REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja Palikota chce odliczenia dla kredytów refinansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Komisja Przyjazne Państwo chce by z ulgi odsetkowej mogli korzystać podatnicy, którzy zaciągnęli kredyt w innym banku w celu spłacenia kredytu mieszkaniowego.

Ulga odsetkowa nie obowiązuje od 1 stycznia 2007 r., ale dzięki zmianie, którą przygotowała sejmowa Komisja Przyjazne Państwo pod przewodnictwem posła PO Janusza Palikota, podatnicy mogliby kontynuować korzystanie z tej ulgi po 1 stycznia 2007 r. Przypomnijmy, że dzięki uldze odsetkowej podatnicy posiadali prawo do odliczenia od dochodu odsetek od kredytu, które zapłacili w roku podatkowym. Z informacji od komisji wynika, że tę oraz wiele innych propozycji zmian komisja ma przyjąć na posiedzeniu w najbliższy czwartek, 17 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zastąpienie kredytu

Jak tłumaczy Aleksander Kacperczyk, starszy konsultant w Accreo Taxand, podstawowym warunkiem skorzystania z ulgi odsetkowej było przeznaczenie kredytu na cele mieszkaniowe oraz zawarcie umowy kredytowej przed 31 grudnia 2006 r. (po tej dacie przepisy dotyczące ulgi zostały uchylone, jednak podatnicy, którzy nabyli prawo do odliczenia odsetek, zachowują je aż do 2027 roku).

- Analizując te przesłanki, Ministerstwo Finansów uznało, że zastąpienie kredytu mieszkaniowego tańszym kredytem refinansowym pozbawia podatników prawa do ulgi - mówi Aleksander Kacperczyk. Resort twierdzi bowiem, że otrzymanie kredytu refinansowego wiąże się z koniecznością zawarcia nowej umowy kredytowej, której celem nie jest sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej, lecz spłata istniejącego zadłużenia.

REKLAMA

Kontynuacja ulgi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak tłumaczył w wywiadzie dla Gazety Prawnej Janusz Palikot, Komisja Przyjazne Państwo przygotowała projekt nowelizacji, na mocy której w sytuacji, gdy podatnik zaciąga kredyt w banku na spłatę odsetek od kredytu, który już posiada, będzie mógł taki wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zmianę taką zaproponowała Okręgowa Izba Radców Prawnych. Podczas prac komisji ekspert izby mec. Andrzej Dębiec wyjaśniał, że zaproponowana zmiana dotyczy refinansowania kredytu na cele mieszkaniowe i możliwości korzystania z ulgi po 1 stycznia 2007 r.

- Jeżeli chodzi natomiast o okres sprzed 1 stycznia 2007 r., to naszym zdaniem są podstawy do wydania przez Ministerstwo Finansów interpretacji ogólnej tych przepisów, żeby umożliwić kontynuowanie korzystania z ulgi odsetkowej również tym podatnikom, którzy zrefinansowali kredyt na cele mieszkaniowe przed 1 stycznia 2007 r. - tłumaczy Andrzej Dębiec.

Potrzebna zmiana

Zdaniem ekspertów nowelizacja ustawy o PIT zakładająca wprowadzenie możliwości skorzystania z ulgi w przypadku zaciągnięcia kredytu refinansowego powinna korzystnie wpłynąć na rozliczenia podatników.

- Objęcie tzw. kredytów refinansowych ulgą odsetkową zrównałoby sytuację podatników likwidując nieuzasadnione różnice podatkowe pomiędzy sytuacją kredytów mieszkaniowych i refinansowych. Z uwagi na ewentualny retrospektywny skutek, zmiana wymaga jednak znacznej precyzji zarówno co do sformułowania przepisu, jak i w procesie oceny skutków budżetowych - stwierdza Marek Jarocki, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young. Aleksander Kacperczyk zwraca z kolei uwagę, że zmiana ta może przyczynić się do ograniczenia niekorzystnych praktyk niektórych banków, które wykorzystując obawy klientów przed utratą prawa do ulgi odsetkowej w przypadku zmiany sposobu kredytowania podnosiły koszty spłaty dotychczasowych kredytów mieszkaniowych.

Jak wyjaśnił GP przewodniczący Janusz Palikot, zaproponowaną zmianę w pełni zaakceptowało Biuro Analiz Sejmowych, biuro legislacyjne i są one zgodne z prawem Unii Europejskiej.

Ważne!

Z ulgi odsetkowej mogą korzystać podatnicy, którym w latach 2002-2006 udzielono kredytu mieszkaniowego (którzy podpisali w tym czasie umowy)

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA