REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

Subskrybuj nas na Youtube
Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony
Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE) jak list polecony

REKLAMA

REKLAMA

Według planów rządu Poczta Polska będzie istotną częścią w procesie cyfryzacji państwa i jednocześnie głównym pośrednikiem między obywatelami a urzędami. Porozumienie podpisane 31 sierpnia 2016 r. przez Pocztę Polską oraz jej spółkę zależną z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że systemy informatyczne administracji państwowej zostaną dostosowane do współpracy z platformą pocztową Envelo. Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka powinno to ułatwić obywatelom załatwianie spraw w urzędach.

– Projekt włączenia Poczty Polskiej do całego planu cyfryzacji państwa jest ściśle związany z rozpowszechnieniem usług, które Polakom są najbardziej potrzebne – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Anna Streżyńska, minister cyfryzacji. – Chodzi o sprowadzenie kontaktu obywatela z e-administracją i władzą do komfortowej, wygodnej postaci, tak aby państwo było postrzegane przez niego jako przyjazne. Kluczowym rozwiązaniem będzie e-skrzynka, do której wykorzystamy platformę Envelo Poczty Polskiej Usługi Cyfrowe.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

31 sierpnia 2016 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk oraz minister Anna Streżyńska podpisali porozumienie z PP i jej spółką Poczta Polska Usługi Cyfrowe o strategicznej współpracy w procesie cyfryzacji państwa. Umowa dotyczy integracji systemów informatycznych administracji wykorzystywanych przez obywateli z pocztową platformą Envelo.

 To rozwiązanie zapewniające wiarygodność nadawcy, odbiorcy, pewność przesyłki, jej integralność oraz poufność – zapewnia Streżyńska. – Ale chcemy wzbogacić je o takie działania jak skanowanie korespondencji rejestrowanej, co nastręcza wielu problemów. Żyjąc bardzo dynamicznie, wielu obywateli nie może odebrać takiej przesyłki w miejscu stałego zamieszkania czy zameldowania. Jednocześnie jest to bardzo ważna korespondencja. Usługa hybrydowa, czyli zamiana analogowej przesyłki na cyfrową i dostarczenie jej na telefon lub komputer z możliwością otworzenia i sprawdzenia, czego wymaga urząd, czy trzeba się stawić na policję, iść do sądu, gdzie konkretnie należy się stawić, to jakość, którą powinien mieć każdy Polak.

Kluczową rolę w nowym systemie wymiany informacji ma odgrywać Rejestrowana Przesyłka Elektroniczna (RPE), pod względem skutków prawnych mająca identyczną rangę jak list polecony.

Zdaniem ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka podpisane porozumienie jest krokiem w stronę sprawniejszego działania administracji, krótszych kolejek w urzędach i bardziej przyjaznych procedur.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

REKLAMA

– Dzięki dużej liczbie placówek oraz dostępowi do baz i systemów państwa Poczta Polska może wesprzeć administrację w obsłudze spraw takich jak wydanie wyciągu z KRS czy przyjęcie wniosku o dowód osobisty – precyzuje Andrzej Adamczyk – Jest to szczególnie ważne w małych miejscowościach, z których dojazd do większego ośrodka jest utrudnieniem.

Jak tłumaczy Anna Streżyńska, w procesie cyfryzacji państwa udział partnerów jest kluczowy. Naturalnym sprzymierzeńcem powinny być urzędy administracji państwowej oraz przedsiębiorstwa, w których Skarb Państwa nadal ma udziały i które oferują kluczowe usługi dla przeciętnego obywatela. Takim podmiotem jest na przykład Poczta Polska (PP).

– Jest to przedsiębiorstwo powszechnie znane, mające placówki w zasadzie wszędzie, cieszące się od dziesięcioleci niesłabnącym zaufaniem Polaków – podkreśla Anna Streżyńska. – Obecnie Poczta przekształca się w firmę nowoczesną, coraz bardziej niezawodną i doskonałą jakościowo.

Jak wynika z prognozy PP, do 2021 roku przychody operatora z doręczania tradycyjnej korespondencji powinny zmniejszyć się o 84 proc., z obecnych ponad 2,7 mld zł do 441,1 mln rocznie. Z Narodowego Operatora Pocztowego firma chce stać się Narodowym Operatorem Cyfrowym i skoncentrować na dwóch źródłach przychodów: logistyce rynku e-commerce oraz obsłudze usług e-administracji.

– Poczta jest niezbędnym elementem infrastruktury w dziedzinie tradycyjnej korespondencji i chcemy, aby stała się takim w e-administracji czy e-usługach – zapowiada Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej. – Zależy nam na tym nie tylko ze względu na przychody, lecz także na zaufanie, jakim darzą nas obywatele. Jako spółka należąca w 100 proc. do Skarbu Państwa gwarantujemy bezpieczeństwo danych, które przy okazji korzystania z usług cyfrowych każdy obywatel musi przekazać. To wyróżnia nas na tle innych podmiotów.

Jak wynika z komunikatu wydanego przez PP, spółka może zapewnić prostą i bezpieczną procedurę identyfikacji i uwierzytelnienia użytkowników, a także pomóc w ograniczeniu skutków wykluczenia cyfrowego obywateli mieszkających na obszarach wiejskich, zdegradowanych lub oddalonych od ośrodków administracyjnych. Z myślą o takich osobach rozwijane są obecnie dwie usługi: przesyłka hybrydowa (list wysyłany elektronicznie, a dostarczany w formie tradycyjnej) i przesyłka proceduralna (umożliwiająca dostawę do adresata dokumentów, na przykład dowodów osobistych, paszportów i prawa jazdy).


– Zbudowana z użyciem najnowszych technologii platforma Envelo jest najprawdopodobniej najnowocześniejszym tego rodzaju rozwiązaniem nie tylko w Polsce, lecz także na świecie – wskazuje Paweł Usidus, prezes zarządu spółki Poczta Polska Usługi Cyfrowe. – Obecnie wykorzystywane jest ono w kilku procentach, przede wszystkim do sprzedaży usług pocztowych. Może być wykorzystywana z większym pożytkiem dla państwa, trzeba tylko zająć się tym, co najważniejsze, czyli połączeniem obywatela z administracją. Dzięki temu każdy obywatel będzie mógł wysyłać dokumenty czy kontaktować się z sądem 24 godziny na dobę. Jako platforma Poczty Polskiej Envelo doskonale się do tego nadaje.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA