REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT nie zawsze można skorygować

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W związku ze zwolnieniem od 2008 roku techników dentystycznych z VAT będą oni musieli korygować podatek, który poprzednio odliczyli.

ZMIANA PRAWA

REKLAMA

Autopromocja

Technicy dentystyczni od 1 stycznia 2008 r. nie mogą odliczać VAT naliczonego, bo świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT. W związku z tym Ministerstwo Finansów opracowało projekt rozporządzenia, które pozwala technikom dentystycznym korygować VAT naliczony od ruchomości przez kolejne dwa lata, a od nieruchomości przez cztery lata.

- Technicy, którzy pieniądze odzyskali z wcześniejszego odliczenia VAT, zazwyczaj je zainwestowali w rozwój działalności gospodarczej. Teraz będziemy musieli zwracać wszystko fiskusowi. Przez dwa lub nawet cztery lata będziemy pracować za darmo - stwierdza czytelnik w liście do redakcji GP.

Eksperci z jednej strony uspokajają - może resort finansów zmieni ostateczne brzmienie rozporządzenia. Z drugiej wskazują, że tego typu korekty naruszają przepisy wspólnotowe.

Głos ETS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zmiana dotycząca zwolnienia usług techników dentystycznych, a także dostaw protez dentystycznych i sztucznych zębów, spowodowała w konsekwencji konieczność dokonania przez tych podatników korekty kwoty podatku naliczonego. Na ten aspekt zwraca uwagę Paweł Satkiewicz, prawnik w Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe, który stwierdza, że sytuacja ta rodzi wątpliwości pod względem ewentualnego naruszenia kilku zasad - m.in. prawa do odliczenia podatku naliczonego, zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych.

- Zgodnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (np. w sprawie Lennartz C-97/90) prawo do odliczenia powstaje w momencie powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku podlegającego odliczeniu. Zatem podatnikowi, działającemu w takim charakterze, wykorzystującemu nabywane towary do celów dokonywanych przez siebie transakcji podlegających opodatkowaniu, przysługuje prawo do odliczenia podatku. Są zatem argumenty, że podatek naliczony nie powinien być w takiej sytuacji korygowany - argumentuje Paweł Satkiewicz.

Według niego możliwe jest również naruszenie zasady pewności prawnej i ochrony praw nabytych. Jednak zasady te powinny być stosowane w rozsądnym zakresie. Zgodnie z wyrokami ETS (np. w sprawie Gemeente Leusden C-487/01 czy Belgocodex C-381/97) państwa członkowskie mają prawo zmienić swoje decyzje w zakresie opodatkowania bądź zwolnienia danych czynności z podatku.

- Należy również podkreślić, że w świetle poniesienia ekonomicznego ciężaru korekty podatku naliczonego, rozwiązania przewidziane w projekcie rozporządzenia ministra finansów powinny zapewnić minimalizację tych obciążeń - dodaje Paweł Satkiewicz.

Resort pracuje

Proponowane przez MF rozporządzenie jest dopiero na etapie projektu, zatem ciężko obecnie wyrokować o jego ostatecznym brzmieniu.

REKLAMA

Zdaniem Andrzeja Pośniaka, doradcy podatkowego w Kancelarii CMS Cameron McKenna, nie ulega wątpliwości, że prawo do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług przysługuje podatnikom w zakresie, w jakim wykorzystują te towary i usługi w ramach swojej sprzedaży opodatkowanej VAT. Zatem, zwolnienie usług świadczonych przez techników z VAT spowodowało, że nie będą oni wykorzystywali nabytych wcześniej towarów do sprzedaży opodatkowanej VAT.

W rezultacie, co do zasady, powstaje konieczność odpowiedniego skorygowania odliczonego w tym zakresie VAT naliczonego. Pytanie jednak, w jakim trybie i w jakim zakresie ta korekta powinna zostać przez techników dentystycznych dokonana.

Rozliczenie z przeszłości

Andrzej Pośniak zauważa, że nie można zapominać, że część podatników zakupiła np. lokale na cele prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej dawno temu i już przez dłuższy czas wykorzystuje je dla celów sprzedaży opodatkowanej VAT, podczas gdy inni podatnicy zakupili podobne nieruchomości dopiero pod koniec 2007 roku.

- W efekcie, trudno przyjąć, że zarówno jedna, jak i druga grupa podatników powinna zwrócić odliczony w tym zakresie VAT w całości. Warto również wspomnieć, że proponowana przez MF możliwość zwrotu uprzednio odliczonego VAT w ratach (w ciągu dwóch albo czterech lat - w zależności od rodzaju środków trwałych), stanowi również dyskusyjny element - wyjaśnia Andrzej Pośniak.

Według naszego rozmówcy wynika to z faktu, że ustawa o VAT przewiduje w analogicznych przypadkach konieczność korekty podatku naliczonego w okresie odpowiednio pięć i dziesięć lat, a zatem znacznie korzystniej dla podatników.

Ważne!

Technicy dentystyczni będą mogli - zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów - korygować odliczony wcześniej VAT przez dwa lata w przypadku środków trwałych niebędących nieruchomościami i przez cztery lat w przypadku nieruchomości

OPODATKOWANIE VAT TECHNIKÓW DENTYSTYCZNYCH

Do 31 grudnia 2007 r. usługi i dostawy dokonywane przez techników dentystycznych podlegały opodatkowaniu VAT w wysokości 7 proc. W związku z tym, że od 1 stycznia 2008 r. świadczone przez nich usługi oraz dostawy protez i sztucznych zębów nie są opodatkowane VAT, nie będzie tym podatnikom przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA