REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisja Palikota chce odliczenia dla kredytów refinansowych

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Komisja Przyjazne Państwo chce by z ulgi odsetkowej mogli korzystać podatnicy, którzy zaciągnęli kredyt w innym banku w celu spłacenia kredytu mieszkaniowego.

Ulga odsetkowa nie obowiązuje od 1 stycznia 2007 r., ale dzięki zmianie, którą przygotowała sejmowa Komisja Przyjazne Państwo pod przewodnictwem posła PO Janusza Palikota, podatnicy mogliby kontynuować korzystanie z tej ulgi po 1 stycznia 2007 r. Przypomnijmy, że dzięki uldze odsetkowej podatnicy posiadali prawo do odliczenia od dochodu odsetek od kredytu, które zapłacili w roku podatkowym. Z informacji od komisji wynika, że tę oraz wiele innych propozycji zmian komisja ma przyjąć na posiedzeniu w najbliższy czwartek, 17 kwietnia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zastąpienie kredytu

Jak tłumaczy Aleksander Kacperczyk, starszy konsultant w Accreo Taxand, podstawowym warunkiem skorzystania z ulgi odsetkowej było przeznaczenie kredytu na cele mieszkaniowe oraz zawarcie umowy kredytowej przed 31 grudnia 2006 r. (po tej dacie przepisy dotyczące ulgi zostały uchylone, jednak podatnicy, którzy nabyli prawo do odliczenia odsetek, zachowują je aż do 2027 roku).

- Analizując te przesłanki, Ministerstwo Finansów uznało, że zastąpienie kredytu mieszkaniowego tańszym kredytem refinansowym pozbawia podatników prawa do ulgi - mówi Aleksander Kacperczyk. Resort twierdzi bowiem, że otrzymanie kredytu refinansowego wiąże się z koniecznością zawarcia nowej umowy kredytowej, której celem nie jest sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej, lecz spłata istniejącego zadłużenia.

REKLAMA

Kontynuacja ulgi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak tłumaczył w wywiadzie dla Gazety Prawnej Janusz Palikot, Komisja Przyjazne Państwo przygotowała projekt nowelizacji, na mocy której w sytuacji, gdy podatnik zaciąga kredyt w banku na spłatę odsetek od kredytu, który już posiada, będzie mógł taki wydatek zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Zmianę taką zaproponowała Okręgowa Izba Radców Prawnych. Podczas prac komisji ekspert izby mec. Andrzej Dębiec wyjaśniał, że zaproponowana zmiana dotyczy refinansowania kredytu na cele mieszkaniowe i możliwości korzystania z ulgi po 1 stycznia 2007 r.

- Jeżeli chodzi natomiast o okres sprzed 1 stycznia 2007 r., to naszym zdaniem są podstawy do wydania przez Ministerstwo Finansów interpretacji ogólnej tych przepisów, żeby umożliwić kontynuowanie korzystania z ulgi odsetkowej również tym podatnikom, którzy zrefinansowali kredyt na cele mieszkaniowe przed 1 stycznia 2007 r. - tłumaczy Andrzej Dębiec.

Potrzebna zmiana

Zdaniem ekspertów nowelizacja ustawy o PIT zakładająca wprowadzenie możliwości skorzystania z ulgi w przypadku zaciągnięcia kredytu refinansowego powinna korzystnie wpłynąć na rozliczenia podatników.

- Objęcie tzw. kredytów refinansowych ulgą odsetkową zrównałoby sytuację podatników likwidując nieuzasadnione różnice podatkowe pomiędzy sytuacją kredytów mieszkaniowych i refinansowych. Z uwagi na ewentualny retrospektywny skutek, zmiana wymaga jednak znacznej precyzji zarówno co do sformułowania przepisu, jak i w procesie oceny skutków budżetowych - stwierdza Marek Jarocki, menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young. Aleksander Kacperczyk zwraca z kolei uwagę, że zmiana ta może przyczynić się do ograniczenia niekorzystnych praktyk niektórych banków, które wykorzystując obawy klientów przed utratą prawa do ulgi odsetkowej w przypadku zmiany sposobu kredytowania podnosiły koszty spłaty dotychczasowych kredytów mieszkaniowych.

Jak wyjaśnił GP przewodniczący Janusz Palikot, zaproponowaną zmianę w pełni zaakceptowało Biuro Analiz Sejmowych, biuro legislacyjne i są one zgodne z prawem Unii Europejskiej.

Ważne!

Z ulgi odsetkowej mogą korzystać podatnicy, którym w latach 2002-2006 udzielono kredytu mieszkaniowego (którzy podpisali w tym czasie umowy)

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA