REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatku nie płaci wspólnota tylko właściciel mieszkania

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Podatnicy zapominają o złożeniu organowi podatkowemu informacji o nieruchomościach i zapłacie podatku. Wspólnota mieszkaniowa nie jest podatnikiem podatku od nieruchomości dotyczącego części wspólnych. Właściciel, który nie składa deklaracji, podlega karze grzywny lub trzech lat pozbawienia wolności.

Właściciele mieszkań bardzo często zapominają o konieczności złożenia informacji o nieruchomościach, a także o obowiązku płacenia tego podatku. Za niewywiązanie się z niego organy podatkowe mogą nałożyć bardzo surowe grzywny, nawet do 720 stawek dziennych (jedna stawka dzienna obecnie może wynieść od 37,5 zł do ponad 15 tys. zł) lub trzech lat pozbawienia wolności. Właściciele mieszkań we wspólnotach mieszkaniowych także błędnie uznają, że od części wspólnych nieruchomości podatek odprowadza wspólnota.

REKLAMA

Autopromocja

Obowiązek podatkowy

Andrzej Paczuski, doradca podatkowy KPT Doradcy Podatkowi, wyjaśnia, że zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 121, poz. 844 z późn. zm.), obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości wynika z samego faktu posiadania nieruchomości.

Urszula Zarębska, doradca podatkowy i radca prawny Mazars & Guerard Audyt, dodaje, że właściciel lokalu mieszkalnego jest również podatnikiem podatku od nieruchomości od gruntu oraz tych części budynku, które stanowią współwłasność w zakresie odpowiadającym częściom ułamkowym wynikającym ze stosunku powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego do powierzchni użytkowej całego budynku.

Właściciel podatnikiem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Problem z zapłatą podatku od nieruchomości istnieje zwłaszcza we wspólnotach mieszkaniowych. Jak stwierdza Andrzej Paczuski, niejednokrotnie zdarza się, że właściciele mieszkań nie są świadomi przede wszystkim konieczności płacenia podatku od nieruchomości oraz złożenia stosownej informacji zgłaszającej nieruchomości do opodatkowania. Ekspert dodaje, że właściciele mieszkań we wspólnocie mieszkaniowej często są przeświadczeni, że to na wspólnocie mieszkaniowej ciąży obowiązek odprowadzania podatku od nieruchomości. Są przekonani, że wspólnota mieszkaniowa uwzględnia ten podatek w kwocie czynszu. Tak oczywiście nie jest. Jak wyjaśnia Urszula Zarębska, wyodrębnione lokale mieszkalne stanowią przedmiot odrębnej własności. Właścicielowi wyodrębnionego lokalu mieszkalnego przysługuje, poza prawem własności do lokalu mieszkalnego, udział w nieruchomości wspólnej, czyli w gruncie oraz częściach budynku i urządzeniach, które nie służą wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli lokali.

- Oznacza to, że każdy właściciel mieszkania ma określony udział ułamkowy lub procentowy we wspólnych częściach budynku i gruntu, na którym stoi budynek (takich jak: klatki schodowe, strychy, windy) - wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Zatem wspólnota mieszkaniowa, czyli ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, nie ponosi odpowiedzialności za podatek od nieruchomości. Obowiązek podatkowy ciąży na właścicielach poszczególnych lokali mieszkalnych.

Andrzej Paczuski zwraca także uwagę, że bardzo często podatnicy utożsamiają wspólnotę mieszkaniową ze spółdzielnią mieszkaniową, na której ciąży obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości (jeśli jest właścicielem gruntu). Ekspert podkreśla, że wspólnota nie jest podmiotem zobligowanym do odprowadzania podatku od nieruchomości. A to dlatego, że nie jest posiadaczem, właścicielem poszczególnych lokali, lecz zarządcą nieruchomości.

- Z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika, że to na właścicielu mieszkania, a nie wspólnocie mieszkaniowej ciąży obowiązek uiszczania podatku od nieruchomości - stwierdza nasz rozmówca.

Termin zapłaty

Urszula Zarębska dodaje, że właściciele lokali mieszkalnych zobowiązani są złożyć w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego, tj. nabycia mieszkania czy ustanowienia odrębnej własności lokalu, informację według wzoru określanego przez radę gminy. Formularz zawiera dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Informację należy złożyć organowi podatkowemu, którym jest wójt, burmistrz albo prezydent właściwy według miejsca położenia nieruchomości.

- Należy pamiętać, że w sprawach podatku od nieruchomości urząd skarbowy nie jest właściwym organem podatkowym - przypomina ekspert Mazars & Guerard Audyt.

Dodaje, że na podstawie wspomnianej informacji wójt (burmistrz, prezydent) ustala podatek od nieruchomości. Decyzja przesyłana jest listem poleconym do podatnika. Podatek za dany rok jest płatny w ratach w terminach: do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

Bardzo surowe sankcje

Eksperci zwracają uwagę, że właściciele lokali mieszkalnych, którzy nie złożą informacji, narażeni są na konsekwencje: począwszy od obowiązku zapłaty odsetek od nieuiszczonego w terminie podatku w związku z niezłożeniem informacji, po odpowiedzialność karną na podstawie kodeksu karnego skarbowego.

Andrzej Paczuski przypomina, że uchylanie się od zapłaty podatku od nieruchomości może być uznane - w zależności od wagi czynu - za przestępstwo lub wykroczenie karne skarbowe. Kodeks karny skarbowy zakłada, że podatnik, który uchyla się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności do lat trzech, albo obu tym karom łącznie.

- W praktyce jednak organ uprawniony do poboru podatku od nieruchomości wymierza stosunkowo niskie kary pieniężne - podsumowuje ekspert.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Obowiązki podatkowe właścicieli mieszkań

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA