REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w opodatkowaniu PIT i CIT podmiotów powiązanych

Subskrybuj nas na Youtube
Zmiany w opodatkowaniu PIT i CIT podmiotów powiązanych
Zmiany w opodatkowaniu PIT i CIT podmiotów powiązanych

REKLAMA

REKLAMA

Podmioty powiązane będą miały trudniej wyprowadzić zysk za granicę. Tak przewiduje projekt zmian w ustawach o CIT i PIT, który we wtorek 21 lipca 2015 r. przyjął rząd - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu. Nowe przepisy mają wejść w życie 31 grudnia 2015 r. i będą miały zastosowanie do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2016 r. Zmiany w zakresie dokumentacji wejdą w życie od 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących sprawozdań dla podmiotów o przychodach powyżej 750 mln euro, które mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw został przygotowany przez resort finansów.

REKLAMA

REKLAMA

Jak podkreślono w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu, głównym celem projektu jest implementacja do porządku krajowego trzech dyrektyw (ich termin wdrożenia upływa z końcem 2015 r.), a także wdrożenie kodeksu postępowania w zakresie dokumentacji cen transakcyjnych.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Wśród wprowadzanych nowelą zmian znalazły się regulacje dotyczące m.in. kompleksowych zasad pozyskiwania i przekazywania informacji o wypłatach odsetek. Propozycja przewiduje też wyłączenia osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz mikroprzedsiębiorców (przychody poniżej 2 mln euro) z obowiązku sporządzania dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz zróżnicowania istniejącego obecnie obowiązku dla pozostałych przedsiębiorców.

REKLAMA

Firmy o kosztach lub przychodach powyżej 10 mln euro będą musiały przygotowywać analizy porównawcze, w których będą musiały uzasadnić rynkowy poziom cen stosowanych w transakcjach z podmiotami powiązanymi. Projekt przewiduje też, że największe grupy - o przychodach powyżej 750 mln euro - powinny przygotowywać także raporty o wysokości dochodów i zapłaconego podatku oraz miejscach prowadzenia działalności gospodarczej jednostek zależnych, a także zakładów zagranicznych należących do grupy kapitałowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

"Zmiany te wynikają z kodeksu postępowania w zakresie dokumentacji cen transakcyjnych dla państw członkowskich UE oraz opublikowanych we wrześniu 2014 r. wytycznych OECD dotyczących dokumentacji cen transakcyjnych (Action 13)" - wyjaśnia CIR.

Jak dodano w rządowym komunikacie, zmienione przepisy zapewnią zgodność prawa krajowego z prawem UE. Ponadto zwiększy się zakres wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi, co zdaniem rządu "może skutkować ujawnieniem dochodów dotychczas niewykazywanych".

"Wprowadzenie dodatkowego warunku stosowania zwolnienia dla dywidend zapobiegnie unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania przez podatników w przypadkach stosowania fikcyjnych uzgodnień, które nie odzwierciedlają rzeczywistości gospodarczej" - czytamy.

Zgodnie z projektem noweli, aby zastosować zwolnienie (tj. wypłacić dochód z dywidendy bez pomniejszenia go o zryczałtowany podatek dochodowy) płatnik będzie musiał otrzymać od podmiotu, na rzecz którego wypłacana jest dywidenda, oświadczenie, że w stosunku do tej należności nie mają zastosowania przepisy wyłączające zwolnienie w przypadku stosowania fikcyjnych uzgodnień, które nie odzwierciedlają rzeczywistości gospodarczej.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

"Jeżeli odbiorca dywidendy nie złoży takiego oświadczenia, wówczas podmiot wypłacający dywidendę zobowiązany jest pobrać podatek" - podaje CIR.

Weryfikacja zgodności oświadczenia z prawdą następuje natomiast w drodze kontroli. "Jeżeli organ podatkowy wykaże, że złożone przez odbiorcę dywidend płatnikowi oświadczenie jest fałszywe, wówczas określi zobowiązanie podatkowe, odmawiając zastosowania zwolnienia do wypłaconych dywidend" - czytamy w komunikacie.

"W przypadku dywidend otrzymywanych przez polskich rezydentów z zagranicy, weryfikacja spełnienia wprowadzanego warunku odbywać się będzie również w drodze kontroli organów podatkowych. Oświadczenie w tym przypadku nie jest składane, gdyż płatnikiem dochodu jest nierezydent" - dodano.

Projekt przewiduje, że osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz mikroprzedsiębiorstwa zostaną wyłączone z obowiązku sporządzenia dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Z kolei dla pozostałych przedsiębiorców przewidziano zróżnicowanie zakresu wymaganej dokumentacji w zależności od wielkości przedsiębiorcy oraz wielkości transakcji przeprowadzanych z podmiotami powiązanymi (m.in. przewiduje się zmniejszenie zakresu podmiotów powiązanych przez podniesienie progu powiązań kapitałowych z 5 do 25%).

"Generalnie zmiany skutkują zmniejszeniem obciążeń administracyjnych. Dostosowanie wymogów dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi do standardów międzynarodowych pozwoli usprawnić kontrolę tych podmiotów w celu ograniczenia zjawiska przenoszenia dochodów do innych jurysdykcji podatkowych" - wskazano w rządowym komunikacie. (PAP)

Jak informuje Ministerstwo Finansów nowe rozwiązania zapewniają dostosowanie krajowych przepisów do trzech dyrektyw, których termin wdrożenia upływa z końcem 2015 r., a także wdrożenie kodeksu postępowania w zakresie dokumentacji cen transakcyjnych. Dostosowanie wymogów dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi do standardów międzynarodowych pozwoli na usprawnienie ich kontroli i ograniczenie zjawiska przenoszenia dochodów do innych jurysdykcji podatkowych.

Zgodnie z projektem przepisy mają wejść w życie 31 grudnia 2015 r. i będą miały zastosowanie do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2016 r. Zmiany w zakresie dokumentacji wchodzą w życie od 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących  sprawozdań dla podmiotów o przychodach powyżej 750 mln euro, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

REKLAMA

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

Gigantyczny deficyt i nowe podatki. Rząd ogłasza budżet na 2026 rok - co to oznacza dla naszych portfeli?

Rząd przyjął projekt ustawy budżetowej na 2026 rok, który zakłada rekordowe wydatki na bezpieczeństwo, zdrowie i programy społeczne, ale też gigantyczny deficyt na poziomie 271,7 mld zł. W planie znalazły się podwyżki podatków i akcyzy, a także nowe rozwiązania fiskalne, które mają zasilić budżet. Co to oznacza dla Polaków i jak wpłynie na ich portfele?

VAT 2026: 25 istotnych zmian (dodatkowo oprócz KSeF). Ministerstwo Finansów opublikowało założenia projektu nowelizacji ustawy

W dniu 23 września 2025 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy podatku od towarów i usług oraz ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Nowelizacja ta ma dokonać co najmniej 25 większych i mniejszych zmian w różnych przepisach ustawy o VAT. Będą to kolejne zmiany w zasadach rozliczania VAT w 2026 roku oprócz zmiany zasad fakturowania i wprowadzenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Poniżej lista tych zmian z krótkim omówieniem.

Czy można edytować fakturę w KSeF? Ministerstwo Finansów nie pozostawia wątpliwości

Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy popełniony błąd w fakturze da się poprawić bez wystawiania nowego dokumentu. Oficjalna odpowiedź Ministerstwa Finansów nie pozostawia wątpliwości - w KSeF edytowanie faktury nie będzie możliwe.

REKLAMA

KSeF 2026: 6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która startuje w lutym

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF. Ratunek czy pułapka dla najmniejszych przedsiębiorców?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

REKLAMA