IFK poleca: Bez obowiązku sprawdzania rozliczeń z ZUS

REKLAMA
Jednak przepisy ustawy systemowej nie regulowały kwestii dokumentowania wykonania tego obowiązku. Płatnik składek lub osoba zobowiązana do działania w jego imieniu mogli udokumentować to w każdy dopuszczalny przez prawo sposób, np. przez sporządzenie protokołu z przeprowadzonej weryfikacji prawidłowości dokumentów rozliczeniowych za dany rok.
Niedopełnienie obowiązku dokonania wymaganej korekty stanowiło wykroczenie, za które płatnikowi składek albo osobie zobowiązanej do działania w jego imieniu mogła zostać wymierzona przez sąd na wniosek ZUS grzywna w wysokości do 5000 zł (art. 98 ust. 1 pkt 6a ustawy systemowej). Osobą zobowiązaną do działania w imieniu płatnika składek mogła być np. osoba prowadząca biuro rachunkowe, która na podstawie zawartej z płatnikiem składek umowy zobowiązała się do działania w jego imieniu wobec ZUS, w tym do sporządzania i przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych.
Płatnik nie powinien być karany za złożenie korekty dokumentów rozliczeniowych za rok ubiegły po 30 kwietnia, jeśli dopiero po tym dniu odkrył pomyłkę, m.in. uzyskał informację, że określony przychód, od którego nie naliczał składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, powinien być wliczony do podstawy ich wymiaru. Taka sytuacja mogła powstać zarówno wówczas, gdy płatnik sam stwierdził pomyłkę, jak i gdy jego nieprawidłowe postępowanie zostało zakwestionowane podczas kontroli przeprowadzanej przez ZUS.
Zniesienie obowiązku weryfikowania poprawności rozliczeń z ZUS za rok ubiegły nie zwalnia płatników z obowiązku bieżącego składania korekt dokumentów ubezpieczeniowych.
Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna
Kup książkę:
Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety PrawnejUchylenie obowiązku przekazywania corocznej korekty dokumentów rozliczeniowych poprawia sytuację płatników i znosi możliwość nałożenia na nich kary grzywny. Omawiana zmiana jednak w żaden sposób nie zwalnia płatników z obowiązku składania korekt dokumentów ubezpieczeniowych w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
Czytaj więcej na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych w artykule: "Ograniczenie obowiązków pracodawców wobec pracowników – zmiany od 1 stycznia 2015 r." >>
Bieżące aktualności o zmianach przepisów
Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...
IFK Platforma Księgowych i KadrowychREKLAMA

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: