REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister finansów chce zmienić system poboru podatków

Minister finansów chce zmienić system poboru podatków
Minister finansów chce zmienić system poboru podatków
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Celem MF jest to, by pobór podatków był tańszy, bardziej efektywny i przyjazny dla podatnika, bo OECD i Komisja Europejska wytykają nam wysokie koszty poboru i słabość administracji podatkowej, a luka podatkowa jest duża - mówi PAP wiceszef MF Jacek Kapica.

"Według raportu PwC w roku 2013 luka podatkowa w naszym kraju wyniosła 36,9 mld zł. Dzięki zmianom wprowadzonym od zeszłego roku, w 2014 r. luka ta spadła do 31,5 mld zł" - powiedział Kapica. Wiceminister wyjaśnił, że blisko 5-miliardowe zmniejszenie luki podatkowej w ubiegłym roku, to efekt wielu zmian wprowadzanych przez Ministerstwo Finansów - zarówno w zakresie prawa podatkowego, zmiany rozliczeń VAT-owskich, działania kontroli skarbowych i urzędów skarbowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

100 pytań o samochód w firmie + CD

Zgodnie z nowymi regułami - opisywał Kapica - oczekiwana jest mniejsza liczba kontroli i przeniesienie akcentu na analizę rozliczeń i kontakt telefoniczny lub czynności sprawdzające. "A jeżeli już kontrola podatkowa jest wszczynana, to powinna być dobrze przygotowana, wsparta analizą przedkontrolną i przeprowadzana w przypadku poważniejszych spraw" - wskazał. Podał, że już w 2014 r. liczba kontroli spadła o 22 tys., z czego 19 tys. dotyczyło mikroprzedsiębiorców.

"Dzisiaj mówimy, że kontroli urzędu skarbowego ma być mniej, ale skuteczniejsze w ujawnianiu unikania opodatkowania. Oczywiście może to rodzić obawy zarówno kontrolerów, wobec których wymagania są większe, jak i tych, którzy nie płacą podatków. Jednak naszym celem jest podniesienie efektywności działania administracji w tym zakresie" - mówił Kapica, pytany skąd tak gwałtowne reakcje na zmianę działania administracji podatkowej.

REKLAMA

"To oczywiście narusza dotychczasowe przyzwyczajenia kontrolerów, którzy prowadzili dużo kontroli, których efektem była tylko niepotrzebna ingerencja w biznes tych, którzy prawidłowo się rozliczali z podatków. Taki system pasował zapewne tym, którzy podatków nie płacili" - przyznał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei jeśli chodzi o reakcje środowisk pracodawców, to - jak mówił - rozumie "obawy wynikające z nieufności". "Ta nieufność jest dla mnie zrozumiała. Do tej pory brakowało pozytywnych doświadczeń, może zabrakło prezentacji propozycji zmian w tej sprawie. By rozwiać wątpliwości i uspokoić nastroje, spotkamy się z zainteresowanymi" - powiedział wiceszef MF.

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców doniósł do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa m.in. przez ministra finansów Mateusza Szczurka - podał w czwartek związek w komunikacie. Według MF doniesienie jest absurdalne. Według ZPP przedstawiciele Ministerstwa Finansów mieli przekroczyć swoje uprawnienia nakłaniając pracowników Izb Skarbowych do takiego prowadzenia kontroli, by kończyły się one nakładaniem na przedsiębiorców kar finansowych. Dowodem w sprawie ma być notatka "Protokół z narady naczelników urzędów skarbowych województwa opolskiego z dnia 4 listopada 2014 r. w Izbie Skarbowej w Opolu", która została przekazana do ZPP z anonimowego źródła.

Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2015 (książka + CD)

Na poniedziałek 9 marca 2015 r. minister finansów zaprosił przedsiębiorców do dyskusji nt. kierunków transformacji administracji podatkowej. Według MF udział w spotkaniu potwierdzili liderzy największych organizacji zrzeszających przedsiębiorców i podatników: Andrzej Malinowski – prezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, Marek Goliszewski - prezes Business Centre Club, Rafał Iniewski, wiceprzewodniczący - Konfederacji Lewiatan, Ryszard Petru – przewodniczący Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich, prof. Andrzej Blikle - Prezes Zarządu Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych, Andrzej Sadowski – Prezydent Centrum im. A. Smitha. Do dyskusji zaproszono również przedstawicieli Krajowej Izby Gospodarczej i Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Gospodarzami spotkania będą minister finansów Mateusz Szczurek, sekretarz stanu w MF Janusz Cichoń oraz Jacek Kapica.

W intencji resortu spotkanie ma być pierwszym krokiem do stworzenia platformy umożliwiającej merytoryczną dyskusję z liderami wiodących organizacji zrzeszających przedsiębiorców na tematy dotyczące relacji z administracją podatkową.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Podczas spotkania przedstawione zostaną planowane kierunki zmian w funkcjonowaniu administracji podatkowej. Zaprezentowane zostaną główne elementy nowego systemu obsługi i wsparcia podatników, w tym projekt wzmocnienia Krajowej Informacji Podatkowej, utworzenie centrów obsługi, powołanie asystentów podatnika (wsparcie osób rozpoczynających działalność gospodarczą w ciągu pierwszych 18 miesięcy od jej zarejestrowania), zmiany w wyspecjalizowanych urzędach skarbowych oraz nowe podejście do systemu weryfikacji prawidłowości rozliczeń podatkowych, jego elementów i standardów. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA