REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT nie zawsze można skorygować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W związku ze zwolnieniem od 2008 roku techników dentystycznych z VAT będą oni musieli korygować podatek, który poprzednio odliczyli.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Technicy dentystyczni od 1 stycznia 2008 r. nie mogą odliczać VAT naliczonego, bo świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT. W związku z tym Ministerstwo Finansów opracowało projekt rozporządzenia, które pozwala technikom dentystycznym korygować VAT naliczony od ruchomości przez kolejne dwa lata, a od nieruchomości przez cztery lata.

- Technicy, którzy pieniądze odzyskali z wcześniejszego odliczenia VAT, zazwyczaj je zainwestowali w rozwój działalności gospodarczej. Teraz będziemy musieli zwracać wszystko fiskusowi. Przez dwa lub nawet cztery lata będziemy pracować za darmo - stwierdza czytelnik w liście do redakcji GP.

Eksperci z jednej strony uspokajają - może resort finansów zmieni ostateczne brzmienie rozporządzenia. Z drugiej wskazują, że tego typu korekty naruszają przepisy wspólnotowe.

REKLAMA

Głos ETS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana dotycząca zwolnienia usług techników dentystycznych, a także dostaw protez dentystycznych i sztucznych zębów, spowodowała w konsekwencji konieczność dokonania przez tych podatników korekty kwoty podatku naliczonego. Na ten aspekt zwraca uwagę Paweł Satkiewicz, prawnik w Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, który stwierdza, że sytuacja ta rodzi wątpliwości pod względem ewentualnego naruszenia kilku zasad - m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego, zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych.

- Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. w sprawie Lennartz C-97/90) prawo do odliczenia powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku podlegającego odliczeniu. Zatem podatnikowi, działającemu w takim charakterze, wykorzystującemu nabywane towary do celów dokonywanych przez siebie transakcji podlegających opodatkowaniu, przysługuje prawo do odliczenia podatku. Są zatem argumenty, że podatek naliczony nie powinien być w takiej sytuacji korygowany - argumentuje Paweł Satkiewicz.

Według niego możliwe jest również naruszenie zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych. Jednak zasady te powinny być stosowane w rozsądnym zakresie. Zgodnie z wyrokami ETS (np. w sprawie Gemeente Leusden C-487/01 czy Belgocodex C-381/97) państwa członkowskie mają prawo zmienić swoje decyzje w zakresie opodatkowania bądź zwolnienia danych czynności z podatku.

- Należy również podkreślić, że w świetle poniesienia ekonomicznego ciężaru korekty podatku naliczonego, rozwiązania przewidziane w projekcie rozporządzenia ministra finansów powinny zapewnić minimalizację tych obciążeń - dodaje Paweł Satkiewicz.

Resort pracuje

Proponowane przez MF rozporządzenie jest dopiero na etapie projektu, zatem ciężko obecnie wyrokować o jego ostatecznym brzmieniu.

Zdaniem Andrzeja Pośniaka, doradcy podatkowego w Kancelarii CMS Cameron McKenna, nie ulega wątpliwości, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim wykorzystują te towary i usługi w ramach swojej sprzedaży opodatkowanej VAT. Zatem, zwolnienie usług świadczonych przez techników z VAT spowodowało, że nie będą oni wykorzystywali nabytych wcześniej towarów do sprzedaży opodatkowanej VAT.

W rezultacie, co do zasady, powstaje konieczność odpowiedniego skorygowania odliczonego w tym zakresie VAT naliczonego. Pytanie jednak, w jakim trybie i w jakim zakresie ta korekta powinna zostać przez techników dentystycznych dokonana.

Rozliczenie z przeszłości

Andrzej Pośniak zauważa, że nie można zapominać, że część podatników zakupiła np. lokale na cele prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dawno temu i już przez dłuższy czas wykorzystuje je dla celów sprzedaży opodatkowanej VAT, podczas gdy inni podatnicy zakupili podobne nieruchomości dopiero pod koniec 2007 roku.

- W efekcie, trudno przyjąć, że zarówno jedna, jak i druga grupa podatników powinna zwrócić odliczony w tym zakresie VAT w całości. Warto również wspomnieć, że proponowana przez MF możliwość zwrotu uprzednio odliczonego VAT w ratach (w ciągu dwóch albo czterech lat - w zależności od rodzaju środków trwałych), stanowi również dyskusyjny element - wyjaśnia Andrzej Pośniak.

Według naszego rozmówcy wynika to z faktu, że ustawa o VAT przewiduje w analogicznych przypadkach konieczność korekty podatku naliczonego w okresie odpowiednio pięć i dziesięć lat, a zatem znacznie korzystniej dla podatników.

Ważne!

Technicy dentystyczni będą mogli - zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów - korygować odliczony wcześniej VAT przez dwa lata w przypadku środków trwałych niebędących nieruchomościami i przez cztery lat w przypadku nieruchomości

OPODATKOWANIE VAT TECHNIKÓW DENTYSTYCZNYCH

Do 31 grudnia 2007 r. usługi i dostawy dokonywane przez techników dentystycznych podlegały opodatkowaniu VAT w wysokości 7 proc. W związku z tym, że od 1 stycznia 2008 r. świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT, nie będzie tym podatnikom przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA