REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Biegłym potrzeba radykalnych i kompleksowych zmian

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Nowa dyrektywa Unii Europejskiej zmieniła zasady funkcjonowania biegłych rewidentów. Zmiany dotyczą m.in. ujednolicenia wymogów zawodowych stawianych biegłym w krajach członkowskich, zaostrzonych kryteriów niezależności biegłych wobec badanych jednostek, jak i powołanie niezależnego od biegłych rewidentów mechanizmu nadzoru. W związku z tym właśnie trwają prace nad zmianą ustawy o biegłych w Polsce.

• Krajowa Izba Biegłych Rewidentów jest zorganizowana na bazieregionalnych oddziałów i zarządzana poprzez centralne kierownictwasamorządu w formie Krajowej Rady. Ponadto poszczególne obszary izbynadzorują odpowiednie komisje. Czy to jest dobre rozwiązanie?

REKLAMA

Autopromocja

- Samorząd biegłych rewidentów liczy w Polsce ponad 7 tys. biegłych. Nie jest więc możliwe, aby KIBR funkcjonowała w ramach jednopoziomowej izby bez przedstawicielstw regionalnych. W takiej strukturze odległość między członkiem - biegłym rewidentem a centralnie zorganizowanym samorządem byłaby za duża.

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów powinna zatem nadal funkcjonować w strukturze oddziałów regionalnych z Krajową Radą Biegłych Rewidentów, tak jak jest to obecnie. Nie oznacza to jednak, że system nie wymaga zmian. Zmianie powinny ulec zarówno zasady finansowania samorządu jako całości, jak i gospodarka finansowa oddziałów regionalnych. Także kompetencje organów stanowiących powinny poddane ponownej analizie. Nie musimy tutaj wymyślać czy szukać specyficznych rozwiązań. Wystarczy spojrzeć na rozwiązania występujące w takich krajach, jak: Wielka Brytania, Niemcy czy Skandynawia.

• No właśnie, jak działają biegli rewidenci w innych krajach, np. w Danii?

- W Danii sytuacja jest trochę inna ze względu na mniejszą liczbę biegłych rewidentów. Władze samorządu wybierane są bezpośrednio na krajowym zjeździe bez wstępnego wyboru delegatów w oddziałach regionalnych. Podobnie jak w KIBR funkcjonuje Krajowa Rada oraz wiele komisji specjalnych. W porównaniu z KIBR są jednak zasadnicze różnice.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Rada ma w zasadzie charakter rady nadzorczej podobnie jak w spółce akcyjnej. Codzienną pracą izby kieruje prezes i sekretariat zatrudniony przez Krajową Radę. Kadencja Krajowej Rady jest dwuletnia. Także zasady finansowania działalności izby są inne. Członkami izby są biegli rewidenci, a nie podmioty prawne uprawnione do badania sprawozdań finansowych. Oni też uiszczają składki członkowskie i finansują działalność izby.

• Czyli izba w Danii działa sprawnie?

- Tak. Izba funkcjonuje sprawnie - a potwierdza to choćby fakt, że przynależność do izby nie jest obowiązkowa a i tak udział zrzeszonych biegłych rewidentów wynosi blisko 99 proc.

• To w takim razie jak została zorganizowana w Danii instytucjapublicznego nadzoru?

- W Danii instytucja nadzoru umieszczona została w tej samej instytucji państwowej, która już dzisiaj odpowiada za rejestr i nadzór funkcjonowania przedsiębiorstw gospodarczych.

• Czy odpowiednik tej instytucji jest w Polsce?

- Nie. Duńska instytucja jest kombinacją polskiego Krajowego Nadzoru Finansowego i Krajowego Sądu Rejestrowego, uzupełnioną o szeroko rozumiany nadzór publiczny. Ten ostatni stanowią przedstawiciele izb gospodarczych, związków zawodowych i związków branżowych.

• Jak wygląda więc mechanizm kontroli w Danii w związku z regulacjami unijnymi?

- Mechanizm kontroli biegłych rewidentów wymagany w dyrektywie UE został w praktyce zorganizowany w ten sposób, że odpowiednia instytucja opracowuje i zatwierdza program kontroli, który w praktyce jest realizowany w ramach kontroli komisji nadzoru duńskiej izby biegłych rewidentów. Tym samym w ramach kontroli wykorzystywany jest ten sam dorobek i wiedza z dziedziny finansów i rachunkowości, jakimi dysponuje izba biegłych przy równoczesnym zachowaniu niezależności organu kontroli. Działanie publicznego nadzoru finansuje skarb państwa.

• Czy rozwiązania z Danii mogłyby zostać wprowadzone w Polsce?

- Tak, ale to wymaga dość radykalnych zmian - zwłaszcza w zrozumieniu pojęcia i funkcji nadzoru publicznego.

Wydaje się, że polski ustawodawca konsekwentnie myli pojęcie nadzoru państwowego z nadzorem publicznym. Nadzór nad biegłymi rewidentami w rozumieniu dyrektywy europejskiej ma na celu szeroko rozumiany nadzór publiczny z udziałem wszystkich stron korzystających ze sprawozdawczości finansowej: przedsiębiorców, reprezentantów rynku kapitałowego, izb zawodowych i administracji państwowej. Nadzór publiczny nie może być przedłużonym ramieniem konkretnego ministerstwa, które na dodatek, tak jak ma to miejsce w Polsce, przygotowuje ustawy o rachunkowości i podatkach, a więc nie jest bezstronne w stosunku do instytucji, które działają w oparciu o te przepisy lub które te przepisy mają kontrolować. W moich oczach dochodzi tutaj do ewidentnego konfliktu interesów.

Fot. Wojciech Górski

André Helin prezes zarządu firmy audytorskiej BDO Numerica, doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania, Danish State Authorized Public Accountant, biegły rewident

Rozmawiała EWA MATYSZEWSKA

• ANDRÉ HELIN

prezes zarządu firmy audytorskiej BDO Numerica, doktor nauk ekonomicznych w zakresie zarządzania, Danish State Authorized Public Accountant, biegły rewident

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA