REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnica Doradcy Podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Mikołajewski
prawnik, doradca podatkowy
Tajemnica Doradcy Podatkowego
Tajemnica Doradcy Podatkowego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiając się nad kwestią tajemnicy zawodowej, należy zwrócić uwagę na fakt, że jest to pojęcie wieloznaczne. Każdą informację znaną tylko wtajemniczonym i nie udostępnianą osobom trzecim uważamy za informację poufną. Z taką sytuacją mamy do czynienia w trakcie wykonywania czynności przez doradcę podatkowego, który często pozyskuje różnego rodzaju wiedzę od podmiotu na rzecz, którego świadczy swoje usługi.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym sklasyfikowała te czynności jako czynności objęte tajemnicą zawodową. Naturalnym wydaje się fakt, że przekazujący doradcy informacje chce aby wiedza mu przekazywana pozostawała tylko między tymi osobami zgodnie z regułą, że dobrem chronionym jest zrozumiałe samo przez się zaufanie do milczenia osób, którym powierza się swój sekret.

Z ustawy o doradztwie podatkowym art. 37 ust.1 wynika obowiązek zachowania w tajemnicy informacji, z którymi doradca zapoznał się w trakcie wykonywania zawodu. Natomiast z art. 37 ust. 2 w/wym. ustawy wynika, że doradca podatkowy nie może być przesłuchany jako świadek co do faktów, informacji, na który rozciąga się obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej, chyba że został zwolniony z tego obowiązku w trybie określonym odrębnymi przepisami. Powyższa regulacja ma istotne znaczenie w sytuacji gdy w stosunku do osoby, która przekazała informacje doradcy podatkowemu w ramach wykonywania przez niego zawodu zaufania publicznego toczy się  postępowanie karne.

W sytuacji gdy na polskim gruncie prawnym nie ma legalnej definicji tajemnicy zawodowej rozumiemy przez to każdą informację, która nie ma być dostępna wszystkim. Niejawność takiej informacji ma wówczas tylko sens, gdy musi być ona zachowana w dyskrecji a specyfika wykonywania określonego zawodu tego wymaga. Zmiana ustawy o doradztwie podatkowym poszerzyła zakres tajemnicy doradcy podatkowego w zakresie postępowania karnego zmieniając także zasady zwalniania z tajemnicy zawodowej (art. 180 § 1 i § 2 k.p.k.)

W obowiązującym stanie prawnym doradcy podatkowi mogą być przesłuchiwani co do faktów objętych tajemnicą tylko wówczas, gdy zostaną zwolnieni z tego obowiązku przez Sąd. W toku postępowania przygotowawczego na wniosek prokuratora,  jednakże powyższe ma zastosowanie tylko w sytuacji, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości a okoliczności nie mogą być ustalone na podstawie innego dowodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższego wynika, że tajemnica doradcy podatkowego ma ten sam status co tajemnica zawodowa adwokata, radcy prawnego, notariusza, lekarza czy też dziennikarza.

Tym samym mamy z prawnym uregulowaniem gwarancji zachowania obowiązku dyskrecji.

Jednakże nie jest to bezwzględnie chronione przez porządek prawny co oznacza, że dopuszczalne jest uchylenie jej w określonych sytuacjach.

Interesującą kwestią jest sytuacja w której przedstawiciel zawodu uzyska informację w czasie wykonywani swoich czynności jednakże nie mającą bezpośredniego związku ze swoimi czynnościami. Z ustawy o doradztwie podatkowym art. 37 wynika, że doradca podatkowy obowiązany jest zachować w tajemnicy fakty i informacje z którymi zapoznał się w związku z wykonywaniem zawodu. W takim przypadku należy dokonać oceny czy uzyskana w trakcie czynności zawodowych informacja jest związana z tymi czynnościami czy też nie. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że tajemnica zawodowa dotyczy wszystkich informacji z jakimi zapoznał się doradca w trakcie wykonywania zawodu.

REKLAMA

Nie podzielam poglądu, że tajemnica obowiązuje jedynie w stosunku do informacji mieszczących się w zakresie wykonywania doradztwa podatkowego, gdyż z ustawy wynika, że tajemnicą powinny być objęte wszystkie informacje pozyskane w związku z wykonywaniem zawodu a nie zakreślone w obszarze samych ustawowych czynności.

Skoro nie ma definicji legalnej tajemnicy zawodowej wszystkie informacje uzyskane w trakcie czynności zawodowych stanowią obowiązek zachowania ich w dyskrecji. Nie od dziś wiadomo, że tajemnica stanowi gwarancję, że klient w momencie przekazywania informacji doradcy podatkowemu ma pewność, iż uzyskane przez niego informacje zostaną wykorzystane tylko w zakresie wykonywanego zawodu. Przekazując jakiekolwiek wiadomości nawet te, które nie mają  bezpośredniego związku z czynnościami doradztwa podatkowego  klient nie może mieć obaw przed przekazaniem najskrytszych tajemnic związanych np. z jego interesami czy też prywatnymi powiązaniami. Powyższa reguła stanowi fundament funkcjonowania zawodu zaufania publicznego. To na doradcy podatkowym leży obowiązek zachowania tajemnicy, musi on zapewnić bezpieczeństwo informacji, przekazywanych mu dokumentów, różnych danych w związku wykonywaniem swoich czynności. W związku z powyższym mając na uwadze te kwestie w sytuacji toczącego się postępowania karnego w stosunku do klienta występuje ograniczona możliwość wykorzystania doradcy podatkowego w w charakterze świadka na potrzeby tego postępowania.

Powyższe wypełnia zakaz dowodowy w postaci przesłuchiwania doradcy podatkowego w charakterze świadka co do faktów i informacji, na który rozciąga się obowiązek zachowania tajemnicy, chyba że został on zwolniony z tego obowiązku w trybie określonym ustawowo. Powyższe jest istotne ze względu na szczególną ochronę relacji jakie w wyniku zawodowych czynności łączą klienta z doradcą np. szczerość, wyczerpująca informacja na temat okoliczności sprawy. Bez pewności co do poufności przekazywanych doradcy informacji oraz gwarancji, że doradca podatkowy nie będzie zobowiązany do ich ujawnienia nie zafunkcjonuje pełne zaufanie między tymi podmiotami.

Uwzględniając regulacje zawarte w art. 180 § 1 k.p.k. w szczególności zwrot „może odmówić zeznań” należy interpretować w sposób dosłowny.

Należy także dodać, że na świadku ciąży także obowiązek milczenia wynikający z wiążącej go tajemnicy zawodowej rozumianej jako niezaprzeczalny nakaz ochrony informacji poufnej przed jej ujawnieniem. Tym samym należy się zastanowić, czy zakaz przesłuchania świadka obowiązanego do zachowania tajemnicy zawodowej (prawo odmowy zeznań) jest wystarczający dla ochrony tajemnicy zawodowej czy należy to traktować jako obowiązek bezwzględny i nienaruszalny skoro z art. 266 § 1 k.k. wynika, iż karze podlega każdy, kto ujawnia tajemnicę zawodową wbrew przepisom ustawy lub przyjętemu na siebie zobowiązaniu. Nadmienić należy, że prawo do odmowy zeznań wynika z ustawowego obowiązku zachowania dyskrecji oraz przyjętemu zobowiązaniu składanemu podczas ślubowania. Tym samym w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania karnego decyzja sądu o zwolnieniu doradcy podatkowego z tajemnicy zawodowej nie zależy tylko i wyłącznie od swobodnego uznania sądu. Powyższe może nastąpić jedynie w sytuacji, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości a okoliczności nie mogą być ustalone na podstawie innego dowodu. Wnikliwa analiza tego rodzaju ma istotne znaczenie dla sądu w trakcie podejmowania decyzji o zwolnieniu z tajemnicy zawodowej doradcy podatkowego.

Powinna ona mieć charakter wyjątkowy nie może być nadużywana przez Sąd, co ma służyć wiarygodności wykonywanego zawodu doradcy podatkowego.

Tajemnicy zawodowej nie należy traktować jako obowiązku prawnego tylko jako podstawowego prawa i przywileju doradcy podatkowego w tym zakresie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA