REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT nie zawsze można skorygować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W związku ze zwolnieniem od 2008 roku techników dentystycznych z VAT będą oni musieli korygować podatek, który poprzednio odliczyli.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Technicy dentystyczni od 1 stycznia 2008 r. nie mogą odliczać VAT naliczonego, bo świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT. W związku z tym Ministerstwo Finansów opracowało projekt rozporządzenia, które pozwala technikom dentystycznym korygować VAT naliczony od ruchomości przez kolejne dwa lata, a od nieruchomości przez cztery lata.

- Technicy, którzy pieniądze odzyskali z wcześniejszego odliczenia VAT, zazwyczaj je zainwestowali w rozwój działalności gospodarczej. Teraz będziemy musieli zwracać wszystko fiskusowi. Przez dwa lub nawet cztery lata będziemy pracować za darmo - stwierdza czytelnik w liście do redakcji GP.

Eksperci z jednej strony uspokajają - może resort finansów zmieni ostateczne brzmienie rozporządzenia. Z drugiej wskazują, że tego typu korekty naruszają przepisy wspólnotowe.

Głos ETS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana dotycząca zwolnienia usług techników dentystycznych, a także dostaw protez dentystycznych i sztucznych zębów, spowodowała w konsekwencji konieczność dokonania przez tych podatników korekty kwoty podatku naliczonego. Na ten aspekt zwraca uwagę Paweł Satkiewicz, prawnik w Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, który stwierdza, że sytuacja ta rodzi wątpliwości pod względem ewentualnego naruszenia kilku zasad - m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego, zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych.

- Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. w sprawie Lennartz C-97/90) prawo do odliczenia powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku podlegającego odliczeniu. Zatem podatnikowi, działającemu w takim charakterze, wykorzystującemu nabywane towary do celów dokonywanych przez siebie transakcji podlegających opodatkowaniu, przysługuje prawo do odliczenia podatku. Są zatem argumenty, że podatek naliczony nie powinien być w takiej sytuacji korygowany - argumentuje Paweł Satkiewicz.

Według niego możliwe jest również naruszenie zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych. Jednak zasady te powinny być stosowane w rozsądnym zakresie. Zgodnie z wyrokami ETS (np. w sprawie Gemeente Leusden C-487/01 czy Belgocodex C-381/97) państwa członkowskie mają prawo zmienić swoje decyzje w zakresie opodatkowania bądź zwolnienia danych czynności z podatku.

- Należy również podkreślić, że w świetle poniesienia ekonomicznego ciężaru korekty podatku naliczonego, rozwiązania przewidziane w projekcie rozporządzenia ministra finansów powinny zapewnić minimalizację tych obciążeń - dodaje Paweł Satkiewicz.

Resort pracuje

Proponowane przez MF rozporządzenie jest dopiero na etapie projektu, zatem ciężko obecnie wyrokować o jego ostatecznym brzmieniu.

Zdaniem Andrzeja Pośniaka, doradcy podatkowego w Kancelarii CMS Cameron McKenna, nie ulega wątpliwości, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim wykorzystują te towary i usługi w ramach swojej sprzedaży opodatkowanej VAT. Zatem, zwolnienie usług świadczonych przez techników z VAT spowodowało, że nie będą oni wykorzystywali nabytych wcześniej towarów do sprzedaży opodatkowanej VAT.

W rezultacie, co do zasady, powstaje konieczność odpowiedniego skorygowania odliczonego w tym zakresie VAT naliczonego. Pytanie jednak, w jakim trybie i w jakim zakresie ta korekta powinna zostać przez techników dentystycznych dokonana.

Rozliczenie z przeszłości

Andrzej Pośniak zauważa, że nie można zapominać, że część podatników zakupiła np. lokale na cele prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dawno temu i już przez dłuższy czas wykorzystuje je dla celów sprzedaży opodatkowanej VAT, podczas gdy inni podatnicy zakupili podobne nieruchomości dopiero pod koniec 2007 roku.

- W efekcie, trudno przyjąć, że zarówno jedna, jak i druga grupa podatników powinna zwrócić odliczony w tym zakresie VAT w całości. Warto również wspomnieć, że proponowana przez MF możliwość zwrotu uprzednio odliczonego VAT w ratach (w ciągu dwóch albo czterech lat - w zależności od rodzaju środków trwałych), stanowi również dyskusyjny element - wyjaśnia Andrzej Pośniak.

Według naszego rozmówcy wynika to z faktu, że ustawa o VAT przewiduje w analogicznych przypadkach konieczność korekty podatku naliczonego w okresie odpowiednio pięć i dziesięć lat, a zatem znacznie korzystniej dla podatników.

Ważne!

Technicy dentystyczni będą mogli - zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów - korygować odliczony wcześniej VAT przez dwa lata w przypadku środków trwałych niebędących nieruchomościami i przez cztery lat w przypadku nieruchomości

OPODATKOWANIE VAT TECHNIKÓW DENTYSTYCZNYCH

Do 31 grudnia 2007 r. usługi i dostawy dokonywane przez techników dentystycznych podlegały opodatkowaniu VAT w wysokości 7 proc. W związku z tym, że od 1 stycznia 2008 r. świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT, nie będzie tym podatnikom przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA