REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność

Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność
Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska uplasowała się na odległym miejscu w rankingu Tax Competitiveness Index 2024, który ocenia konkurencyjność systemów podatkowych w krajach OECD. Nasz system podatkowy wciąż uchodzi za jeden z bardziej złożonych. Eksperci podkreślają, że wprowadzenie odpowiednich reform mogłoby znacznie poprawić naszą pozycję w rankingu i zwiększyć atrakcyjność kraju dla inwestorów.

Polska zajęła 31. miejsce na 38 państw w rankingu Tax Competitiveness Index 2024 – corocznym badaniu konkurencyjności systemów podatkowych krajów OECD. Nasz kraj nadal ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych, jednak tegoroczna edycja przyniosła Polsce niewielki awans o 2 pozycje w porównaniu do ubiegłego roku.

Warsaw Enterprise Institute konsekwentnie podkreśla, że polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność. Kompleksowa reforma została opisana w dokumencie „Agenda Polska 2030: polska reforma podatkowa”. Dzięki współpracy WEI i Tax Foundation oszacowano, że wdrożenie proponowanych przez nas zmian mogłoby awansować Polskę na 14. miejsce w rankingu! Taki wynik powinien skłonić rządzących do refleksji, że nadszedł czas na rezygnację z nadmiernego fiskalizmu i otwarcie polskiej gospodarki na nowe inwestycje.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rankingu badający konkurencyjność systemów podatkowych państw OECD

Warsaw Enterprise Institute po raz pierwszy został oficjalnym polskim partnerem Tax Foundation i współpracował przy powstaniu Competitiveness Index 2024, corocznego rankingu badającego konkurencyjność systemów podatkowych państw OECD. Tegoroczna edycja Indexu, którego wyniki można zobaczyć TUTAJ, rzuca światło na złożoność systemów podatkowych 38 krajów, w tym Polski

Tax Competitiveness Index porównuje, które systemy podatkowe sprzyjają rozwojowi gospodarczemu i są wolne od obciążeń, takich jak nadmierne opodatkowanie lub preferencje dla wybranych sektorów, a które nadają się do głębokiej reformy ze względu na wysokie obciążenia fiskalne, nadmiernie skomplikowane i preferencyjne traktowanie określonych podmiotów. 

W tegorocznej edycji, choć nasz kraj nadal zmaga się z nadmierną komplikacją przepisów podatkowych, Polska awansowała o dwa miejsca – z 33. w 2023 roku na 31. Swój awans Polska zawdzięcza nawiązaniu sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania z innymi państwami oraz utrzymaniu konkurencyjnej stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Jednak WEI, we współpracy z Tax Foundation, dokonał analizy, która pokazuje, że wdrożenie kompleksowych reform podatkowych zaproponowanych we wspólnym dokumencie WEI i ZPP pt. „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa” pozwoliłoby Polsce znacząco poprawić swoją pozycję w rankingu i wywindować ją aż na 14. miejsce!

Propozycje zawarte w raporcie „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa”

Propozycje zawarte w raporcie „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa” obejmują m.in. ujednolicenie stawek VAT, zastąpienie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) jednolitym podatkiem od funduszu płac oraz zastąpienie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) podatkiem od przychodów firm. Przebudowa systemu podatkowego przyniosłaby korzyści nie tylko obywatelom i polskim przedsiębiorcom, ale również zagranicznym inwestorom. Dodatkowo dzięki przebudowie PIT, CIT i VAT, zwiększyłyby się wpływy fiskalne do budżetu państwa, co w dłuższej perspektywie wpłynęłoby pozytywnie na stabilność finansową kraju.

WEI podkreśla, że publikacja Tax Competitiveness Index 2024 powinna być dla polskich decydentów impulsem do odważnych, strukturalnych reform. Jeśli Polska wprowadzi postulowane zmiany, może nie tylko znacząco poprawić swoją pozycję w rankingu, ale także stać się jednym z liderów konkurencyjności podatkowej wśród krajów OECD.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA