REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pudrowanie trupa w Ordynacji podatkowej? Ekspert: Fiskus dalej będzie mógł naciągać terminy przedawnienia
Pudrowanie trupa w Ordynacji podatkowej? Ekspert: Fiskus dalej będzie mógł naciągać terminy przedawnienia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

Resort finansów przygotował i opublikował projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który ma rozwiązać problem związany z terminem przedawnienia zobowiązania podatkowego. Co do zasady wynosi on 5 lat od końca roku, w którym powstało zobowiązanie podatkowe, ale są przypadki, kiedy dochodzi do zawieszenia biegu przedawnienia. Zdaniem przedsiębiorców fiskus nadużywa uprawnień do zawieszenia terminu przedawnienia przez wszczynanie postępowań karnych skarbowych, co wydłuża procedurę czasem o lata. Zdaniem doradcy podatkowego z kancelarii MDDP Jakuba Warnieło zaproponowane przez MF przepisy niewiele zmieniają w kwestii przedłużania terminów przedawnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Fikcja reformy? Skarbówka dalej będzie mogła wydłużać przedawnienie

Największym rozczarowaniem są zapisy dotyczące zawieszenia biegu przedawnienia z powodu wszczęcia postępowania karnego skarbowego. Ten temat jest wałkowany od lat, doczekaliśmy się uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego, która miała zapobiec instrumentalnemu wszczynaniu tych postępowań. Wszyscy mieli nadzieję, że ten przepis zostanie usunięty, tymczasem MF proponuje, aby takie postępowania nadal prowadziły do zawieszania biegu przedawnienia, przy czym ogranicza to do podejrzenia o najpoważniejsze przestępstwa, które będą wyliczone w przepisach. Tyle tylko, że to są dokładnie te same przestępstwa, z powodu których obecnie fiskus najczęściej wszczyna postępowania. Faktycznie więc może to niewiele zmienić w kwestii instrumentalnego wszczynania tych postępowań” – powiedział Jakub Warnieło.

Dodał, że obecnie zdecydowana większość postępowań karnych skarbowych rozpoczynanych jest właśnie pod koniec okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Poza tym w jego opinii przepis, na mocy którego wszczęcie postępowania zawiesza bieg przedawnienia zobowiązania podatkowego, nie ma racjonalnego uzasadnienia.

„Ten przepis powstał po to, aby dać możliwość wykorzystania w postępowaniu podatkowym materiałów ze sprawy karnej. Tymczasem jak pokazuje praktyka w większości przypadków nie wykorzystuje się materiału ze sprawy karnej, bo tam po prostu nic się nie dzieje. Faktycznie ten przepis służy prawie wyłącznie do tego, aby zawiesić bieg przedawnienia i żeby organy podatkowe miały więcej czasu na wydanie decyzji” – stwierdził doradca podatkowy.

REKLAMA

Nowy limit? Dla większości spraw nic się nie zmienia

W projektowanej nowelizacji Ordynacji podatkowej znalazł się przepis, na mocy którego nie będzie zawieszenia biegu przedawnienia, jeśli wartość potencjalnego uszczuplenia nie przekracza 200-krotności minimalnego wynagrodzenia (przy obecnych warunkach ten limit wynosi nieco 933,2 tys. zł). To rozwiązanie – zdaniem eksperta MDDP – ograniczy nieco liczbę postępowań karnych skarbowych wszczynanych przez fiskusa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Tyle że często te postępowania, choćby w sprawach VATowskich, dotyczą większych kwot. Robiliśmy wyliczenia i wyszło nam, że średnie ustalenie ze sprawy celno-skarbowej wynosi ok. 1 mln zł. Więc owszem, to rozwiązanie może wykluczyć przypadki o mniejszej wartości, ale w pozostałych organy skarbowe mogą się poczuć wręcz zachęcone do wszczynania postępowań, skoro pomimo tylu wątpliwości MF pozostawia te przepisy w Ordynacji podatkowej. Tę zmianę przepisów można wręcz uznać za potwierdzenie, że instytucja ta to przede wszystkim "wytrych" na wydłużanie czasu na wydanie decyzji podatkowej. Nasze wieloletnie doświadczenia pokazują, że przepis ten rodził i będzie rodził patologie, wobec czego jedynym sensownym rozwiązaniem powinno być jego usunięcie. Mam wrażenie, że zaproponowana zmiana to tylko +pudrowanie trupa+. Jeśli MF chciał rzeczywiście ograniczyć tę przesłankę zawieszenia przedawnienia do najpoważniejszych przestępstw to powinien wskazać, że dotyczy zorganizowanych grup przestępczych lub recydywistów. A tak – przepis dalej będzie mógł być używany przeciwko uczciwym podatnikom” – powiedział Warnieło.

Wydłużenie karalności do 10 lat – zagrożenie dla uczciwych podatników

Dodał, że wątpliwość budzi zawarta w propozycjach Ministerstwa Finansów zmiana wydłużająca odpowiedzialność karną za niezapłacone zobowiązanie podatkowe z 5 do 10 lat. Obecnie przedawnienie zobowiązania podatkowego oznacza także przedawnienie karalności za czyn związany z uszczupleniem tego zobowiązania. Inaczej mówiąc – podatnik nie może zostać ukarany przez sąd karny za to, że nie zapłacił zobowiązania, jeśli się ono przedawniło.

„W projekcie Ordynacji tymczasem proponuje się możliwość ponoszenia odpowiedzialności karnej skarbowej za nieprawidłowości w rozliczeniach nawet wówczas, gdy doszło już do przedawnienia tych rozliczeń. Efekt może być taki, że podatnik będzie mógł zostać ukarany za złożenie zeznania, które w żaden sposób nie zostało zakwestionowane przez organy podatkowe. Na dodatek podatnik ma obowiązek trzymać dokumenty podatkowe przez okres przedawnienia zobowiązania podatkowego, więc trudno ocenić, jak się będzie mógł bronić w sprawie karnej, jeśli usunie dokumenty po tym okresie. Moim zdaniem ta zmiana jest bardzo niebezpieczna” – stwierdził ekspert. Dodał, że karą w ramach postępowania karnego skarbowego może być zarówno grzywna, jak również pozbawienie lub ograniczenie wolności. Sąd może też orzec obowiązek uiszczenia przez skazanego równowartości uszczuplenia podatkowego.

W jego opinii w projektowanej nowelizacji są także inne rozwiązania, które budzą pewne wątpliwości. Jako przykład wskazał regulację, zgodnie z którą zabezpieczenie zobowiązania podatkowego hipoteką ma przerywać bieg terminu przedawnienia. Tym samym zastosowanie tego rozwiązania będzie oznaczało, że termin okresu przedawnienia będzie liczony na nowo.

„Obecnie jest tak, że zobowiązanie zabezpieczone hipoteką się nie przedawnia. Analogiczny przepis już 12 lat temu został uznany za niekonstytucyjny, jednak do dziś nikt go nie usunął. Teraz jest propozycja zmiany, która usuwa nieprzedawnialność zobowiązania zabezpieczonego hipoteką. Bardzo dobrze, że w końcu projektodawca planuje jego usunięcie. To była kuriozalna sytuacja, że przez tyle lat nikt z tym nic nie zrobił. Jest jednak pewne „ale”. Moim zdaniem, aby zmiana ta była spójna z pozostałymi przepisami dotyczącymi przedawnienia to hipoteka nie powinna prowadzić do przerwania, lecz zawieszenia przedawnienia. Hipoteka to jedna z metod zabezpieczenia zobowiązania, dlatego powinna mieć wpływ na przedawnienie analogiczny jak inne formy zabezpieczenia. Wydaje się więc, że tutaj należałoby także zapisać zawieszenie biegu przedawnienia, a nie liczenie go na nowo” – powiedział Jakub Warnieło.

Innym proponowanym w projektowanej nowelizacji Ordynacji podatkowej rozwiązaniem jest wydłużenie okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego o rok, jeśli podatnik przed upływem terminu pierwotnego złoży korektę zeznania podatkowego, w którym pojawi się lub zostanie zwiększona nadpłata albo pojawi się lub zostanie powiększona strata. W ocenie eksperta jest to niezrozumiała zmiana.

„Jeśli podatnik złoży korektę i razem z korektą złoży wniosek o nadpłatę, to organ podatkowy i tak może badać to skorygowane zeznanie nawet po tym, jak okres przedawnienia upłynie. Tymczasem w projekcie proponuje się wydłużenie terminu o rok, przez co organ może nie tylko badać, czy nadpłata przysługuje, ale może badać całe zobowiązanie i będzie miał prawo określić dodatkową zaległość” – powiedział Warnieło.

Poradnik „Odliczanie VAT w firmie”

Plusy nowelizacji? Jest ich niewiele i raczej kosmetyczne

Dodał, że w proponowanych przepisach są i takie zmiany, które należy uznać za dobre. Wymienił m.in. wprowadzenie zasady, że złożenie wniosku o sprostowanie decyzji organu podatkowego zawiesza bieg terminu przedawnienia.

„To jest zmiana, którą MF próbuje uszczelnić system. Jednym z zabiegów, jakie stosują strony, jest składanie wniosku o sprostowanie decyzji, tylko po to, aby doprowadzić do przedawnienia należności, bo postępowanie związane ze sprostowaniem decyzji może trwać kilka miesięcy. Proponowany przepis ma zapobiec stosowaniu tego typu zagrywek” – stwierdził doradca podatkowy.

Innym dobrym rozwiązaniem jest doprecyzowanie momentu, kiedy kończy się okres zawieszenia biegu przedawnienia po zakończeniu postępowania sądowego. Obecnie jest to moment otrzymania przez organ prawomocnego wyroku.

„Problem w tym, że sąd często wysyła prawomocny wyrok a następnie akta sprawy. W efekcie często termin przedawnienia już biegnie, ale organ nie ma akt sprawy i nic nie może zrobić. Nowy przepis mówi, że zawieszenie biegu przedawnienia kończy się w momencie, kiedy organ ma i wyrok, i akta sprawy” – powiedział ekspert.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wchodzi nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

REKLAMA

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA