REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tajemnica Doradcy Podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rafał Mikołajewski
prawnik, doradca podatkowy
Tajemnica Doradcy Podatkowego
Tajemnica Doradcy Podatkowego
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiając się nad kwestią tajemnicy zawodowej, należy zwrócić uwagę na fakt, że jest to pojęcie wieloznaczne. Każdą informację znaną tylko wtajemniczonym i nie udostępnianą osobom trzecim uważamy za informację poufną. Z taką sytuacją mamy do czynienia w trakcie wykonywania czynności przez doradcę podatkowego, który często pozyskuje różnego rodzaju wiedzę od podmiotu na rzecz, którego świadczy swoje usługi.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym sklasyfikowała te czynności jako czynności objęte tajemnicą zawodową. Naturalnym wydaje się fakt, że przekazujący doradcy informacje chce aby wiedza mu przekazywana pozostawała tylko między tymi osobami zgodnie z regułą, że dobrem chronionym jest zrozumiałe samo przez się zaufanie do milczenia osób, którym powierza się swój sekret.

Z ustawy o doradztwie podatkowym art. 37 ust.1 wynika obowiązek zachowania w tajemnicy informacji, z którymi doradca zapoznał się w trakcie wykonywania zawodu. Natomiast z art. 37 ust. 2 w/wym. ustawy wynika, że doradca podatkowy nie może być przesłuchany jako świadek co do faktów, informacji, na który rozciąga się obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej, chyba że został zwolniony z tego obowiązku w trybie określonym odrębnymi przepisami. Powyższa regulacja ma istotne znaczenie w sytuacji gdy w stosunku do osoby, która przekazała informacje doradcy podatkowemu w ramach wykonywania przez niego zawodu zaufania publicznego toczy się  postępowanie karne.

W sytuacji gdy na polskim gruncie prawnym nie ma legalnej definicji tajemnicy zawodowej rozumiemy przez to każdą informację, która nie ma być dostępna wszystkim. Niejawność takiej informacji ma wówczas tylko sens, gdy musi być ona zachowana w dyskrecji a specyfika wykonywania określonego zawodu tego wymaga. Zmiana ustawy o doradztwie podatkowym poszerzyła zakres tajemnicy doradcy podatkowego w zakresie postępowania karnego zmieniając także zasady zwalniania z tajemnicy zawodowej (art. 180 § 1 i § 2 k.p.k.)

W obowiązującym stanie prawnym doradcy podatkowi mogą być przesłuchiwani co do faktów objętych tajemnicą tylko wówczas, gdy zostaną zwolnieni z tego obowiązku przez Sąd. W toku postępowania przygotowawczego na wniosek prokuratora,  jednakże powyższe ma zastosowanie tylko w sytuacji, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości a okoliczności nie mogą być ustalone na podstawie innego dowodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z powyższego wynika, że tajemnica doradcy podatkowego ma ten sam status co tajemnica zawodowa adwokata, radcy prawnego, notariusza, lekarza czy też dziennikarza.

Tym samym mamy z prawnym uregulowaniem gwarancji zachowania obowiązku dyskrecji.

Jednakże nie jest to bezwzględnie chronione przez porządek prawny co oznacza, że dopuszczalne jest uchylenie jej w określonych sytuacjach.

Interesującą kwestią jest sytuacja w której przedstawiciel zawodu uzyska informację w czasie wykonywani swoich czynności jednakże nie mającą bezpośredniego związku ze swoimi czynnościami. Z ustawy o doradztwie podatkowym art. 37 wynika, że doradca podatkowy obowiązany jest zachować w tajemnicy fakty i informacje z którymi zapoznał się w związku z wykonywaniem zawodu. W takim przypadku należy dokonać oceny czy uzyskana w trakcie czynności zawodowych informacja jest związana z tymi czynnościami czy też nie. Trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że tajemnica zawodowa dotyczy wszystkich informacji z jakimi zapoznał się doradca w trakcie wykonywania zawodu.

REKLAMA

Nie podzielam poglądu, że tajemnica obowiązuje jedynie w stosunku do informacji mieszczących się w zakresie wykonywania doradztwa podatkowego, gdyż z ustawy wynika, że tajemnicą powinny być objęte wszystkie informacje pozyskane w związku z wykonywaniem zawodu a nie zakreślone w obszarze samych ustawowych czynności.

Skoro nie ma definicji legalnej tajemnicy zawodowej wszystkie informacje uzyskane w trakcie czynności zawodowych stanowią obowiązek zachowania ich w dyskrecji. Nie od dziś wiadomo, że tajemnica stanowi gwarancję, że klient w momencie przekazywania informacji doradcy podatkowemu ma pewność, iż uzyskane przez niego informacje zostaną wykorzystane tylko w zakresie wykonywanego zawodu. Przekazując jakiekolwiek wiadomości nawet te, które nie mają  bezpośredniego związku z czynnościami doradztwa podatkowego  klient nie może mieć obaw przed przekazaniem najskrytszych tajemnic związanych np. z jego interesami czy też prywatnymi powiązaniami. Powyższa reguła stanowi fundament funkcjonowania zawodu zaufania publicznego. To na doradcy podatkowym leży obowiązek zachowania tajemnicy, musi on zapewnić bezpieczeństwo informacji, przekazywanych mu dokumentów, różnych danych w związku wykonywaniem swoich czynności. W związku z powyższym mając na uwadze te kwestie w sytuacji toczącego się postępowania karnego w stosunku do klienta występuje ograniczona możliwość wykorzystania doradcy podatkowego w w charakterze świadka na potrzeby tego postępowania.

Powyższe wypełnia zakaz dowodowy w postaci przesłuchiwania doradcy podatkowego w charakterze świadka co do faktów i informacji, na który rozciąga się obowiązek zachowania tajemnicy, chyba że został on zwolniony z tego obowiązku w trybie określonym ustawowo. Powyższe jest istotne ze względu na szczególną ochronę relacji jakie w wyniku zawodowych czynności łączą klienta z doradcą np. szczerość, wyczerpująca informacja na temat okoliczności sprawy. Bez pewności co do poufności przekazywanych doradcy informacji oraz gwarancji, że doradca podatkowy nie będzie zobowiązany do ich ujawnienia nie zafunkcjonuje pełne zaufanie między tymi podmiotami.

Uwzględniając regulacje zawarte w art. 180 § 1 k.p.k. w szczególności zwrot „może odmówić zeznań” należy interpretować w sposób dosłowny.

Należy także dodać, że na świadku ciąży także obowiązek milczenia wynikający z wiążącej go tajemnicy zawodowej rozumianej jako niezaprzeczalny nakaz ochrony informacji poufnej przed jej ujawnieniem. Tym samym należy się zastanowić, czy zakaz przesłuchania świadka obowiązanego do zachowania tajemnicy zawodowej (prawo odmowy zeznań) jest wystarczający dla ochrony tajemnicy zawodowej czy należy to traktować jako obowiązek bezwzględny i nienaruszalny skoro z art. 266 § 1 k.k. wynika, iż karze podlega każdy, kto ujawnia tajemnicę zawodową wbrew przepisom ustawy lub przyjętemu na siebie zobowiązaniu. Nadmienić należy, że prawo do odmowy zeznań wynika z ustawowego obowiązku zachowania dyskrecji oraz przyjętemu zobowiązaniu składanemu podczas ślubowania. Tym samym w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania karnego decyzja sądu o zwolnieniu doradcy podatkowego z tajemnicy zawodowej nie zależy tylko i wyłącznie od swobodnego uznania sądu. Powyższe może nastąpić jedynie w sytuacji, gdy jest to niezbędne dla dobra wymiaru sprawiedliwości a okoliczności nie mogą być ustalone na podstawie innego dowodu. Wnikliwa analiza tego rodzaju ma istotne znaczenie dla sądu w trakcie podejmowania decyzji o zwolnieniu z tajemnicy zawodowej doradcy podatkowego.

Powinna ona mieć charakter wyjątkowy nie może być nadużywana przez Sąd, co ma służyć wiarygodności wykonywanego zawodu doradcy podatkowego.

Tajemnicy zawodowej nie należy traktować jako obowiązku prawnego tylko jako podstawowego prawa i przywileju doradcy podatkowego w tym zakresie.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki podatkowe pracowników transgranicznych - zasady, terminy, reguła 183 dni, rezydencja podatkowa

W dobie rosnącej mobilności zawodowej coraz więcej osób podejmuje zatrudnienie poza granicami swojego kraju. W niniejszym artykule omawiamy kluczowe zagadnienia dotyczące obowiązków podatkowych pracowników transgranicznych, którzy zdecydowali się podjąć zatrudnienie w Polsce.

Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

REKLAMA

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

REKLAMA