REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

e-Korespondencja z fiskusem. Co można załatwić online w urzędzie skarbowym? Działa tak już ponad 1,7 mln podatników

e-Korespondencja z fiskusem. Co można załatwić online w urzędzie skarbowym? Korzysta już ponad 1,7 mln podatników
e-Korespondencja z fiskusem. Co można załatwić online w urzędzie skarbowym? Korzysta już ponad 1,7 mln podatników
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów informuje, że w lutym 2024 r. kolejnych 130 tys. osób wyraziło zgodę na e-Korespondencję z organami podatkowymi. A od początku działania usługi, aktywowało ją już 1,7 mln użytkowników. Oprócz tzw. pisma ogólnego tą drogą można złożyć już 14 rodzajów wniosków.

e-Korespondencja z urzędem skarbowym coraz popularniejsza

Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że w okresie rozliczeń PIT skokowo rośnie liczba osób, które wyrażają zgodę na e-korespondencję. Polacy logując się do e-Urzędu Skarbowego aktywują usługę, dzięki której cała korespondencja z urzędem skarbowym trafia na ich konto, a informacja o jej otrzymaniu jest przesyłana e-mailem i SMS-em. Nie ma potrzeby wysyłki korespondencji w tradycyjnej, papierowej formie.

W lutym 2024 r. niemal 130 tys. osób fizycznych i organizacji wyraziło zgodę na ten sposób kontaktu z urzędem skarbowym. Dla porównania w styczniu 2024 r. było to niecałe 48 tys.

- W marcu spodziewamy się podobnego do obserwowanego w lutym wzrostu liczby zgód na e-korespondencję. W połowie miesiąca było to już około 60 tys. zgód. Polacy przy okazji logowania do e-US w celu rozliczenia podatku, chętnie aktywują tę usługę, bo przekonują się o płynących z tego rozwiązania korzyściach – mówi Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.
Do tej pory zgodę na korzystanie z usługi wyrażono ponad 1,7 mln razy. W 2023 r. klienci korzystający z tego rozwiązania wysłali niemal 1,3 mln dokumentów. Obecnie tą drogą, oprócz tzw. pisma ogólnego, można złożyć już 14 rodzajów wniosków.

Autopromocja

Co można załatwić przez e-Korespondencję?

Od początku trwania usługi najczęściej składane drogą elektroniczną wnioski dotyczą:

  • Aktualizacji danych w urzędzie skarbowym (ZAP-3) - 30%
  • Wydania zaświadczenia o zaległościach podatkowych lub ich braku (ZAS-W) - 18%
  • Wydania zaświadczenia o wysokości dochodu podatnika w PIT –13%

Oprócz tego, 22% przesyłanej do urzędu skarbowego e-Korespondencji stanowią pisma ogólne.

- Korzyść z e-Korespondencji można odczuć już przy okazji rozliczenia tegorocznych zeznań podatkowych. W przypadku koniecznej dopłaty podatku, urząd skarbowy w ciągu miesiąca od upływu terminu płatności powiadomi podatnika o konieczności uregulowania zobowiązania. Wówczas taką informację otrzymamy za pośrednictwem korespondencji elektronicznej, a nie w formie papierowej – mówi Sylwia Zdebiak.

Gdzie aktywować e-Korespondencję?

Aby korzystać z e-Korespondencji należy zalogować się na swoje konto w e-Urzędzie Skarbowym i aktywować usługę. Podatnicy, mogą zalogować się do e-US za pomocą form dostępnych w ramach login.gov.pl:

  • identyfikując się Profilem Zaufanym (PZ),
  • za pomocą e-Dowodu,
  • poprzez bankowość elektroniczną,
  • aplikacją mObywatel.

Tylko przy tych sposobach logowania użytkownik otrzymuje dostęp do pełnej palety usług on-line w e-US.

- e-Korespondencja umożliwia dwustronną komunikację z urzędem skarbowym, bez względu na to czy jesteśmy w kraju, czy za granicą. Po wyrażeniu zgody na otrzymywanie doręczeń, użytkownicy nawet w ciągu kilku chwil otrzymują potrzebne dokumenty. O otrzymaniu korespondencji użytkownik może być powiadomiony za pomocą smsa lub maila – tłumaczy Sylwia Zdebiak.

Korespondencja elektroniczna to nie tylko oszczędność czasu i wygodne przesyłanie pism. Usługa pozwala bezterminowo gromadzić korespondencję z urzędem skarbowym w jednym miejscu, do którego mamy nieprzerwany dostęp. Korzystanie z tej formy komunikacji z urzędem skarbowym jest darmowe i pozwala ograniczyć zużycie papieru, co pomaga dbać o środowisko naturalne. Wszystkie wymienione korzyści są dostępne od razu po wyrażeniu zgody na otrzymywanie korespondencji elektronicznej. Aktywuj usługę już dziś, w e-Urzędzie Skarbowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. I może mieć poważne konsekwencje na gruncie VAT

Dostałeś rabat i wystawiłeś fakturę korygującą? To błąd. W przypadku rabatu pośredniego kluczowe znaczenie ma okoliczność, że między podatnikiem przekazującym środki pieniężne a podmiotem będącym beneficjentem rabatu pośredniego nie miała miejsca żadna transakcja, którą można byłoby skorygować.

Automatyczna akceptacja PIT. Wgląd w deklaracje i korekta nie będą możliwe przez kilka dni

Automatyczna akceptacja zeznań podatkowych PIT w usłudze Twój e-PIT nastąpi po 30 kwietnia i potrwa przez pierwsze dni maja. Podczas trwania tego procesu usługa nie będzie dostępna, a więc przez kilka dni nie będzie można sprawdzić złożonej już deklaracji PIT, ani złożyć korekty zeznania rocznego. Na czym dokładnie polega ten proces?

Windykacja na własną rękę – jakie są plusy i minusy po stronie przedsiębiorcy?

Proces windykacji można przeprowadzić na kilka sposobów. Czy jednak warto prowadzić windykację w przedsiębiorstwie na własną rękę? Jakie są plusy i minusy takiego działania?

Odroczenie KSeF. Decyzja słuszna, choć budzi wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców

Decyzja o przesunięciu KSeF jest słuszna, natomiast tak długie odroczenie może budzić wątpliwości w kontekście interesu przedsiębiorców - zauważa ekspert podatkowy Adam Mariański. Zdaniem prawnika wielu przedsiębiorców jest już gotowych do wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur.

To już ostatni dzwonek. Dzisiaj upływa termin na rozliczenie PIT

We wtorek, 30 kwietnia, mija termin na rozliczenie PIT za rok 2023. Możliwe jest złożenie zeznania drogą elektroniczną lub papierową, które można dostarczyć do Urzędu Skarbowego lub wysłać pocztą.

Zarobki kierowców zawodowych w Polsce. Najczęściej przynajmniej 8 tys. zł brutto. Ale nie wszyscy tyle dostają. Od czego zależy pensja kierowcy?

Ile zarabiają zawodowi kierowcy w Polsce? W 2023 roku w branży TSL nastąpiły istotne zmiany w ustalaniu wynagrodzeń dla kierowców. Wzrost płacy wraz z nowymi przepisami dotyczącymi delegowania pracowników, wpłynęły na rozliczanie płac, szczególnie kierowców działających za granicą. Te zmiany bezpośrednio wpłynęły na budżety firm transportowych, zmuszając je do uwzględnienia większych kosztów wynagrodzeń kierowców. Jednocześnie stanowią korzystną zmianę dla kierowców, poprawiając ich elastyczność finansową i warunki pracy.

BPO: kto i jak może skorzystać na outsourcingu procesów biznesowych. Co najmniej 20% oszczędności dla większych firm

Usługi centrów BPO (Business Process Outsourcing) są efektywnym narzędziem dla firm. Umożliwiają redukcję kosztów i szybszy rozwój. Dlatego są popularne wśród międzynarodowych firm. Ich skala była jednak za duża dla polskich średnich i dużych firm – od niedawna powstają jednak rozwiązania dopasowane do ich potrzeb.

Obowiązkowy KSeF od lutego 2026 r. Co będzie zawierała ustawa zmieniająca?

Obowiązkowy KSeF dla firm wejdzie w życie od 2026 roku. Ukazał się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, który przewiduje zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur. Nową datę wejścia w życie obligatoryjnego KSeF określa się na dzień 1 lutego 2026 r.

ZUS: Niepełnosprawni przedsiębiorcy mogą w 2024 r. obniżyć roczną składkę zdrowotną. Jak to zrobić? Jakie warunki?

ZUS informuje, że od rozliczenia rocznego za rok 2023, osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne na poniższych zasadach.

Remont domu jednorodzinnego, w którym jest prowadzona działalność gospodarcza. Jaka stawka VAT - 8%, czy 23%?

Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą będzie wykorzystywał część domu, w którym mieszka, do prowadzenia biura. W całym domu o powierzchni 140 m2 jest wymieniana podłoga. Usługodawca chce wystawić fakturę z 8% VAT na osobę fizyczną. Natomiast podatnik, wykorzystujący część domu do prowadzenia działalności, chciałby rozliczyć koszty montażu oraz zakupu tej podłogi w kosztach firmy. Czy w związku z tym usługodawca może wystawić fakturę na podatnika VAT według stawki VAT 8%? Czy też ma obowiązek zastosować podstawową stawkę VAT 23%?

REKLAMA