REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Można odzyskać zapłacony podatek

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Jeżeli sprzedawca wystawił w związku ze sprzedażą gruntu z majątku prywatnego fakturę VAT, to może dokonać korekty zapłaconego nienależnie podatku. Konieczne jednak będzie zapłacenie podatku od czynności cywilnoprawnych.

W nowej ustawie o VAT sprzedaż gruntu przez osoby fizyczne z majątku prywatnego zaczęła być kłopotliwa. Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu wydanym w poszerzonym siedmioosobowym składzie (sygn. akt I FPS 3/07) uznał, że okoliczność częstotliwej dostawy gruntów nie jest warunkiem uznania sprzedaży za działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. Zdaniem sądu, do uznania danej transakcji za opodatkowaną VAT niezbędne jest działanie przez dany podmiot w charakterze podatnika VAT, tj. jako producenta, handlowca lub usługodawcy.

REKLAMA

Autopromocja

Prawo podatnika

- Podatnik, który nienależnie uiścił VAT, ma prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, która występuje, jeżeli podatek ten został faktycznie zapłacony - wyjaśnia Robert Krasnodębski, radca prawny z Kancelarii Weil, Gotshal & Manges. Dodaje, że sposób opisu ceny nieruchomości w akcie notarialnym ma znaczenie drugorzędne.

Jednak kwestia, czy podatnikowi, który nienależnie zapłacił VAT, przysługuje prawo do żądania zwrotu nadpłaty, budzi czasami kontrowersje.

Beata Sokołowska, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, podkreśla, że nie w każdej sprawie podatnicy mogą oczekiwać pomyślnego rozstrzygnięcia. Powodem negatywnej odpowiedzi urzędu może być np. to, że skoro podatnik złożył zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT przed sprzedażą gruntu, to może to oznaczać, że zamierzał działać w tym zakresie jako przedsiębiorca, tj. podatnik VAT. Ponadto, jeżeli dana transakcja sprzedaży nie podlega opodatkowaniu VAT, tzn. nie jest dokonywana w ramach obrotu profesjonalnego, powinna być przedmiotem podatku od czynności cywilnoprawnych - mówi Beata Sokołowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczanie transakcji

Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, zobowiązanym do zapłaty tego podatku jest kupujący. W konsekwencji, jeśli wniosek sprzedającego grunt o stwierdzenie nadpłaty w VAT zostanie rozstrzygnięty pozytywnie, poszkodowany będzie kupujący, który może zostać obowiązany przez organy podatkowe do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych, a także odsetek od zaległości podatkowych. W ocenie Beaty Sokołowskiej łatwo też sobie wyobrazić sytuację, w której kupujący będący osobą fizyczną poniósł koszt VAT w cenie gruntu, nie będąc uprawnionym do odliczenia tej kwoty od swojego zobowiązania podatkowego. W jej ocenie sprzedający, który odzyskał VAT, powinien zwrócić jego równowartość kupującemu. Jeżeli nie zrobi tego dobrowolnie, a kupujący uzyskał informację, że transakcja nie podlegała VAT, dostępnym środkiem dochodzenia zwrotu równowartości kwoty VAT przez kupującego od sprzedającego jest wytoczenie powództwa do sądu powszechnego.

Kinga Baran, dyrektor departamentu podatków pośrednich w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, zwraca uwagę, że wystawienie faktury przez sprzedawcę działek z majątku prywatnego, czyli niedziałającego jako podatnik VAT, po 1 stycznia 2008 r. może budzić ryzyko dla nabywcy takich działek. Chodzi o sytuacje, gdy nabywca jest podatnikiem VAT. Wskutek nowelizacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, od 1 stycznia 2008 r. nabywca nie będzie bowiem mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktury, która dokumentuje czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT. Nawet jeżeli ureguluje kwotę wynikającą z faktury, tj. zapłaci za nabywany grunt.

Trzeba zapłacić PCC

Należy też uwzględnić, że jeżeli sprzedaż działek (z majątku prywatnego danej osoby) nie podlega opodatkowaniu VAT, to z tego tytułu powinien zostać zapłacony podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC).

- Podatnik, który zamiast PCC zapłacił VAT, musi więc uregulować swoje zobowiązanie podatkowe w PCC - mówi Robert Krasnodębski. W praktyce organ podatkowy, zwracając kwotę nadpłaty VAT, powinien z urzędu zaliczyć część nadpłaty na poczet zaległego PCC. Ekspert zauważa, że od 2007 roku PCC przy umowie sprzedaży płaci tylko kupujący. Stąd też dla transakcji przeprowadzonych po tym dniu, zwrot nadpłaty otrzyma sprzedawca. Natomiast do zapłaty PCC będzie zobowiązany kupujący. Fakt ten może wpływać na decyzje o wszczęciu postępowania w sprawie nadpłaty.

Ważne!

Kupujący, zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych PCC, który nie uregulował go w ciągu 14 dni od sprzedaży, powinien to niezwłocznie uczynić, składając deklarację PCC-3 i płacąc odsetki za zwłokę

ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA