REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój roczny PIT przed tą datą
Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój roczny PIT przed tą datą
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają od ZUS lub KRUS roczne rozliczenie podatku na formularzu PIT-40A albo informację o dochodach PIT-11A. To ważne, bo od rodzaju dokumentu zależy, czy trzeba będzie złożyć zeznanie podatkowe. Jeśli masz tylko PIT-40A i nie korzystasz z ulg, skarbówka rozliczy Cię automatycznie. Ale jeśli otrzymasz PIT-11A lub chcesz np. rozliczyć się z małżonkiem, musisz samodzielnie złożyć PIT-37. Sprawdź, co zrobić, by nie przegapić ważnych terminów i czy 30 kwietnia to również Twój deadline!

REKLAMA

Co emeryt musi zrobić po otrzymaniu informacji PIT-40A lub PIT-11A?

W przypadku gdy za 2024 rok:

  • otrzymasz tylko jeden PIT i będzie nim PIT-40A oraz
  • nie korzystasz z ulg podatkowych i
  • nie uzyskałeś innych dochodów, które mają wpływ na kwotę podatku jaką obliczył organ rentowy w PIT-40A,
    to nie musisz składać zeznania podatkowego.

Jeśli oprócz PIT-40A otrzymasz inne formularze, masz obowiązek złożenia zeznania podatkowego. Dotyczy to również sytuacji, gdy chcesz rozliczyć się wspólnie z małżonkiem. Musisz to zrobić także wtedy, gdy zamierzasz skorzystać z ulg i odliczeń, np. ulgi rehabilitacyjnej.

Jeśli od organu rentowego otrzymasz informację PIT-11A z dochodami do opodatkowania, musisz złożyć zeznanie podatkowe do urzędu skarbowego. Jeśli oprócz tej informacji otrzymasz inne PIT-y od płatników (np. PIT-11 od zleceniodawcy), to dochody z tych PIT-ów również uwzględniasz w swoim zeznaniu. Jeśli dochody wykazane na informacjach od płatników stanowią Twoje jedyne dochody, to właściwym formularzem do rozliczenia jest PIT-37.

Jak złożyć roczne zeznanie podatkowe PIT-37? Trzeba pamiętać o dacie

Najprostszym sposobem na złożenie zeznania podatkowego PIT-37 jest skorzystanie z usługi Twój e-PIT w e-Urzędzie Skarbowym. W usłudze Twój e-PIT znajdziesz automatycznie wygenerowane zeznanie uzupełnione danymi z informacji od płatników, w tym informacjami z PIT-11A. Zeznanie podatkowe możesz także złożyć elektronicznie za pomocą systemu e-Deklaracje. Możesz również złożyć PIT tradycyjnie – wypełnić formularz w formie papierowej i zanieść lub wysłać do urzędu skarbowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli do 30 kwietnia nie złożysz zeznania w usłudze Twój e-PIT, nie odrzucisz go, albo nie złożysz zeznania w inny sposób (np. papierowo), zeznanie przygotowane w usłudze Twój e-PIT zostanie zaakceptowane automatycznie z upływem 30 kwietnia. Co jeszcze warto wiedzieć?

Co trzeba zrobić, jeśli emeryt chce przekazać 1,5 proc. podatku na OPP?

Jeśli chcesz przekazać 1,5 proc. podatku na rzecz OPP masz taką możliwość. Jeśli otrzymałeś PIT-40A i nie musisz składać zeznania podatkowego, a jednocześnie chcesz przekazać 1,5 proc. podatku należnego wykazanego w PIT-40A za 2024 r. na rzecz OPP, masz dwie możliwości:

  • jeżeli chcesz by 1,5 proc. podatku trafiło na konto tej samej OPP, która była wskazana w rozliczeniu PIT w ubiegłym roku i nadal znajduje się ona w Wykazie OPP - to nie musisz nic robić. Urząd skarbowy zrobi to za Ciebie.
  • jeżeli chcesz przekazać 1,5 proc. podatku na rzecz innej OPP niż w ubiegłym roku - złóż zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37 albo oświadczenie PIT-OP . Najprościej zrobisz to w usłudze Twój e-PIT w e-Urzędzie Skarbowym.

Jeśli chcesz przekazać 1,5 proc. podatku OPP podaj jej numer KRS w składanym zeznaniu podatkowym lub oświadczeniu PIT-OP. Wraz z tym numerem wpisz kwotę do przekazania, która nie może przekroczyć 1,5 proc. podatku należnego wynikającego ze złożonego zeznania.

W zeznaniu lub oświadczeniu składanym w usłudze Twój e-PIT kwota, która stanowi 1,5 proc. podatku będzie uzupełniona automatycznie. W zeznaniu przygotowanym w usłudze Twój e-PIT automatycznie będzie również wstawiony nr KRS organizacji, którą ostatnio wspierałeś (o ile jest ona nadal uprawiona do otrzymywania 1,5 proc. podatku) i cel szczegółowy - możesz zmienić te dane.

Jak wygląda zwrot nadpłaty oraz rozliczenie niedopłaty podatku?

Jeśli swoje zeznanie złożyłeś elektronicznie i wynika z niego nadpłata podatku, to jej zwrot otrzymasz w terminie do 45 dni. W przypadku zeznań złożonych papierowo termin zwrotu wynosi do 3 miesięcy. Jeśli z zeznania wynika niedopłata, musisz ją zapłacić w terminie do 30 kwietnia. Jeśli niedopłata wynika z PIT-40A organ rentowy pobierze ją z emerytury lub renty wypłacanej za marzec lub kwiecień br.

Pamiętaj, jeśli oprócz emerytury/renty w 2024 r. uzyskałeś inne dochody, które podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej, chcesz skorzystać z ulg, odliczeń, lub opodatkować swoje dochody z małżonkiem, jako osoba samotnie wychowująca dzieci albo wdowa/wdowiec, to powinieneś do 30 kwietnia złożyć zeznanie podatkowe na formularzu PIT-37 lub PIT-36 (w zależności od źródeł dochodu). Więcej informacji o rozliczeniach dla emerytów i rencistów znajdziesz w Poradniku dla Emerytów i Rencistów na stronie: www.podatki.gov.pl/pit/poradniki-pit/#emeryci.

Reasumując, do końca lutego emeryci i renciści otrzymają od ZUS lub KRUS formularze PIT-40A lub PIT-11A. Od rodzaju otrzymanego dokumentu zależy, czy będą musieli złożyć zeznanie podatkowe. Jeśli otrzymasz tylko PIT-40A i nie korzystasz z ulg, skarbówka rozliczy Cię automatycznie. W przeciwnym przypadku, np. gdy chcesz rozliczyć się z małżonkiem lub skorzystać z ulg, musisz złożyć PIT-37. Termin na złożenie zeznania to 30 kwietnia. Emeryci mogą również przekazać 1,5% podatku na OPP, a jeśli złożą zeznanie elektronicznie, otrzymają zwrot nadpłaty w ciągu 45 dni.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 r. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA