REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

„Uszczelnienie systemu podatkowego”: co to jest?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
„Uszczelnienie systemu podatkowego”: co to jest?
„Uszczelnienie systemu podatkowego”: co to jest?

REKLAMA

REKLAMA

Politycy opozycyjni zgodnie dziś mówią o potrzebie „uszczelnienia systemu podatkowego”, co ma dać duży, liczony w dziesiątkach miliardów złotych rocznie, wzrost dochodów budżetowych. Zapewne to pojęcie wejdzie już na stałe do języka politycznego, bo już nawet obecna władza „pracuje” nad uszczelnieniem tego systemu, o czym – nie bez pewnego zaskoczenia – niedawno dowiedzieliśmy się.

Co należy dziś, w naszym kraju, rozumieć pod tym pojęciem? Faktem jest, że od kilku lat (a dokładnie od 2009 roku) dochody budżetowe, zwłaszcza budżetu państwa, spadają realnie a nawet nominalnie, a ten rok jest wyjątkowo zły.

REKLAMA

REKLAMA

Utracone bezpowrotnie dochody podatkowe, zwane niekiedy również „luką podatkową” (choć to nie to samo), sięgają w czterech najważniejszych podatkach ponad 4% PKB, a kwota strat równa 3% PKB (czyli około 50 mld zł) jest dla specjalistów czymś bezspornym. Przyczyny tego zjawiska są powszechnie znane.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

REKLAMA

Należą do nich:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1. atrofia prawodawstwa podatkowego, które tworzone jest pod wpływem „interesariuszy”, działających na szkodę (z zasady działają oni na szkodę) interesu publicznego. Tych ostatnich można podzielić na dwie grupy:

  1. klasyczni lobbyści, załatwiający uchwalenie „przepisów korzystnych dla podatników”,
  2. biznes doradczy, który jest zainteresowany tworzeniem prawa, na którym mógłby zarobić optymalizując obciążenia podatkowe,

2. bezprecedensowy rozwój krajowego, a zwłaszcza międzynarodowego rynku usług, które zapewniają obniżenie lub eliminację obciążeń podatkowych: jest to dziś jeden z najbardziej innowacyjnych i dynamicznie rozwijających się sektorów gospodarki. Najbardziej efektywną inwestycją przedsiębiorcy są nakłady … na unikanie opodatkowania: tu stopa zwrotu wielokrotnie przekracza nakłady,

3. powstanie nieznanego w historii naszego kraju oraz wielu innych państw związku między władzą publiczną a biznesem doradczym, mającego wiele odcieni oraz twarzy. W przeszłości utrzymywanie jakichkolwiek relacji między politykami oraz urzędnikami z jednej strony a biznesem zajmującym się optymalizacją podatkową z drugiej, było czymś wręcz niedopuszczalnym. Dziś te stosunki są jawne, wręcz oficjalne: biznes optymalizacyjny jednocześnie doradza władzy jak i tym, którzy działają na jej szkodę. Trochę się to w głowie nie mieści, zwłaszcza zwykłym zjadaczom chleba, ale na oficjalnych salonach jest już normą. Związki te mają w wybranych krajach również jawnie wrogi cel w stosunku do państw trzecich: władze niektórych państw (nawet naszych sąsiadów) wspierają firmy doradcze, które pomagają uchylać się od opodatkowania w innych krajach w zamian za przeniesienie siedziby ich klientów (tylko formalnie) na jego terytorium, czego wręcz klinicznym przykładem są tzw. umowy luksemburskie,

4. bierność i niedostosowanie do powyższych zjawisk aparatu skarbowego, który tkwi w podatkowym średniowieczu, zajmuje się problemami o marginalnym znaczeniu i w dodatku koncentruje się na „ułatwieniach dla podatników”, z których przede wszystkim korzystają oszuści i biznes optymalizacyjny. Tu najważniejszy jest brak dostosowania zarówno struktur jak i sposobów funkcjonowania tego aparatu, który po prostu nie umie skutecznie wykrywać bardziej skomplikowanych „wehikułów optymalizacyjnych”, nie ma dostatecznych środków technicznych oraz wiedzy jak to robić. Brak jest przede wszystkim woli politycznej aby podjął działania na tej niwie.

5. jednoznaczne wsparcie mediów dla działań mających na celu „obniżenie obciążeń podatkowych”, a przede wszystkim stworzenie powszechnego przekonania, że są to „działania legalne”, których nie należy kwestionować; powszechnie znany związek części mediów z biznesem optymalizacyjnym jest odrębną opowieścią, która jest tu poza zakresem zainteresowania.

Zwalczanie unikania opodatkowania w Polsce

Aby zwiększyć dochody budżetowe bez podwyższania stawek podatków należy podjąć działania w sferze tworzenia prawa, zarządzania aparatem skarbowym, a nawet uczynić pewne kroki dotyczące ustroju politycznego. Musi przede wszystkim istnieć wola polityczna aby naprawić to, co psuto przez ostatnie lata. Po stronie opozycji ta wola jest, bo rządzący, emanujący do niedawna samozadowoleniem, chwalą istnienie status quo, a nieśmiałe zapowiedzi „prac” nad owym „uszczelnianiem”, są czymś zupełnie nowym i wręcz niestosownym na tle oficjalnej narracji. Gdy wolą wyborców zwycięży idea owego „uszczelnienia”, pierwszym i najważniejszym posunięciem musi być likwidacja wszelkich związków między władzą ustawodawczą i wykonawczą a biznesem optymalizacyjnym.

Wywoła to automatyczny skutek w systemie politycznym, bo całość tego biznesu żyje w świetnej komitywie z liberałami oraz elitami rządzącymi, jeszcze niedawno jawnie popierając kandydata liberałów w kampanii prezydenckiej. Z obecnym systemem politycznym związali i rozwinęli swoje interesy. Teraz też stoją po stronie rządzących, bo to jest ich racja bytu. Nie mogą przejść na drugą stronę, choć po cichu wysyłają pewne sygnały. Nawiązanie tu jakiegokolwiek dialogu przez opozycję byłoby zwłaszcza dla polityków prawicowych, propagagujących odnowę moralną naszego państwa, zwykłym samobójstwem politycznym. Dziś wszyscy dobrze pamiętają „narady” organizowane m.in. w Kancelarii Prezydenta, gdzie przedstawiciele tego biznesu prezentowali swoje pomysły legislacyjne, które następnie przyjmował rząd i parlament (np. faktyczne zwolnienie z VAT obrotu stalą), czego efektem są wielomiliardowe straty w dochodach budżetowych.

Aby rozpocząć proces „uszczelniania systemu podatkowego” trzeba tworzyć plan działań. W pierwszej kolejności należy zacząć od ustawodawstwa, bo tam można osiągnąć najszybsze efekty fiskalne. Potrzebna jest nowa ustawa o podatku od towarów i usług, która usunie wszystkie „nowelizacje optymalizacyjne”, wprowadzone w ciągu ostatnich pięciu lat. To da największy skutek po stronie dochodów budżetowych już w przyszłym roku, bo z tym podatkiem dzieje się wyjątkowo źle, nawet jak na obecne realia. Plan ten musi mieć co najmniej trzy pola działań:

  1. zmiany dotyczące materialnego prawa podatkowego obejmujące: podatek od towarów i usług, akcyzę, oba podatki dochodowe oraz w dalszej perspektywie podatki dziś drugorzędne, takie jak hazardowy, czy węglowodorowy,
  2. zmiany w prawie proceduralnym w celu unowocześnienie i usprawnienie działań organów podatkowych, skarbowych i celnych dotyczących wykrywania uchylania się od podatków,
  3. przebudowa strukturalna i kompetencyjna aparatu skarbowego, który jest dziś największą cicha ofiarą niekompetencji w zarządzaniu państwem: dość stwierdzić, że istnieją aż cztery niezależne struktury zajmujące się kontrolą podatkową (izby skarbowe, do których bez sensu włączono urzędy skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, izby celne, do których wcześniej włączono urzędy celne, oraz wywiad skarbowy), nie ma jednego centrum decyzyjnego, które kierowałoby tym aparatem oraz racjonalnego planu wykorzystania jego zasobów.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Sporządzenie i przyjęcie przez odpowiednie gremia polityczne tego planu jest kwestią kilku tygodni, góra miesięcy. Nie jestem politologiem, ale sądzę, że zasadnicza zmiana akcentów: władza wycofuje się z bezsensownych sporów interpretacyjnych z uczciwymi podatnikami, a koncentruje się na tych, w sumie nielicznych, którzy uchylają się od opodatkowania, będzie dobrym sygnałem dla wyborców, bo oni chcą stosować przepisy i mieć spokój. I jeszcze jedna refleksja nie z mojej działki: pomysł, aby ministrem finansów był jakiś fachowiec, a zwłaszcza powiązany z instytucjami finansowymi, jest i będzie czymś wyjątkowo złym.

To musi być pełną gębą polityk, który ma pozycję oraz wpływy w rządzącej większości pozwalające na realizację programu „uszczelnienia systemu podatkowego”, gdyż ten program to cel bezpardonowych ataków medialnych ze strony beneficjentów status quo. Mają wpływy w mediach i pieniądze, zresztą pochodzące z ich bardzo dochodowej działalności.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA