REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż domu bez PIT możliwa tuż po zakupie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Akcja GP dotycząca konieczności interpretacji ulgi meldunkowej odniosła skutek. Ogólną interpretację w tej sprawie ma dziś podpisać minister finansów. Ministerialna opinia jest korzystna dla podatników i zgodna z orzecznictwem sądowym.

NOWOŚĆ

REKLAMA

Autopromocja

Z informacji, do jakich dotarła Gazeta Prawna, wynika, że interpretacja ogólna dotycząca ulgi meldunkowej, z jakiej mogą korzystać podatnicy przy sprzedaży nieruchomości, czeka właśnie na podpis ministra finansów.

Co więcej - zgodnie z wcześniejszymi postulatami GP - interpretacja ta jest korzystna dla podatników i zgodna z dotychczasowym orzecznictwem sądowym w tym zakresie. Ministerstwo Finansów stwierdza w niej, że okres meldunku należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie od nabycia nieruchomości. Interpretacja ta ma zostać oficjalnie opublikowana w ciągu najbliższych dni. Ministerialna opinia położy kres rozbieżnym interpretacjom urzędów w tej sprawie.

Koniec niewiadomych

Dotychczas jedne urzędy twierdziły, że meldunek potrzebny do skorzystania z tej ulgi podatkowej należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości (np. decyzja Izby Skarbowej w Warszawie z 19 grudnia 2007 r., nr IPPB2/415-247/07-2/AS), inne, że od momentu faktycznego zameldowania (np. decyzja Izby Skarbowej w Szczecinie z 15 października 2007 r., nr DPB-2.35-416003-19/07).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na szczęście jednolite stanowisko w tym zakresie zajmowały od początku sądy administracyjne, uznając, że ważne jest zameldowanie, a nie kwestia własności nieruchomości (np. wyrok WSA w Warszawie z 14 listopada 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1387/07). Jak wynika z naszych nieoficjalnych informacji, do tego poglądu przychylił się właśnie resort finansów.

Korzystna interpretacja ministra finansów to dobra wiadomość dla podatników, zwłaszcza tych, którzy są zameldowani w mieszkaniu lub domu od urodzenia, a dopiero teraz staną się właścicielami nieruchomości. Po jej nabyciu, praktycznie następnego dnia będą mogli ją sprzedać bez podatku.

Konsekwencje interpretacji

Ulga meldunkowa obowiązuje od 1 stycznia 2007 r. Polega na tym, że podatnik, który w sprzedawanym mieszkaniu lub domu jest zameldowany na pobyt stały na okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia, nie musi od tej transakcji płacić 19-proc. PIT.

Przepis, wydawać by się mogło, prosty, spowodował sporo zamieszania w praktyce. Wszystko z powodu nadgorliwości fiskusa. Dotychczasowe interpretacje podatkowe niektórych urzędów pozbawiały podatników tego zwolnienia, tłumacząc, że zameldowanie liczy się od nabycia nieruchomości.

Co więcej, niekorzystnej wykładni tego przepisu dokonało już Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską nr 6640 z 14 marca 2007 r. W interpelacji tej MF stwierdziło, że meldunek trzeba liczyć od momentu nabycia nieruchomości. Na szczęście odpowiedź na interpelację poselską nie jest interpretacją, która wiąże organy podatkowe czy podatników. Interpretacja ministerialna, która zostanie opublikowana, jako oficjalny dokument wydany na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, będzie wiążąca dla wszystkich urzędów skarbowych. Znikną więc rozbieżności interpretacyjne w tym zakresie. Minister finansów dopełni więc swojego ustawowego obowiązku.

Korzyści dla podatników

Wydanie ogólnej interpretacji dotyczącej ulgi meldunkowej przez ministra finansów rozwiąże problemy wielu podatników. Sporo osób mieszka i jest zameldowanych w mieszkaniach lub domach, które dopiero ma zamiar nabyć. Zatem rozstrzygnięcie kwestii, od jakiego momentu należy liczyć okres zameldowania, tzn. czy od momentu nabycia sprzedawanej nieruchomości czy też od momentu faktycznego zameldowania, jest o tyle istotne, że w praktyce bardziej korzystne dla podatników jest liczenie tego okresu od momentu faktycznego zameldowania.

Dzięki ministrowi podatnik, który przykładowo od urodzenia mieszkał w mieszkaniu rodziców, a 20 lutego 2008 r. stał się jego właścicielem, bo rodzice przekazali mu je w formie darowizny, już 21 lutego 2008 r. może sprzedać to mieszkanie, nie płacąc z tego tytułu podatku dochodowego.

PRZEPISY SĄ PRECYZYJNE

Zła interpretacja: jak już wielokrotnie alarmowaliśmy na łamach GP, zarówno art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT, określający zasady stosowania ulgi meldunkowej, jak i przepisy przejściowe do ustawy wprowadzającej to zwolnienie, nie potwierdzają dotychczasowej interpretacji dokonywanej przez niektóre organy podatkowe.

Sposób liczenia: z żadnego przepisu ustawy o PIT nie wynika sposób liczenia okresu zameldowania, który decyduje o zwolnieniu z podatku. Liczyć powinien się łączny okres zameldowania w nieruchomości, niezależnie od tego, kiedy podatnik się w niej zameldował. Ważne, by od momentu zameldowania do momentu sprzedaży upłynęło 12 miesięcy.

Zwolnienie z podatku: przepis ustawy o PIT ustanawiający ulgę meldunkową zwalnia z opodatkowania przychód, a nie dochód, co wskazuje na to, że ustawodawca zamierzał objąć zwolnieniem także przychody opodatkowane według zasad obowiązujących do końca 2006 roku. Nigdzie też nie ograniczono zastosowania ulgi tylko do nieruchomości nabytych w 2007 roku. I na koniec, jedynym warunkiem dla skorzystania z ulgi jest zameldowanie przez okres 12 miesięcy pod adresem zbywanej nieruchomości. Nie ma żadnej regulacji, która uzależniałby prawo do zwolnienia od legitymowania się tytułem własności.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulga meldunkowa w praktyce

19 proc. wynosi PIT przy sprzedaży nieruchomości. Płacony jest od uzyskanego z takiej transakcji dochodu

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA