REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy mogą zaoszczędzić na podatku od nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie zawsze potrafią właściwie obliczyć, jaki podatek od nieruchomości powinni zapłacić. Nadpłata wynosi niekiedy nawet 30 proc., gdyż źle obliczają powierzchnię podlegającą opodatkowaniu. Aby uniknąć błędów, przedsiębiorcy powinni monitorować swój majątek i planować wydatki.

Średni poziom oszczędności uzyskanych przez firmy z tytułu podatków i opłat od nieruchomości może wynieść 30 proc. rocznej kwoty przeznaczonej na ten cel. Powodem występujących nadpłat w zakresie podatku od nieruchomości są: błędy w pomiarze powierzchni nieruchomości, zastosowanie niewłaściwej stawki podatkowej lub brak stałego monitoringu zmian na liście opodatkowanych nieruchomości stanowiących majątek przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Optymalizacja na początek...

Jak wynika z doświadczeń Alma Consulting Group Polska, ponad 40 proc. przedsiębiorstw wykazuje potencjał oszczędności z tytułu podatku od nieruchomości (analiza przeprowadzona na próbie 200 podmiotów z całej Polski w latach 2005-2007). Średni poziom tych oszczędności wyniósł 150 tys. zł.

Z kolei najwyższy uzyskany poziom oszczędności z tego tytułu dla jednego przedsiębiorstwa wyniósł 1,8 mln zł. To oznacza, że każde przedsiębiorstwo powinno dokładniej analizować podstawę opodatkowania.

REKLAMA

Dzięki takiej analizie firmy będą mogły również precyzyjnie planować wydatki z tego tytułu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

...potem weryfikacja...

Z badań przeprowadzonych u przedsiębiorców wynika, że coraz więcej osób zarządzających przedsiębiorstwami przekonuje się, jak duży potencjał oszczędności kryje się w tzw. kosztach niestrategicznych, czyli wydatkach i opłatach, które nie są związane w sposób bezpośredni z podstawowym profilem prowadzonej działalności. Zalicza się do nich podatek od nieruchomości, ale też koszty telekomunikacyjne, opłaty środowiskowe, koszty opakowań czy też wydatki związane z flotami samochodowymi. Dokładne ich rozplanowanie i zoptymalizowanie przynosi korzyści zarówno finansowe, jak i niematerialne, np. możliwość skupienia się na swoim podstawowym przedmiocie działalności.

Obciążenia z tytułu podatków i opłat od nieruchomości to tylko jeden z elementów składowych pozycji kosztowej w rachunku zysków i strat. Z uwagi na złożoność obowiązujących przepisów prawnych oraz czasochłonność, przedsiębiorcy nie poświęcają wiele uwagi dokładnej weryfikacji tych opłat, zwłaszcza jeśli są to przedsiębiorcy z dużym majątkiem, rozproszonym na terenie całego kraju. Dopiero po głębszej analizie okazuje się, że podatki naliczone są według niewłaściwych stawek albo od nieruchomości, która od dawna do firmy nie należy.

...przyniosą oszczędności

Monitorowanie takich kosztów jest szczególnie utrudnione, kiedy majątek przedsiębiorcy jest rozproszony na terenie całego kraju. Jeśli w dodatku występują problemy z przepływem informacji, częstym przypadkiem staje się odprowadzanie podatku od nieruchomości, która od dawna do firmy nie należy. Ponadto wnikliwa i prawidłowa analiza podstawy podatku od nieruchomości to też pewność odprowadzania go w odpowiedniej wysokości.

Optymalizacja podatku od nieruchomości jest skomplikowana, ale możliwa. Wymaga pełnej i aktualnej wiedzy, tj. śledzenia zmian w przepisach prawa i w orzecznictwie, jak również wiedzy technicznej. Te elementy są niezbędne, aby uzyskać oszczędności we wszystkich kategoriach opodatkowania podatkiem od nieruchomości, czyli gruntach, budynkach oraz budowlach. Sukces jednak zależy przede wszystkim od prawidłowego współdziałania wszystkich osób z działów podatkowo-księgowych oraz działów technicznych w przedsiębiorstwach.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Opodatkowanie nieruchomości

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE EKSPERTÓW ALMA CONSULTING GROUP POLSKA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Małgorzata Sypnicka, dyrektor działu nieruchomości

MAŁGORZATA SYPNICKA

dyrektor działu nieruchomości

Nieprecyzyjność oraz niejasność przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz konieczność odwoływania się posiłkowo do przepisów spoza prawa podatkowego, np. do prawa budowlanego, poważnie utrudnia ustalenie prawidłowej podstawy opodatkowania.

Problemy z obliczaniem powierzchni użytkowej budynku związane są także ze złożoną metodologią wykonywania pomiarów architektonicznych. Przeprowadzenie prawidłowych pomiarów wymaga odpowiednio przeszkolonych służb technicznych, a także sprzętu oraz czasu. Kolejną kwestią są sprzeczności w orzecznictwie organów podatkowych, które dodatkowo utrudniają przedsiębiorcy zdobycie pełnej wiedzy na temat podatku od nieruchomości.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Izabela Jaszczołt, menedżer działu badań i rozwoju

IZABELA JASZCZOŁT

menedżer działu badań i rozwoju

Odzyskanie nadpłaconego podatku od nieruchomości jest możliwe. Aby właściwy organ podatkowy (wójt gminy/burmistrz lub prezydent miasta) mógł stwierdzić nadpłatę, przedsiębiorca musi złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji oraz z dowodami potwierdzającymi istnienie nadpłaty. Takim dowodem może być np. inwentaryzacja architektoniczna. Warto tu zwrócić uwagę na dwie sprawy, które powinny zachęcić do odzyskiwania nadpłaconych podatków. Przedsiębiorstwo ma prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w ciągu pięciu lat od dnia złożenia deklaracji (ma zatem możliwość odzyskiwania ewentualnej nadpłaty za pięć lat wstecz). W razie decyzji negatywnej przedsiębiorstwo może odwołać się od niej w terminie 14 dni od jej otrzymania do organu II instancji (samorządowe kolegium odwoławcze), a po wyczerpaniu trybu instancyjnego może złożyć w ciągu 30 dni skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA