REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony
Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

REKLAMA

REKLAMA

Według planów rządu Poczta Polska będzie istotną częścią w procesie cyfryzacji państwa i jednocześnie głównym pośrednikiem między obywatelami a urzędami. Porozumienie podpisane 31 sierpnia 2016 r. przez Pocztę Polską oraz jej spółkę zależną z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że systemy informatyczne administracji państwowej zostaną dostosowane do współpracy z platformą pocztową Envelo. Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka powinno to ułatwić obywatelom załatwianie spraw w urzędach.

– Projekt włączenia Poczty Polskiej do całego planu cyfryzacji państwa jest ściśle związany z rozpowszechnieniem usług, które Polakom są najbardziej potrzebne – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Streżyńska, minister cyfryzacji. – Chodzi o sprowadzenie kontaktu obywatela z e-administracją i władzą do komfortowej, wygodnej postaci, tak aby państwo było postrzegane przez niego jako przyjazne. Kluczowym rozwiązaniem będzie e-skrzynka, do której wykorzystamy platformę Envelo Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe.

REKLAMA

REKLAMA

31 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister Anna Streżyńska podpisali porozumienie z PP i jej spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe o strategicznej współpracy w procesie cyfryzacji państwa. Umowa dotyczy integracji systemów informatycznych administracji wykorzystywanych przez obywateli z pocztową platformą Envelo.

 To rozwiązanie zapewniające wiarygodność nadawcy, odbiorcy, pewność przesyłki, jej integralność oraz poufność – zapewnia Streżyńska. – Ale chcemy wzbogacić je o takie działania jak skanowanie korespondencji rejestrowanej, co nastręcza wielu problemów. Żyjąc bardzo dynamicznie, wielu obywateli nie może odebrać takiej przesyłki w miejscu stałego zamieszkania czy zameldowania. Jednocześnie jest to bardzo ważna korespondencja. Usługa hybrydowa, czyli zamiana analogowej przesyłki na cyfrową i dostarczenie jej na telefon lub komputer z możliwością otworzenia i sprawdzenia, czego wymaga urząd, czy trzeba się stawić na policję, iść do sądu, gdzie konkretnie należy się stawić, to jakość, którą powinien mieć każdy Polak.

Kluczową rolę w nowym systemie wymiany informacji ma odgrywać Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE), pod względem skutków prawnych mająca identyczną rangę jak list polecony.

REKLAMA

Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka podpisane porozumienie jest krokiem w stronę sprawniejszego działania administracji, krótszych kolejek w urzędach i bardziej przyjaznych procedur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

– Dzięki dużej liczbie placówek oraz dostępowi do baz i systemów państwa Poczta Polska może wesprzeć administrację w obsłudze spraw takich jak wydanie wyciągu z KRS czy przyjęcie wniosku o dowód osobisty – precyzuje Andrzej Adamczyk – Jest to szczególnie ważne w małych miejscowościach, z których dojazd do większego ośrodka jest utrudnieniem.

Jak tłumaczy Anna Streżyńska, w procesie cyfryzacji państwa udział partnerów jest kluczowy. Naturalnym sprzymierzeńcem powinny być urzędy administracji państwowej oraz przedsiębiorstwa, w których Skarb Państwa nadal ma udziały i które oferują kluczowe usługi dla przeciętnego obywatela. Takim podmiotem jest na przykład Poczta Polska (PP).

– Jest to przedsiębiorstwo powszechnie znane, mające placówki w zasadzie wszędzie, cieszące się od dziesięcioleci niesłabnącym zaufaniem Polaków – podkreśla Anna Streżyńska. – Obecnie Poczta przekształca się w firmę nowoczesną, coraz bardziej niezawodną i doskonałą jakościowo.

Jak wynika z prognozy PP, do 2021 roku przychody operatora z doręczania tradycyjnej korespondencji powinny zmniejszyć się o 84 proc., z obecnych ponad 2,7 mld zł do 441,1 mln rocznie. Z Narodowego Operatora Pocztowego firma chce stać się Narodowym Operatorem Cyfrowym i skoncentrować na dwóch źródłach przychodów: logistyce rynku e-commerce oraz obsłudze usług e-administracji.

– Poczta jest niezbędnym elementem infrastruktury w dziedzinie tradycyjnej korespondencji i chcemy, aby stała się takim w e-administracji czy e-usługach – zapowiada Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej. – Zależy nam na tym nie tylko ze względu na przychody, lecz także na zaufanie, jakim darzą nas obywatele. Jako spółka należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa gwarantujemy bezpieczeństwo danych, które przy okazji korzystania z usług cyfrowych każdy obywatel musi przekazać. To wyróżnia nas na tle innych podmiotów.

Jak wynika z komunikatu wydanego przez PP, spółka może zapewnić prostą i bezpieczną procedurę identyfikacji i uwierzytelnienia użytkowników, a także pomóc w ograniczeniu skutków wykluczenia cyfrowego obywateli mieszkających na obszarach wiejskich, zdegradowanych lub oddalonych od ośrodków administracyjnych. Z myślą o takich osobach rozwijane są obecnie dwie usługi: przesyłka hybrydowa (list wysyłany elektronicznie, a dostarczany w formie tradycyjnej) i przesyłka proceduralna (umożliwiająca dostawę do adresata dokumentów, na przykład dowodów osobistych, paszportów i prawa jazdy).


– Zbudowana z użyciem najnowszych technologii platforma Envelo jest najprawdopodobniej najnowocześniejszym tego rodzaju rozwiązaniem nie tylko w Polsce, lecz także na świecie – wskazuje Paweł Usidus, prezes zarządu spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. – Obecnie wykorzystywane jest ono w kilku procentach, przede wszystkim do sprzedaży usług pocztowych. Może być wykorzystywana z większym pożytkiem dla państwa, trzeba tylko zająć się tym, co najważniejsze, czyli połączeniem obywatela z administracją. Dzięki temu każdy obywatel będzie mógł wysyłać dokumenty czy kontaktować się z sądem 24 godziny na dobę. Jako platforma Poczty Polskiej Envelo doskonale się do tego nadaje.

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA