REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż domu bez PIT możliwa tuż po zakupie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Akcja GP dotycząca konieczności interpretacji ulgi meldunkowej odniosła skutek. Ogólną interpretację w tej sprawie ma dziś podpisać minister finansów. Ministerialna opinia jest korzystna dla podatników i zgodna z orzecznictwem sądowym.

NOWOŚĆ

REKLAMA

REKLAMA

Z informacji, do jakich dotarła Gazeta Prawna, wynika, że interpretacja ogólna dotycząca ulgi meldunkowej, z jakiej mogą korzystać podatnicy przy sprzedaży nieruchomości, czeka właśnie na podpis ministra finansów.

Co więcej - zgodnie z wcześniejszymi postulatami GP - interpretacja ta jest korzystna dla podatników i zgodna z dotychczasowym orzecznictwem sądowym w tym zakresie. Ministerstwo Finansów stwierdza w niej, że okres meldunku należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie od nabycia nieruchomości. Interpretacja ta ma zostać oficjalnie opublikowana w ciągu najbliższych dni. Ministerialna opinia położy kres rozbieżnym interpretacjom urzędów w tej sprawie.

Koniec niewiadomych

REKLAMA

Dotychczas jedne urzędy twierdziły, że meldunek potrzebny do skorzystania z tej ulgi podatkowej należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości (np. decyzja Izby Skarbowej w Warszawie z 19 grudnia 2007 r., nr IPPB2/415-247/07-2/AS), inne, że od momentu faktycznego zameldowania (np. decyzja Izby Skarbowej w Szczecinie z 15 października 2007 r., nr DPB-2.35-416003-19/07).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na szczęście jednolite stanowisko w tym zakresie zajmowały od początku sądy administracyjne, uznając, że ważne jest zameldowanie, a nie kwestia własności nieruchomości (np. wyrok WSA w Warszawie z 14 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1387/07). Jak wynika z naszych nieoficjalnych informacji, do tego poglądu przychylił się właśnie resort finansów.

Korzystna interpretacja ministra finansów to dobra wiadomość dla podatników, zwłaszcza tych, którzy są zameldowani w mieszkaniu lub domu od urodzenia, a dopiero teraz staną się właścicielami nieruchomości. Po jej nabyciu, praktycznie następnego dnia będą mogli ją sprzedać bez podatku.

Konsekwencje interpretacji

Ulga meldunkowa obowiązuje od 1 stycznia 2007 r. Polega na tym, że podatnik, który w sprzedawanym mieszkaniu lub domu jest zameldowany na pobyt stały na okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia, nie musi od tej transakcji płacić 19-proc. PIT.

Przepis, wydawać by się mogło, prosty, spowodował sporo zamieszania w praktyce. Wszystko z powodu nadgorliwości fiskusa. Dotychczasowe interpretacje podatkowe niektórych urzędów pozbawiały podatników tego zwolnienia, tłumacząc, że zameldowanie liczy się od nabycia nieruchomości.

Co więcej, niekorzystnej wykładni tego przepisu dokonało już Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 6640 z 14 marca 2007 r. W interpelacji tej MF stwierdziło, że meldunek trzeba liczyć od momentu nabycia nieruchomości. Na szczęście odpowiedź na interpelację poselską nie jest interpretacją, która wiąże organy podatkowe czy podatników. Interpretacja ministerialna, która zostanie opublikowana, jako oficjalny dokument wydany na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, będzie wiążąca dla wszystkich urzędów skarbowych. Znikną więc rozbieżności interpretacyjne w tym zakresie. Minister finansów dopełni więc swojego ustawowego obowiązku.

Korzyści dla podatników

Wydanie ogólnej interpretacji dotyczącej ulgi meldunkowej przez ministra finansów rozwiąże problemy wielu podatników. Sporo osób mieszka i jest zameldowanych w mieszkaniach lub domach, które dopiero ma zamiar nabyć. Zatem rozstrzygnięcie kwestii, od jakiego momentu należy liczyć okres zameldowania, tzn. czy od momentu nabycia sprzedawanej nieruchomości czy też od momentu faktycznego zameldowania, jest o tyle istotne, że w praktyce bardziej korzystne dla podatników jest liczenie tego okresu od momentu faktycznego zameldowania.

Dzięki ministrowi podatnik, który przykładowo od urodzenia mieszkał w mieszkaniu rodziców, a 20 lutego 2008 r. stał się jego właścicielem, bo rodzice przekazali mu je w formie darowizny, już 21 lutego 2008 r. może sprzedać to mieszkanie, nie płacąc z tego tytułu podatku dochodowego.

PRZEPISY SĄ PRECYZYJNE

Zła interpretacja: jak już wielokrotnie alarmowaliśmy na łamach GP, zarówno art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT, określający zasady stosowania ulgi meldunkowej, jak i przepisy przejściowe do ustawy wprowadzającej to zwolnienie, nie potwierdzają dotychczasowej interpretacji dokonywanej przez niektóre organy podatkowe.

Sposób liczenia: z żadnego przepisu ustawy o PIT nie wynika sposób liczenia okresu zameldowania, który decyduje o zwolnieniu z podatku. Liczyć powinien się łączny okres zameldowania w nieruchomości, niezależnie od tego, kiedy podatnik się w niej zameldował. Ważne, by od momentu zameldowania do momentu sprzedaży upłynęło 12 miesięcy.

Zwolnienie z podatku: przepis ustawy o PIT ustanawiający ulgę meldunkową zwalnia z opodatkowania przychód, a nie dochód, co wskazuje na to, że ustawodawca zamierzał objąć zwolnieniem także przychody opodatkowane według zasad obowiązujących do końca 2006 roku. Nigdzie też nie ograniczono zastosowania ulgi tylko do nieruchomości nabytych w 2007 roku. I na koniec, jedynym warunkiem dla skorzystania z ulgi jest zameldowanie przez okres 12 miesięcy pod adresem zbywanej nieruchomości. Nie ma żadnej regulacji, która uzależniałby prawo do zwolnienia od legitymowania się tytułem własności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulga meldunkowa w praktyce

19 proc. wynosi PIT przy sprzedaży nieruchomości. Płacony jest od uzyskanego z takiej transakcji dochodu

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA