REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus nie zmieni przepisu, który odbiera ulgę podatkową osobom zmieniającym bank

Piotr Skwirowski

REKLAMA

Ministerstwo Finansów ani myśli zmieniać przepis, który wciąga w pułapkę podatkową ludzi biorących kredyty mieszkaniowe. Poinformował o tym posłów, ale ci nie zamierzają odpuścić.

- Będę rozmawiała w tej sprawie z członkami sejmowej komisji finansów. Wyjaśnimy, czy są szanse na zmianę przepisów. Porozmawiam też z Januszem Palikotem, szefem komisji „Przyjazne państwo" - powiedziała wczoraj „Gazecie” posłanka PO Bożena Bukiewicz.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Co tak niepokoi posłów? Pułapka podatkowa, w którą wpadło przeszło 100 tys. osób spłacających kredyty mieszkaniowe i korzystających w związku z tym z ulgi odsetkowej w PIT. Fiskus uważa, że tracą oni prawo do ulgi, jeśli zmienią bank, żeby zmienić stary, droższy kredyt na nowy, niżej oprocentowany. Bo zgodnie z przepisami ulga obejmuje kredyty zaciągnięte na cele mieszkaniowe. Tymczasem nowy kredyt zaciągany jest na spłatę starego kredytu, a nie na cele mieszkaniowe.


Gdy w styczniu „Gazeta” opisała sprawę, okazało się też, że banki gorzej traktują swoich klientów korzystających z ulgi. Narzucają im wyższe oprocentowanie, licząc, że klienci wystraszeni wizją kłopotów z fiskusem i tak nie przeniosą się do innego banku. Z kolei niektóre banki łowiące klientów u konkurencji nie ostrzegały ich, że ulga przepada po zmianie kredytu.


Była wiceminister finansów Irena Ożóg, szefowa spółki doradztwa podatkowego Ożóg i Wspólnicy, mówiła wtedy w „Gazecie”, że minister finansów może rozwiązać tę sprawę z korzyścią dla podatników. Powinien wydać interpretację, która uwzględni cele, jakim miała służyć ulga odsetkowa.

REKLAMA


- A stworzono ją po to, żeby podatnicy mogli łatwiej zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe. Przeniesienie kredytu do innego banku tego celu nie zmienia - tłumaczyła Ożóg.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Po naszych tekstach interwencję obiecał szef Klubu Parlamentarnego PO i sejmowej komisji finansów Zbigniew Chlebowski. Zapowiedział, że komisja przepyta przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Do dziś tego nie zrobiła. Z interpelacjami do szefa resortu finansów wystąpiło za to kilku posłów.


Znamy już odpowiedzi resortu na trzy odrębne interpelacje posłów PO Izabeli Mrzygłockiej, Jarosława Wałęsy i Bożeny Bukiewicz. Pisma wiceminister finansów Elżbiety Chojnej-Duch są niemal identyczne i wszystkie niekorzystne dla podatników.


Minister tłumaczy więc, że ulga przysługuje podatnikowi, który w latach 2002-06 zaciągnął kredyt na nowy dom czy mieszkanie. Odsetki od kredytu można w ramach tzw. praw nabytych odliczać nawet do 2027 r.


„W każdym przypadku, w którym po 2006 r. dochodzi do zawarcia nowej umowy kredytowej (a nie zmiany dotychczasowych warunków kredytu hipotecznego w drodze aneksu do umowy), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia odsetek od nowo zaciągniętego kredytu” - pisze min. Chojna-Duch.


Dlaczego? Biorąc kredyt refinansowy, podpisujemy nową umowę. Dochodzi przy tym do zmiany wpisu hipotecznego w księdze wieczystej. „W konsekwencji [...] mamy do czynienia z dwoma odrębnymi kredytami: starym (mieszkaniowym) oraz nowym - przeznaczonym na spłatę wcześniej zaciągniętego zobowiązania wobec banku” - tłumaczy Chojna-Duch. „Ta odrębność kredytów wyklucza możliwość korzystania z ulgi odsetkowej, w tym na zasadzie praw nabytych”. Zdaniem minister nie można tego zmienić przez wydanie interpretacji.


Resort finansów ma za to radę dla podatników, którzy korzystają z ulgi i rozważają refinansowanie kredytu. „Warto policzyć koszty takiej operacji. Upewnić się, czy aby taka zmiana na pewno niesie za sobą same korzyści. Dlatego zaciągnięcie nowego kredytu musi poprzedzać wnikliwa analiza” - podpowiada min. Chojna-Duch.


Resort zdobył się też na słowa pocieszenia dla osób, które wpadły w pułapkę: w przypadku refinansowania kredytu tracą wprawdzie prawo do ulgi, ale nie muszą zwracać pieniędzy, które wcześniej dzięki niej odliczyli (jak to miało miejsce kiedyś w przypadku tzw. dużej ulgi budowlanej).


Minister Chojna-Duch słowem nie wspomina o sprzecznych wyrokach sądów w tej sprawie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie zgodził się w zeszłym roku z fiskusem, że po refinansowaniu kredytu ulga przepada, ale już innego zdania był WSA w Szczecinie. W obszernym uzasadnieniu tłumaczył m.in., że „o utracie prawa do ulgi nie może decydować zmiana instytucji kredytowej (...). Nie zmienia się bowiem cel inwestycyjny podatnika”.


Elżbieta Chojna-Duch tego nie zauważa. Powołuje się za to na fakt, że nie ma rozbieżnych decyzji i interpretacji urzędów skarbowych. Wobec tego - informuje posłów - Ministerstwo Finansów nawet nie mogłoby wydać interpretacji.

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA