REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność
Polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Polska uplasowała się na odległym miejscu w rankingu Tax Competitiveness Index 2024, który ocenia konkurencyjność systemów podatkowych w krajach OECD. Nasz system podatkowy wciąż uchodzi za jeden z bardziej złożonych. Eksperci podkreślają, że wprowadzenie odpowiednich reform mogłoby znacznie poprawić naszą pozycję w rankingu i zwiększyć atrakcyjność kraju dla inwestorów.

Polska zajęła 31. miejsce na 38 państw w rankingu Tax Competitiveness Index 2024 – corocznym badaniu konkurencyjności systemów podatkowych krajów OECD. Nasz kraj nadal ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych, jednak tegoroczna edycja przyniosła Polsce niewielki awans o 2 pozycje w porównaniu do ubiegłego roku.

Warsaw Enterprise Institute konsekwentnie podkreśla, że polski system podatkowy wymaga fundamentalnych zmian, aby znacząco poprawić jego konkurencyjność. Kompleksowa reforma została opisana w dokumencie „Agenda Polska 2030: polska reforma podatkowa”. Dzięki współpracy WEI i Tax Foundation oszacowano, że wdrożenie proponowanych przez nas zmian mogłoby awansować Polskę na 14. miejsce w rankingu! Taki wynik powinien skłonić rządzących do refleksji, że nadszedł czas na rezygnację z nadmiernego fiskalizmu i otwarcie polskiej gospodarki na nowe inwestycje.

REKLAMA

Rankingu badający konkurencyjność systemów podatkowych państw OECD

Warsaw Enterprise Institute po raz pierwszy został oficjalnym polskim partnerem Tax Foundation i współpracował przy powstaniu Competitiveness Index 2024, corocznego rankingu badającego konkurencyjność systemów podatkowych państw OECD. Tegoroczna edycja Indexu, którego wyniki można zobaczyć TUTAJ, rzuca światło na złożoność systemów podatkowych 38 krajów, w tym Polski

Tax Competitiveness Index porównuje, które systemy podatkowe sprzyjają rozwojowi gospodarczemu i są wolne od obciążeń, takich jak nadmierne opodatkowanie lub preferencje dla wybranych sektorów, a które nadają się do głębokiej reformy ze względu na wysokie obciążenia fiskalne, nadmiernie skomplikowane i preferencyjne traktowanie określonych podmiotów. 

W tegorocznej edycji, choć nasz kraj nadal zmaga się z nadmierną komplikacją przepisów podatkowych, Polska awansowała o dwa miejsca – z 33. w 2023 roku na 31. Swój awans Polska zawdzięcza nawiązaniu sieci umów o unikaniu podwójnego opodatkowania z innymi państwami oraz utrzymaniu konkurencyjnej stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Jednak WEI, we współpracy z Tax Foundation, dokonał analizy, która pokazuje, że wdrożenie kompleksowych reform podatkowych zaproponowanych we wspólnym dokumencie WEI i ZPP pt. „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa” pozwoliłoby Polsce znacząco poprawić swoją pozycję w rankingu i wywindować ją aż na 14. miejsce!

Propozycje zawarte w raporcie „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa”

Propozycje zawarte w raporcie „Agenda Polska 2030: Polska reforma podatkowa” obejmują m.in. ujednolicenie stawek VAT, zastąpienie podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) jednolitym podatkiem od funduszu płac oraz zastąpienie podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) podatkiem od przychodów firm. Przebudowa systemu podatkowego przyniosłaby korzyści nie tylko obywatelom i polskim przedsiębiorcom, ale również zagranicznym inwestorom. Dodatkowo dzięki przebudowie PIT, CIT i VAT, zwiększyłyby się wpływy fiskalne do budżetu państwa, co w dłuższej perspektywie wpłynęłoby pozytywnie na stabilność finansową kraju.

WEI podkreśla, że publikacja Tax Competitiveness Index 2024 powinna być dla polskich decydentów impulsem do odważnych, strukturalnych reform. Jeśli Polska wprowadzi postulowane zmiany, może nie tylko znacząco poprawić swoją pozycję w rankingu, ale także stać się jednym z liderów konkurencyjności podatkowej wśród krajów OECD.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA