JPK_VAT nie trzeba będzie opatrywać podpisem elektronicznym
REKLAMA
REKLAMA
Obecnie podatnicy zobowiązani do przesyłania do MF plików JPK (w szczególności ewidencji VAT w formacie JPK_VAT) muszą podpisywać te pliki kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Jako, że obecnie obowiązek w zakresie wysyłania plików JPK spoczywa na dużych podmiotach nie jest to dla nich wielkim problemem ani istotnym kosztem. Wiele z dużych firm już dysponowało wcześniej takim podpisem.
REKLAMA
Jednak od 1 stycznia 2017 r. obowiązkiem przesyłania JPK_VAT objęte zostaną małe i średnie firmy. Już 17 sierpnia 2016 r. na spotkaniu z dziennikarzami Robert Kietliński, zastępca Zastępca Dyrektora Departamentu Informatyzacji Ministerstwa Finansów informował, że Ministerstwo Finansów chce dać mikro-, małym i średnim przedsiębiorcom (ale nie tylko nim) alternatywną do kwalifikowanego podpisu elektronicznego ścieżkę uwierzytelniania plików JPK przesyłanych administracji podatkowej.
Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz
Nasza redakcja zapytała Ministerstwo Finansów, czy resort pracuje nad takimi rozwiązaniami.
Biuro Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów 7 listopada 2016 r. poinformowało, że obecnie MF przygotowuje się do przyjęcia ewidencji zakupu i sprzedaży VAT w formacie plików JPK od małych i średnich przedsiębiorców. W tym kontekście w chwili obecnej trwają w MF prace architektoniczne dotyczące możliwości implementacji alternatywnych (do podpisu elektronicznego) metod uwierzytelniania, które stosowane są już w innych systemach resortu finansów, w tym Profilu Zaufanego.
Ponadto MF pracuje nad wprowadzeniem możliwości weryfikacji i stosowania podpisów elektronicznych z innych państw.
MF stara się aby alternatywne metody uwierzytelniania było wdrożone od 1 lutego 2017 r. - zgodnie z rozpoczęciem obowiązku sprawozdawczego za styczeń 2017 r.
Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat