REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż papierosów i innych wyrobów tytoniowych w UE - zmiany od 20 maja 2016 r.

Sprzedaż wyrobów tytoniowych - zmiany od 20 maja 2016 r.
Sprzedaż wyrobów tytoniowych - zmiany od 20 maja 2016 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska poinformowała o 10 najważniejszych zmianach w zasadach sprzedaży na terenie Unii Europejskiej papierosów i innych wyrobów tytoniowych. Przepisy te mają zastosowanie do wszystkich produktów tytoniowych wytwarzanych od dnia 20 maja 2016 r., jednak państwa członkowskie mogą przyznać producentom dodatkowe 12 miesięcy na sprzedaż zapasów.

1) Większe i obowiązkowe graficzne ostrzeżenia zdrowotne

REKLAMA

Autopromocja

Graficzne ostrzeżenia zdrowotne składające się ze zdjęć, tekstu i informacji o zaprzestaniu palenia będą zajmować 65 proc. przedniej i tylnej części paczki papierosów lub tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów. Przy czym dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych (art. 24) stanowi, że państwa członkowskie mogą przyjąć bardziej rygorystyczne środki /np. jednolite opakowania/, o ile są one proporcjonalne i uzasadnione względami zdrowia publicznego.  

Ostrzeżenia te mają zniechęcać do palenia lub zachęcać do rzucenia nałogu, ilustrując społeczne i zdrowotne skutki palenia. Ostrzeżenia pogrupowano w trzy zestawy, które są zmieniane co roku, aby jak najdłużej utrzymać ich skuteczność. Wygląd ostrzeżeń na paczkach papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów określono w decyzji wykonawczej Komisji. Zob. wzór nowego opakowania papierosów.

2) Zakaz papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów o aromacie charakterystycznym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów nie będą już mogły mieć aromatów charakterystycznych takich jak mentol, wanilia lub słodycze, które maskują smak i zapach tytoniu (inne wyroby, takie jak cygara, cygaretki i tytoń do stosowania doustnego, są zwolnione z tego zakazu). W przypadku produktów, których udział w rynku przekracza 3 proc. (np. mentol), zakaz ten będzie miał zastosowanie od 2020 r.

Określono procedurę ustalania, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny. Powstanie także niezależny panel doradczy, który będzie wspierał Komisję i państwa członkowskie w tej dziedzinie.

3) Nowe informacje o substancjach szkodliwych

Zamiast informacji o substancjach smolistych, nikotynie oraz tlenku węgla na etykietach papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów pojawi się napis „Dym tytoniowy zawiera ponad 70 substancji wywołujących raka”. Z badań wynika, że podawanie na etykietach informacji o poszczególnych substancjach wprowadza konsumentów w błąd, gdyż sądzą oni, że niektóre wyroby są mniej niebezpieczne dla zdrowia. Nowa informacja trafniej ujmuje rzeczywiste skutki zdrowotne palenia.

4) Wycofanie opakowań promocyjnych lub wprowadzających w błąd

REKLAMA

Paczki papierosów muszą mieć kształt prostopadłościanu, aby zapewnić widoczność mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych. Cienkie paczki i inne opakowania o nieregularnym kształcie przestaną być dozwolone. Zakazane będą również paczki zawierające mniej niż 20 papierosów. Z rynku znikną zatem paczki zawierające 10 sztuk, które są szczególnie atrakcyjne dla młodych osób, mających ograniczoną siłę nabywczą (przy czym wyroby, które zostały wprowadzone do obrotu przed 20 maja 2016 r., mogą być nadal sprzedawane w UE do 2017 r.).

Na opakowaniach wyrobów tytoniowych nie można stosować elementów promocyjnych lub wprowadzających w błąd. Niemożliwe będzie już nawiązywanie do korzyści związanych ze stylem życia, do smaku lub aromatu, zamieszczanie ofert specjalnych lub sugerowanie, że dany produkt jest mniej szkodliwy niż inne, ma zwiększoną biodegradowalność lub inne cechy korzystne dla środowiska.

5) Obowiązkowe sprawozdania dotyczące składników wyrobów tytoniowych

Aby zgromadzić więcej informacji na temat składników wyrobów tytoniowych, ich skutków dla zdrowia i wpływu na powstawanie uzależnienia, zobowiązano producentów i importerów wyrobów tytoniowych do składania sprawozdań w standardowym formacie elektronicznym na temat wszystkich składników produktów wprowadzanych do obrotu w UE. Istnieją pewne wstępne informacje wskazujące na to, że niektóre często stosowane substancje przyczyniają się do toksyczności lub właściwości uzależniających papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów bądź wywołują aromaty charakterystyczne tych wyrobów. Takie substancje będą podlegać bardziej szczegółowym wymogom w zakresie sprawozdawczości.

6) Wymogi dotyczące bezpieczeństwa i jakości papierosów elektronicznych

Dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych nie zakazuje produkcji ani sprzedaży papierosów elektronicznych. Zob. wyjaśnienia rozwiewające wszelkie wątpliwości na temat zmian wprowadzonych w dyrektywie. Po raz pierwszy natomiast określono wymogi dotyczące bezpieczeństwa i jakości papierosów elektronicznych zawierających nikotynę.

Przede wszystkim, ze względu na toksyczność nikotyny w dyrektywie ustalono maksymalne stężenia i maksymalną ilość nikotyny w pojemnikach, zbiornikach i pojemnikach z płynem nikotynowym. Papierosy elektroniczne powinny być zabezpieczone przed dziećmi i odporne na manipulacje oraz posiadać mechanizm, który gwarantuje napełnianie papierosa bez przecieków, by chronić konsumentów. Papierosy elektroniczne muszą mieć składniki o wysokiej czystości oraz dostarczać takiej samej ilość nikotyny za każdym razem, gdy użytkownik zaciąga się z tą samą mocą i przez ten sam czas.

7) Przepisy dotyczące opakowań i etykietowania papierosów elektronicznych

Papierosy elektroniczne będą obowiązkowo opatrywane ostrzeżeniami zdrowotnymi informującymi konsumentów, że produkt ten zawiera nikotynę i nie powinny go używać osoby niepalące.

Opakowanie będzie musiało zawierać również wykaz wszystkich składników wyrobu, informacje o zawartości nikotyny i ulotkę z instrukcją obsługi oraz z informacjami o szkodliwym działaniu, grupach ryzyka, właściwościach uzależniających i toksyczności.

Zakazane są elementy promocyjne na opakowaniach papierosów elektronicznych oraz transgraniczna reklama i promocja tych wyrobów.

8) Monitorowanie sytuacji w zakresie papierosów elektronicznych i sprawozdawczość

Ze względu na to, że papierosy elektroniczne są stosunkowo nowym produktem i dopiero rozpoczyna się gromadzenie danych naukowych na ich temat, w dyrektywie określono wymogi dotyczące monitorowania i sprawozdawczości dla producentów i importerów, państw członkowskich i Komisji:

  • producenci papierosów elektronicznych muszą powiadamiać państwa członkowskie o wszystkich produktach wprowadzanych do obrotu oraz składać roczne sprawozdania na temat wielkości sprzedaży, preferencji konsumentów i tendencji w tej dziedzinie.
  • Organy państw członkowskich będą monitorować rynek pod kątem dowodów na to, że papierosy elektroniczne prowadzą do uzależnienia lub do konsumpcji tytoniu, zwłaszcza wśród osób młodych i niepalących.
  • Ponadto Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sytuację dotyczącą e-papierosów w swoim sprawozdaniu z wdrażania dyrektywy, które zostanie przygotowane po pięciu latach.

9) Możliwość zakazania transgranicznej sprzedaży na odległość

Państwa UE mogą zakazać transgranicznej sprzedaży na odległość wyrobów tytoniowych, gdyż ta forma sprzedaży umożliwia konsumentom, również tym najmłodszym, dostęp do produktów niezgodnych z niniejszą dyrektywą. Jeżeli państwo UE skorzysta z tej możliwości, punkty sprzedaży detalicznej nie będą mogły dostarczać takich wyrobów konsumentom mieszkającym w tym państwie. Nawet jeżeli państwo członkowskie nie wprowadzi zakazu tej formy sprzedaży, punkty sprzedaży detalicznej muszą zostać zarejestrowane przez właściwe organy, zarówno w państwie, w którym mają siedzibę, jak i w kraju, w którym zamierzają prowadzić sprzedaż.


10) Środki zwalczania nielegalnego handlu

Wprowadzono nowe instrumenty walki z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi, w tym ogólnounijny system śledzenia ruchu i pochodzenia produktów w legalnym łańcuchu dostaw oraz zabezpieczenie złożone z elementów widocznych i niewidocznych (np. hologramów). Środki te powinny ułatwić organom krajowym organom ścigania, właściwym organom i konsumentom rozpoznanie nielegalnych produktów.

Instrumenty te zostaną wprowadzone w stosunku do papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów w 2019 r., a w przypadku pozostałych wyrobów – w 2024 r.

Dodatkowe informacje

Polityka UE dotycząca wyrobów tytoniowych

Wyroby tytoniowe w UE

Przegląd dyrektywy UE w sprawie wyrobów tytoniowych

Infografika

Pytania i odpowiedzi: Nowe przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA