Zwolnienia z VAT dla przemysłu okrętowego
REKLAMA
REKLAMA
Rozwiązania te przestawiał w czwartek 14 stycznia 2016 r. w Sejmie wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Paweł Brzezicki. Jak podał, projekt założeń do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej zgłoszony już został do wykazu prac Rady Ministrów.
REKLAMA
"Zakłada on utworzenie ram prawnych, organizacyjnych i finansowych niezbędnych do wykreowania w Polsce działalności przemysłowej, naukowej i finansowej ukierunkowanej na rozwój istniejących i stworzenie nowych polskich podmiotów gospodarczych. W efekcie powstaną warunki ekonomiczne i prawne pozwalające na aktywizacje przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej w Polsce" - powiedział Brzezicki.
Podkreślił, że proponowane rozwiązania powinny także stymulować rozwój ośrodków badawczo-rozwojowych opracowujących nowe, innowacyjne typy statków.
Monitor Księgowego – prenumerata
"Potrzeba opracowania tego projektu wynika z konieczności zapewnienia konkurencyjnych zasad funkcjonowania polskiego przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej w warunkach ostrej i nierównej konkurencji na rynkach międzynarodowych. W szczególności, jeśli chodzi o konkurencję ze strony silnie wspierających produkcję okrętową państw Azji Wschodniej, ale nie tylko, bo również sąsiedzi to robią" - dodał Brzezicki.
Wskazał, że projekt przewiduje wprowadzenie zwolnień przedmiotowych w zakresie podatku od towarów i usług (VAT) w odniesieniu do szeroko rozumianej produkcji okrętowej i komplementarnej. Ułatwienia te mają także objąć zarówno produkt końcowy gotowy do eksploatacji statek, jak i wszelkie jego elementy produkowane w łańcuchu dostaw.
"W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych CIT projekt przewiduje możliwość wyboru dla stoczni między podatkiem, jako do tej pory CIT, a zryczałtowanym podatkiem od wartości sprzedanej produkcji w wysokości 1 proc." - wskazał.
Wybór rodzaju opodatkowania następować będzie przez złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia. W przypadku złożenia oświadczenia zmiana formy opodatkowania możliwa będzie nie wcześniej niż po upływie trzech lat. Ponadto projekt przewiduje mechanizm objęcia specjalną strefą ekonomiczną gruntów, na których prowadzona jest produkcja okrętowa i produkcja komplementarna.
"Wyżej wymienione ułatwienia maja charakter przedmiotowy i obejmą jedynie budowę gotowych do eksploatacji statków. Nie obejmą one natomiast remontów statków ze względu na opłacalność, bowiem marża kształtuje się w wysokości między 12 a 25 proc. i uważamy, że aż tak głębokiej pomocy stocznie remontowe nie potrzebują" - podkreślił Brzezicki. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat