REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF: projekt "konstytucji dla przedsiębiorców" może sprzyjać korupcji

MF: projekt
MF: projekt "konstytucji dla przedsiębiorców" może sprzyjać korupcji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Sprzyjanie zachowaniom korupcyjnym i złamanie konstytucyjnej zasady równości przez uprzywilejowanie biznesu - takie zarzuty pod adresem nowego Prawa działalności gospodarczej, zwanego "konsytuacją dla przedsiębiorców", sformułował Minister Finansów w opinii do założeń projektu.

Nową ustawę Prawo działalności gospodarczej (Pdg) przygotowuje resort gospodarki, który chce, by stanowiło ono "konstytucję dla przedsiębiorców", na którą mogliby się oni powoływać w kontaktach z administracją. Wzajemne stosunki firmy-urzędnicy miałyby być oparte o cały katalog praw podstawowych praw przedsiębiorców, m.in. zasadę wspierania przedsiębiorczości czy przyjaznej interpretacji przepisów.

REKLAMA

REKLAMA

Propozycje Ministerstwa Gospodarki, zawarte w konsultowanym właśnie projekcie założeń do ustawy, spotkały się jednak z bardzo krytycznym przyjęciem ze strony resortu finansów.

Jak zauważa MF, jedną z propozycji projektu założeń do Pdg jest np. "możliwość przyjęcia obowiązków przez przedsiębiorcę". Chodzi w niej o to, że przedsiębiorca występujący o wydanie decyzji przez organ administracji będzie mógł wziąć na siebie obowiązki wskazane przez ten organ, jeśli ich wykonanie pozwoli na wydanie rozstrzygnięcia zgodnego z jego wnioskiem, a w sprawach wszczętych z urzędu uchroni przedsiębiorcę od wydania niekorzystnego rozstrzygnięcia.

Limity ulg i odliczeń w PIT 2014 / 2015

REKLAMA

Tymczasem, zdaniem resortu finansów, wprowadzenie takiego rozwiązania "może skutkować zachowaniami korupcyjnymi".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Należy zauważyć, że organy administracji publicznej nie mogą nakładać na stronę postępowania obowiązków, jeżeli nie wynikają one z przepisów prawa. Podobnie nakładanie na stronę obowiązków nie może być uzależnione od woli organu administracji publicznej, lecz wynikać z przepisów prawa" - napisało MF w opinii.

Resort finansów zwraca też autorom projektu uwagę, że "Prawo działalności gospodarczej narusza konstytucyjną zasadę równości".

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

"W efekcie wprowadzonych zmian może bowiem dojść do powstania grupy podmiotów znacznie bardziej uprzywilejowanych w stosunku do pozostałych uczestników życia społeczno-gospodarczego w naszym kraju" - głosi opinia MF. Podobne zastrzeżenia do projektu zgłosił też np. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zdaniem którego proponowane przepisy nadmiernie uprzywilejowują przedsiębiorców kosztem konsumentów.

Resort finansów zarzuca także, iż w projektowanych założeniach znalazło się szereg instytucji prawnych, które stoją w kolizji z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej, zaś "opiniowany projekt założeń jest w wielu punktach niespójny, a propozycje rozwiązań legislacyjnych są nieadekwatne do ich uzasadnienia".

"Z jednej strony celem projektowanej nowej ustawy jest uproszczenie procedur administracyjnych i skrócenie czasu postępowania (załatwiania wniosków i spraw), a z drugiej proponowane są rozwiązania, które wydłużą czas załatwiania sprawy (zakończenia postępowania i wydania rozstrzygnięcia)" - oceniło MF.

"Poważne wątpliwości" resortu kierowanego przez Mateusza Szczurka wzbudziła również np. propozycja wprowadzenia przepisu zobowiązującego organ administracji do udostępniania, na wniosek przedsiębiorcy, projektu rozstrzygnięcia w sprawie.

"Przedmiotowe rozwiązanie, wbrew ocenie projektodawców, nie wpłynie na podniesienie efektywności postępowania", uważa resort finansów, argumentując, że konieczność wydawania projektu rozstrzygnięcia tylko przedłuży cały proces i go skomplikuje.

Według MF katalog podstawowych zasad, dotyczących działalności gospodarczej, m.in. zasady, że organy działają na podstawie przepisów prawa i w granicach prawa, zasady obiektywizmu czy udzielania informacji (zasada pomocy) zostały już w większości wprowadzone do Ordynacji podatkowej i Kpa, "a ich powielanie jest zbędne".

Z niechętnym przyjęciem MF spotkała się m.in. także zawarta w projekcie propozycja odstąpienia od karania przedsiębiorcy rozpoczynającego wykonywanie działalności gospodarczej.

"Proponowane rozwiązanie skierowane byłoby jedynie do przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, co może stanowić naruszenie zasady równego traktowania wobec przedsiębiorców, rozpoczynających działalność gospodarczą w innej formie prawnej, np. spółki prawa handlowego" - napisano w opinii.

MF zwróciło także uwagę, iż najwięcej przestępstw i wykroczeń karno-skarbowych popełniają właśnie podmioty rozpoczynające działalność gospodarczą, które korzystają z przywilejów podatkowych.

"Wprowadzenie dodatkowego przywileju, jakim byłoby odstąpienie od karania, mogłoby stanowić przyzwolenie do nadużyć" - napisało MF. Jest ono zdania, że odstąpienie od karania powinno mieć charakter fakultatywny i obowiązywać w całym okresie działalności, nie tylko w pierwszym jej roku.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


Resortowi finansów nie podoba się też wymyślona przez MG zasada, by organy administracji publicznej wydawały decyzje, kierując się "uzasadnionym interesem gospodarczym przedsiębiorcy".

"Praktycznie nie wiadomo, jakie okoliczności organ miałby uwzględniać przy wydawaniu rozstrzygnięcia" - napisano w opinii do projektu założeń Pdg.

Wątpliwości MF budzi też propozycja wprowadzenia zasady, że w wypadku wątpliwości interpretacyjnych, dotyczących wykonywania działalności gospodarczej, nie będą mogły one być rozstrzygnięte na niekorzyść przedsiębiorców.

"W ocenie Ministra Finansów wprowadzenie takiego rozwiązania ograniczyłoby możliwość wydawania interpretacji, i pozwalało na wydawanie interpretacji jedynie w sytuacji, gdy stan prawny nie budzi żadnych wątpliwości" - głosi opinia. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA