REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność
Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska uplasowała się na odległym miejscu w rankingu Tax Competitiveness Index 2024, który ocenia konkurencyjność systemów podatkowych w krajach OECD. Nasz system podatkowy wciąż uchodzi za jeden z bardziej złożonych. Eksperci podkreślają, że wprowadzenie odpowiednich reform mogłoby znacznie poprawić naszą pozycję w rankingu i zwiększyć atrakcyjność kraju dla inwestorów.

Polska zajęła 31. miejsce na 38 państw w rankingu Tax Competitiveness Index 2024 – corocznym badaniu konkurencyjności systemów podatkowych krajów OECD. Nasz kraj nadal ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych, jednak tegoroczna edycja przyniosła Polsce niewielki awans o 2 pozycje w porównaniu do ubiegłego roku.

Warsaw Enterprise Institute konsekwentnie podkreśla, że polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność. Kompleksowa reforma została opisana w dokumencie „Agenda Polska 2030: polska reforma podatkowa”. Dzięki współpracy WEI i Tax Foundation oszacowano, że wdrożenie proponowanych przez nas zmian mogłoby awansować Polskę na 14. miejsce w rankingu! Taki wynik powinien skłonić rządzących do refleksji, że nadszedł czas na rezygnację z nadmiernego fiskalizmu i otwarcie polskiej gospodarki na nowe inwestycje.

REKLAMA

Autopromocja

Rankingu badający konkurencyjność systemów podatkowych państw OECD

Warsaw Enterprise Institute po raz pierwszy został oficjalnym polskim partnerem Tax Foundation i współpracował przy powstaniu Competitiveness Index 2024, corocznego rankingu badającego konkurencyjność systemów podatkowych państw OECD. Tegoroczna edycja Indexu, którego wyniki można zobaczyć TUTAJ, rzuca światło na złożoność systemów podatkowych 38 krajów, w tym Polski

Tax Competitiveness Index porównuje, które systemy podatkowe sprzyjają rozwojowi gospodarczemu i są wolne od obciążeń, takich jak nadmierne opodatkowanie lub preferencje dla wybranych sektorów, a które nadają się do głębokiej reformy ze względu na wysokie obciążenia fiskalne, nadmiernie skomplikowane i preferencyjne traktowanie określonych podmiotów. 

W tegorocznej edycji, choć nasz kraj nadal zmaga się z nadmierną komplikacją przepisów podatkowych, Polska awansowała o dwa miejsca – z 33. w 2023 roku na 31. Swój awans Polska zawdzięcza nawiązaniu sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania z innymi państwami oraz utrzymaniu konkurencyjnej stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Jednak WEI, we współpracy z Tax Foundation, dokonał analizy, która pokazuje, że wdrożenie kompleksowych reform podatkowych zaproponowanych we wspólnym dokumencie WEI i ZPP pt. „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa” pozwoliłoby Polsce znacząco poprawić swoją pozycję w rankingu i wywindować ją aż na 14. miejsce!

Propozycje zawarte w raporcie „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa”

Propozycje zawarte w raporcie „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa” obejmują m.in. ujednolicenie stawek VAT, zastąpienie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) jednolitym podatkiem od funduszu płac oraz zastąpienie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) podatkiem od przychodów firm. Przebudowa systemu podatkowego przyniosłaby korzyści nie tylko obywatelom i polskim przedsiębiorcom, ale również zagranicznym inwestorom. Dodatkowo dzięki przebudowie PIT, CIT i VAT, zwiększyłyby się wpływy fiskalne do budżetu państwa, co w dłuższej perspektywie wpłynęłoby pozytywnie na stabilność finansową kraju.

WEI podkreśla, że publikacja Tax Competitiveness Index 2024 powinna być dla polskich decydentów impulsem do odważnych, strukturalnych reform. Jeśli Polska wprowadzi postulowane zmiany, może nie tylko znacząco poprawić swoją pozycję w rankingu, ale także stać się jednym z liderów konkurencyjności podatkowej wśród krajów OECD.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA