REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatku nie płaci wspólnota tylko właściciel mieszkania

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Podatnicy zapominają o złożeniu organowi podatkowemu informacji o nieruchomościach i zapłacie podatku. Wspólnota mieszkaniowa nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości dotyczącego części wspólnych. Właściciel, który nie składa deklaracji, podlega karze grzywny lub trzech lat pozbawienia wolności.

Właściciele mieszkań bardzo często zapominają o konieczności złożenia informacji o nieruchomościach, a także o obowiązku płacenia tego podatku. Za niewywiązanie się z niego organy podatkowe mogą nałożyć bardzo surowe grzywny, nawet do 720 stawek dziennych (jedna stawka dzienna obecnie może wynieść od 37,5 zł do ponad 15 tys. zł) lub trzech lat pozbawienia wolności. Właściciele mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych także błędnie uznają, że od części wspólnych nieruchomości podatek odprowadza wspólnota.

Autopromocja

Obowiązek podatkowy

Andrzej Paczuski, doradca podatkowy KPT Doradcy Podatkowi, wyjaśnia, że zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 z późn. zm.), obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości wynika z samego faktu posiadania nieruchomości.

Urszula Zarębska, doradca podatkowy i radca prawny Mazars & Guerard Audyt, dodaje, że właściciel lokalu mieszkalnego jest również podatnikiem podatku od nieruchomości od gruntu oraz tych części budynku, które stanowią współwłasność w zakresie odpowiadającym częściom ułamkowym wynikającym ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego do powierzchni użytkowej całego budynku.

Właściciel podatnikiem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problem z zapłatą podatku od nieruchomości istnieje zwłaszcza we wspólnotach mieszkaniowych. Jak stwierdza Andrzej Paczuski, niejednokrotnie zdarza się, że właściciele mieszkań nie są świadomi przede wszystkim konieczności płacenia podatku od nieruchomości oraz złożenia stosownej informacji zgłaszającej nieruchomości do opodatkowania. Ekspert dodaje, że właściciele mieszkań we wspólnocie mieszkaniowej często są przeświadczeni, że to na wspólnocie mieszkaniowej ciąży obowiązek odprowadzania podatku od nieruchomości. Są przekonani, że wspólnota mieszkaniowa uwzględnia ten podatek w kwocie czynszu. Tak oczywiście nie jest. Jak wyjaśnia Urszula Zarębska, wyodrębnione lokale mieszkalne stanowią przedmiot odrębnej własności. Właścicielowi wyodrębnionego lokalu mieszkalnego przysługuje, poza prawem własności do lokalu mieszkalnego, udział w nieruchomości wspólnej, czyli w gruncie oraz częściach budynku i urządzeniach, które nie służą wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli lokali.

- Oznacza to, że każdy właściciel mieszkania ma określony udział ułamkowy lub procentowy we wspólnych częściach budynku i gruntu, na którym stoi budynek (takich jak: klatki schodowe, strychy, windy) - wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Zatem wspólnota mieszkaniowa, czyli ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, nie ponosi odpowiedzialności za podatek od nieruchomości. Obowiązek podatkowy ciąży na właścicielach poszczególnych lokali mieszkalnych.

Andrzej Paczuski zwraca także uwagę, że bardzo często podatnicy utożsamiają wspólnotę mieszkaniową ze spółdzielnią mieszkaniową, na której ciąży obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości (jeśli jest właścicielem gruntu). Ekspert podkreśla, że wspólnota nie jest podmiotem zobligowanym do odprowadzania podatku od nieruchomości. A to dlatego, że nie jest posiadaczem, właścicielem poszczególnych lokali, lecz zarządcą nieruchomości.

- Z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że to na właścicielu mieszkania, a nie wspólnocie mieszkaniowej ciąży obowiązek uiszczania podatku od nieruchomości - stwierdza nasz rozmówca.

Termin zapłaty

Urszula Zarębska dodaje, że właściciele lokali mieszkalnych zobowiązani są złożyć w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego, tj. nabycia mieszkania czy ustanowienia odrębnej własności lokalu, informację według wzoru określanego przez radę gminy. Formularz zawiera dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Informację należy złożyć organowi podatkowemu, którym jest wójt, burmistrz albo prezydent właściwy według miejsca położenia nieruchomości.

- Należy pamiętać, że w sprawach podatku od nieruchomości urząd skarbowy nie jest właściwym organem podatkowym - przypomina ekspert Mazars & Guerard Audyt.

Dodaje, że na podstawie wspomnianej informacji wójt (burmistrz, prezydent) ustala podatek od nieruchomości. Decyzja przesyłana jest listem poleconym do podatnika. Podatek za dany rok jest płatny w ratach w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Bardzo surowe sankcje

Eksperci zwracają uwagę, że właściciele lokali mieszkalnych, którzy nie złożą informacji, narażeni są na konsekwencje: począwszy od obowiązku zapłaty odsetek od nieuiszczonego w terminie podatku w związku z niezłożeniem informacji, po odpowiedzialność karną na podstawie kodeksu karnego skarbowego.

Andrzej Paczuski przypomina, że uchylanie się od zapłaty podatku od nieruchomości może być uznane - w zależności od wagi czynu - za przestępstwo lub wykroczenie karne skarbowe. Kodeks karny skarbowy zakłada, że podatnik, który uchyla się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat trzech, albo obu tym karom łącznie.

- W praktyce jednak organ uprawniony do poboru podatku od nieruchomości wymierza stosunkowo niskie kary pieniężne - podsumowuje ekspert.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obowiązki podatkowe właścicieli mieszkań

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System kaucyjny a VAT. MKiŚ ma opinię MF

Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzyskało od Ministerstwa Finansów opinię, że VAT nie będzie naliczany dla opakowań jednorazowych, a w przypadku opakowań wielokrotnego użytku, pojawi się tylko dla tych, które nie wrócą do systemu.

Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

REKLAMA