REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ustawa o administracji podatkowej od 2016 roku

Ustawa o administracji podatkowej od 2016 roku
Ustawa o administracji podatkowej od 2016 roku

REKLAMA

REKLAMA

Resort finansów liczy, że w marcu rząd przyjmie projekt ustawy o administracji podatkowej - poinformował PAP wiceminister finansów Jacek Kapica. Zaznaczył, że proponowane przez MF regulacje nie budzą wątpliwości merytorycznych, są dopracowywane legislacyjnie. Większość nowych przepisów ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Kapica poinformował, że w środę projekt ustawy o administracji podatkowej został zaakceptowany przez Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji. Komitet ten zajmował się projektem, ponieważ znajduje się w nim element podstaw legislacyjnych funkcjonowania Centralnego Rejestru Danych Podatkowych. "Projekt najprawdopodobniej 26 lutego będzie przedmiotem obrad Komitetu Rady Ministrów, a następnie Rady Ministrów" - powiedział wiceminister.

REKLAMA

Autopromocja

Kasy rejestrujące 2015 - PDF

Jak dodał obecnie projekt jest przedmiotem dopracowywania legislacyjnego w Rządowym Centrum Legislacji, ale przepisy nie rodzą już wątpliwości merytorycznych. "Liczymy, że w marcu rząd przyjmie projekt. Zależy nam, aby w drugim kwartale do prac mógł przystąpić Sejm i aby ustawa została uchwalona jeszcze w tej kadencji parlamentu" - podkreślił Kapica.

Projekt przewiduje modernizację polskiej administracji podatkowej, co jest m.in. odpowiedzią na zalecenia UE z połowy ubiegłego roku w związku z przedstawionym przez Polskę krajowym programem reform i programem konwergencji.

UE zarekomendowała wprowadzenie zmian, które zapewnią trwałą redukcję nadmiernego deficytu w 2015 r. m.in. poprzez poprawę przestrzegania prawa podatkowego, w tym przez usprawnienie skuteczności administracji podatkowej. Komisja Europejska zauważyła bowiem, że z powodu niewydolności administracji podatkowej przepisy podatkowe w Polsce nie są przestrzegane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Nowe przepisy mają zastąpić ustawę o urzędach i izbach skarbowych, od uchwalenia której minęło prawie 20 lat. Przewidziane w projekcie regulacje obejmują: zadania oraz organizację Administracji Podatkowej, wprowadzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika, regulacje dotyczące pracowników administracji podatkowej i zasady naboru na stanowiska w tej administracji.

W projekcie zakłada się też powołanie Szefa Administracji Podatkowej podległego ministrowi finansów. Będzie nim wiceminister powoływany przez premiera na wniosek ministra finansów. Będą mu podlegać dyrektorzy izb skarbowych, dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej oraz naczelnicy urzędów skarbowych. Biuro Krajowej Informacji Podatkowej będzie organem specjalizującym się w wydawaniu interpretacji podatkowych, co zapewni ich jednolitość.

Przewidziano też utworzenie Centralnego Rejestru Danych Podatkowych, który ma być fundamentem nowoczesnych rozwiązań informatycznych administracji podatkowej. Ma on służyć gromadzeniu i przetwarzaniu danych dotyczących m.in. rozliczeń podatkowych. Umożliwi też wymianę informacji między jednostkami administracji podatkowej i administracji publicznej.

Planowane jest także utworzenie Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej, która będzie wsparciem zarówno dla pracowników administracji, jak i dla podatników.

Wskaźniki i stawki

Kalkulatory

MF zaplanowało w projekcie m.in. wprowadzenie instytucji asystenta podatnika. Będą z niego mogli skorzystać podatnicy, którzy rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej i w związku z tym mogą mieć pewne trudności w rozumieniu, czy też stosowaniu przepisów prawa podatkowego. Asystent ma udzielać informacji o obowiązkach podatkowych, o sprawach załatwianych w innych organach podatkowych oraz w ZUS. Z pomocy asystenta będzie można korzystać maksymalnie przez 18 miesięcy.

Według MF upływ czasu oraz zmiany społeczno-gospodarcze, które nastąpiły w trakcie obowiązywania ustawy o urzędach i izbach skarbowych powodują, że trzeba uchwalić ustawę, która usprawni i poprawi funkcjonowanie administracji podatkowej. Według MF należy też stworzyć warunki do realizacji podstawowego celu - zapewnienia prawidłowego wykonywania obowiązków podatkowych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

"Rozwiązania przewidziane w projektowanej ustawie pozwolą na maksymalizację stopnia orientacji na podatnika poprzez stworzenie systemu obsługi i wsparcia podatnika, co w konsekwencji wpłynie na poprawę jakości świadczonych usług przez administrację podatkową oraz wzmocni jej rolę usługową" - napisano w uzasadnieniu, liczącego ponad sto stron, projektu.

Rządowy projekt ustawy o administracji podatkowej - przebieg procedury legislacyjnej

Większość proponowanych zmian ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA