunięcie terminu zakończenia reformy wskaźnikowej a emisja obligacji opartych na WIRON

REKLAMA

Przesunięcie terminu zakończenia reformy wskaźnikowej nie jest samo w sobie przesłanką do odłożenia w czasie pilotażowej emisji obligacji skarbowych opartych na wskaźniku WIRON. Ministerstwo Finansów nie zrezygnowało z jej przeprowadzenia i w konsultacji z interesariuszami podejmie decyzję o jej terminie” – dodał resort.

MF stwierdziło, że jego zadaniem – jako instytucji zarządzającej długiem publicznym – jest zapewnienie, aby przejście z dotychczas stosowanego wskaźnika WIBOR na WIRON dokonało się w „zgodzie z celem Strategii zarządzania długiem publicznym, którym jest minimalizacja kosztów obsługi długu w długim terminie przy ograniczeniach na ryzyko”.

„Biorąc pod uwagę czynniki fundamentalne, zmiana filozofii oprocentowania zmiennego obligacji polegająca na zastąpieniu stopy procentowej znanej z góry dla całego okresu odsetkowego, jaką jest obecnie WIBOR, przez stopę będącą wynikiem składania jednodniowych stóp procentowych WIRON w trakcie okresu odsetkowego, nie powinna wpływać na oczekiwaną wartość kosztów obsługi tych obligacji. Jednocześnie należy mieć świadomość, że rozwój nowego instrumentu będzie następował stopniowo i będzie wymagał równoległego rozwoju całego ekosystemu rynków powiązanych, z zaangażowaniem wszystkich interesariuszy i inwestorów, przy bliskiej współpracy z administratorem wskaźnika oraz podmiotami prowadzącymi rynek elektroniczny” – wyjaśnił resort finansów.

autor: Marek Siudaj

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA