REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny transferowe 2024. Rodzaj bazowej stopy procentowej i marży

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ceny transferowe 2024. Rodzaj bazowej stopy procentowej i marży
Ceny transferowe 2024. Rodzaj bazowej stopy procentowej i marży

REKLAMA

REKLAMA

W Monitorze Polskim opublikowano obwieszczenie Ministra Finansów z 27 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych. Obwieszczenie weszło w życie 1 stycznia 2024 r.

Rodzaj bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w 2024 roku

W obwieszczeniu ogłasza się rodzaj bazowej stopy procentowej i wysokość marży, potrzebne do wyznaczenia oprocentowania transakcji pożyczki, kredytu lub emisji obligacji zawieranych między podmiotami powiązanymi, uprawniającego (jako jeden z warunków) do skorzystania z uproszczenia typu safe harbour dla potrzeb cen transferowych. Na podstawie art. 23s ustawy o PIT i art. 11g ustawy o CIT ww. uproszczenie przewidziane jest dla umów pożyczki, kredytu lub emisji obligacji zawartych między podmiotami powiązanymi, które spełniają warunki wskazane w art. 23s ust. 1 ustawy o PIT i art. 11g ust. 1 ustawy o CIT. 
Regulacja tego typu obowiązuje w polskim systemie podatkowym od 1 stycznia 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obwieszczenie wypełnia upoważnienia ustawowe zawarte w art. 23s ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) i art. 11g ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805).

Dla ww. umów w dolarach amerykańskich albo funtach brytyjskich zawartych przed dniem 1 stycznia 2022 r. dopuszczono kontynuację stosowania bazowej stopy procentowej opartej o wskaźniki LIBOR USD 3M i LIBOR GBP 3M. Należy jednak mieć na uwadze, że zaprzestanie opracowywania LIBOR USD 3M planowane jest na koniec września 2024 r., natomiast wskaźnika LIBOR GBP 3M już z końcem marca 2024 r. (szczegóły w uzasadnieniu).

Ważne

Rodzaj bazowej stopy procentowej i wysokość marży ogłoszone w opublikowanym obwieszczeniu obowiązują od dnia 1 stycznia 2024 r.

Elementy obwieszczenia

Obwieszczenie wskazuje rodzaj bazowej stopy procentowej dla umów pożyczki, kredytu i emisji obligacji w następujących walutach: złoty, dolar amerykański, euro, funt brytyjski i frank szwajcarski. Jako bazowe stopy procentowe wskazano stopy z rynku międzybankowego, powszechnie stanowiące podstawę oprocentowania kredytów bankowych udzielanych w danej walucie. W odniesieniu do złotego wskazano stopę z międzybankowego rynku polskiego (WIBOR) oraz nowego wskaźnika referencyjnego (WIRON). 
Dla wskaźnika referencyjnego WIRON trzymiesięcznego zaktualizowano nazwę poprzez wskazanie nazwy stosowanej przez GPW Benchmark S.A., tj. „WIRON 3M Stopa Składana”. 

REKLAMA

Do euro (EURIBOR), franka szwajcarskiego (SARON), dolara amerykańskiego (SOFR) i funta brytyjskiego (SONIA) wskazano stopy bazowe o trzymiesięcznym okresie przeszacowania. 

Tak jak w poprzednim obwieszczeniu, wyłącznie dla pożyczek udzielonych w dolarach amerykańskich albo funtach brytyjskich przed dniem 1 stycznia 2022 r., dopuszczono kontynuację stosowania bazowej stopy procentowej opartej o wycofywane z rynku finansowego wskaźniki LIBOR USD 3M i LIBOR GBP 3M. 

Odnośnie LIBOR USD 3M od lipca 2023 r. jest on opracowywany w wersji syntetycznej, która nie jest reprezentatywna dla rynku; zgodnie z komunikatem brytyjskiego organu nadzoru Financial Conduct Authority (FCA) zaprzestanie jego opracowywania zaplanowane jest na koniec września 2024 r. Natomiast wskaźnik LIBOR GBP 3M już od początku 2022 r. jest publikowany wyłącznie w oparciu o syntetyczną metodologię opracowywania. Brytyjski organ nadzoru FCA ogłosił zakończenie opracowywania LIBOR GBP 3M (w wersji syntetycznej) wraz z końcem marca 2024 r. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego obwieszczenia, opracowywanie, publikowanie i dalsze stosowanie syntetycznych wersji wskaźników LIBOR GBP 3M i LIBOR USD 3M służyć ma jedynie uporządkowanemu wygaszaniu (aneksowaniu) aktywnych umów, zawartych przed 1 stycznia 2022 r. 
Publikacja syntetycznych wskaźników LIBOR GBP 3M i LIBOR USD 3M kończy się odpowiednio wraz z końcem marca 2024 r. i września 2024 r., tym samym po zaprzestaniu ich publikacji nie można już ich dalej stosować. 

Nie będzie zatem możliwe dalsze stosowanie LIBOR GBP 3M od kwietnia 2024 r. oraz LIBOR USD 3M od października 2024 r. Oznacza to, że konieczność aneksowania umów pożyczek opartych na tych wskaźnikach będzie prawdopodobnie musiała nastąpić przed ww. terminami zaprzestania ich publikacji. Docelowo, dla wszystkich pożyczek w dolarach amerykańskich albo funtach brytyjskich objętych przedmiotową regulacją safe harbour powinny mieć zastosowanie bazowe stopy procentowe oparte na wskaźnikach referencyjnych, odpowiednio: SOFR i SONIA. 

Bez zmian pozostawiono wskaźniki referencyjne dla pożyczek (kredytów i emisji obligacji) w euro, tj. „EURIBOR 3M”, dla trzymiesięcznego wskaźnika referencyjnego SARON wskazano nazwę „SARON 3 months Compound Rate”, używaną przez administratora wskaźnika SARON, podmiot SIX Index AG. Dla wskaźnika referencyjnego SOFR trzymiesięcznego przyjęto nazwę „90-day Average SOFR”, ustaloną przez administratora SOFR (nowojorski oddział Banku Rezerwy Federalnej) oraz dla pożyczek w funtach brytyjskich: „SONIA 3M Compound Rate”. Administratorem wskaźnika referencyjnego SONIA jest Bank of England, który nie publikuje tego wskaźnika, ale opracowuje SONIA Compounded Index, na podstawie którego inne podmioty (tzw. redystrybutorzy) kalkulują wskaźnik SONIA na różne terminy zapadalności. Tym samym nazwa wskaźnika „SONIA 3M Compound Rate” stanowi wytyczną co do tego, na jaki termin zapadalności wskaźnik oparty o SONIA Compounded Index znajduje zastosowanie. 

Obwieszczenie wskazuje również wysokość marży dla umów pożyczki, kredytu i emisji obligacji. Marża ogłaszana w obwieszczeniu została oparta o publicznie dostępne dane statystyczne Narodowego Banku Polskiego (dla pożyczek udzielonych w polskich złotych) oraz notowania z rynków finansowych pochodzące z serwisu Bloomberg Terminal dotyczące marż w transakcjach pożyczek. 

Obwieszczenie wskazuje również marżę, w przypadku gdy bazowa stopa procentowa wynikająca z obwieszczenia przyjmuje wartość mniejszą od zera (pkt 2 lit. c). W takim przypadku marża ogłaszana w obwieszczeniu równa jest sumie wartości bezwzględnej bazowej stopy procentowej i wartości podanej w lit. a albo b. 

Mając na uwadze w szczególności: 
- brak zauważalnych zmian kryteriów udzielania kredytów dla dużych przedsiębiorstw oraz zaostrzenie dla małych i średnich przedsiębiorstw, 
- uelastycznienie mechanizmu typu safe harbour, w świetle zwiększonej niepewności związanej m.in. z negatywnymi skutkami oddziaływania na polską gospodarkę kryzysu geopolitycznego spowodowanego wojną na Ukrainie, kryzysem energetycznym w Europie, wysoką inflacją oraz wysokimi stopami procentowymi, 
- poszerzenie zastosowania regulacji typu safe harbour celem zmniejszenia obciążeń administracyjno-biurokratycznych, 
zaproponowano dla celów regulacji typu safe harbour dla pożyczki, kredytu i emisji obligacji, aby maksymalna wysokość marży dla pożyczkobiorców wyniosła 3,1 p.p., natomiast minimalna wysokość marży dla pożyczkodawców wynosiła 2,2 p.p. 

Zakres zastosowania regulacji typu safe harbour dla transakcji pożyczki, kredytu i emisji obligacji

 Rodzaj bazowej stopy procentowej i wysokość marży ogłaszane w przedmiotowym obwieszczeniu mają zastosowanie do transakcji kontrolowanych, które decyzją podatnika zostają włączone do reżimu uproszczenia przewidzianego w art. 23s ust. 1 ustawy o PIT lub art. 11g ust. 1 ustawy o CIT (podmiot powiązany może skorzystać z uproszczenia, ale nie jest do tego zobowiązany). Rodzaje bazowej stopy procentowej i wysokość marży podane w tym obwieszczeniu nie powinny stanowić tzw. benchmarku dla potrzeb analizy cen transferowych. W przypadku nieskorzystania przez podatnika z uproszczenia typu safe harbour będą miały zastosowanie ogólne zasady weryfikacji wysokości oprocentowania, zgodnie z zasadą ceny rynkowej.

Podstawa prawna:
Obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia rodzaju bazowej stopy procentowej i marży dla potrzeb cen transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych (M.P. z 2023, poz. 1478).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA