REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do dziś należy zapłacić podatek transportowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś mija termin złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych. Z naszych obliczeń wynika, że podatkowi może podlegać nawet milion autobusów, ciężarówek, przyczep i naczep.

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 84) przedmiotem opodatkowania podatkiem od środków transportowych są:

REKLAMA

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i wyższej,
• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i wyższej,
• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i wyższą,
• autobusy.

Nawet milion pojazdów

REKLAMA

 Ministerstwo Finansów nie zna liczby podatników podatku od środków transportowych, ale z naszych obliczeń wynika, że daninie tej może podlegać nawet milion pojazdów. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w grudniu 2003 r. zarejestrowanych było w Polsce ponad 300 tys. samochodów ciężarowych o ładowności przekraczającej 3,5 t, niemal 700 tys. naczep i przyczep ciężarowych i ponad 80 tys. autobusów.

Zobowiązani do zapłaty podatku od środków transportowych są ich właściciele oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy został zarejestrowany.

Od 2003 r. w miejsce wcześniejszych wykazów środków transportowych składa się deklaracje DT-1 wraz z załącznikami DT-1/A. Przyjmują je organy właściwe w sprawach dla podatku od środków transportowych, czyli wójt (burmistrz, prezydent miasta) gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. Jeżeli środek transportowy stanowi współwłasność, organem właściwym jest organ podatkowy odpowiedni dla jednostki organizacyjnej lub osoby, która została wpisana jako osoba pierwsza w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Natomiast gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – deklaracje będzie przyjmował organ, na terenie którego znajduje się zakład lub jednostka organizacyjna posiadająca opodatkowany pojazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Trzeba złożyć deklarację

REKLAMA

Deklaracje należy złożyć do 15 lutego (w przypadku nadania pocztą liczy się data stempla pocztowego), a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w ciągu 14 dni po dniu, w którym zaistniały „okoliczności” uzasadniające powstanie tego obowiązku. Do okoliczności takich zalicza się np. wygaśnięcie lub powstanie obowiązku podatkowego w trakcie roku podatkowego lub konieczność złożenia korekty deklaracji.

Obowiązek podatkowy w przypadku nabycia nowego środka transportowego wcześniej niezarejestrowanego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został zarejestrowany. W przypadku nabycia pojazdu zarejestrowanego już wcześniej obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został nabyty lub ponownie dopuszczony do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu drogowego. Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym pojazd został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu. W przypadku zmiany właściciela środka transportowego obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności. Jeżeli obowiązek podatkowy wygasł lub powstał w trakcie roku podatkowego, podatek płaci się proporcjonalnie w stosunku do liczby miesięcy, w których obowiązek podatkowy nie istniał.

Stawki podatku uchwala rada gminy w granicach zakreślonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa określa górne i dla niektórych rodzajów pojazdów także dolne granice stawek podatku (w zależności od liczby osi i ładowności). Na przykład podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie od 3,5 tony do 5,5 tony nie może być wyższy niż 640,37 zł. W przypadku ciężarówek o dopuszczalnej masie przekraczającej 9 ton maksymalna stawka podatku może wynieść 1270,83 zł. Rada gminy może różnicować stawki, uwzględniając w szczególności wpływ pojazdu na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.

Podatnicy podatku od środków transportowych najczęściej mają problem z określeniem, czy samochody ciężarowe o masie dokładnie 3,5 t także podlegają podatkowi. Zgodnie z opiniami ekspertów, stanowiskiem ministra finansów i orzecznictwem NSA od pojazdów takich trzeba zapłacić podatek.

W dwóch ratach

Podatek wpłaca się w dwóch ratach, w terminach do 15 lutego i 15 września każdego roku, na rachunek budżetu gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. W przypadku niewpłacenia raty podatku deklaracja będzie stanowić podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Podatek powinien zostać wpłacony bez wezwania na rachunek gminy, w której podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Podatnicy, którzy wykorzystują środki transportu w tzw. transporcie kombinowanym (z wykorzystaniem kolei), dostaną zwrot części podatku. Muszą jednak przedstawić stosowne dokumenty przewozowe świadczące o dokonaniu przewozów koleją.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

REKLAMA

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

REKLAMA

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA