REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w prawie upadłościowym

Zmiany w prawie upadłościowym
Zmiany w prawie upadłościowym
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Kraje UE wzmocnią współpracę przy rozwiązywaniu problemów bankrutujących przedsiębiorstw i efektywniej zastosują unijne przepisy także do restrukturyzacji i zawarcia ugody, a nie tylko likwidacji firm - postanowili ministrowie sprawiedliwości krajów UE. W czwartek 4 grudnia 2014 r. na spotkaniu w Brukseli przyjęli oni plany modernizacji prawa upadłościowego.

Nowe przepisy mają też ograniczyć „ucieczkę za granicę” od spłaty kredytów konsumenckich w niektórych krajach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według danych Komisji Europejskiej co roku w UE postępowania upadłościowe dotykają około 200 tysięcy przedsiębiorstw rocznie, co przekłada się na blisko 1,7 miliona miejsc pracy. Jedna czwarta z nich ma charakter ponadnarodowy.

Decyzja ministrów sprawiedliwości otworzyła drogę do ostatecznego przegłosowania przez Parlament Europejski nowych przepisów upadłościowych na początku przyszłego roku.

"Kryzys finansowy i gospodarczy pokazał, że powinniśmy mieć sprawniejsze i bardziej efektywne transgraniczne procedury upadłościowe, które byłyby nie tylko sprawiedliwe dla dłużników i kredytodawców, ale też dawałyby szansę uczciwym przedsiębiorcom na restrukturyzacje, aby działali oni lepiej w przyszłości" - powiedział europoseł Tadeusz Zwiefka (PO), sprawozdawca z frakcji chadeków.

REKLAMA

Nowe przepisy otwierają drogę do postępowań restrukturyzacyjnych, a nie tylko upadłościowych, jak to określała poprzednia wersja przepisów. I tak np. oddział firmy niemieckiej czy francuskiej w Polsce nie miał innej możliwości niż likwidacja, gdy takie postępowanie toczyło się dla firmy matki w innym kraju. Dla Polski to bardzo ważna sprawa, bo automatyczna likwidacja oddziałów firmy matki przy postępowaniu upadłościowym oznaczała koszty społeczne i ekonomiczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

„Rewizja rozporządzenia jest dla Polski korzystna głównie z tego powodu, że rozszerza jego stosowanie (…) na postępowania przewidujące możliwość zawarcia układu z wierzycielami” - wyjaśnił PAP minister sprawiedliwości Cezary Grabarczyk.

Dzięki definicji tzw. centrum interesu życiowego będzie można łatwiej wskazać państwo członkowskie, które ma przeprowadzić postępowanie upadłościowe. Definicja określa je jako miejsce prowadzenia przez przedsiębiorcę biznesu bądź lokalizację siedziby firmy.

„Polska poparła projekt (…), ponieważ ulepsza on przepisy wywołujące obecnie wątpliwości w orzecznictwie oraz rozstrzyga szereg trudności w jego praktycznym stosowaniu, np. w kwestii przepisów określających główne miejsce prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę. Rewizja wprowadza także nowocześniejsze rozwiązania instytucjonalne” - wskazał Grabarczyk.

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

By ukrócić „forum shopping”, czyli przenoszenie procedur prawnych do krajów, gdzie można liczyć na korzystniejszy wyrok w danej sprawie, ustalony został okres trzech miesięcy dla biznesowych procedur upadłościowych, a sześciu miesięcy dla konsumenckich. Po tym czasie będzie można zacząć procedurę upadłościową w przypadku przeprowadzki do innego unijnego kraju, czyli po tzw. przeniesieniu centrum interesu życiowego do innego państwa.

Dla Polski i obywateli spłacających długi to dobra wiadomość. Natomiast dla uciekających z kraju zadłużonych konsumentów już nie.

Ostatnio rozpowszechniła się w Polsce praktyka ucieczki konsumentów przed zadłużeniem do innego kraju członkowskiego, głównie do Wielkiej Brytanii, gdzie przepisy są bardziej liberalne i pozwalają na całkowite oddłużenie konsumenta, czego prawo polskie nie przewiduje.

Polski konsument, który nie spłacił kredytu np. za pralkę lub samochód, albo taki, który zalega z opłatami za czynsz mieszkaniowy lub za wodę, gaz czy elektryczność, już nie będzie mógł tak łatwo skorzystać z amnestii w Wielkiej Brytanii.

Do tej pory niektórzy wykorzystywali uzyskanie prawa pobytu w Wielkiej Brytanii jako sposób na darowanie zadłużenia, a nie na zamieszkanie tam.

Komplet Podatki 2015

Teraz ten proceder wykorzystywania różnic w systemach prawnych państw członkowskich dzięki 6-miesięcznej karencji dla konsumentów i 3-miesięcznej dla firm zostanie ograniczony.


„Rozwiązanie takie jest dla Polski zadowalające i pomoże zapobiegać rażącym przypadkom używania przepisów na szkodę polskich wierzycieli przez dłużników, którzy opuścili terytorium Polski w celu uniknięcia konieczności spłacania swoich zobowiązań” – podsumował polski minister sprawiedliwości.

Ważnym elementem nowych przepisów jest wprowadzenie elektronicznego rejestru postępowań upadłościowych w UE. Pozwoli to na rzetelną informację o zadłużonych przedsiębiorstwach w całej Unii.

Z Brukseli Renata Bancarzewska (PAP)

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA