REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF: projekt "konstytucji dla przedsiębiorców" może sprzyjać korupcji

MF: projekt
MF: projekt "konstytucji dla przedsiębiorców" może sprzyjać korupcji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sprzyjanie zachowaniom korupcyjnym i złamanie konstytucyjnej zasady równości przez uprzywilejowanie biznesu - takie zarzuty pod adresem nowego Prawa działalności gospodarczej, zwanego "konsytuacją dla przedsiębiorców", sformułował Minister Finansów w opinii do założeń projektu.

Nową ustawę Prawo działalności gospodarczej (Pdg) przygotowuje resort gospodarki, który chce, by stanowiło ono "konstytucję dla przedsiębiorców", na którą mogliby się oni powoływać w kontaktach z administracją. Wzajemne stosunki firmy-urzędnicy miałyby być oparte o cały katalog praw podstawowych praw przedsiębiorców, m.in. zasadę wspierania przedsiębiorczości czy przyjaznej interpretacji przepisów.

REKLAMA

Autopromocja

Propozycje Ministerstwa Gospodarki, zawarte w konsultowanym właśnie projekcie założeń do ustawy, spotkały się jednak z bardzo krytycznym przyjęciem ze strony resortu finansów.

Jak zauważa MF, jedną z propozycji projektu założeń do Pdg jest np. "możliwość przyjęcia obowiązków przez przedsiębiorcę". Chodzi w niej o to, że przedsiębiorca występujący o wydanie decyzji przez organ administracji będzie mógł wziąć na siebie obowiązki wskazane przez ten organ, jeśli ich wykonanie pozwoli na wydanie rozstrzygnięcia zgodnego z jego wnioskiem, a w sprawach wszczętych z urzędu uchroni przedsiębiorcę od wydania niekorzystnego rozstrzygnięcia.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

Tymczasem, zdaniem resortu finansów, wprowadzenie takiego rozwiązania "może skutkować zachowaniami korupcyjnymi".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Należy zauważyć, że organy administracji publicznej nie mogą nakładać na stronę postępowania obowiązków, jeżeli nie wynikają one z przepisów prawa. Podobnie nakładanie na stronę obowiązków nie może być uzależnione od woli organu administracji publicznej, lecz wynikać z przepisów prawa" - napisało MF w opinii.

Resort finansów zwraca też autorom projektu uwagę, że "Prawo działalności gospodarczej narusza konstytucyjną zasadę równości".

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

"W efekcie wprowadzonych zmian może bowiem dojść do powstania grupy podmiotów znacznie bardziej uprzywilejowanych w stosunku do pozostałych uczestników życia społeczno-gospodarczego w naszym kraju" - głosi opinia MF. Podobne zastrzeżenia do projektu zgłosił też np. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zdaniem którego proponowane przepisy nadmiernie uprzywilejowują przedsiębiorców kosztem konsumentów.

Resort finansów zarzuca także, iż w projektowanych założeniach znalazło się szereg instytucji prawnych, które stoją w kolizji z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej, zaś "opiniowany projekt założeń jest w wielu punktach niespójny, a propozycje rozwiązań legislacyjnych są nieadekwatne do ich uzasadnienia".

"Z jednej strony celem projektowanej nowej ustawy jest uproszczenie procedur administracyjnych i skrócenie czasu postępowania (załatwiania wniosków i spraw), a z drugiej proponowane są rozwiązania, które wydłużą czas załatwiania sprawy (zakończenia postępowania i wydania rozstrzygnięcia)" - oceniło MF.

"Poważne wątpliwości" resortu kierowanego przez Mateusza Szczurka wzbudziła również np. propozycja wprowadzenia przepisu zobowiązującego organ administracji do udostępniania, na wniosek przedsiębiorcy, projektu rozstrzygnięcia w sprawie.

REKLAMA

"Przedmiotowe rozwiązanie, wbrew ocenie projektodawców, nie wpłynie na podniesienie efektywności postępowania", uważa resort finansów, argumentując, że konieczność wydawania projektu rozstrzygnięcia tylko przedłuży cały proces i go skomplikuje.

Według MF katalog podstawowych zasad, dotyczących działalności gospodarczej, m.in. zasady, że organy działają na podstawie przepisów prawa i w granicach prawa, zasady obiektywizmu czy udzielania informacji (zasada pomocy) zostały już w większości wprowadzone do Ordynacji podatkowej i Kpa, "a ich powielanie jest zbędne".

Z niechętnym przyjęciem MF spotkała się m.in. także zawarta w projekcie propozycja odstąpienia od karania przedsiębiorcy rozpoczynającego wykonywanie działalności gospodarczej.

"Proponowane rozwiązanie skierowane byłoby jedynie do przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, co może stanowić naruszenie zasady równego traktowania wobec przedsiębiorców, rozpoczynających działalność gospodarczą w innej formie prawnej, np. spółki prawa handlowego" - napisano w opinii.

MF zwróciło także uwagę, iż najwięcej przestępstw i wykroczeń karno-skarbowych popełniają właśnie podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą, które korzystają z przywilejów podatkowych.

"Wprowadzenie dodatkowego przywileju, jakim byłoby odstąpienie od karania, mogłoby stanowić przyzwolenie do nadużyć" - napisało MF. Jest ono zdania, że odstąpienie od karania powinno mieć charakter fakultatywny i obowiązywać w całym okresie działalności, nie tylko w pierwszym jej roku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Resortowi finansów nie podoba się też wymyślona przez MG zasada, by organy administracji publicznej wydawały decyzje, kierując się "uzasadnionym interesem gospodarczym przedsiębiorcy".

"Praktycznie nie wiadomo, jakie okoliczności organ miałby uwzględniać przy wydawaniu rozstrzygnięcia" - napisano w opinii do projektu założeń Pdg.

Wątpliwości MF budzi też propozycja wprowadzenia zasady, że w wypadku wątpliwości interpretacyjnych, dotyczących wykonywania działalności gospodarczej, nie będą mogły one być rozstrzygnięte na niekorzyść przedsiębiorców.

"W ocenie Ministra Finansów wprowadzenie takiego rozwiązania ograniczyłoby możliwość wydawania interpretacji, i pozwalało na wydawanie interpretacji jedynie w sytuacji, gdy stan prawny nie budzi żadnych wątpliwości" - głosi opinia. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA