REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można odzyskać zapłacony podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Jeżeli sprzedawca wystawił w związku ze sprzedażą gruntu z majątku prywatnego fakturę VAT, to może dokonać korekty zapłaconego nienależnie podatku. Konieczne jednak będzie zapłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W nowej ustawie o VAT sprzedaż gruntu przez osoby fizyczne z majątku prywatnego zaczęła być kłopotliwa. Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu wydanym w poszerzonym siedmioosobowym składzie (sygn. akt I FPS 3/07) uznał, że okoliczność częstotliwej dostawy gruntów nie jest warunkiem uznania sprzedaży za działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. Zdaniem sądu, do uznania danej transakcji za opodatkowaną VAT niezbędne jest działanie przez dany podmiot w charakterze podatnika VAT, tj. jako producenta, handlowca lub usługodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo podatnika

- Podatnik, który nienależnie uiścił VAT, ma prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, która występuje, jeżeli podatek ten został faktycznie zapłacony - wyjaśnia Robert Krasnodębski, radca prawny z Kancelarii Weil, Gotshal & Manges. Dodaje, że sposób opisu ceny nieruchomości w akcie notarialnym ma znaczenie drugorzędne.

Jednak kwestia, czy podatnikowi, który nienależnie zapłacił VAT, przysługuje prawo do żądania zwrotu nadpłaty, budzi czasami kontrowersje.

Beata Sokołowska, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, podkreśla, że nie w każdej sprawie podatnicy mogą oczekiwać pomyślnego rozstrzygnięcia. Powodem negatywnej odpowiedzi urzędu może być np. to, że skoro podatnik złożył zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT przed sprzedażą gruntu, to może to oznaczać, że zamierzał działać w tym zakresie jako przedsiębiorca, tj. podatnik VAT. Ponadto, jeżeli dana transakcja sprzedaży nie podlega opodatkowaniu VAT, tzn. nie jest dokonywana w ramach obrotu profesjonalnego, powinna być przedmiotem podatku od czynności cywilnoprawnych - mówi Beata Sokołowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczanie transakcji

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, zobowiązanym do zapłaty tego podatku jest kupujący. W konsekwencji, jeśli wniosek sprzedającego grunt o stwierdzenie nadpłaty w VAT zostanie rozstrzygnięty pozytywnie, poszkodowany będzie kupujący, który może zostać obowiązany przez organy podatkowe do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, a także odsetek od zaległości podatkowych. W ocenie Beaty Sokołowskiej łatwo też sobie wyobrazić sytuację, w której kupujący będący osobą fizyczną poniósł koszt VAT w cenie gruntu, nie będąc uprawnionym do odliczenia tej kwoty od swojego zobowiązania podatkowego. W jej ocenie sprzedający, który odzyskał VAT, powinien zwrócić jego równowartość kupującemu. Jeżeli nie zrobi tego dobrowolnie, a kupujący uzyskał informację, że transakcja nie podlegała VAT, dostępnym środkiem dochodzenia zwrotu równowartości kwoty VAT przez kupującego od sprzedającego jest wytoczenie powództwa do sądu powszechnego.

Kinga Baran, dyrektor departamentu podatków pośrednich w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, zwraca uwagę, że wystawienie faktury przez sprzedawcę działek z majątku prywatnego, czyli niedziałającego jako podatnik VAT, po 1 stycznia 2008 r. może budzić ryzyko dla nabywcy takich działek. Chodzi o sytuacje, gdy nabywca jest podatnikiem VAT. Wskutek nowelizacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 stycznia 2008 r. nabywca nie będzie bowiem mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktury, która dokumentuje czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Nawet jeżeli ureguluje kwotę wynikającą z faktury, tj. zapłaci za nabywany grunt.

Trzeba zapłacić PCC

Należy też uwzględnić, że jeżeli sprzedaż działek (z majątku prywatnego danej osoby) nie podlega opodatkowaniu VAT, to z tego tytułu powinien zostać zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC).

- Podatnik, który zamiast PCC zapłacił VAT, musi więc uregulować swoje zobowiązanie podatkowe w PCC - mówi Robert Krasnodębski. W praktyce organ podatkowy, zwracając kwotę nadpłaty VAT, powinien z urzędu zaliczyć część nadpłaty na poczet zaległego PCC. Ekspert zauważa, że od 2007 roku PCC przy umowie sprzedaży płaci tylko kupujący. Stąd też dla transakcji przeprowadzonych po tym dniu, zwrot nadpłaty otrzyma sprzedawca. Natomiast do zapłaty PCC będzie zobowiązany kupujący. Fakt ten może wpływać na decyzje o wszczęciu postępowania w sprawie nadpłaty.

Ważne!

Kupujący, zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych PCC, który nie uregulował go w ciągu 14 dni od sprzedaży, powinien to niezwłocznie uczynić, składając deklarację PCC-3 i płacąc odsetki za zwłokę

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA