REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura SME: Od 2025 r. małe firmy mogą korzystać ze zwolnień z VAT w innych krajach UE

Procedura SME: Od 2025 r. małe firmy mogą korzystać ze zwolnień z VAT w innych krajach UE
Procedura SME: Od 2025 r. małe firmy mogą korzystać ze zwolnień z VAT w innych krajach UE
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Procedura SME to nowe rozwiązanie, które pozwala małym firmom korzystać ze zwolnienia z VAT w innych krajach UE, bez konieczności rejestrowania się tam na potrzeby tego podatku. Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje w Polsce.

Z początkiem 2025 roku w Polsce oraz innych krajach UE zaczęła obowiązywać procedura SME, która umożliwia małym przedsiębiorcom skorzystanie ze zwolnienia z VAT w różnych państwach członkowskich. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą uniknąć konieczności rejestracji VAT w każdym kraju, w którym prowadzą działalność.

REKLAMA

Autopromocja

Procedura SME, czyli nowe zasady zwolnienia z VAT dla małych przedsiębiorców w UE

Od 1 stycznia w Polsce, ale też w innych krajach UE można stosować tzw. procedurę SME. Umożliwia ona małym podatnikom korzystanie ze zwolnienia z VAT w różnych krajach członkowskich. A nie – jak to jest obecnie – wyłącznie w kraju, w którym mają siedzibę. W Polsce to rozwiązanie zostało wprowadzone nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług. Inne kraje też powinny go wprowadzić, ponieważ wymagają tego przepisy UE.

Warunkiem korzystania z tego zwolnienia jest przestrzeganie ogólnego limitu unijnego wynoszącego 100 tys. euro rocznie, a także lokalnych limitów obowiązujących w danym państwie. W Polsce taki limit wynosi 200 tys. zł. Nowa regulacja pozwala małym przedsiębiorcom na uniknięcie konieczności rejestrowania się na potrzeby VAT w każdym kraju UE, w którym działają.

Procedura szczególna SME - przydatne informacje i szczegóły

A teraz szerzej na ten temat, za stroną rządową www.podatki.gov.pl: Procedura szczególna dla małych przedsiębiorstw (procedura szczególna SME) od 1 stycznia 2025 r. umożliwi przedsiębiorcom mającym siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej korzystanie ze zwolnienia z VAT w państwie członkowskim, w którym nie posiadają siedziby działalności gospodarczej. Warunkiem ubiegania się o zwolnienie z VAT w innym państwie członkowskim UE jest złożenie przez podatnika w państwie członkowskim siedziby działalności gospodarczej powiadomienia o zamiarze korzystania ze zwolnienia z VAT we wskazanych przez siebie państwach członkowskich UE (tzw. uprzedniego powiadomienia). W uprzednim powiadomieniu podatnik wskaże obroty za bieżący i poprzedni rok, dzięki czemu możliwa będzie weryfikacja, czy podatnik mieści się w limitach uprawniających do zwolnienia z VAT w wybranych państwach członkowskich UE. W przypadku niektórych państw członkowskich wymagane będzie wskazanie obrotów osiąganych również za dwa lata wstecz przed złożeniem uprzedniego powiadomienia. Podatnik będzie również raportował kwartalnie obroty osiągane we wszystkich państwach członkowskich UE w składanych informacjach kwartalnych.

Korzystanie z procedury szczególnej SME nie jest obligatoryjne, podatnik może wybrać opodatkowanie VAT w danym państwie członkowskim UE na zasadach ogólnych. Podatnik może wybrać stosowanie zwolnienia VAT w ramach procedury szczególnej SME w niektórych państwach członkowskich UE, a w innych państwach członkowskich korzystać z opodatkowania VAT na zasadach ogólnych. Rejestracja do procedury szczególnej transgranicznych zwolnień VAT SME nie wyklucza możliwości funkcjonowania podatnika jako czynnego podatnika VAT w swoim państwie członkowskim siedziby prowadzenia działalności gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Procedura SME – korzyści dla polskich przedsiębiorców działających międzynarodowo

REKLAMA

Przed 1 stycznia 2025 r. podatnik dokonujący transakcji w państwach członkowskich Unii Europejskiej (UE), w których nie posiadał siedziby działalności gospodarczej, musiał co do zasady zarejestrować się dla celów VAT i wypełniać obowiązki związane z VAT (m.in. składać deklaracje, rozliczać VAT) w każdym z tych państw członkowskich. Od 1 stycznia 2025 r. małe przedsiębiorstwa z UE mogą korzystać z transgranicznych zwolnień z VAT, a obsługa spraw z zakresu procedury szczególnej SME jest dokonywana w państwie członkowskim UE, w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej. W państwie członkowskim siedziby działalności gospodarczej podatnik będzie dokonywał uprzedniego powiadomienia w ramach procedury szczególnej SME oraz składał informacje kwartalne o swoich obrotach. Wprowadzenie procedury upraszczającej obowiązki administracyjne ma na celu przeciwdziałanie zakłóceniom konkurencji oraz ma sprzyjać wzrostowi i rozwojowi handlu transgranicznego. Mali przedsiębiorcy będą mogli od 1 stycznia 2025 r. rozpocząć lub rozszerzyć swoją działalność na inne państwa UE przy mniejszym obciążeniu administracyjnym.

Do obsługi spraw polskich podatników dotyczących procedury szczególnej SME od 1 stycznia 2025 r. właściwym będzie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście (niezależnie od tego, gdzie podatnik rozlicza się z tytułu innych obowiązków w VAT). Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście – będzie właściwym do obsługi spraw podatników z innych państw członkowskich UE, którzy chcieliby skorzystać ze zwolnienia z VAT w Polsce.

Polecamy: Komplet podatki 2025

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA