REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Straty z tytułu niezapłaconej akcyzy i VAT w branży tytoniowej

Straty z tytułu niezapłaconej akcyzy i VAT w branży tytoniowej/ Fot. Fotolia
Straty z tytułu niezapłaconej akcyzy i VAT w branży tytoniowej/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Budżet państwa traci rocznie 6-7 mld zł z tytułu niezapłaconej akcyzy i VAT w branży tytoniowej - uważa Business Centre Club. Zdaniem organizacji około jedna czwarta wszystkich wyrobów tytoniowych konsumowanych w Polsce jest nielegalna.

"Sektor tytoniowy jest branżą istotną dla gospodarki Polski ze względu na wysokie zatrudnienie (500 tys. osób), generowane wpływy budżetowe (ok. 23 mld zł, co stanowi 8 proc. rocznych wpływów budżetowych Polski) oraz nadwyżkę w handlu zagranicznym (ponad 1,5 mld euro). Polityka szybkich i wysokich podwyżek akcyzy, prowadzona w poprzednich latach wypychała konsumentów z legalnego rynku do szarej strefy i doprowadziła do załamania wpływów budżetowych z akcyzy tytoniowej" - napisano w komunikacie BCC po czwartkowej konferencji "Pakiet tytoniowy - zatrzymać szarą strefę".

REKLAMA

Autopromocja

"Pakiet paliwowy" zmian w VAT już od 1 sierpnia 2016 r.

Według BCC szara strefa wzrosła do 25 proc. całkowitej konsumpcji wyrobów tytoniowych w Polsce, co odpowiada ok. 13 mld sztuk papierosów. Z tego powodu roczne straty budżetu (akcyza i VAT) sięgają 6-7 mld złotych.

Dlatego przedsiębiorcy proponują zmiany prawne i systemowe, kluczowe do zahamowania i redukcji poziomu szarej strefy. Wskazano na konieczność dokonania przeglądu uprawnień Służby Celnej, pod kątem skuteczności walki z nielegalnym obrotem wyrobami tytoniowymi oraz przeglądu adekwatności przepisów karnych, a w szczególności Kodeku Karnego Skarbowego w zakresie związanym z nielegalnym obrotem wyrobami akcyzowymi. "Konieczne jest powiązanie wysokości kary z wysokością uszczuplenia wpływów budżetowych" - napisano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazano na potrzebę nowelizacji ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych. W tym przypadku - zdaniem ekspertów BCC - trzeba zwiększyć sankcje za produkcję bez zezwolenia wydanego na podstawie tej ustawy.

Polecamy: Praktyczny leksykon VAT 2016

Zaproponowano też zmianę ustawy Prawo Własności Przemysłowej. "Konieczna jest zmiana, która pozwoli na nakładanie kar nie tylko za wprowadzanie do obrotu wyrobów oznaczonych podrabianym znakiem towarowym, ale również przygotowanie do tego procederu" - wyjaśniono.

BCC zwraca uwagę na "podniesienie świadomości społecznej (w tym – organów wymiaru sprawiedliwości) dotyczącej szarej strefy" oraz dalsze usprawnianie systemu nadzoru państwa nad obrotem surowcem tytoniowym, w tym – rozważenie wprowadzenia systemu kontroli nad produkcją tytoniu.

Według organizacji z dotychczasowej polityki akcyzowej płynie wniosek, iż ustabilizowanie legalnego rynku oraz wpływów budżetowych z akcyzy tytoniowej wymaga m.in. czasowego wstrzymania podwyżek tego podatku. W późniejszym okresie akcyza mogłaby być podwyższana w sposób planowy i umiarkowany np. o poziom inflacji.

Zobacz: Ustawa o VAT


"Brak podwyżek akcyzy w roku 2015 i 2016 już przynosi pozytywne rezultaty w postaci stabilizacji legalnego rynku oraz stabilizacji wpływów budżetowych z akcyzy tytoniowej, a nawet ich wzrostu w pierwszym kwartale 2016 r." - zaznaczono.

BCC proponuje też utrzymanie stawki procentowej na obecnym poziomie 31,41 proc. ceny detalicznej. "Zmniejszenie tej stawki prowadziłoby do dyskryminowania podatkowego tzw. papierosów tańszych (ponad 60 proc. rynku) wybieranych przez najmniej zamożnych konsumentów i wypychania ich do szarej strefy. Zmniejszenie stawki procentowej prowadziłoby jednocześnie do podatkowego faworyzowania papierosów droższych, wybieranych przez konsumentów najmniej wrażliwych cenowo" - uzasadnia propozycję BCC.

Dla akcyzy fakty powinny być ważniejsze od formalności

Zgodnie z komunikatem BCC z uznaniem przyjęło stanowisko rządu określone w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2016-2019, mówiące, że w całym horyzoncie prognozy nie zakłada się zmian stawek podatku akcyzowego.

"Przyjmujemy ten ruch jako swoistego rodzaju +mapę drogową+, stabilizującą legalny rynek tytoniowy oraz znacznie wspomagającą wysiłki operacyjne i regulacyjne zmierzające do ograniczenia skali szarej strefy tytoniowej w Polsce. Wieloletnie planowanie akcyzowe sprawdza się w praktyce wielu krajów UE, w tym m.in. Niemczech, Austrii, Rumunii, krajach bałtyckich, Bułgarii czy Szwecji" - zaznacza BCC.(PAP)

mmu/ mhr/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA