REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą zaoszczędzić na podatku od nieruchomości

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie zawsze potrafią właściwie obliczyć, jaki podatek od nieruchomości powinni zapłacić. Nadpłata wynosi niekiedy nawet 30 proc., gdyż źle obliczają powierzchnię podlegającą opodatkowaniu. Aby uniknąć błędów, przedsiębiorcy powinni monitorować swój majątek i planować wydatki.

Średni poziom oszczędności uzyskanych przez firmy z tytułu podatków i opłat od nieruchomości może wynieść 30 proc. rocznej kwoty przeznaczonej na ten cel. Powodem występujących nadpłat w zakresie podatku od nieruchomości są: błędy w pomiarze powierzchni nieruchomości, zastosowanie niewłaściwej stawki podatkowej lub brak stałego monitoringu zmian na liście opodatkowanych nieruchomości stanowiących majątek przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Optymalizacja na początek...

Jak wynika z doświadczeń Alma Consulting Group Polska, ponad 40 proc. przedsiębiorstw wykazuje potencjał oszczędności z tytułu podatku od nieruchomości (analiza przeprowadzona na próbie 200 podmiotów z całej Polski w latach 2005-2007). Średni poziom tych oszczędności wyniósł 150 tys. zł.

Z kolei najwyższy uzyskany poziom oszczędności z tego tytułu dla jednego przedsiębiorstwa wyniósł 1,8 mln zł. To oznacza, że każde przedsiębiorstwo powinno dokładniej analizować podstawę opodatkowania.

REKLAMA

Dzięki takiej analizie firmy będą mogły również precyzyjnie planować wydatki z tego tytułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

...potem weryfikacja...

Z badań przeprowadzonych u przedsiębiorców wynika, że coraz więcej osób zarządzających przedsiębiorstwami przekonuje się, jak duży potencjał oszczędności kryje się w tzw. kosztach niestrategicznych, czyli wydatkach i opłatach, które nie są związane w sposób bezpośredni z podstawowym profilem prowadzonej działalności. Zalicza się do nich podatek od nieruchomości, ale też koszty telekomunikacyjne, opłaty środowiskowe, koszty opakowań czy też wydatki związane z flotami samochodowymi. Dokładne ich rozplanowanie i zoptymalizowanie przynosi korzyści zarówno finansowe, jak i niematerialne, np. możliwość skupienia się na swoim podstawowym przedmiocie działalności.

Obciążenia z tytułu podatków i opłat od nieruchomości to tylko jeden z elementów składowych pozycji kosztowej w rachunku zysków i strat. Z uwagi na złożoność obowiązujących przepisów prawnych oraz czasochłonność, przedsiębiorcy nie poświęcają wiele uwagi dokładnej weryfikacji tych opłat, zwłaszcza jeśli są to przedsiębiorcy z dużym majątkiem, rozproszonym na terenie całego kraju. Dopiero po głębszej analizie okazuje się, że podatki naliczone są według niewłaściwych stawek albo od nieruchomości, która od dawna do firmy nie należy.

...przyniosą oszczędności

Monitorowanie takich kosztów jest szczególnie utrudnione, kiedy majątek przedsiębiorcy jest rozproszony na terenie całego kraju. Jeśli w dodatku występują problemy z przepływem informacji, częstym przypadkiem staje się odprowadzanie podatku od nieruchomości, która od dawna do firmy nie należy. Ponadto wnikliwa i prawidłowa analiza podstawy podatku od nieruchomości to też pewność odprowadzania go w odpowiedniej wysokości.

Optymalizacja podatku od nieruchomości jest skomplikowana, ale możliwa. Wymaga pełnej i aktualnej wiedzy, tj. śledzenia zmian w przepisach prawa i w orzecznictwie, jak również wiedzy technicznej. Te elementy są niezbędne, aby uzyskać oszczędności we wszystkich kategoriach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, czyli gruntach, budynkach oraz budowlach. Sukces jednak zależy przede wszystkim od prawidłowego współdziałania wszystkich osób z działów podatkowo-księgowych oraz działów technicznych w przedsiębiorstwach.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opodatkowanie nieruchomości

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE EKSPERTÓW ALMA CONSULTING GROUP POLSKA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Małgorzata Sypnicka, dyrektor działu nieruchomości

MAŁGORZATA SYPNICKA

dyrektor działu nieruchomości

Nieprecyzyjność oraz niejasność przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz konieczność odwoływania się posiłkowo do przepisów spoza prawa podatkowego, np. do prawa budowlanego, poważnie utrudnia ustalenie prawidłowej podstawy opodatkowania.

Problemy z obliczaniem powierzchni użytkowej budynku związane są także ze złożoną metodologią wykonywania pomiarów architektonicznych. Przeprowadzenie prawidłowych pomiarów wymaga odpowiednio przeszkolonych służb technicznych, a także sprzętu oraz czasu. Kolejną kwestią są sprzeczności w orzecznictwie organów podatkowych, które dodatkowo utrudniają przedsiębiorcy zdobycie pełnej wiedzy na temat podatku od nieruchomości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izabela Jaszczołt, menedżer działu badań i rozwoju

IZABELA JASZCZOŁT

menedżer działu badań i rozwoju

Odzyskanie nadpłaconego podatku od nieruchomości jest możliwe. Aby właściwy organ podatkowy (wójt gminy/burmistrz lub prezydent miasta) mógł stwierdzić nadpłatę, przedsiębiorca musi złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji oraz z dowodami potwierdzającymi istnienie nadpłaty. Takim dowodem może być np. inwentaryzacja architektoniczna. Warto tu zwrócić uwagę na dwie sprawy, które powinny zachęcić do odzyskiwania nadpłaconych podatków. Przedsiębiorstwo ma prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w ciągu pięciu lat od dnia złożenia deklaracji (ma zatem możliwość odzyskiwania ewentualnej nadpłaty za pięć lat wstecz). W razie decyzji negatywnej przedsiębiorstwo może odwołać się od niej w terminie 14 dni od jej otrzymania do organu II instancji (samorządowe kolegium odwoławcze), a po wyczerpaniu trybu instancyjnego może złożyć w ciągu 30 dni skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

REKLAMA

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

REKLAMA

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA