REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do dziś należy zapłacić podatek transportowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dziś mija termin złożenia deklaracji na podatek od środków transportowych. Z naszych obliczeń wynika, że podatkowi może podlegać nawet milion autobusów, ciężarówek, przyczep i naczep.

Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 84) przedmiotem opodatkowania podatkiem od środków transportowych są:

REKLAMA

• samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,5 tony i wyższej,
• ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i wyższej,
• przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i wyższą,
• autobusy.

Nawet milion pojazdów

REKLAMA

 Ministerstwo Finansów nie zna liczby podatników podatku od środków transportowych, ale z naszych obliczeń wynika, że daninie tej może podlegać nawet milion pojazdów. Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego, w grudniu 2003 r. zarejestrowanych było w Polsce ponad 300 tys. samochodów ciężarowych o ładowności przekraczającej 3,5 t, niemal 700 tys. naczep i przyczep ciężarowych i ponad 80 tys. autobusów.

Zobowiązani do zapłaty podatku od środków transportowych są ich właściciele oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy został zarejestrowany.

Od 2003 r. w miejsce wcześniejszych wykazów środków transportowych składa się deklaracje DT-1 wraz z załącznikami DT-1/A. Przyjmują je organy właściwe w sprawach dla podatku od środków transportowych, czyli wójt (burmistrz, prezydent miasta) gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. Jeżeli środek transportowy stanowi współwłasność, organem właściwym jest organ podatkowy odpowiedni dla jednostki organizacyjnej lub osoby, która została wpisana jako osoba pierwsza w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Natomiast gdy właścicielem pojazdu jest przedsiębiorstwo wielozakładowe lub podmiot, w skład którego wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne – deklaracje będzie przyjmował organ, na terenie którego znajduje się zakład lub jednostka organizacyjna posiadająca opodatkowany pojazd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Trzeba złożyć deklarację

REKLAMA

Deklaracje należy złożyć do 15 lutego (w przypadku nadania pocztą liczy się data stempla pocztowego), a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu – w ciągu 14 dni po dniu, w którym zaistniały „okoliczności” uzasadniające powstanie tego obowiązku. Do okoliczności takich zalicza się np. wygaśnięcie lub powstanie obowiązku podatkowego w trakcie roku podatkowego lub konieczność złożenia korekty deklaracji.

Obowiązek podatkowy w przypadku nabycia nowego środka transportowego wcześniej niezarejestrowanego powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został zarejestrowany. W przypadku nabycia pojazdu zarejestrowanego już wcześniej obowiązek podatkowy powstaje pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pojazd został nabyty lub ponownie dopuszczony do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu drogowego. Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym pojazd został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu. W przypadku zmiany właściciela środka transportowego obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności. Jeżeli obowiązek podatkowy wygasł lub powstał w trakcie roku podatkowego, podatek płaci się proporcjonalnie w stosunku do liczby miesięcy, w których obowiązek podatkowy nie istniał.

Stawki podatku uchwala rada gminy w granicach zakreślonych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Ustawa określa górne i dla niektórych rodzajów pojazdów także dolne granice stawek podatku (w zależności od liczby osi i ładowności). Na przykład podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie od 3,5 tony do 5,5 tony nie może być wyższy niż 640,37 zł. W przypadku ciężarówek o dopuszczalnej masie przekraczającej 9 ton maksymalna stawka podatku może wynieść 1270,83 zł. Rada gminy może różnicować stawki, uwzględniając w szczególności wpływ pojazdu na środowisko naturalne, rok produkcji albo liczbę miejsc do siedzenia.

Podatnicy podatku od środków transportowych najczęściej mają problem z określeniem, czy samochody ciężarowe o masie dokładnie 3,5 t także podlegają podatkowi. Zgodnie z opiniami ekspertów, stanowiskiem ministra finansów i orzecznictwem NSA od pojazdów takich trzeba zapłacić podatek.

W dwóch ratach

Podatek wpłaca się w dwóch ratach, w terminach do 15 lutego i 15 września każdego roku, na rachunek budżetu gminy, na terenie której znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika. W przypadku niewpłacenia raty podatku deklaracja będzie stanowić podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego. Podatek powinien zostać wpłacony bez wezwania na rachunek gminy, w której podatnik ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Podatnicy, którzy wykorzystują środki transportu w tzw. transporcie kombinowanym (z wykorzystaniem kolei), dostaną zwrot części podatku. Muszą jednak przedstawić stosowne dokumenty przewozowe świadczące o dokonaniu przewozów koleją.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA