REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na jednolitym podatku najuboższe rodziny zyskałyby 4,5-5 tys. zł rocznie

Na jednolitym podatku najuboższe rodziny zyskałyby 4,5-5 tys. zł rocznie /Fotolia
Na jednolitym podatku najuboższe rodziny zyskałyby 4,5-5 tys. zł rocznie /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rodziny z dziećmi osiągające najniższe dochody na proponowanym przez PO tzw. jednolitym podatku zyskałyby 4,5-5 tys. zł rocznie - powiedział Minister Finansów Mateusz Szczurek. Resort policzył wstępnie jak zmiany podatkowe postulowane przez różne ugrupowania przełożą sie m.in. na sytuację gospodarstw domowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Szczurek poinformował PAP, że resort finansów policzył wstępnie wpływ różnych, zgłaszanych w kampanii wyborczej, propozycji zmian systemu podatkowego na sytuację zarówno gospodarstw domowych, jak i budżetu państwa. Ministerstwo przeprowadziło symulację dla rodziny z trójką dzieci, w której dwie osoby pracują; dla rodziny z dwójką dzieci, w której jedna osoba pracuje oraz dla singla bez dzieci.

Ze szczegółami można się zapoznać tutaj: Modyfikacje w zakresie PIT wybrane do analizy

Pod uwagę MF wzięło zgłoszoną przez premier Ewę Kopacz propozycję tzw. jednolitego podatku w wysokości 10-39,5 proc., wprowadzenie podatku liniowego w wysokości 16 proc. (Nowoczesna) oraz podwyższenie kwoty wolnej od podatku z obecnych ok. 3 tys. zł do 8 tys. zł (PiS).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Według tych wyliczeń korzyści dla gospodarstwa domowego z dwójką dzieci, gdzie jedna osoba pracuje, w przypadku systemu jednolitego podatku sięgają 4,5-5 tys. zł, w przypadku osób mniej zarabiających (...) Zmniejszają się one przy rosnących dochodach. Cały czas są jednak istotnie pozytywne, nawet przy 7 tys. złotych dochodów miesięcznie przy jednej osobie zarabiającej" - powiedział minister.

PIT za 2015 r. na nowych formularzach

"Jednocześnie przy podatku liniowym 16-procentowym te korzyści pojawiają się znacznie, znacznie dalej - dla osób znacznie więcej zarabiających, bez dzieci lub też korzystających z przywilejów systemu podatkowego już dziś" - powiedział. Wskazał np. na 19-proc. stawkę liniową, czy też rozliczenie inne niż wynikające z umowy o pracę.

Minister ocenił też propozycję PiS dot. podniesienia kwoty wolnej od podatku do 8 tys. zł. "Jeśli chodzi o powiększoną kwotę wolną, to ona mniej więcej równo obdziela wszystkich podatników. Mówimy tutaj o korzyściach między tysiąc, a dwa tysiące złotych" - ocenił. Dodał, że podniesienie kwoty wolnej do 8 tys. zł nieznacznie poprawiłoby kształt klina podatkowego, tzn. zmniejszyłoby obciążenie dla najgorzej zarabiających, "ale bardzo niewiele w porównaniu do łącznych kosztów tej propozycji".

Eksperci: na zmianach w PIT proponowanych przez PO wielu straci, niewielu zyska

Według szacunków MF koszty jednolitego podatku to ok. 10 mld zł, zwiększenie kwoty wolnej kosztowałoby budżet ponad 20 mld zł, a straty dla budżetu wynikające z liniowej 16-proc. stawki wyniosłyby ponad 14 mld zł.

Szczurek tłumaczył, dlaczego propozycja PO, mimo że najtańsza dla budżetu, daje najwięcej korzyści podatnikom. "Dlatego, że przynosi istotne korzyści tym podatnikom, którzy tych korzyści potrzebują, tzn. tym, którzy są odcięci od legalnego rynku pracy przez nadmiernie wysoki klin podatkowy; tym którzy zarabiają mało, którzy wchodzą na rynek pracy, tym którzy są młodzi (...), jednocześnie nie wydajemy pieniędzy, nie dystrybuujemy tych korzyści dla osób zarabiających dużo" - wyjaśnił.

Minister przyznał, że przyszłorocznego budżetu nie stać na wprowadzenie żadnej z tych zmian. "Dlatego, że zarówno 10 mld zł, jak i 14 mld zł, jak i ponad 20 mld zł to są bardzo istotne kwoty z punktu widzenia planowania budżetu. Ten jest już przyjęty przez Radę Ministrów" - powiedział. Jego zdaniem zmiany proponowane przez premier Ewę Kopacz mogłyby wejść w życie najwcześniej w 2017 r,. a prawdopodobnie w 2018 roku. (PAP)

mmu/ son/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA