REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do dziś należy zapłacić podatek transportowy

REKLAMA

Dziś mija termin złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych. Z naszych obliczeń wynika, że podatkowi może podlegać nawet milion autobusów, ciężarówek, przyczep i naczep.

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 84) przedmiotem opodatkowania podatkiem od środków transportowych są:

REKLAMA

Autopromocja

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i wyższej,
• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i wyższej,
• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i wyższą,
• autobusy.

Nawet milion pojazdów

 Ministerstwo Finansów nie zna liczby podatników podatku od środków transportowych, ale z naszych obliczeń wynika, że daninie tej może podlegać nawet milion pojazdów. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w grudniu 2003 r. zarejestrowanych było w Polsce ponad 300 tys. samochodów ciężarowych o ładowności przekraczającej 3,5 t, niemal 700 tys. naczep i przyczep ciężarowych i ponad 80 tys. autobusów.

Zobowiązani do zapłaty podatku od środków transportowych są ich właściciele oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy został zarejestrowany.

Od 2003 r. w miejsce wcześniejszych wykazów środków transportowych składa się deklaracje DT-1 wraz z załącznikami DT-1/A. Przyjmują je organy właściwe w sprawach dla podatku od środków transportowych, czyli wójt (burmistrz, prezydent miasta) gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. Jeżeli środek transportowy stanowi współwłasność, organem właściwym jest organ podatkowy odpowiedni dla jednostki organizacyjnej lub osoby, która została wpisana jako osoba pierwsza w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Natomiast gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – deklaracje będzie przyjmował organ, na terenie którego znajduje się zakład lub jednostka organizacyjna posiadająca opodatkowany pojazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Trzeba złożyć deklarację

REKLAMA

Deklaracje należy złożyć do 15 lutego (w przypadku nadania pocztą liczy się data stempla pocztowego), a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w ciągu 14 dni po dniu, w którym zaistniały „okoliczności” uzasadniające powstanie tego obowiązku. Do okoliczności takich zalicza się np. wygaśnięcie lub powstanie obowiązku podatkowego w trakcie roku podatkowego lub konieczność złożenia korekty deklaracji.

Obowiązek podatkowy w przypadku nabycia nowego środka transportowego wcześniej niezarejestrowanego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został zarejestrowany. W przypadku nabycia pojazdu zarejestrowanego już wcześniej obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został nabyty lub ponownie dopuszczony do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu drogowego. Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym pojazd został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu. W przypadku zmiany właściciela środka transportowego obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności. Jeżeli obowiązek podatkowy wygasł lub powstał w trakcie roku podatkowego, podatek płaci się proporcjonalnie w stosunku do liczby miesięcy, w których obowiązek podatkowy nie istniał.

Stawki podatku uchwala rada gminy w granicach zakreślonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa określa górne i dla niektórych rodzajów pojazdów także dolne granice stawek podatku (w zależności od liczby osi i ładowności). Na przykład podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie od 3,5 tony do 5,5 tony nie może być wyższy niż 640,37 zł. W przypadku ciężarówek o dopuszczalnej masie przekraczającej 9 ton maksymalna stawka podatku może wynieść 1270,83 zł. Rada gminy może różnicować stawki, uwzględniając w szczególności wpływ pojazdu na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.

Podatnicy podatku od środków transportowych najczęściej mają problem z określeniem, czy samochody ciężarowe o masie dokładnie 3,5 t także podlegają podatkowi. Zgodnie z opiniami ekspertów, stanowiskiem ministra finansów i orzecznictwem NSA od pojazdów takich trzeba zapłacić podatek.

W dwóch ratach

Podatek wpłaca się w dwóch ratach, w terminach do 15 lutego i 15 września każdego roku, na rachunek budżetu gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. W przypadku niewpłacenia raty podatku deklaracja będzie stanowić podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Podatek powinien zostać wpłacony bez wezwania na rachunek gminy, w której podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Podatnicy, którzy wykorzystują środki transportu w tzw. transporcie kombinowanym (z wykorzystaniem kolei), dostaną zwrot części podatku. Muszą jednak przedstawić stosowne dokumenty przewozowe świadczące o dokonaniu przewozów koleją.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezdolny do służby ale zdolny do pracy (funkcjonariusz z III grupą inwalidzką). Czy może skorzystać z podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

4%, 5% a nawet 8% - w którym banku można tyle dostać? Oprocentowanie lokat i kont oszczędnościowych - koniec stycznia 2025 r.

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA