REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój roczny PIT przed tą datą
Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój roczny PIT przed tą datą
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają od ZUS lub KRUS roczne rozliczenie podatku na formularzu PIT-40A albo informację o dochodach PIT-11A. To ważne, bo od rodzaju dokumentu zależy, czy trzeba będzie złożyć zeznanie podatkowe. Jeśli masz tylko PIT-40A i nie korzystasz z ulg, skarbówka rozliczy Cię automatycznie. Ale jeśli otrzymasz PIT-11A lub chcesz np. rozliczyć się z małżonkiem, musisz samodzielnie złożyć PIT-37. Sprawdź, co zrobić, by nie przegapić ważnych terminów i czy 30 kwietnia to również Twój deadline!

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Co emeryt musi zrobić po otrzymaniu informacji PIT-40A lub PIT-11A?

W przypadku gdy za 2024 rok:

  • otrzymasz tylko jeden PIT i będzie nim PIT-40A oraz
  • nie korzystasz z ulg podatkowych i
  • nie uzyskałeś innych dochodów, które mają wpływ na kwotę podatku jaką obliczył organ rentowy w PIT-40A,
    to nie musisz składać zeznania podatkowego.

Jeśli oprócz PIT-40A otrzymasz inne formularze, masz obowiązek złożenia zeznania podatkowego. Dotyczy to również sytuacji, gdy chcesz rozliczyć się wspólnie z małżonkiem. Musisz to zrobić także wtedy, gdy zamierzasz skorzystać z ulg i odliczeń, np. ulgi rehabilitacyjnej.

Jeśli od organu rentowego otrzymasz informację PIT-11A z dochodami do opodatkowania, musisz złożyć zeznanie podatkowe do urzędu skarbowego. Jeśli oprócz tej informacji otrzymasz inne PIT-y od płatników (np. PIT-11 od zleceniodawcy), to dochody z tych PIT-ów również uwzględniasz w swoim zeznaniu. Jeśli dochody wykazane na informacjach od płatników stanowią Twoje jedyne dochody, to właściwym formularzem do rozliczenia jest PIT-37.

REKLAMA

Jak złożyć roczne zeznanie podatkowe PIT-37? Trzeba pamiętać o dacie

Najprostszym sposobem na złożenie zeznania podatkowego PIT-37 jest skorzystanie z usługi Twój e-PIT w e-Urzędzie Skarbowym. W usłudze Twój e-PIT znajdziesz automatycznie wygenerowane zeznanie uzupełnione danymi z informacji od płatników, w tym informacjami z PIT-11A. Zeznanie podatkowe możesz także złożyć elektronicznie za pomocą systemu e-Deklaracje. Możesz również złożyć PIT tradycyjnie – wypełnić formularz w formie papierowej i zanieść lub wysłać do urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli do 30 kwietnia nie złożysz zeznania w usłudze Twój e-PIT, nie odrzucisz go, albo nie złożysz zeznania w inny sposób (np. papierowo), zeznanie przygotowane w usłudze Twój e-PIT zostanie zaakceptowane automatycznie z upływem 30 kwietnia. Co jeszcze warto wiedzieć?

Co trzeba zrobić, jeśli emeryt chce przekazać 1,5 proc. podatku na OPP?

Jeśli chcesz przekazać 1,5 proc. podatku na rzecz OPP masz taką możliwość. Jeśli otrzymałeś PIT-40A i nie musisz składać zeznania podatkowego, a jednocześnie chcesz przekazać 1,5 proc. podatku należnego wykazanego w PIT-40A za 2024 r. na rzecz OPP, masz dwie możliwości:

  • jeżeli chcesz by 1,5 proc. podatku trafiło na konto tej samej OPP, która była wskazana w rozliczeniu PIT w ubiegłym roku i nadal znajduje się ona w Wykazie OPP - to nie musisz nic robić. Urząd skarbowy zrobi to za Ciebie.
  • jeżeli chcesz przekazać 1,5 proc. podatku na rzecz innej OPP niż w ubiegłym roku - złóż zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37 albo oświadczenie PIT-OP . Najprościej zrobisz to w usłudze Twój e-PIT w e-Urzędzie Skarbowym.

Jeśli chcesz przekazać 1,5 proc. podatku OPP podaj jej numer KRS w składanym zeznaniu podatkowym lub oświadczeniu PIT-OP. Wraz z tym numerem wpisz kwotę do przekazania, która nie może przekroczyć 1,5 proc. podatku należnego wynikającego ze złożonego zeznania.

W zeznaniu lub oświadczeniu składanym w usłudze Twój e-PIT kwota, która stanowi 1,5 proc. podatku będzie uzupełniona automatycznie. W zeznaniu przygotowanym w usłudze Twój e-PIT automatycznie będzie również wstawiony nr KRS organizacji, którą ostatnio wspierałeś (o ile jest ona nadal uprawiona do otrzymywania 1,5 proc. podatku) i cel szczegółowy - możesz zmienić te dane.

Jak wygląda zwrot nadpłaty oraz rozliczenie niedopłaty podatku?

Jeśli swoje zeznanie złożyłeś elektronicznie i wynika z niego nadpłata podatku, to jej zwrot otrzymasz w terminie do 45 dni. W przypadku zeznań złożonych papierowo termin zwrotu wynosi do 3 miesięcy. Jeśli z zeznania wynika niedopłata, musisz ją zapłacić w terminie do 30 kwietnia. Jeśli niedopłata wynika z PIT-40A organ rentowy pobierze ją z emerytury lub renty wypłacanej za marzec lub kwiecień br.

Pamiętaj, jeśli oprócz emerytury/renty w 2024 r. uzyskałeś inne dochody, które podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej, chcesz skorzystać z ulg, odliczeń, lub opodatkować swoje dochody z małżonkiem, jako osoba samotnie wychowująca dzieci albo wdowa/wdowiec, to powinieneś do 30 kwietnia złożyć zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37 lub PIT-36 (w zależności od źródeł dochodu). Więcej informacji o rozliczeniach dla emerytów i rencistów znajdziesz w Poradniku dla Emerytów i Rencistów na stronie: www.podatki.gov.pl/pit/poradniki-pit/#emeryci.

Reasumując, do końca lutego emeryci i renciści otrzymają od ZUS lub KRUS formularze PIT-40A lub PIT-11A. Od rodzaju otrzymanego dokumentu zależy, czy będą musieli złożyć zeznanie podatkowe. Jeśli otrzymasz tylko PIT-40A i nie korzystasz z ulg, skarbówka rozliczy Cię automatycznie. W przeciwnym przypadku, np. gdy chcesz rozliczyć się z małżonkiem lub skorzystać z ulg, musisz złożyć PIT-37. Termin na złożenie zeznania to 30 kwietnia. Emeryci mogą również przekazać 1,5% podatku na OPP, a jeśli złożą zeznanie elektronicznie, otrzymają zwrot nadpłaty w ciągu 45 dni.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA