MF przygotowuje pakiet paliwowy
REKLAMA
REKLAMA
Z komunikatu MF wynika, że oszuści tworzą fikcyjne firmy za granicą, które uzyskują koncesję OPZ i pełnią funkcje pośredników w dostawach paliw z wykorzystaniem mechanizmu uproszczonych transakcji trójstronnych. „Wyprowadzenie" koncesji OPZ za granicę do podmiotu, który nie posiada żadnych obowiązków podatkowych w kraju, powoduje, że egzekwowanie nałożonego na te podmioty zabezpieczenia majątkowego staje się niemożliwe.
REKLAMA
W konsekwencji MF proponuje, aby podmioty prowadzące składy podatkowe oraz zarejestrowani odbiorcy mogli stosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu paliw silnikowych na rzecz wyłącznie podmiotów krajowych (tj. posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju) albo podmiotów zagranicznych prowadzących działalność w ramach oddziału z siedzibą na terytorium RP.
Drugim celem jest uszczelnienie poboru VAT w zakresie obrotu paliwami ciekłymi z zagranicą. Obecnie faktyczny obowiązek zapłaty podatku przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu paliwa powstaje po sprzedaży go w kraju. MF proponuje, aby obowiązek zapłaty VAT przez podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowych nabyć paliw był wymagalny z chwilą zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy lub przemieszczenia wyrobów na terytorium kraju poza tą procedurą, tj. z chwilą kiedy towar został do kraju fizycznie wprowadzony. W przypadku nabyć realizowanych za pośrednictwem składów podatkowych i zarejestrowanych odbiorców podmioty te pełniłyby funkcje płatników VAT.
Projekt ustawy wprowadzający opisane zmiany został skierowany na Komitet Stały Rady Ministrów. Zamiarem MF jest bowiem doprowadzenie do uchwalenia zmian przez Sejm już w czerwcu bieżącego roku.
Oprac. Ewa Sławińska
Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat