REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność

Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność
Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska uplasowała się na odległym miejscu w rankingu Tax Competitiveness Index 2024, który ocenia konkurencyjność systemów podatkowych w krajach OECD. Nasz system podatkowy wciąż uchodzi za jeden z bardziej złożonych. Eksperci podkreślają, że wprowadzenie odpowiednich reform mogłoby znacznie poprawić naszą pozycję w rankingu i zwiększyć atrakcyjność kraju dla inwestorów.

Polska zajęła 31. miejsce na 38 państw w rankingu Tax Competitiveness Index 2024 – corocznym badaniu konkurencyjności systemów podatkowych krajów OECD. Nasz kraj nadal ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych, jednak tegoroczna edycja przyniosła Polsce niewielki awans o 2 pozycje w porównaniu do ubiegłego roku.

Warsaw Enterprise Institute konsekwentnie podkreśla, że polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność. Kompleksowa reforma została opisana w dokumencie „Agenda Polska 2030: polska reforma podatkowa”. Dzięki współpracy WEI i Tax Foundation oszacowano, że wdrożenie proponowanych przez nas zmian mogłoby awansować Polskę na 14. miejsce w rankingu! Taki wynik powinien skłonić rządzących do refleksji, że nadszedł czas na rezygnację z nadmiernego fiskalizmu i otwarcie polskiej gospodarki na nowe inwestycje.

REKLAMA

Autopromocja

Rankingu badający konkurencyjność systemów podatkowych państw OECD

Warsaw Enterprise Institute po raz pierwszy został oficjalnym polskim partnerem Tax Foundation i współpracował przy powstaniu Competitiveness Index 2024, corocznego rankingu badającego konkurencyjność systemów podatkowych państw OECD. Tegoroczna edycja Indexu, którego wyniki można zobaczyć TUTAJ, rzuca światło na złożoność systemów podatkowych 38 krajów, w tym Polski

Tax Competitiveness Index porównuje, które systemy podatkowe sprzyjają rozwojowi gospodarczemu i są wolne od obciążeń, takich jak nadmierne opodatkowanie lub preferencje dla wybranych sektorów, a które nadają się do głębokiej reformy ze względu na wysokie obciążenia fiskalne, nadmiernie skomplikowane i preferencyjne traktowanie określonych podmiotów. 

W tegorocznej edycji, choć nasz kraj nadal zmaga się z nadmierną komplikacją przepisów podatkowych, Polska awansowała o dwa miejsca – z 33. w 2023 roku na 31. Swój awans Polska zawdzięcza nawiązaniu sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania z innymi państwami oraz utrzymaniu konkurencyjnej stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Jednak WEI, we współpracy z Tax Foundation, dokonał analizy, która pokazuje, że wdrożenie kompleksowych reform podatkowych zaproponowanych we wspólnym dokumencie WEI i ZPP pt. „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa” pozwoliłoby Polsce znacząco poprawić swoją pozycję w rankingu i wywindować ją aż na 14. miejsce!

Propozycje zawarte w raporcie „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa”

Propozycje zawarte w raporcie „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa” obejmują m.in. ujednolicenie stawek VAT, zastąpienie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) jednolitym podatkiem od funduszu płac oraz zastąpienie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) podatkiem od przychodów firm. Przebudowa systemu podatkowego przyniosłaby korzyści nie tylko obywatelom i polskim przedsiębiorcom, ale również zagranicznym inwestorom. Dodatkowo dzięki przebudowie PIT, CIT i VAT, zwiększyłyby się wpływy fiskalne do budżetu państwa, co w dłuższej perspektywie wpłynęłoby pozytywnie na stabilność finansową kraju.

WEI podkreśla, że publikacja Tax Competitiveness Index 2024 powinna być dla polskich decydentów impulsem do odważnych, strukturalnych reform. Jeśli Polska wprowadzi postulowane zmiany, może nie tylko znacząco poprawić swoją pozycję w rankingu, ale także stać się jednym z liderów konkurencyjności podatkowej wśród krajów OECD.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

REKLAMA

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA