REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do dziś należy zapłacić podatek transportowy

REKLAMA

Dziś mija termin złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych. Z naszych obliczeń wynika, że podatkowi może podlegać nawet milion autobusów, ciężarówek, przyczep i naczep.

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 84) przedmiotem opodatkowania podatkiem od środków transportowych są:

REKLAMA

Autopromocja

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i wyższej,
• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i wyższej,
• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i wyższą,
• autobusy.

Nawet milion pojazdów

 Ministerstwo Finansów nie zna liczby podatników podatku od środków transportowych, ale z naszych obliczeń wynika, że daninie tej może podlegać nawet milion pojazdów. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w grudniu 2003 r. zarejestrowanych było w Polsce ponad 300 tys. samochodów ciężarowych o ładowności przekraczającej 3,5 t, niemal 700 tys. naczep i przyczep ciężarowych i ponad 80 tys. autobusów.

Zobowiązani do zapłaty podatku od środków transportowych są ich właściciele oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy został zarejestrowany.

Od 2003 r. w miejsce wcześniejszych wykazów środków transportowych składa się deklaracje DT-1 wraz z załącznikami DT-1/A. Przyjmują je organy właściwe w sprawach dla podatku od środków transportowych, czyli wójt (burmistrz, prezydent miasta) gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. Jeżeli środek transportowy stanowi współwłasność, organem właściwym jest organ podatkowy odpowiedni dla jednostki organizacyjnej lub osoby, która została wpisana jako osoba pierwsza w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Natomiast gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – deklaracje będzie przyjmował organ, na terenie którego znajduje się zakład lub jednostka organizacyjna posiadająca opodatkowany pojazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Trzeba złożyć deklarację

REKLAMA

Deklaracje należy złożyć do 15 lutego (w przypadku nadania pocztą liczy się data stempla pocztowego), a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w ciągu 14 dni po dniu, w którym zaistniały „okoliczności” uzasadniające powstanie tego obowiązku. Do okoliczności takich zalicza się np. wygaśnięcie lub powstanie obowiązku podatkowego w trakcie roku podatkowego lub konieczność złożenia korekty deklaracji.

Obowiązek podatkowy w przypadku nabycia nowego środka transportowego wcześniej niezarejestrowanego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został zarejestrowany. W przypadku nabycia pojazdu zarejestrowanego już wcześniej obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został nabyty lub ponownie dopuszczony do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu drogowego. Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym pojazd został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu. W przypadku zmiany właściciela środka transportowego obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności. Jeżeli obowiązek podatkowy wygasł lub powstał w trakcie roku podatkowego, podatek płaci się proporcjonalnie w stosunku do liczby miesięcy, w których obowiązek podatkowy nie istniał.

Stawki podatku uchwala rada gminy w granicach zakreślonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa określa górne i dla niektórych rodzajów pojazdów także dolne granice stawek podatku (w zależności od liczby osi i ładowności). Na przykład podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie od 3,5 tony do 5,5 tony nie może być wyższy niż 640,37 zł. W przypadku ciężarówek o dopuszczalnej masie przekraczającej 9 ton maksymalna stawka podatku może wynieść 1270,83 zł. Rada gminy może różnicować stawki, uwzględniając w szczególności wpływ pojazdu na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.

Podatnicy podatku od środków transportowych najczęściej mają problem z określeniem, czy samochody ciężarowe o masie dokładnie 3,5 t także podlegają podatkowi. Zgodnie z opiniami ekspertów, stanowiskiem ministra finansów i orzecznictwem NSA od pojazdów takich trzeba zapłacić podatek.

W dwóch ratach

Podatek wpłaca się w dwóch ratach, w terminach do 15 lutego i 15 września każdego roku, na rachunek budżetu gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. W przypadku niewpłacenia raty podatku deklaracja będzie stanowić podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Podatek powinien zostać wpłacony bez wezwania na rachunek gminy, w której podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Podatnicy, którzy wykorzystują środki transportu w tzw. transporcie kombinowanym (z wykorzystaniem kolei), dostaną zwrot części podatku. Muszą jednak przedstawić stosowne dokumenty przewozowe świadczące o dokonaniu przewozów koleją.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA