REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż domu bez PIT możliwa tuż po zakupie

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Akcja GP dotycząca konieczności interpretacji ulgi meldunkowej odniosła skutek. Ogólną interpretację w tej sprawie ma dziś podpisać minister finansów. Ministerialna opinia jest korzystna dla podatników i zgodna z orzecznictwem sądowym.

NOWOŚĆ

REKLAMA

REKLAMA

Z informacji, do jakich dotarła Gazeta Prawna, wynika, że interpretacja ogólna dotycząca ulgi meldunkowej, z jakiej mogą korzystać podatnicy przy sprzedaży nieruchomości, czeka właśnie na podpis ministra finansów.

Co więcej - zgodnie z wcześniejszymi postulatami GP - interpretacja ta jest korzystna dla podatników i zgodna z dotychczasowym orzecznictwem sądowym w tym zakresie. Ministerstwo Finansów stwierdza w niej, że okres meldunku należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie od nabycia nieruchomości. Interpretacja ta ma zostać oficjalnie opublikowana w ciągu najbliższych dni. Ministerialna opinia położy kres rozbieżnym interpretacjom urzędów w tej sprawie.

Koniec niewiadomych

REKLAMA

Dotychczas jedne urzędy twierdziły, że meldunek potrzebny do skorzystania z tej ulgi podatkowej należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości (np. decyzja Izby Skarbowej w Warszawie z 19 grudnia 2007 r., nr IPPB2/415-247/07-2/AS), inne, że od momentu faktycznego zameldowania (np. decyzja Izby Skarbowej w Szczecinie z 15 października 2007 r., nr DPB-2.35-416003-19/07).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na szczęście jednolite stanowisko w tym zakresie zajmowały od początku sądy administracyjne, uznając, że ważne jest zameldowanie, a nie kwestia własności nieruchomości (np. wyrok WSA w Warszawie z 14 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1387/07). Jak wynika z naszych nieoficjalnych informacji, do tego poglądu przychylił się właśnie resort finansów.

Korzystna interpretacja ministra finansów to dobra wiadomość dla podatników, zwłaszcza tych, którzy są zameldowani w mieszkaniu lub domu od urodzenia, a dopiero teraz staną się właścicielami nieruchomości. Po jej nabyciu, praktycznie następnego dnia będą mogli ją sprzedać bez podatku.

Konsekwencje interpretacji

Ulga meldunkowa obowiązuje od 1 stycznia 2007 r. Polega na tym, że podatnik, który w sprzedawanym mieszkaniu lub domu jest zameldowany na pobyt stały na okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia, nie musi od tej transakcji płacić 19-proc. PIT.

Przepis, wydawać by się mogło, prosty, spowodował sporo zamieszania w praktyce. Wszystko z powodu nadgorliwości fiskusa. Dotychczasowe interpretacje podatkowe niektórych urzędów pozbawiały podatników tego zwolnienia, tłumacząc, że zameldowanie liczy się od nabycia nieruchomości.

Co więcej, niekorzystnej wykładni tego przepisu dokonało już Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 6640 z 14 marca 2007 r. W interpelacji tej MF stwierdziło, że meldunek trzeba liczyć od momentu nabycia nieruchomości. Na szczęście odpowiedź na interpelację poselską nie jest interpretacją, która wiąże organy podatkowe czy podatników. Interpretacja ministerialna, która zostanie opublikowana, jako oficjalny dokument wydany na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, będzie wiążąca dla wszystkich urzędów skarbowych. Znikną więc rozbieżności interpretacyjne w tym zakresie. Minister finansów dopełni więc swojego ustawowego obowiązku.

Korzyści dla podatników

Wydanie ogólnej interpretacji dotyczącej ulgi meldunkowej przez ministra finansów rozwiąże problemy wielu podatników. Sporo osób mieszka i jest zameldowanych w mieszkaniach lub domach, które dopiero ma zamiar nabyć. Zatem rozstrzygnięcie kwestii, od jakiego momentu należy liczyć okres zameldowania, tzn. czy od momentu nabycia sprzedawanej nieruchomości czy też od momentu faktycznego zameldowania, jest o tyle istotne, że w praktyce bardziej korzystne dla podatników jest liczenie tego okresu od momentu faktycznego zameldowania.

Dzięki ministrowi podatnik, który przykładowo od urodzenia mieszkał w mieszkaniu rodziców, a 20 lutego 2008 r. stał się jego właścicielem, bo rodzice przekazali mu je w formie darowizny, już 21 lutego 2008 r. może sprzedać to mieszkanie, nie płacąc z tego tytułu podatku dochodowego.

PRZEPISY SĄ PRECYZYJNE

Zła interpretacja: jak już wielokrotnie alarmowaliśmy na łamach GP, zarówno art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT, określający zasady stosowania ulgi meldunkowej, jak i przepisy przejściowe do ustawy wprowadzającej to zwolnienie, nie potwierdzają dotychczasowej interpretacji dokonywanej przez niektóre organy podatkowe.

Sposób liczenia: z żadnego przepisu ustawy o PIT nie wynika sposób liczenia okresu zameldowania, który decyduje o zwolnieniu z podatku. Liczyć powinien się łączny okres zameldowania w nieruchomości, niezależnie od tego, kiedy podatnik się w niej zameldował. Ważne, by od momentu zameldowania do momentu sprzedaży upłynęło 12 miesięcy.

Zwolnienie z podatku: przepis ustawy o PIT ustanawiający ulgę meldunkową zwalnia z opodatkowania przychód, a nie dochód, co wskazuje na to, że ustawodawca zamierzał objąć zwolnieniem także przychody opodatkowane według zasad obowiązujących do końca 2006 roku. Nigdzie też nie ograniczono zastosowania ulgi tylko do nieruchomości nabytych w 2007 roku. I na koniec, jedynym warunkiem dla skorzystania z ulgi jest zameldowanie przez okres 12 miesięcy pod adresem zbywanej nieruchomości. Nie ma żadnej regulacji, która uzależniałby prawo do zwolnienia od legitymowania się tytułem własności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulga meldunkowa w praktyce

19 proc. wynosi PIT przy sprzedaży nieruchomości. Płacony jest od uzyskanego z takiej transakcji dochodu

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA