Zmiany w prawie upadłościowym

Nowe przepisy mają też ograniczyć „ucieczkę za granicę” od spłaty kredytów konsumenckich w niektórych krajach.
Według danych Komisji Europejskiej co roku w UE postępowania upadłościowe dotykają około 200 tysięcy przedsiębiorstw rocznie, co przekłada się na blisko 1,7 miliona miejsc pracy. Jedna czwarta z nich ma charakter ponadnarodowy.
Decyzja ministrów sprawiedliwości otworzyła drogę do ostatecznego przegłosowania przez Parlament Europejski nowych przepisów upadłościowych na początku przyszłego roku.
"Kryzys finansowy i gospodarczy pokazał, że powinniśmy mieć sprawniejsze i bardziej efektywne transgraniczne procedury upadłościowe, które byłyby nie tylko sprawiedliwe dla dłużników i kredytodawców, ale też dawałyby szansę uczciwym przedsiębiorcom na restrukturyzacje, aby działali oni lepiej w przyszłości" - powiedział europoseł Tadeusz Zwiefka (PO), sprawozdawca z frakcji chadeków.
Nowe przepisy otwierają drogę do postępowań restrukturyzacyjnych, a nie tylko upadłościowych, jak to określała poprzednia wersja przepisów. I tak np. oddział firmy niemieckiej czy francuskiej w Polsce nie miał innej możliwości niż likwidacja, gdy takie postępowanie toczyło się dla firmy matki w innym kraju. Dla Polski to bardzo ważna sprawa, bo automatyczna likwidacja oddziałów firmy matki przy postępowaniu upadłościowym oznaczała koszty społeczne i ekonomiczne.
Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne
„Rewizja rozporządzenia jest dla Polski korzystna głównie z tego powodu, że rozszerza jego stosowanie (…) na postępowania przewidujące możliwość zawarcia układu z wierzycielami” - wyjaśnił PAP minister sprawiedliwości Cezary Grabarczyk.
Dzięki definicji tzw. centrum interesu życiowego będzie można łatwiej wskazać państwo członkowskie, które ma przeprowadzić postępowanie upadłościowe. Definicja określa je jako miejsce prowadzenia przez przedsiębiorcę biznesu bądź lokalizację siedziby firmy.
„Polska poparła projekt (…), ponieważ ulepsza on przepisy wywołujące obecnie wątpliwości w orzecznictwie oraz rozstrzyga szereg trudności w jego praktycznym stosowaniu, np. w kwestii przepisów określających główne miejsce prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę. Rewizja wprowadza także nowocześniejsze rozwiązania instytucjonalne” - wskazał Grabarczyk.
Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015
By ukrócić „forum shopping”, czyli przenoszenie procedur prawnych do krajów, gdzie można liczyć na korzystniejszy wyrok w danej sprawie, ustalony został okres trzech miesięcy dla biznesowych procedur upadłościowych, a sześciu miesięcy dla konsumenckich. Po tym czasie będzie można zacząć procedurę upadłościową w przypadku przeprowadzki do innego unijnego kraju, czyli po tzw. przeniesieniu centrum interesu życiowego do innego państwa.
Dla Polski i obywateli spłacających długi to dobra wiadomość. Natomiast dla uciekających z kraju zadłużonych konsumentów już nie.
Ostatnio rozpowszechniła się w Polsce praktyka ucieczki konsumentów przed zadłużeniem do innego kraju członkowskiego, głównie do Wielkiej Brytanii, gdzie przepisy są bardziej liberalne i pozwalają na całkowite oddłużenie konsumenta, czego prawo polskie nie przewiduje.
Polski konsument, który nie spłacił kredytu np. za pralkę lub samochód, albo taki, który zalega z opłatami za czynsz mieszkaniowy lub za wodę, gaz czy elektryczność, już nie będzie mógł tak łatwo skorzystać z amnestii w Wielkiej Brytanii.
Do tej pory niektórzy wykorzystywali uzyskanie prawa pobytu w Wielkiej Brytanii jako sposób na darowanie zadłużenia, a nie na zamieszkanie tam.
Teraz ten proceder wykorzystywania różnic w systemach prawnych państw członkowskich dzięki 6-miesięcznej karencji dla konsumentów i 3-miesięcznej dla firm zostanie ograniczony.
„Rozwiązanie takie jest dla Polski zadowalające i pomoże zapobiegać rażącym przypadkom używania przepisów na szkodę polskich wierzycieli przez dłużników, którzy opuścili terytorium Polski w celu uniknięcia konieczności spłacania swoich zobowiązań” – podsumował polski minister sprawiedliwości.
Ważnym elementem nowych przepisów jest wprowadzenie elektronicznego rejestru postępowań upadłościowych w UE. Pozwoli to na rzetelną informację o zadłużonych przedsiębiorstwach w całej Unii.
Z Brukseli Renata Bancarzewska (PAP)
Podyskutuj o tym na naszym FORUM

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Do obliczenia podatku od zysku wypłaconego komplementariuszowi konieczne jest poznanie wysokości podatku należnego od spółki. Skoro PIT od zysku komplementariusza pomniejszany jest o proporcjonalną część CIT zapłaconego przez spółkę komandytową, to pierwszy z wymienionych podatków będzie mógł zostać wyliczony i pobrany dopiero po złożeniu przez spółkę rocznego zeznania i podjęciu przez wspólników uchwały o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego i podziale zysku. Spółka, jako płatnik, nie ma więc obowiązku pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego przy wypłacie komplementariuszowi zaliczki na poczet zysku. Wyrok z 2 lutego 2023 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 394/22).
31 maja 2023 r. ZUS poinformował, że udostępnił aktualizację aplikacji mobilnej mZUS. W nowej wersji zmieniony został wygląd aplikacji i rozbudowano ją o kolejne funkcje.
Do 5 czerwca 2023 r. prowadzący działalność gospodarczą mają czas na złożenie wniosku RZS-R o zwrot nadpłaty składki na ubezpieczenie zdrowotne wynikającej z rocznego rozliczenia. Wniosek w tej sprawie należy złożyć elektronicznie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS – poinformował 1 czerwca 2023 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Aż 79% Polaków nie oszczędza pieniędzy na emeryturę poza obowiązującymi składkami, a 62,5% nie odkłada regularnie żadnej kwoty na żaden cel. Jednocześnie dochód rozporządzalny na 1 osobę w Polsce w 2022 roku wyniósł 2 249,79 zł. Czy daje to możliwość odłożenia miliona złotych na emeryturę?
Mały ZUS Plus będzie wydłużony o rok dla przedsiębiorców, którzy korzystają z tej preferencji (ulgi) w 2023 roku. Poinformowało o tym 31 maja 2023 r. Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Wskutek tego przedłużenia przedsiębiorcy ci zaoszczędzą nawet kilkaset złotych miesięcznie.
Obniżony VAT na odzież dziecięcą. W ostatnim czasie ożywiła się dyskusja wokół obniżenia stawki VAT na odzież i obuwie dla dzieci. Eksperci nie wykluczają, że temat powróci w najbliższej kampanii wyborczej. Na czym polega problem?
Dokonanie wpisu oraz rejestracja zmian danych ujawnionych w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki handlowej. Zgodnie z przepisami, wniosek o wpis lub o zmianę danych podmiotu w rejestrze przedsiębiorców KRS powinien być złożony do sądu rejestrowego w terminie 7 dni od dnia, w którym zdarzenie uzasadniające zmianę miało miejsce. Praktyka pokazuje, że wielu przedsiębiorców zaniedbuje ten obowiązek i zgłasza zmiany za późno lub nie robi tego wcale.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ważne narzędzie pomagające w zwalczaniu oszustw podatkowych. Elektroniczny proces wystawiania, przekazywania i przechowywania faktur ułatwia walkę z nieuczciwymi praktykami. Czy obowiązkowe wprowadzenie systemu zapewni skuteczne środki kontroli i wyeliminuje tzw. szarą strefę? Jakie korzyści przyniesie firmom?
Wprowadzenie podatku od nadmiarowych zysków dla niektórych branż nie jest przesądzone - poinformował wicepremier i minister aktywów państwowych Jacek Sasin. Zastrzegł, że nad rozwiązaniami pracuje resort klimatu.
Pakiet e-commerce, który wprowadził szereg zmian oraz nowych pojęć głównie w ustawie o podatku od towarów i usług obowiązuje od 20 maja 2021 r. Szczególnie ciekawe były zmiany, które „uporządkowały” kwestię platform ułatwiających sprzedaż wysyłkową dla konsumentów z UE (B2C). Mowa jest tutaj głównie o interfejsach elektronicznych takich jak chociażby Amazon. Co istotne, adres siedziby dla takich platform nie ma żadnego znaczenia w rozwiązaniu, o którym będzie mowa, o ile ułatwiają one określone dostawy towarów.
W Biuletynie Informacji Publicznej opublikowano oświadczenie majątkowe prezydenta Rzeszowa Konrada Fijołka. Wynika z niego, że prezydent zarobił ponad 250 tys. zł w 2022 roku. To o nieco ponad 107 tys. zł więcej niż w 2021 roku.
Od 1 lipca przyszłego roku korzystanie z KSeF będzie obowiązkowe. Obecnie jest to dobrowolne, a oficjalne dane Ministerstwa Finansów pokazują, jakie jest podejście podatników do tego tematu. Jak to wygląda?
Od 15 czerwca 2023 r. podatnicy i płatnicy podatków będą mogli uzyskać od każdego z naczelników urzędów skarbowych (niezależnie od terytorialnej właściwości działania tych organów) dane i informacje o swojej indywidualnej sytuacji podatkowo-prawnej (w tym objęte tajemnicą skarbową) telefonicznie lub za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał 25 maja 2023 r. wyrok w polskiej sprawie (C-114/22) dotyczącej kwestionowania prawa do odliczenia VAT na podstawie pozorności czynności. Sprawa dotyczyła transakcji sprzedaży znaków towarowych i odliczenia podatku naliczonego w tym zakresie.
Ministerstwo Finansów przypomina, że organizacje pożytku publicznego (OPP), które chcą otrzymać 1,5% podatku PIT, powinny do 30 czerwca 2023 r. zgłosić do urzędu skarbowego aktualny rachunek bankowy. Zgłoszenie nie jest konieczne jeżeli rachunek został zgłoszony w ubiegłych latach i jest nadal aktualny.
Jak prawidłowo rozliczyć VAT w przypadku zwrotu zakupionych towarów przez nabywcę? Wyjaśniamy na poniższym przykładzie.
Inwestycje amerykańskich spółek na polskim rynku widoczne są na każdym kroku. Wbrew pozorom, ruch kapitału odbywa się jednak również w przeciwnym kierunku. Polscy inwestorzy co raz częściej lokują kapitał w zagraniczne start-up’y, w tym w innowacyjne projekty z Ameryki Północnej. Jedną z możliwości prowadzenia tego typu działań są umowy SAFE.
Rolnik ryczałtowy sprzedaje samochód, który wykorzystywał w działalności rolniczej. Samochód ten został przed sprzedażą wycofany z działalności rolniczej, co zostało potwierdzone sporządzonym na tę okoliczność protokołem. Czy sprzedaż taka podlega opodatkowaniu VAT? Czy byłoby inaczej, gdyby przed sprzedażą samochód nie został wycofany z działalności rolniczej?
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie usług architektonicznych. Zamierzam wycofać z działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomość - dom, w którym dotychczas mieściła się siedziba mojej firmy. Nieruchomość stanowi środek trwały, od nabycia którego odliczyłem VAT. Po wycofaniu z działalności do majątku prywatnego dom będzie wynajmowany innej firmie, w której będzie ona prowadziła działalność gospodarczą. Zatem najem będzie podlegał opodatkowaniu stawką 23%. Czy powinienem dokonać korekty podatku odliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości do majątku prywatnego w celu jej dalszego wynajmu?
Już 15 czerwca 2023 r. odbędzie się bezpłatne webinarium „Rola odbiorców energii w transformacji energetycznej”. Zapraszamy!
Sprzedaż praw do projektu elektrowni (farmy) fotowoltaicznej to świadczenie kompleksowe, dla którego właściwą stawką VAT jest 23 proc. Tak wynika z wyroku WSA w Olsztynie z lutego 2023 r.
Jeszcze w tym roku Komisja Europejska ma przedstawić projekt trzeciej wersji dyrektywy PSD (Payment Service Directive). Nowe przepisy dotyczące otwartej bankowości mogą ułatwić m.in. płatność zobowiązań podatkowych oraz obsługę państwowych systemów faktur elektronicznych - m.in. powstającego w Polsce KSeF.
Planowane zmiany w egzekucji administracyjnej poruszono podczas konferencji „Egzekucja administracyjna należności podatkowych” zorganizowanej przez Centrum Dokumentacji i Studiów Podatkowych Uniwersytetu Łódzkiego. Zmiany mają dotyczyć sposobu negocjacji pomiędzy dłużnikiem a organem egzekucyjnym.
Co to jest oszustwo na "zdalny pulpit"? Dlaczego oprogramowanie AnyDesk jest groźne? uniknąć wyłudzenia danych i straty pieniędzy?
Jakie oprocentowanie lokat terminowych i kont oszczędnościowych oferują banki pod koniec maja 2023 r.?
Komentarze(0)
Pokaż: