REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż papierosów i innych wyrobów tytoniowych w UE - zmiany od 20 maja 2016 r.

Sprzedaż wyrobów tytoniowych - zmiany od 20 maja 2016 r.
Sprzedaż wyrobów tytoniowych - zmiany od 20 maja 2016 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska poinformowała o 10 najważniejszych zmianach w zasadach sprzedaży na terenie Unii Europejskiej papierosów i innych wyrobów tytoniowych. Przepisy te mają zastosowanie do wszystkich produktów tytoniowych wytwarzanych od dnia 20 maja 2016 r., jednak państwa członkowskie mogą przyznać producentom dodatkowe 12 miesięcy na sprzedaż zapasów.

1) Większe i obowiązkowe graficzne ostrzeżenia zdrowotne

REKLAMA

REKLAMA

Graficzne ostrzeżenia zdrowotne składające się ze zdjęć, tekstu i informacji o zaprzestaniu palenia będą zajmować 65 proc. przedniej i tylnej części paczki papierosów lub tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów. Przy czym dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych (art. 24) stanowi, że państwa członkowskie mogą przyjąć bardziej rygorystyczne środki /np. jednolite opakowania/, o ile są one proporcjonalne i uzasadnione względami zdrowia publicznego.  

Ostrzeżenia te mają zniechęcać do palenia lub zachęcać do rzucenia nałogu, ilustrując społeczne i zdrowotne skutki palenia. Ostrzeżenia pogrupowano w trzy zestawy, które są zmieniane co roku, aby jak najdłużej utrzymać ich skuteczność. Wygląd ostrzeżeń na paczkach papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów określono w decyzji wykonawczej Komisji. Zob. wzór nowego opakowania papierosów.

REKLAMA

2) Zakaz papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów o aromacie charakterystycznym

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów nie będą już mogły mieć aromatów charakterystycznych takich jak mentol, wanilia lub słodycze, które maskują smak i zapach tytoniu (inne wyroby, takie jak cygara, cygaretki i tytoń do stosowania doustnego, są zwolnione z tego zakazu). W przypadku produktów, których udział w rynku przekracza 3 proc. (np. mentol), zakaz ten będzie miał zastosowanie od 2020 r.

Określono procedurę ustalania, czy dany wyrób tytoniowy ma aromat charakterystyczny. Powstanie także niezależny panel doradczy, który będzie wspierał Komisję i państwa członkowskie w tej dziedzinie.

3) Nowe informacje o substancjach szkodliwych

Zamiast informacji o substancjach smolistych, nikotynie oraz tlenku węgla na etykietach papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów pojawi się napis „Dym tytoniowy zawiera ponad 70 substancji wywołujących raka”. Z badań wynika, że podawanie na etykietach informacji o poszczególnych substancjach wprowadza konsumentów w błąd, gdyż sądzą oni, że niektóre wyroby są mniej niebezpieczne dla zdrowia. Nowa informacja trafniej ujmuje rzeczywiste skutki zdrowotne palenia.

4) Wycofanie opakowań promocyjnych lub wprowadzających w błąd

Paczki papierosów muszą mieć kształt prostopadłościanu, aby zapewnić widoczność mieszanych ostrzeżeń zdrowotnych. Cienkie paczki i inne opakowania o nieregularnym kształcie przestaną być dozwolone. Zakazane będą również paczki zawierające mniej niż 20 papierosów. Z rynku znikną zatem paczki zawierające 10 sztuk, które są szczególnie atrakcyjne dla młodych osób, mających ograniczoną siłę nabywczą (przy czym wyroby, które zostały wprowadzone do obrotu przed 20 maja 2016 r., mogą być nadal sprzedawane w UE do 2017 r.).

Na opakowaniach wyrobów tytoniowych nie można stosować elementów promocyjnych lub wprowadzających w błąd. Niemożliwe będzie już nawiązywanie do korzyści związanych ze stylem życia, do smaku lub aromatu, zamieszczanie ofert specjalnych lub sugerowanie, że dany produkt jest mniej szkodliwy niż inne, ma zwiększoną biodegradowalność lub inne cechy korzystne dla środowiska.

5) Obowiązkowe sprawozdania dotyczące składników wyrobów tytoniowych

Aby zgromadzić więcej informacji na temat składników wyrobów tytoniowych, ich skutków dla zdrowia i wpływu na powstawanie uzależnienia, zobowiązano producentów i importerów wyrobów tytoniowych do składania sprawozdań w standardowym formacie elektronicznym na temat wszystkich składników produktów wprowadzanych do obrotu w UE. Istnieją pewne wstępne informacje wskazujące na to, że niektóre często stosowane substancje przyczyniają się do toksyczności lub właściwości uzależniających papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów bądź wywołują aromaty charakterystyczne tych wyrobów. Takie substancje będą podlegać bardziej szczegółowym wymogom w zakresie sprawozdawczości.

6) Wymogi dotyczące bezpieczeństwa i jakości papierosów elektronicznych

Dyrektywa w sprawie wyrobów tytoniowych nie zakazuje produkcji ani sprzedaży papierosów elektronicznych. Zob. wyjaśnienia rozwiewające wszelkie wątpliwości na temat zmian wprowadzonych w dyrektywie. Po raz pierwszy natomiast określono wymogi dotyczące bezpieczeństwa i jakości papierosów elektronicznych zawierających nikotynę.

Przede wszystkim, ze względu na toksyczność nikotyny w dyrektywie ustalono maksymalne stężenia i maksymalną ilość nikotyny w pojemnikach, zbiornikach i pojemnikach z płynem nikotynowym. Papierosy elektroniczne powinny być zabezpieczone przed dziećmi i odporne na manipulacje oraz posiadać mechanizm, który gwarantuje napełnianie papierosa bez przecieków, by chronić konsumentów. Papierosy elektroniczne muszą mieć składniki o wysokiej czystości oraz dostarczać takiej samej ilość nikotyny za każdym razem, gdy użytkownik zaciąga się z tą samą mocą i przez ten sam czas.

7) Przepisy dotyczące opakowań i etykietowania papierosów elektronicznych

Papierosy elektroniczne będą obowiązkowo opatrywane ostrzeżeniami zdrowotnymi informującymi konsumentów, że produkt ten zawiera nikotynę i nie powinny go używać osoby niepalące.

Opakowanie będzie musiało zawierać również wykaz wszystkich składników wyrobu, informacje o zawartości nikotyny i ulotkę z instrukcją obsługi oraz z informacjami o szkodliwym działaniu, grupach ryzyka, właściwościach uzależniających i toksyczności.

Zakazane są elementy promocyjne na opakowaniach papierosów elektronicznych oraz transgraniczna reklama i promocja tych wyrobów.

8) Monitorowanie sytuacji w zakresie papierosów elektronicznych i sprawozdawczość

Ze względu na to, że papierosy elektroniczne są stosunkowo nowym produktem i dopiero rozpoczyna się gromadzenie danych naukowych na ich temat, w dyrektywie określono wymogi dotyczące monitorowania i sprawozdawczości dla producentów i importerów, państw członkowskich i Komisji:

  • producenci papierosów elektronicznych muszą powiadamiać państwa członkowskie o wszystkich produktach wprowadzanych do obrotu oraz składać roczne sprawozdania na temat wielkości sprzedaży, preferencji konsumentów i tendencji w tej dziedzinie.
  • Organy państw członkowskich będą monitorować rynek pod kątem dowodów na to, że papierosy elektroniczne prowadzą do uzależnienia lub do konsumpcji tytoniu, zwłaszcza wśród osób młodych i niepalących.
  • Ponadto Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sytuację dotyczącą e-papierosów w swoim sprawozdaniu z wdrażania dyrektywy, które zostanie przygotowane po pięciu latach.

9) Możliwość zakazania transgranicznej sprzedaży na odległość

Państwa UE mogą zakazać transgranicznej sprzedaży na odległość wyrobów tytoniowych, gdyż ta forma sprzedaży umożliwia konsumentom, również tym najmłodszym, dostęp do produktów niezgodnych z niniejszą dyrektywą. Jeżeli państwo UE skorzysta z tej możliwości, punkty sprzedaży detalicznej nie będą mogły dostarczać takich wyrobów konsumentom mieszkającym w tym państwie. Nawet jeżeli państwo członkowskie nie wprowadzi zakazu tej formy sprzedaży, punkty sprzedaży detalicznej muszą zostać zarejestrowane przez właściwe organy, zarówno w państwie, w którym mają siedzibę, jak i w kraju, w którym zamierzają prowadzić sprzedaż.


10) Środki zwalczania nielegalnego handlu

Wprowadzono nowe instrumenty walki z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi, w tym ogólnounijny system śledzenia ruchu i pochodzenia produktów w legalnym łańcuchu dostaw oraz zabezpieczenie złożone z elementów widocznych i niewidocznych (np. hologramów). Środki te powinny ułatwić organom krajowym organom ścigania, właściwym organom i konsumentom rozpoznanie nielegalnych produktów.

Instrumenty te zostaną wprowadzone w stosunku do papierosów i tytoniu do samodzielnego skręcania papierosów w 2019 r., a w przypadku pozostałych wyrobów – w 2024 r.

Dodatkowe informacje

Polityka UE dotycząca wyrobów tytoniowych

Wyroby tytoniowe w UE

Przegląd dyrektywy UE w sprawie wyrobów tytoniowych

Infografika

Pytania i odpowiedzi: Nowe przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych

 

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA