REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z PIT zwalnia nawet meldunek sprzed lat

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jeśli podatnik chce przy sprzedaży domu skorzystać z ulgi meldunkowej, musi być w nim zameldowany przez 12 miesięcy. Okres zameldowania nie musi być liczony wstecz od momentu zbycia - uważa Izba Skarbowa w Warszawie. Taka interpretacja pozwoli uniknąć PIT wszystkim osobom, które kiedyś były zameldowane w sprzedawanej nieruchomości.

INTERPRETACJA

REKLAMA

Autopromocja

Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 12 marca 2008 r. (nr IS. I/2-4151/9/07, IS. I/2-4151/ 10/07) wyjaśniła, że 12-miesięcznego okresu zameldowania potrzebnego do skorzystania ze zwolnienia od PIT przy sprzedaży nieruchomości nie trzeba liczyć wstecz od momentu zbycia. Istotny jest bowiem sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie wydaje się być sprzeczna z ogólną interpretacją ministra finansów w sprawie ulgi meldunkowej z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/ 033/0557/SKT/07/168), która trafiła do wszystkich dyrektorów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej. Minister w wydanym dokumencie podkreśla, że okres zameldowania potrzebny do skorzystania z ulgi obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty zbycia nieruchomości. Ta rozbieżność dodatkowo dziwi, biorąc pod uwagę fakt, że od 1 lipca 2007 r. w imieniu ministra finansów cztery izby skarbowe wydają interpretacje podatkowe. Są to izby: warszawska, bydgoska, katowicka i poznańska. Wynika z tego, że albo minister - w postaci Izby Skarbowej w Warszawie - zmienił przez miesiąc zdanie, albo pracownicy warszawskiej izby nie zapoznali się z pismem swojego przełożonego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Korzystanie z ulgi meldunkowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Furtka dla podatników

Czytając wprost przepisy ustawy o PIT - wolne od podatku są przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia - można uznać, że stanowisko warszawskiej izby jest uzasadnione.

REKLAMA

Ustawa nie wskazuje, że 12 miesięcy zameldowania trzeba liczyć bezpośrednio wstecz od momentu sprzedaży nieruchomości. Co więcej, jeśli stanowisko izby zaczęłoby obowiązywać, jako np. ogólna interpretacja MF, nikt nie płaciłby podatku od sprzedaży nieruchomości. Dlaczego? Zgodnie z dotychczasowym stanowiskiem MF do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości. Dodając do tej wykładni stanowisko Izby Skarbowej w Warszawie, zgodnie z którym ważny jest jakikolwiek okres 12-miesięcznego meldunku potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej, praktycznie każdy z niej będzie mógł skorzystać. Każdy od urodzenia był gdzieś zameldowany, zwłaszcza w mieszkaniu lub domu rodziców. Jest jednak jeden warunek: podatnik, który ze zwolnienia przy sprzedaży nieruchomości będzie chciał skorzystać, będzie musiał stać się jej właścicielem po 1 stycznia 2007 r.

W konsekwencji ulga meldunkowa stała się łatwym sposobem na unikanie opodatkowania. Opierając się na interpretacji warszawskiej izby podatnik, który chce sprzedać mieszkanie bez podatku wystarczy, że np. przekaże je w darowiźnie dziecku, które kiedyś było w nim zameldowane. Dziecko mieszkanie sprzeda korzystając z ulgi meldunkowej. Co istotne, w takiej sytuacji nie powstanie obowiązek w podatku od spadków i darowizn, bo najbliższa rodzina z tego podatku jest zwolniona.

Nabycie i sprzedaż

W rozpatrywanej przez izbę sprawie 2 marca 2007 r. podatnik przekształcił lokatorskie prawo do lokalu w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. 5 kwietnia 2007 r. mieszkanie sprzedano. W mieszkaniu sprzedający był zameldowany przez ponad 24 lata. W 2004 roku wymeldował się z niego. 16 kwietnia 2007 r. w urzędzie skarbowym zostało złożone oświadczenie o sprzedaży mieszkania.

W tak opisanej sytuacji Izba Skarbowa w Warszawie wyjaśniła, że od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami podatek dochodowy wynosi 19 proc. podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

19 proc. dochodu wynosi PIT przy sprzedaży nieruchomości i praw związanych z nieruchomościami

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien jak najszybciej uzupełnić ogólną interpretację podatkową w sprawie ulgi meldunkowej, wyjaśniając w niej wszystkie pojawiające się wątpliwości

Okres zameldowania

W dalszych wyjaśnieniach warszawska izba wskazała, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

• budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

• lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

• prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w wymienionym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie to - jak tłumaczy izba - ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości złoży w urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia. Nowe zasady opodatko-wania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Zdaniem izby 12-miesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości przez cały wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

W omawianym przypadku podatnik był zameldowany na pobyt stały przez 24 lata oraz w terminie 14 dni od dnia sprzedaży nieruchomości złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o zbyciu lokalu. W związku z tym przychód uzyskany przez podatnika ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku będzie korzystał ze zwolnienia od 19-proc. PIT.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand

HANNA FILIPCZYK

menedżer w Accreo Taxand

W interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (działając w imieniu ministra finansów) uznał, że dla zastosowania ulgi meldunkowej nie jest wymagane, by okres zameldowania wypadał bezpośrednio przed sprzedażą. Istotnie, taki warunek nie wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT. Tymczasem w ogólnej interpretacji minister finansów wskazał, że okres, o którym mowa w przepisie ustawy, obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty zbycia. Można wnioskować, że stanowisko ministra jest tu bardziej restrykcyjne: jego zdaniem wymagany okres zameldowania musi trwać nieprzerwanie aż do dnia zbycia mieszkania. Należy pamiętać, że właściwy problem, do jakiego odnosił się minister w swojej interpretacji, był inny od omawianego obecnie (chodziło o datę początkową zameldowania). Niewykluczone więc, że przytoczone sformułowanie należy potraktować po prostu jako nieścisłość. Co istotne, podatnik, który otrzymał korzystną dla siebie interpretację indywidualną, może na niej polegać niezależnie od ogólnego poglądu ministerstwa.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tomasz Socha, konsultant w Ernst & Young

TOMASZ SOCHA

konsultant w Ernst & Young

Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie potwierdza korzystną linię orzecznictwa, i tym samym możliwość zastosowania zwolnienia od PIT w stosunku do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku, pod warunkiem, że podatnik: był zameldowany w nieruchomości na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia oraz w terminie 14 dni od dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości złoży w urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia.

Dyrektor izby wskazał, że ustawa nie nakłada konieczności bycia zameldowanym w lokalu w momencie jego sprzedaży. Warunek ten pozostaje spełniony, jeżeli okres zameldowania przypadał na jakikolwiek 12-miesięczny okres przed datą zbycia nieruchomości. Istotny pozostaje sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. Tym samym spełnienie tych warunków sprawi, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku będzie korzystał ze zwolnienia z 19-proc. podatku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

Składka zdrowotna 2025: Projekt kompromisowy, zamiast projektu MF

Jeżeli w najbliższym czasie nie będzie ostatecznego projektu Ministerstwa Finansów i Ministerstwa Zdrowia dotyczącego składki zdrowotnej, to PSL ma przygotowany kompromisowy projekt. W Sejmie mógłby liczyć na głosy ponad 400 posłów. Takiego zdania jest wicepremier, prezes PSL Władysław Kosiniak-Kamysz.

Wynajem mieszkania a VAT. Czy czynsz ze spółdzielni wlicza się do podstawy opodatkowania?

Wiele osób wynajmuje swoje mieszkania, także spółdzielcze. Powstaje w tym przypadku pytanie, czy czynsze ze spółdzielni należy wliczać do podstawy opodatkowania VAT z tytułu najmu nieruchomości. 

REKLAMA

Mały ZUS Plus przegrywa w sądzie. To jest bardzo ważny wyrok dla przedsiębiorców

Mały ZUS Plus - jak długo powinna trwać przerwa, po upływie której przedsiębiorca może ponownie skorzystać z niższych składek? Sąd Okręgowy w Gorzowie Wielkopolskim wydał pierwszy wyrok w tej sprawie, który jest korzystny dla przedsiębiorców.

Czy przygotowania do KSeF poszły na marne? Co dalej z wdrożeniami w firmach?

Firmy, które przygotowały się na pierwotny termin wejścia w życie obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur, poniosły już związane z tym koszty. Pojawiają się więc pytania, czy powinny zaplanować w budżetach nowe wydatki, aby dostosować procesy i systemy do kolejnych zmian w KSeF. Czy dotychczasowe wdrożenia poszły na marne?

REKLAMA