REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przelew 1 proc. nie będzie pomniejszony o koszty bankowe

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Urząd skarbowy przekaże 1 proc. podatku dla organizacji, którą w zeznaniu wskaże podatnik. Przelew nie będzie pomniejszony o koszty bankowe, bo od wpłat fiskusa nie są pobierane opłaty.

Zprzepisów ustawy o PIT wynika, że przekazania kwoty 1 proc. podatku dla organizacji pożytku publicznego dokonuje naczelnik urzędu skarbowego na wniosek podatnika. Przepisy przewidują ponadto, że kwota ta pomniejszona jest o koszty przelewu bankowego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Problem w tym, że od żadnych operacji fiskusa nie są pobierane opłaty bankowe. Po co zatem taki przepis? Zdaniem ekspertów to skutek nieuwagi i pośpiechu ustawodawcy.

Problem był zgłaszany

Już w momencie przyjmowania tego przepisu przez sejmową Komisję Finansów Publicznych przedstawiciel Ministerstwa Finansów zwrócił uwagę, że NBP prowadzący rachunki bankowe resortu finansów w rzeczywistości przelewy takie zwalnia z opłat. Przypomina o tym Michał Lejman, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica, który podkreśla, że informacja ta 7 stycznia 2008 r. została potwierdzona przez biuro prasowe NBP. Z oświadczenia wynikało, że NBP nie będzie pobierał od urzędów skarbowych prowizji od poleceń przelewu na rzecz organizacji pożytku publicznego.

REKLAMA

Fiskus bez strat

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zatem obecny przepis mówiący o obniżeniu kwot przekazywanych przez urząd skarbowy na rzecz organizacji pożytku publicznego o koszty bankowe jest zbędny i nie ma w praktyce żadnego znaczenia - argumentuje Michał Lejman.

Według Macieja Hadasa, starszego konsultanta w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, ustawodawca, wprowadzając zasadę, że organ podatkowy przekazuje pieniądze na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, po pomniejszeniu o koszty przelewu bankowego, wyszedł zapewne z założenia, że nie ma podstaw do tego, by to fiskus ponosił koszty dobroczynności podatników.

- W rezultacie każdorazowo kwota przekazywana przez podatnika na cele dobroczynne powinna być niższa o koszty przelewu pobierane przez bank. W poprzednim stanie prawnym, gdy to podatnicy sami przekazywali 1 proc. podatku na cele charytatywne, to oni ponosili dodatkowe koszty przelewu - wyjaśnia Maciej Hadas.

Dodaje, że konta urzędów skarbowych są obsługiwane przez NBP, gdyż do niego należy prowadzenie bankowej obsługi budżetu państwa. Na razie nie pobiera on opłat od przelewów, realizowanych przez urzędy skarbowe. Gdyby jednak sytuacja się zmieniła, pomniejszenie przekazywanej kwoty o koszty przelewu byłoby uzasadnione.

Joanna Kanicka, partner w Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe, uważa, że wygląda na to, że przepis ten jest pozbawiony sensu, chociaż urzędy skarbowe mogłyby na mocy tego przepisu potrącać z wypłacanych na rzecz organizacji pożytku publicznego pobranych przez bank prowizje. W efekcie mogłoby się okazać, że na konto organizacji nie wypłynęłaby deklarowana kwota.

Przepis na wszelki wypadek

- Przepis ten zabezpiecza interesy urzędów skarbowych. Natomiast faktem jest, że w tym roku NBP nie pobierze opłat od transakcji dokonywanych w ramach prowadzonych przez siebie rachunków. Minister finansów podpisał porozumienie z NBP w zakresie niepobierania prowizji z tytułu przekazywanych na rzecz organizacji pożytku publicznego wpłat - tłumaczy Joanna Kanicka.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA