REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie uregulowano wszystkich transakcji w projekcie standardu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Projekt standardu nie wyjaśnia, jak postępować, gdy spółka utraciła prawo do dokonywania kwalifikacji umów leasingowych według zasad określonych w przepisach podatkowych.

Do 15 lutego można zgłaszać uwagi do projektu Krajowego Standardu Rachunkowości - Leasing, najem, dzierżawa. Standard określa zasady wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych oraz kryteria prezentacji i ujawnień w sprawozdaniu finansowym aktywów i zobowiązań oraz kosztów i przychodów z tych umów.

REKLAMA

Autopromocja

Zdaniem dr. Marcina Pielaszka z Katedry Rachunkowości Menedżerskiej SGH wyjaśnienie tych problemów jest tym bardziej istotne, że zagadnienia leasingu w ustawie o rachunkowości ograniczono wyłącznie do wskazania kryteriów, zgodnie z którymi środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne zalicza się do aktywów trwałych korzystającego (leasingobiorcy).

Wskazuje on pewne niedoskonałości, które trzeba uzupełnić.

- Projekt nie wyjaśnia, że w przypadku leasingu finansowego bezpośredniego, np. zawartego między producentem a leasingobiorcą, u producenta mamy do czynienia nie tylko z leasingiem, ale także normalną transakcją sprzedaży - podkreśla rozmówca.

Transakcja, oprócz przychodów finansowych typowych dla leasingu, skutkuje powstaniem przychodów ze sprzedaży i współmiernych do nich kosztów wytworzenia sprzedanych produktów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według eksperta brakuje też wskazówek, jak postępować, gdy spółka utraciła prawo do dokonywania kwalifikacji umów leasingowych według zasad określonych w przepisach podatkowych. Marcin Pielaszek twierdzi, że powstaje wtedy pytanie, czy należy odpowiednio przekształcić już zawarte umowy czy też stosować kryteria wynikające z ustawy o rachunkowości wyłącznie do nowo zawieranych umów. Zdaniem rozmówcy należy wówczas stosować podejście retrospektywne, czyli przekształcić również wcześniej zawarte umowy.

Roger Romański, menedżer w dziale audytu Pricewater-houseCoopers, przyznaje, że standard może stanowić pomoc dla księgowych przy ujmowaniu leasingu. Podkreśla, że projekt zajmuje się kwestiami dotyczącymi leasingu zwrotnego, które dotychczas nie były uregulowane w ustawie o rachunkowości.

- Spółki stosujące standard powinny rozliczać wynik na transakcji sprzedaży przedmiotu leasingu zwrotnego przez okres trwania umowy leasingowej - wyjaśnia rozmówca.

Z kolei Wojciech Kuśmierowski, menedżer w dziale audytu PricewaterhouseCoopers, zwraca uwagę, że ponieważ projekt opiera się na polskiej ustawie o rachunkowości, występują w nim różnice w porównaniu z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej. Może to dotyczyć m.in. ujęcia transakcji leasingu zwrotnego, a także zakresu ujawnień informacji, jakie muszą zostać ujawnione w sprawozdaniu (w sprawozdaniu przygotowanym zgodnie z MSSF zakres ujawnień jest znacznie szerszy). Wojciech Kuśmierowski zwraca jednak uwagę, że projekt obejmuje ogólne kwestie z zakresu leasingu, natomiast nie odnosi się do szczegółowych interpretacji, jak np. Specjalne oferty promocyjne (SKI 15) czy też Ustalenie czy umowa zawiera leasing (KIMSF 4), które w MSSF regulowane są poprzez interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej.

Ważne!

Projekt nowego standardu określa zasady wyceny i ujęcia w księgach rachunkowych m.in. umowy leasingu

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA