REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W związku ze zwolnieniem od 2008 roku techników dentystycznych z VAT będą oni musieli korygować podatek, który poprzednio odliczyli.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

REKLAMA

Technicy dentystyczni od 1 stycznia 2008 r. nie mogą odliczać VAT naliczonego, bo świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT. W związku z tym Ministerstwo Finansów opracowało projekt rozporządzenia, które pozwala technikom dentystycznym korygować VAT naliczony od ruchomości przez kolejne dwa lata, a od nieruchomości przez cztery lata.

- Technicy, którzy pieniądze odzyskali z wcześniejszego odliczenia VAT, zazwyczaj je zainwestowali w rozwój działalności gospodarczej. Teraz będziemy musieli zwracać wszystko fiskusowi. Przez dwa lub nawet cztery lata będziemy pracować za darmo - stwierdza czytelnik w liście do redakcji GP.

Eksperci z jednej strony uspokajają - może resort finansów zmieni ostateczne brzmienie rozporządzenia. Z drugiej wskazują, że tego typu korekty naruszają przepisy wspólnotowe.

REKLAMA

Głos ETS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana dotycząca zwolnienia usług techników dentystycznych, a także dostaw protez dentystycznych i sztucznych zębów, spowodowała w konsekwencji konieczność dokonania przez tych podatników korekty kwoty podatku naliczonego. Na ten aspekt zwraca uwagę Paweł Satkiewicz, prawnik w Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, który stwierdza, że sytuacja ta rodzi wątpliwości pod względem ewentualnego naruszenia kilku zasad - m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego, zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych.

- Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. w sprawie Lennartz C-97/90) prawo do odliczenia powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku podlegającego odliczeniu. Zatem podatnikowi, działającemu w takim charakterze, wykorzystującemu nabywane towary do celów dokonywanych przez siebie transakcji podlegających opodatkowaniu, przysługuje prawo do odliczenia podatku. Są zatem argumenty, że podatek naliczony nie powinien być w takiej sytuacji korygowany - argumentuje Paweł Satkiewicz.

Według niego możliwe jest również naruszenie zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych. Jednak zasady te powinny być stosowane w rozsądnym zakresie. Zgodnie z wyrokami ETS (np. w sprawie Gemeente Leusden C-487/01 czy Belgocodex C-381/97) państwa członkowskie mają prawo zmienić swoje decyzje w zakresie opodatkowania bądź zwolnienia danych czynności z podatku.

- Należy również podkreślić, że w świetle poniesienia ekonomicznego ciężaru korekty podatku naliczonego, rozwiązania przewidziane w projekcie rozporządzenia ministra finansów powinny zapewnić minimalizację tych obciążeń - dodaje Paweł Satkiewicz.

Resort pracuje

Proponowane przez MF rozporządzenie jest dopiero na etapie projektu, zatem ciężko obecnie wyrokować o jego ostatecznym brzmieniu.

Zdaniem Andrzeja Pośniaka, doradcy podatkowego w Kancelarii CMS Cameron McKenna, nie ulega wątpliwości, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim wykorzystują te towary i usługi w ramach swojej sprzedaży opodatkowanej VAT. Zatem, zwolnienie usług świadczonych przez techników z VAT spowodowało, że nie będą oni wykorzystywali nabytych wcześniej towarów do sprzedaży opodatkowanej VAT.

W rezultacie, co do zasady, powstaje konieczność odpowiedniego skorygowania odliczonego w tym zakresie VAT naliczonego. Pytanie jednak, w jakim trybie i w jakim zakresie ta korekta powinna zostać przez techników dentystycznych dokonana.

Rozliczenie z przeszłości

Andrzej Pośniak zauważa, że nie można zapominać, że część podatników zakupiła np. lokale na cele prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dawno temu i już przez dłuższy czas wykorzystuje je dla celów sprzedaży opodatkowanej VAT, podczas gdy inni podatnicy zakupili podobne nieruchomości dopiero pod koniec 2007 roku.

- W efekcie, trudno przyjąć, że zarówno jedna, jak i druga grupa podatników powinna zwrócić odliczony w tym zakresie VAT w całości. Warto również wspomnieć, że proponowana przez MF możliwość zwrotu uprzednio odliczonego VAT w ratach (w ciągu dwóch albo czterech lat - w zależności od rodzaju środków trwałych), stanowi również dyskusyjny element - wyjaśnia Andrzej Pośniak.

Według naszego rozmówcy wynika to z faktu, że ustawa o VAT przewiduje w analogicznych przypadkach konieczność korekty podatku naliczonego w okresie odpowiednio pięć i dziesięć lat, a zatem znacznie korzystniej dla podatników.

Ważne!

Technicy dentystyczni będą mogli - zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów - korygować odliczony wcześniej VAT przez dwa lata w przypadku środków trwałych niebędących nieruchomościami i przez cztery lat w przypadku nieruchomości

OPODATKOWANIE VAT TECHNIKÓW DENTYSTYCZNYCH

Do 31 grudnia 2007 r. usługi i dostawy dokonywane przez techników dentystycznych podlegały opodatkowaniu VAT w wysokości 7 proc. W związku z tym, że od 1 stycznia 2008 r. świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT, nie będzie tym podatnikom przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA