REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z PIT zwalnia nawet meldunek sprzed lat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Jeśli podatnik chce przy sprzedaży domu skorzystać z ulgi meldunkowej, musi być w nim zameldowany przez 12 miesięcy. Okres zameldowania nie musi być liczony wstecz od momentu zbycia - uważa Izba Skarbowa w Warszawie. Taka interpretacja pozwoli uniknąć PIT wszystkim osobom, które kiedyś były zameldowane w sprzedawanej nieruchomości.

INTERPRETACJA

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 12 marca 2008 r. (nr IS. I/2-4151/9/07, IS. I/2-4151/ 10/07) wyjaśniła, że 12-miesięcznego okresu zameldowania potrzebnego do skorzystania ze zwolnienia od PIT przy sprzedaży nieruchomości nie trzeba liczyć wstecz od momentu zbycia. Istotny jest bowiem sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie wydaje się być sprzeczna z ogólną interpretacją ministra finansów w sprawie ulgi meldunkowej z 19 lutego 2008 r. (nr DD2/ 033/0557/SKT/07/168), która trafiła do wszystkich dyrektorów izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej. Minister w wydanym dokumencie podkreśla, że okres zameldowania potrzebny do skorzystania z ulgi obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty zbycia nieruchomości. Ta rozbieżność dodatkowo dziwi, biorąc pod uwagę fakt, że od 1 lipca 2007 r. w imieniu ministra finansów cztery izby skarbowe wydają interpretacje podatkowe. Są to izby: warszawska, bydgoska, katowicka i poznańska. Wynika z tego, że albo minister - w postaci Izby Skarbowej w Warszawie - zmienił przez miesiąc zdanie, albo pracownicy warszawskiej izby nie zapoznali się z pismem swojego przełożonego.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Korzystanie z ulgi meldunkowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Furtka dla podatników

REKLAMA

Czytając wprost przepisy ustawy o PIT - wolne od podatku są przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami, jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia - można uznać, że stanowisko warszawskiej izby jest uzasadnione.

Ustawa nie wskazuje, że 12 miesięcy zameldowania trzeba liczyć bezpośrednio wstecz od momentu sprzedaży nieruchomości. Co więcej, jeśli stanowisko izby zaczęłoby obowiązywać, jako np. ogólna interpretacja MF, nikt nie płaciłby podatku od sprzedaży nieruchomości. Dlaczego? Zgodnie z dotychczasowym stanowiskiem MF do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości. Dodając do tej wykładni stanowisko Izby Skarbowej w Warszawie, zgodnie z którym ważny jest jakikolwiek okres 12-miesięcznego meldunku potrzebny do skorzystania z ulgi meldunkowej, praktycznie każdy z niej będzie mógł skorzystać. Każdy od urodzenia był gdzieś zameldowany, zwłaszcza w mieszkaniu lub domu rodziców. Jest jednak jeden warunek: podatnik, który ze zwolnienia przy sprzedaży nieruchomości będzie chciał skorzystać, będzie musiał stać się jej właścicielem po 1 stycznia 2007 r.

W konsekwencji ulga meldunkowa stała się łatwym sposobem na unikanie opodatkowania. Opierając się na interpretacji warszawskiej izby podatnik, który chce sprzedać mieszkanie bez podatku wystarczy, że np. przekaże je w darowiźnie dziecku, które kiedyś było w nim zameldowane. Dziecko mieszkanie sprzeda korzystając z ulgi meldunkowej. Co istotne, w takiej sytuacji nie powstanie obowiązek w podatku od spadków i darowizn, bo najbliższa rodzina z tego podatku jest zwolniona.

Nabycie i sprzedaż

W rozpatrywanej przez izbę sprawie 2 marca 2007 r. podatnik przekształcił lokatorskie prawo do lokalu w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu. 5 kwietnia 2007 r. mieszkanie sprzedano. W mieszkaniu sprzedający był zameldowany przez ponad 24 lata. W 2004 roku wymeldował się z niego. 16 kwietnia 2007 r. w urzędzie skarbowym zostało złożone oświadczenie o sprzedaży mieszkania.

W tak opisanej sytuacji Izba Skarbowa w Warszawie wyjaśniła, że od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych związanych z nieruchomościami podatek dochodowy wynosi 19 proc. podstawy obliczenia podatku. Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania rocznego za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

19 proc. dochodu wynosi PIT przy sprzedaży nieruchomości i praw związanych z nieruchomościami

POSTULUJEMY

Minister finansów powinien jak najszybciej uzupełnić ogólną interpretację podatkową w sprawie ulgi meldunkowej, wyjaśniając w niej wszystkie pojawiające się wątpliwości

Okres zameldowania

W dalszych wyjaśnieniach warszawska izba wskazała, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT wolne od podatku są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

• budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

• lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

• prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w wymienionym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie to - jak tłumaczy izba - ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości złoży w urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia. Nowe zasady opodatko-wania regulują zatem wyłącznie opodatkowanie przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007 r.

Zdaniem izby 12-miesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis nie uzależnia też obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości przez cały wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

W omawianym przypadku podatnik był zameldowany na pobyt stały przez 24 lata oraz w terminie 14 dni od dnia sprzedaży nieruchomości złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o zbyciu lokalu. W związku z tym przychód uzyskany przez podatnika ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku będzie korzystał ze zwolnienia od 19-proc. PIT.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Hanna Filipczyk, menedżer w Accreo Taxand

HANNA FILIPCZYK

menedżer w Accreo Taxand

W interpretacji dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (działając w imieniu ministra finansów) uznał, że dla zastosowania ulgi meldunkowej nie jest wymagane, by okres zameldowania wypadał bezpośrednio przed sprzedażą. Istotnie, taki warunek nie wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o PIT. Tymczasem w ogólnej interpretacji minister finansów wskazał, że okres, o którym mowa w przepisie ustawy, obejmuje (co najmniej) 12 miesięcy wstecz od daty zbycia. Można wnioskować, że stanowisko ministra jest tu bardziej restrykcyjne: jego zdaniem wymagany okres zameldowania musi trwać nieprzerwanie aż do dnia zbycia mieszkania. Należy pamiętać, że właściwy problem, do jakiego odnosił się minister w swojej interpretacji, był inny od omawianego obecnie (chodziło o datę początkową zameldowania). Niewykluczone więc, że przytoczone sformułowanie należy potraktować po prostu jako nieścisłość. Co istotne, podatnik, który otrzymał korzystną dla siebie interpretację indywidualną, może na niej polegać niezależnie od ogólnego poglądu ministerstwa.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tomasz Socha, konsultant w Ernst & Young

TOMASZ SOCHA

konsultant w Ernst & Young

Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie potwierdza korzystną linię orzecznictwa, i tym samym możliwość zastosowania zwolnienia od PIT w stosunku do przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku, pod warunkiem, że podatnik: był zameldowany w nieruchomości na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia oraz w terminie 14 dni od dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości złoży w urzędzie skarbowym oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia.

Dyrektor izby wskazał, że ustawa nie nakłada konieczności bycia zameldowanym w lokalu w momencie jego sprzedaży. Warunek ten pozostaje spełniony, jeżeli okres zameldowania przypadał na jakikolwiek 12-miesięczny okres przed datą zbycia nieruchomości. Istotny pozostaje sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. Tym samym spełnienie tych warunków sprawi, że przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 roku będzie korzystał ze zwolnienia z 19-proc. podatku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA