REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z PIT zwalnia nawet meldunek sprzed lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jeśli podatnik chce przy sprzedaży domu skorzystać z ulgi meldunkowej, musi być w nim zameldowany przez 12 miesięcy. Okres zameldowania nie musi być liczony wstecz od momentu zbycia - uważa Izba Skarbowa w Warszawie. Taka interpretacja pozwoli uniknąć PIT wszystkim osobom, które kiedyś były zameldowane w sprzedawanej nieruchomości.

INTERPRETACJA

REKLAMA

Autopromocja

Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 12 marca 2008 r. (nr IS. I/2-4151/9/07, IS. I/2-4151/ 10/07) wyjaśniła, że 12-miesięcznego okresu zameldowania potrzebnego do skorzystania ze zwolnienia od PIT przy sprzedaży nieruchomości nie trzeba liczyć wstecz od momentu zbycia. Istotny jest bowiem sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie wydaje się być sprzeczna z ogólną interpretacją ministra finansów w sprawie ulgi meldunkowej z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/ 033/0557/SKT/07/168), która trafiła do wszystkich dyrektorów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej. Minister w wydanym dokumencie podkreśla, że okres zameldowania potrzebny do skorzystania z ulgi obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty zbycia nieruchomości. Ta rozbieżność dodatkowo dziwi, biorąc pod uwagę fakt, że od 1 lipca 2007 r. w imieniu ministra finansów cztery izby skarbowe wydają interpretacje podatkowe. Są to izby: warszawska, bydgoska, katowicka i poznańska. Wynika z tego, że albo minister - w postaci Izby Skarbowej w Warszawie - zmienił przez miesiąc zdanie, albo pracownicy warszawskiej izby nie zapoznali się z pismem swojego przełożonego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Korzystanie z ulgi meldunkowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Furtka dla podatników

Czytając wprost przepisy ustawy o PIT - wolne od podatku są przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia - można uznać, że stanowisko warszawskiej izby jest uzasadnione.

Ustawa nie wskazuje, że 12 miesięcy zameldowania trzeba liczyć bezpośrednio wstecz od momentu sprzedaży nieruchomości. Co więcej, jeśli stanowisko izby zaczęłoby obowiązywać, jako np. ogólna interpretacja MF, nikt nie płaciłby podatku od sprzedaży nieruchomości. Dlaczego? Zgodnie z dotychczasowym stanowiskiem MF do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości. Dodając do tej wykładni stanowisko Izby Skarbowej w Warszawie, zgodnie z którym ważny jest jakikolwiek okres 12-miesięcznego meldunku potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej, praktycznie każdy z niej będzie mógł skorzystać. Każdy od urodzenia był gdzieś zameldowany, zwłaszcza w mieszkaniu lub domu rodziców. Jest jednak jeden warunek: podatnik, który ze zwolnienia przy sprzedaży nieruchomości będzie chciał skorzystać, będzie musiał stać się jej właścicielem po 1 stycznia 2007 r.

W konsekwencji ulga meldunkowa stała się łatwym sposobem na unikanie opodatkowania. Opierając się na interpretacji warszawskiej izby podatnik, który chce sprzedać mieszkanie bez podatku wystarczy, że np. przekaże je w darowiźnie dziecku, które kiedyś było w nim zameldowane. Dziecko mieszkanie sprzeda korzystając z ulgi meldunkowej. Co istotne, w takiej sytuacji nie powstanie obowiązek w podatku od spadków i darowizn, bo najbliższa rodzina z tego podatku jest zwolniona.

Nabycie i sprzedaż

W rozpatrywanej przez izbę sprawie 2 marca 2007 r. podatnik przekształcił lokatorskie prawo do lokalu w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. 5 kwietnia 2007 r. mieszkanie sprzedano. W mieszkaniu sprzedający był zameldowany przez ponad 24 lata. W 2004 roku wymeldował się z niego. 16 kwietnia 2007 r. w urzędzie skarbowym zostało złożone oświadczenie o sprzedaży mieszkania.

W tak opisanej sytuacji Izba Skarbowa w Warszawie wyjaśniła, że od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami podatek dochodowy wynosi 19 proc. podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

19 proc. dochodu wynosi PIT przy sprzedaży nieruchomości i praw związanych z nieruchomościami

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien jak najszybciej uzupełnić ogólną interpretację podatkową w sprawie ulgi meldunkowej, wyjaśniając w niej wszystkie pojawiające się wątpliwości

Okres zameldowania

W dalszych wyjaśnieniach warszawska izba wskazała, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

• budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

• lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

• prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w wymienionym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie to - jak tłumaczy izba - ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości złoży w urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia. Nowe zasady opodatko-wania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Zdaniem izby 12-miesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości przez cały wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

W omawianym przypadku podatnik był zameldowany na pobyt stały przez 24 lata oraz w terminie 14 dni od dnia sprzedaży nieruchomości złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o zbyciu lokalu. W związku z tym przychód uzyskany przez podatnika ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku będzie korzystał ze zwolnienia od 19-proc. PIT.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand

HANNA FILIPCZYK

menedżer w Accreo Taxand

W interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (działając w imieniu ministra finansów) uznał, że dla zastosowania ulgi meldunkowej nie jest wymagane, by okres zameldowania wypadał bezpośrednio przed sprzedażą. Istotnie, taki warunek nie wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT. Tymczasem w ogólnej interpretacji minister finansów wskazał, że okres, o którym mowa w przepisie ustawy, obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty zbycia. Można wnioskować, że stanowisko ministra jest tu bardziej restrykcyjne: jego zdaniem wymagany okres zameldowania musi trwać nieprzerwanie aż do dnia zbycia mieszkania. Należy pamiętać, że właściwy problem, do jakiego odnosił się minister w swojej interpretacji, był inny od omawianego obecnie (chodziło o datę początkową zameldowania). Niewykluczone więc, że przytoczone sformułowanie należy potraktować po prostu jako nieścisłość. Co istotne, podatnik, który otrzymał korzystną dla siebie interpretację indywidualną, może na niej polegać niezależnie od ogólnego poglądu ministerstwa.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tomasz Socha, konsultant w Ernst & Young

TOMASZ SOCHA

konsultant w Ernst & Young

Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie potwierdza korzystną linię orzecznictwa, i tym samym możliwość zastosowania zwolnienia od PIT w stosunku do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku, pod warunkiem, że podatnik: był zameldowany w nieruchomości na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia oraz w terminie 14 dni od dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości złoży w urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia.

Dyrektor izby wskazał, że ustawa nie nakłada konieczności bycia zameldowanym w lokalu w momencie jego sprzedaży. Warunek ten pozostaje spełniony, jeżeli okres zameldowania przypadał na jakikolwiek 12-miesięczny okres przed datą zbycia nieruchomości. Istotny pozostaje sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. Tym samym spełnienie tych warunków sprawi, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku będzie korzystał ze zwolnienia z 19-proc. podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA