REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister finansów chce mniej inwazyjnie pobierać podatki

Minister finansów chce mniej inwazyjnie pobierać podatki
Minister finansów chce mniej inwazyjnie pobierać podatki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Cel to zbieranie podatków w sposób jak najmniej inwazyjny i jak najmniej zaburzający działalność gospodarczą - deklaruje szef MF Mateusz Szczurek. Przedstawiciele biznesu zaproszeni do MF chwalą plany zmian dot. administracji podatkowej, zastrzegając, że kluczowa będzie praktyka.

Przedsiębiorcy chcą płacić "jak najwięcej podatków, ale nie przez to, że będą nakładane na nas kary, ale przez to, że nasze firmy będą się rozwijać" - zapewnił prezes Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych prof. Andrzej Blikle podczas poniedziałkowego spotkania w resorcie nt. transformacji administracji podatkowej. "Tutaj służby skarbowe i podatkowe mają ogromną rolę do odegrania" - podkreślił.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

100 pytań o samochód w firmie + CD

Minister Szczurek, rozpoczynając spotkanie, wskazał, że skuteczne pobieranie podatków jest głównym zadaniem aparatu skarbowego państwa i "tak pozostanie". Natomiast wiceminister Jacek Kapica zadeklarował, że nowy system administracji podatkowej ma m.in. zmienić podejście do podatnika. Przyznał, że w dotychczasowym systemie "podatnik jako klient nie był widziany", a liczyła się przede wszystkim egzekucja podatków. Dodał też, że ma świadomość, iż nowe zasady budzą różne "obawy i wątpliwości". "Zorganizowaliśmy to spotkanie, licząc, że uda się rozwiać te obawy" - powiedział Kapica.

Zastępczyni dyrektora departamentu administracji podatkowej w MF Małgorzata Szafoni wymieniła zmiany, jakie planuje wdrożyć resort finansów w administracji podatkowej, m.in. wzmocnienie Krajowej Informacji Podatkowej, utworzenie centrów obsługi, powołanie asystentów podatnika, którzy mieliby przez pierwsze 18 miesięcy wspierać osoby rozpoczynające działalność gospodarczą czy wydzielenie specjalnych urzędów dla dużych podatników.

REKLAMA

"Gdyby to wyszło, to czułbym się jak w niebie" - skomentował szef BCC Marek Goliszewski odnosząc się do propozycji resortu. "Zamiary, które państwo podejmujecie, idą w moim przekonaniu we właściwym kierunku i są bardzo dobre" - mówił. Zastanawiał się jednocześnie, czy "jak przekonać ludzi - zarówno przedsiębiorców jaki i urzędników - żeby to wdrażali?".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Także przewodniczący Rady Towarzystwa Ekonomistów Polskich Ryszard Petru ocenił, że przedstawione pomysły są dobre, ale - zastrzegł - wszystko będzie zależało od tego, jak "w praktyce to zadziała". Zarazem zaznaczył, że "trzeba odpowiedzieć sobie jednak na pytanie, skąd takie potrzeby, żeby był asystent, aby była informacja (...), to wynika z niejasności prawa podatkowego, z olbrzymiej przestrzeni na interpretacje i to jest problem".

Ulga z tytułu wychowywania dzieci 2014 / 2015

"Uważam, że program ten jest świetny, ale rodzi się pytanie, jak będzie on wdrażany" - zgodził się Andrzej Blikle.

Odpowiadając na pytanie o stosunek resortu finansów do prezydenckiego projektu Ordynacji podatkowej i zawartej w nim zasady, że wątpliwości będą rozstrzygane na korzyść podatnika, minister Szczurek zaznaczył, że MF przygotowuje swój projekt nowej Ordynacji, w którym ta zasada też będzie zawarta.

Poparcie resortu dla tej zasady potwierdzał też wiceminister finansów Janusz Cichoń. Zapewniał, że administracja skarbowa w pierwszej kolejności powinna stanowić "biura obsługi rzetelnego, uczciwego podatnika, który nie chce ograniczać swoich zobowiązań i ich świadomie nie unika".

Poniedziałkowe spotkanie w Ministerstwie Finansów, według deklaracji organizatorów, miało być pierwszym krokiem do stworzenia platformy umożliwiającej merytoryczną dyskusję z liderami wiodących organizacji zrzeszających przedsiębiorców na tematy dotyczące relacji z administracją podatkową.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

W zeszłym tygodniu Związek Przedsiębiorców i Pracodawców doniósł do prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez ministra Szczurka oraz innych funkcjonariuszy publicznych Ministerstwa Finansów, m.in. wiceministra Kapicę. Według ZPP mieli oni przekroczyć swoje uprawnienia, nakłaniając pracowników Izb Skarbowych do takiego prowadzenia kontroli, by kończyły się one nakładaniem na przedsiębiorców kar finansowych. Dowodem w sprawie ma być notatka "Protokół z narady naczelników urzędów skarbowych województwa opolskiego z dnia 4 listopada 2014 r. w Izbie Skarbowej w Opolu", która została przekazana do ZPP z anonimowego źródła. (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

REKLAMA

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

REKLAMA

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

W 2026 r. w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA