REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W związku ze zwolnieniem od 2008 roku techników dentystycznych z VAT będą oni musieli korygować podatek, który poprzednio odliczyli.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Technicy dentystyczni od 1 stycznia 2008 r. nie mogą odliczać VAT naliczonego, bo świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT. W związku z tym Ministerstwo Finansów opracowało projekt rozporządzenia, które pozwala technikom dentystycznym korygować VAT naliczony od ruchomości przez kolejne dwa lata, a od nieruchomości przez cztery lata.

- Technicy, którzy pieniądze odzyskali z wcześniejszego odliczenia VAT, zazwyczaj je zainwestowali w rozwój działalności gospodarczej. Teraz będziemy musieli zwracać wszystko fiskusowi. Przez dwa lub nawet cztery lata będziemy pracować za darmo - stwierdza czytelnik w liście do redakcji GP.

Eksperci z jednej strony uspokajają - może resort finansów zmieni ostateczne brzmienie rozporządzenia. Z drugiej wskazują, że tego typu korekty naruszają przepisy wspólnotowe.

REKLAMA

Głos ETS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana dotycząca zwolnienia usług techników dentystycznych, a także dostaw protez dentystycznych i sztucznych zębów, spowodowała w konsekwencji konieczność dokonania przez tych podatników korekty kwoty podatku naliczonego. Na ten aspekt zwraca uwagę Paweł Satkiewicz, prawnik w Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, który stwierdza, że sytuacja ta rodzi wątpliwości pod względem ewentualnego naruszenia kilku zasad - m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego, zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych.

- Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. w sprawie Lennartz C-97/90) prawo do odliczenia powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku podlegającego odliczeniu. Zatem podatnikowi, działającemu w takim charakterze, wykorzystującemu nabywane towary do celów dokonywanych przez siebie transakcji podlegających opodatkowaniu, przysługuje prawo do odliczenia podatku. Są zatem argumenty, że podatek naliczony nie powinien być w takiej sytuacji korygowany - argumentuje Paweł Satkiewicz.

Według niego możliwe jest również naruszenie zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych. Jednak zasady te powinny być stosowane w rozsądnym zakresie. Zgodnie z wyrokami ETS (np. w sprawie Gemeente Leusden C-487/01 czy Belgocodex C-381/97) państwa członkowskie mają prawo zmienić swoje decyzje w zakresie opodatkowania bądź zwolnienia danych czynności z podatku.

- Należy również podkreślić, że w świetle poniesienia ekonomicznego ciężaru korekty podatku naliczonego, rozwiązania przewidziane w projekcie rozporządzenia ministra finansów powinny zapewnić minimalizację tych obciążeń - dodaje Paweł Satkiewicz.

Resort pracuje

Proponowane przez MF rozporządzenie jest dopiero na etapie projektu, zatem ciężko obecnie wyrokować o jego ostatecznym brzmieniu.

Zdaniem Andrzeja Pośniaka, doradcy podatkowego w Kancelarii CMS Cameron McKenna, nie ulega wątpliwości, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim wykorzystują te towary i usługi w ramach swojej sprzedaży opodatkowanej VAT. Zatem, zwolnienie usług świadczonych przez techników z VAT spowodowało, że nie będą oni wykorzystywali nabytych wcześniej towarów do sprzedaży opodatkowanej VAT.

W rezultacie, co do zasady, powstaje konieczność odpowiedniego skorygowania odliczonego w tym zakresie VAT naliczonego. Pytanie jednak, w jakim trybie i w jakim zakresie ta korekta powinna zostać przez techników dentystycznych dokonana.

Rozliczenie z przeszłości

Andrzej Pośniak zauważa, że nie można zapominać, że część podatników zakupiła np. lokale na cele prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dawno temu i już przez dłuższy czas wykorzystuje je dla celów sprzedaży opodatkowanej VAT, podczas gdy inni podatnicy zakupili podobne nieruchomości dopiero pod koniec 2007 roku.

- W efekcie, trudno przyjąć, że zarówno jedna, jak i druga grupa podatników powinna zwrócić odliczony w tym zakresie VAT w całości. Warto również wspomnieć, że proponowana przez MF możliwość zwrotu uprzednio odliczonego VAT w ratach (w ciągu dwóch albo czterech lat - w zależności od rodzaju środków trwałych), stanowi również dyskusyjny element - wyjaśnia Andrzej Pośniak.

Według naszego rozmówcy wynika to z faktu, że ustawa o VAT przewiduje w analogicznych przypadkach konieczność korekty podatku naliczonego w okresie odpowiednio pięć i dziesięć lat, a zatem znacznie korzystniej dla podatników.

Ważne!

Technicy dentystyczni będą mogli - zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów - korygować odliczony wcześniej VAT przez dwa lata w przypadku środków trwałych niebędących nieruchomościami i przez cztery lat w przypadku nieruchomości

OPODATKOWANIE VAT TECHNIKÓW DENTYSTYCZNYCH

Do 31 grudnia 2007 r. usługi i dostawy dokonywane przez techników dentystycznych podlegały opodatkowaniu VAT w wysokości 7 proc. W związku z tym, że od 1 stycznia 2008 r. świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT, nie będzie tym podatnikom przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA