REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister finansów chce mniej inwazyjnie pobierać podatki

Minister finansów chce mniej inwazyjnie pobierać podatki
Minister finansów chce mniej inwazyjnie pobierać podatki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Cel to zbieranie podatków w sposób jak najmniej inwazyjny i jak najmniej zaburzający działalność gospodarczą - deklaruje szef MF Mateusz Szczurek. Przedstawiciele biznesu zaproszeni do MF chwalą plany zmian dot. administracji podatkowej, zastrzegając, że kluczowa będzie praktyka.

Przedsiębiorcy chcą płacić "jak najwięcej podatków, ale nie przez to, że będą nakładane na nas kary, ale przez to, że nasze firmy będą się rozwijać" - zapewnił prezes Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych prof. Andrzej Blikle podczas poniedziałkowego spotkania w resorcie nt. transformacji administracji podatkowej. "Tutaj służby skarbowe i podatkowe mają ogromną rolę do odegrania" - podkreślił.

REKLAMA

Autopromocja

100 pytań o samochód w firmie + CD

Minister Szczurek, rozpoczynając spotkanie, wskazał, że skuteczne pobieranie podatków jest głównym zadaniem aparatu skarbowego państwa i "tak pozostanie". Natomiast wiceminister Jacek Kapica zadeklarował, że nowy system administracji podatkowej ma m.in. zmienić podejście do podatnika. Przyznał, że w dotychczasowym systemie "podatnik jako klient nie był widziany", a liczyła się przede wszystkim egzekucja podatków. Dodał też, że ma świadomość, iż nowe zasady budzą różne "obawy i wątpliwości". "Zorganizowaliśmy to spotkanie, licząc, że uda się rozwiać te obawy" - powiedział Kapica.

Zastępczyni dyrektora departamentu administracji podatkowej w MF Małgorzata Szafoni wymieniła zmiany, jakie planuje wdrożyć resort finansów w administracji podatkowej, m.in. wzmocnienie Krajowej Informacji Podatkowej, utworzenie centrów obsługi, powołanie asystentów podatnika, którzy mieliby przez pierwsze 18 miesięcy wspierać osoby rozpoczynające działalność gospodarczą czy wydzielenie specjalnych urzędów dla dużych podatników.

REKLAMA

"Gdyby to wyszło, to czułbym się jak w niebie" - skomentował szef BCC Marek Goliszewski odnosząc się do propozycji resortu. "Zamiary, które państwo podejmujecie, idą w moim przekonaniu we właściwym kierunku i są bardzo dobre" - mówił. Zastanawiał się jednocześnie, czy "jak przekonać ludzi - zarówno przedsiębiorców jaki i urzędników - żeby to wdrażali?".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także przewodniczący Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich Ryszard Petru ocenił, że przedstawione pomysły są dobre, ale - zastrzegł - wszystko będzie zależało od tego, jak "w praktyce to zadziała". Zarazem zaznaczył, że "trzeba odpowiedzieć sobie jednak na pytanie, skąd takie potrzeby, żeby był asystent, aby była informacja (...), to wynika z niejasności prawa podatkowego, z olbrzymiej przestrzeni na interpretacje i to jest problem".

Ulga z tytułu wychowywania dzieci 2014 / 2015

"Uważam, że program ten jest świetny, ale rodzi się pytanie, jak będzie on wdrażany" - zgodził się Andrzej Blikle.

Odpowiadając na pytanie o stosunek resortu finansów do prezydenckiego projektu Ordynacji podatkowej i zawartej w nim zasady, że wątpliwości będą rozstrzygane na korzyść podatnika, minister Szczurek zaznaczył, że MF przygotowuje swój projekt nowej Ordynacji, w którym ta zasada też będzie zawarta.

Poparcie resortu dla tej zasady potwierdzał też wiceminister finansów Janusz Cichoń. Zapewniał, że administracja skarbowa w pierwszej kolejności powinna stanowić "biura obsługi rzetelnego, uczciwego podatnika, który nie chce ograniczać swoich zobowiązań i ich świadomie nie unika".

Poniedziałkowe spotkanie w Ministerstwie Finansów, według deklaracji organizatorów, miało być pierwszym krokiem do stworzenia platformy umożliwiającej merytoryczną dyskusję z liderami wiodących organizacji zrzeszających przedsiębiorców na tematy dotyczące relacji z administracją podatkową.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W zeszłym tygodniu Związek Przedsiębiorców i Pracodawców doniósł do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez ministra Szczurka oraz innych funkcjonariuszy publicznych Ministerstwa Finansów, m.in. wiceministra Kapicę. Według ZPP mieli oni przekroczyć swoje uprawnienia, nakłaniając pracowników Izb Skarbowych do takiego prowadzenia kontroli, by kończyły się one nakładaniem na przedsiębiorców kar finansowych. Dowodem w sprawie ma być notatka "Protokół z narady naczelników urzędów skarbowych województwa opolskiego z dnia 4 listopada 2014 r. w Izbie Skarbowej w Opolu", która została przekazana do ZPP z anonimowego źródła. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA