REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

9 czerwca - Dzień Księgowych. To im powierzamy nasze finanse

księgowa
księgowa
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

9 czerwca przypada Dzień Księgowych. Z tej okazji przyjrzymy się ich pracy oraz temu, jak są postrzegani. 

9 czerwca - Dzień Księgowych

Dobry księgowy to skarb. Bez względu na specyfikę, skalę czy rozmiar prowadzonego biznesu, niezależnie rodzaju spraw -  firmowych czy związanych z budżetem domowym, wielu z nas nie wyobraża sobie przejścia przez gąszcz przepisów i niuansów prawno-podatkowych bez profesjonalnego wsparcia. Praca księgowych wymaga nie tylko doskonałej znajomości przepisów i umiejętności analitycznych, ale także precyzji i uważności. To bohaterowie drugiego planu, którzy wpływają na efektywne zarządzanie płynnością i polityką finansową firmy. Dzięki ich wiedzy nie tylko możemy sprawnie się rozliczać z fiskusem i efektywnie zarządzać środkami, ale też mamy poczucie bezpieczeństwa w aspekcie zgodności z szybko zmieniającymi się regulacjami. W niedzielę 9 czerwca właśnie oni obchodzą swoje święto – Dzień Księgowych.

REKLAMA

Autopromocja

Z badania przeprowadzonego na zlecenie KIR przez IQS w czerwcu 2024 r., na ogólnopolskiej grupie respondentów w wieku od 18 do 64 lat, wynika, że za najważniejsze cechy dobrych księgowych uznajemy dokładność i rzetelność (odpowiednio 84% i 79%). Mniej niż co drugi z ankietowanych (42%) wskazał na komunikatywność, choć sami księgowi widzą ten aspekt nieco inaczej: prawie 55% z nich uważa siebie za osoby towarzyskie. W odpowiedzi na pytanie o najważniejsze wyzwania stojące przed księgowymi, respondenci badania IQS wskazali nadążanie za zmieniającymi się przepisami prawa (85%). Natomiast w perspektywie większości księgowych za kluczową jest uznawana konieczność ciągłego doskonalenia i zdobywania nowych umiejętności, co wskazuje dwóch na trzech respondentów.

Inne wyzwania dla księgowych, jakie identyfikowali respondenci czerwcowego badania IQS to rosnące oczekiwania klientów oraz presja czasowa (odpowiednio 59% i 48%). Automatyzację i digitalizację Polki i Polacy uznali za mniejsze wyzwanie w księgowości (35% wskazań) – co może być wyrazem ciągłego zapotrzebowania na bezpośredni międzyludzki charakter tych usług, a jednocześnie może też oznaczać wysoką ocenę stopnia aktualnego przystosowania branży księgowej do wymagań cyfrowej gospodarki. 

Księgowi to jedna z bardziej ucyfryzowanych grup zawodowych. Konsekwentnie i od lat przenoszą w swojej działalności usługi i procesy księgowe z „papieru” do świata cyfrowego. Są w awangardzie klientów korzystających z usług zaufania, takich jak kwalifikowany podpis elektroniczny czy e-pieczęć. Doskonale znają narzędzia, bez których cyfrowy obieg dokumentów oraz bezpieczna i odpowiedzialna digitalizacja procesów biznesowych i finansowych nie byłaby możliwa – mówi Elżbieta Włodarczyk, Dyrektor Linii biznesowej podpis elektroniczny w KIR. 

Dzięki fachowym księgowym przedsiębiorstwa mogą efektywnie planować budżety, minimalizować koszty i maksymalizować zyski. Rolą księgowego jest nie tylko zapewnienie organizacji sprawnego funkcjonowania, w zgodzie z obowiązującymi przepisami. 

Księgowy też człowiek 

REKLAMA

- Warto zauważyć, że nasze dzisiejsze wyzwania stają się coraz bardziej złożone. Postępująca cyfryzacja wiąże się też ze wzrostem wymagań w zakresie bezpieczeństwa informacji, wymienianych w cyfrowym obiegu. Dlatego jako księgowi wybieramy nowoczesne narzędzia autoryzacji i potwierdzania autentyczności dokumentów - mówi Agnieszka Gajak-Skwira, Główna Księgowa w KIR. - W czasach, kiedy przepisy podatkowe i finansowe zmieniają się szybko i są coraz bardziej skomplikowane, a funkcjonowanie online wymaga nowych umiejętności, świadomy księgowy staje się strategicznym partnerem dla biznesu – dodaje Agnieszka Gajak-Skwira.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Swoich księgowych obdarzamy wyjątkowym zaufaniem, a jeśli w dniu ich święta chcemy ich pracę dodatkowo docenić odpowiednio dobranym upominkiem, to Global Webindex 2024 podpowiada, co oni sami wskazali jako swoje najczęstsze zainteresowania. Zapewne dojdziemy do wniosku, że w swoich preferencjach księgowi są po prostu tacy jak my: lubią książki, muzykę, jedzenie i podróże. 

Zobacz także: Rewolucja AI. Pokolenie Alfa wie, że sztuczna inteligencja nie zastąpi człowieka na rynku pracy
Kobiety i mężczyźni wciąż wybierają skrajnie różne profesje i ścieżki kariery. Dlaczego?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA