REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy odliczą do 50 proc. kosztów na działalność badawczo-rozwojową

Możliwość odliczenia do 50 proc. kosztów na działalność badawczo-rozwojową
Możliwość odliczenia do 50 proc. kosztów na działalność badawczo-rozwojową
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zmiany podatkowe zaproponowane w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej są bardzo korzystne dla polskich firm prowadzących działalność badawczo-rozwojową (B+R). W projekcie przewidziano możliwość odliczenia do 50 proc. wszystkich kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.

Chodzi o opublikowany na początku marca projekt "ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej", zwany projektem małej ustawy o wspieraniu innowacyjności, który przygotowało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jak wskazano w uzasadnieniu do zmian, ich celem jest uruchomienie instrumentów, które przyczynią się do wzrostu innowacyjności polskiej gospodarki, a co za tym idzie do wzrostu dochodu narodowego i podniesienia poziomu dobrobytu w Polsce. Przewiduje on m.in. zmiany podatkowe dotyczące innowacyjnych firm.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Prezes Fundacji Start Up Poland Eliza Kruczkowska zwróciła uwagę w komentarzu przekazanym PAP, że propozycja resortu nauki trwale znosi opodatkowanie aportu w postaci komercjalizowanej własności intelektualnej.

Ulga podatkowa na inwestycje badawczo-rozwojowe (B+R)

REKLAMA

"Zmiana taka była konieczna, aby stanowić skuteczny mechanizm wsparcia dla naukowców chcących rozwijać swoje pomysły poza uczelniami w ramach startupów. Nie mamy żadnych wątpliwości, że dopiero po wejściu w życie +małej ustawy o wspieraniu innowacyjności+ startupowcy +wychodzący+ z uczelni – a do tej grupy należy (...) co szósty startup w Polsce – będą mogli efektywnie planować swoją biznesową przyszłość i rozwijać innowacyjne pomysły i wynalazki" - oceniła Kruczkowska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według niej szczególnie cenne jest to, że zniesienie opodatkowania będzie dotyczyło również aportu w postaci autorskiego prawa majątkowego do programu komputerowego, o co apelowała fundacja Startup Poland podczas prac nad obowiązującą aktualnie ustawą o wspieraniu innowacyjności. Kruczkowska podkreśliła, że nieuwzględnienie tego postulatu było szczególnie dotkliwe dla startupów - producentów oprogramowania, do którego przysługuje im autorskie prawo majątkowe. Tymczasem firmy takie stanowią "trzon polskiej sceny startupowej".

"Z radością przyjęliśmy też powrót (...) koncepcji +hiper ulgi+ na działalność badawczo-rozwojową, znanej z pierwotnego projektu ustawy o wspieraniu innowacyjności, która została przedstawiona jeszcze przez Kancelarię Prezydenta Bronisława Komorowskiego" - zaznaczyła Kruczkowska. Wskazała na przewidzianą w projekcie możliwość odliczenia do 50 proc. wszystkich kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową (B+R). Według szefowej Start Up Poland daje to realną zachętę do zwiększenia rozwoju projektów w obszarze B+R.

Niższa stawka CIT dla małych firm od 2017 r.

Duże firmy z kolei otrzymają możliwość odliczenia do 50 proc. kosztów osobowych oraz do 30 proc. pozostałych kosztów związanych z działaniami B+R. Może to - zdaniem Kruczkowskiej - stanowić atrakcję dla większych inwestorów polskich i zagranicznych, a tym samym zwiększyć grono firm zainteresowanych inwestowaniem w startupy.

Kruczkowska zwróciła uwagę, że wśród propozycji resortu nauki znalazły się również przepisy dotyczące zwrotu gotówki dla nowo powstających startupów prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Będą na to mogły liczyć te firmy, które z uwagi na brak dochodu lub zbyt małe dochody nie będą mogły skorzystać z "hiper ulgi". W takiej sytuacji startup ponoszący wydatki na działalność badawczo-rozwojową będzie mógł wystąpić o zwrot gotówki poniesionej na działalność B+R, jeśli będzie można je zakwalifikować według katalogu kosztów kwalifikowanych ponoszonych na ten rodzaj działalności.


"Bardzo dobrym zjawiskiem w polskim prawodawstwie jest to, że przepisy dostrzegają wreszcie aspekt ryzyka towarzyszący działalności startupowej i odwołują się wprost do sytuacji, w których startupy mogą nie przynosić dochodu lub generować go na niskim poziomie (...)" - oceniła.

Według niej projekt "małej ustawy o wspieraniu innowacyjności" zdaje się rozumieć startupową rzeczywistość w Polsce, jako pierwszy w polskim ustawodawstwie operuje pojęciem "startup".

Projekt pozytywnie oceniają też Pracodawcy RP; liczą na jego szybkie uchwalenie. Według Łukasza Czucharskiego z Komitetu Podatkowego projekt przewiduje szereg korzystnych rozwiązań, które mogą efektywnie wesprzeć przedsiębiorstwa stawiające na innowacje.

Ekspert zwrócił m.in. uwagę, że resort nauki zaproponował wydłużenie okresu – z obecnych 3 lat do 6 – w jakim przedsiębiorca może odliczyć koszty na działalność B+R bądź alternatywnie zwrot gotówkowy dla nowo powstających przedsiębiorstw.

"Wydłużenie tego okresu jest korzystne dla przedsiębiorców prowadzących działalność innowacyjną, w której efekty pojawiają się po dłuższym czasie. W przypadku zwrotu to przedsiębiorca, który poniósł wydatki na B+R i tym samym stratę, mógłby od razu otrzymać zwrot gotówkowy w wysokości określonego procenta potencjalnego, ale niewykorzystanego odliczenia" - ocenił Czucharski.

Przedsiębiorcy boją się klauzuli obejścia prawa podatkowego

Przedstawiciel Pracodawców RP uważa, że zaproponowane w projekcie zmiany mają szansę przyczynić się do rzeczywistego poprawienia sytuacji firm, które stawiają na innowacyjność, a w rezultacie do dynamizacji polskiej przedsiębiorczości. "Niemniej jednak nie można przy tym zapominać, iż zaprezentowane w projekcie propozycje muszą iść w parze ze zmianami, które zapewnią spójność systemu podatkowego i pewność prawa, bowiem są to czynniki stanowiące obecnie największe przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce" - zastrzegł Czucharski.(PAP)

mmu/ mhr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA