REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przelew 1 proc. nie będzie pomniejszony o koszty bankowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Urząd skarbowy przekaże 1 proc. podatku dla organizacji, którą w zeznaniu wskaże podatnik. Przelew nie będzie pomniejszony o koszty bankowe, bo od wpłat fiskusa nie są pobierane opłaty.

Zprzepisów ustawy o PIT wynika, że przekazania kwoty 1 proc. podatku dla organizacji pożytku publicznego dokonuje naczelnik urzędu skarbowego na wniosek podatnika. Przepisy przewidują ponadto, że kwota ta pomniejszona jest o koszty przelewu bankowego.

REKLAMA

Problem w tym, że od żadnych operacji fiskusa nie są pobierane opłaty bankowe. Po co zatem taki przepis? Zdaniem ekspertów to skutek nieuwagi i pośpiechu ustawodawcy.

Problem był zgłaszany

Już w momencie przyjmowania tego przepisu przez sejmową Komisję Finansów Publicznych przedstawiciel Ministerstwa Finansów zwrócił uwagę, że NBP prowadzący rachunki bankowe resortu finansów w rzeczywistości przelewy takie zwalnia z opłat. Przypomina o tym Michał Lejman, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica, który podkreśla, że informacja ta 7 stycznia 2008 r. została potwierdzona przez biuro prasowe NBP. Z oświadczenia wynikało, że NBP nie będzie pobierał od urzędów skarbowych prowizji od poleceń przelewu na rzecz organizacji pożytku publicznego.

Fiskus bez strat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zatem obecny przepis mówiący o obniżeniu kwot przekazywanych przez urząd skarbowy na rzecz organizacji pożytku publicznego o koszty bankowe jest zbędny i nie ma w praktyce żadnego znaczenia - argumentuje Michał Lejman.

REKLAMA

Według Macieja Hadasa, starszego konsultanta w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, ustawodawca, wprowadzając zasadę, że organ podatkowy przekazuje pieniądze na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, po pomniejszeniu o koszty przelewu bankowego, wyszedł zapewne z założenia, że nie ma podstaw do tego, by to fiskus ponosił koszty dobroczynności podatników.

- W rezultacie każdorazowo kwota przekazywana przez podatnika na cele dobroczynne powinna być niższa o koszty przelewu pobierane przez bank. W poprzednim stanie prawnym, gdy to podatnicy sami przekazywali 1 proc. podatku na cele charytatywne, to oni ponosili dodatkowe koszty przelewu - wyjaśnia Maciej Hadas.

Dodaje, że konta urzędów skarbowych są obsługiwane przez NBP, gdyż do niego należy prowadzenie bankowej obsługi budżetu państwa. Na razie nie pobiera on opłat od przelewów, realizowanych przez urzędy skarbowe. Gdyby jednak sytuacja się zmieniła, pomniejszenie przekazywanej kwoty o koszty przelewu byłoby uzasadnione.

Joanna Kanicka, partner w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, uważa, że wygląda na to, że przepis ten jest pozbawiony sensu, chociaż urzędy skarbowe mogłyby na mocy tego przepisu potrącać z wypłacanych na rzecz organizacji pożytku publicznego pobranych przez bank prowizje. W efekcie mogłoby się okazać, że na konto organizacji nie wypłynęłaby deklarowana kwota.

Przepis na wszelki wypadek

- Przepis ten zabezpiecza interesy urzędów skarbowych. Natomiast faktem jest, że w tym roku NBP nie pobierze opłat od transakcji dokonywanych w ramach prowadzonych przez siebie rachunków. Minister finansów podpisał porozumienie z NBP w zakresie niepobierania prowizji z tytułu przekazywanych na rzecz organizacji pożytku publicznego wpłat - tłumaczy Joanna Kanicka.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA