REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie upadłościowym

Zmiany w prawie upadłościowym
Zmiany w prawie upadłościowym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kraje UE wzmocnią współpracę przy rozwiązywaniu problemów bankrutujących przedsiębiorstw i efektywniej zastosują unijne przepisy także do restrukturyzacji i zawarcia ugody, a nie tylko likwidacji firm - postanowili ministrowie sprawiedliwości krajów UE. W czwartek 4 grudnia 2014 r. na spotkaniu w Brukseli przyjęli oni plany modernizacji prawa upadłościowego.

Nowe przepisy mają też ograniczyć „ucieczkę za granicę” od spłaty kredytów konsumenckich w niektórych krajach.

REKLAMA

REKLAMA

Według danych Komisji Europejskiej co roku w UE postępowania upadłościowe dotykają około 200 tysięcy przedsiębiorstw rocznie, co przekłada się na blisko 1,7 miliona miejsc pracy. Jedna czwarta z nich ma charakter ponadnarodowy.

Decyzja ministrów sprawiedliwości otworzyła drogę do ostatecznego przegłosowania przez Parlament Europejski nowych przepisów upadłościowych na początku przyszłego roku.

"Kryzys finansowy i gospodarczy pokazał, że powinniśmy mieć sprawniejsze i bardziej efektywne transgraniczne procedury upadłościowe, które byłyby nie tylko sprawiedliwe dla dłużników i kredytodawców, ale też dawałyby szansę uczciwym przedsiębiorcom na restrukturyzacje, aby działali oni lepiej w przyszłości" - powiedział europoseł Tadeusz Zwiefka (PO), sprawozdawca z frakcji chadeków.

REKLAMA

Nowe przepisy otwierają drogę do postępowań restrukturyzacyjnych, a nie tylko upadłościowych, jak to określała poprzednia wersja przepisów. I tak np. oddział firmy niemieckiej czy francuskiej w Polsce nie miał innej możliwości niż likwidacja, gdy takie postępowanie toczyło się dla firmy matki w innym kraju. Dla Polski to bardzo ważna sprawa, bo automatyczna likwidacja oddziałów firmy matki przy postępowaniu upadłościowym oznaczała koszty społeczne i ekonomiczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

„Rewizja rozporządzenia jest dla Polski korzystna głównie z tego powodu, że rozszerza jego stosowanie (…) na postępowania przewidujące możliwość zawarcia układu z wierzycielami” - wyjaśnił PAP minister sprawiedliwości Cezary Grabarczyk.

Dzięki definicji tzw. centrum interesu życiowego będzie można łatwiej wskazać państwo członkowskie, które ma przeprowadzić postępowanie upadłościowe. Definicja określa je jako miejsce prowadzenia przez przedsiębiorcę biznesu bądź lokalizację siedziby firmy.

„Polska poparła projekt (…), ponieważ ulepsza on przepisy wywołujące obecnie wątpliwości w orzecznictwie oraz rozstrzyga szereg trudności w jego praktycznym stosowaniu, np. w kwestii przepisów określających główne miejsce prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę. Rewizja wprowadza także nowocześniejsze rozwiązania instytucjonalne” - wskazał Grabarczyk.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

By ukrócić „forum shopping”, czyli przenoszenie procedur prawnych do krajów, gdzie można liczyć na korzystniejszy wyrok w danej sprawie, ustalony został okres trzech miesięcy dla biznesowych procedur upadłościowych, a sześciu miesięcy dla konsumenckich. Po tym czasie będzie można zacząć procedurę upadłościową w przypadku przeprowadzki do innego unijnego kraju, czyli po tzw. przeniesieniu centrum interesu życiowego do innego państwa.

Dla Polski i obywateli spłacających długi to dobra wiadomość. Natomiast dla uciekających z kraju zadłużonych konsumentów już nie.

Ostatnio rozpowszechniła się w Polsce praktyka ucieczki konsumentów przed zadłużeniem do innego kraju członkowskiego, głównie do Wielkiej Brytanii, gdzie przepisy są bardziej liberalne i pozwalają na całkowite oddłużenie konsumenta, czego prawo polskie nie przewiduje.

Polski konsument, który nie spłacił kredytu np. za pralkę lub samochód, albo taki, który zalega z opłatami za czynsz mieszkaniowy lub za wodę, gaz czy elektryczność, już nie będzie mógł tak łatwo skorzystać z amnestii w Wielkiej Brytanii.

Do tej pory niektórzy wykorzystywali uzyskanie prawa pobytu w Wielkiej Brytanii jako sposób na darowanie zadłużenia, a nie na zamieszkanie tam.

Komplet Podatki 2015

Teraz ten proceder wykorzystywania różnic w systemach prawnych państw członkowskich dzięki 6-miesięcznej karencji dla konsumentów i 3-miesięcznej dla firm zostanie ograniczony.


„Rozwiązanie takie jest dla Polski zadowalające i pomoże zapobiegać rażącym przypadkom używania przepisów na szkodę polskich wierzycieli przez dłużników, którzy opuścili terytorium Polski w celu uniknięcia konieczności spłacania swoich zobowiązań” – podsumował polski minister sprawiedliwości.

Ważnym elementem nowych przepisów jest wprowadzenie elektronicznego rejestru postępowań upadłościowych w UE. Pozwoli to na rzetelną informację o zadłużonych przedsiębiorstwach w całej Unii.

Z Brukseli Renata Bancarzewska (PAP)

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA