REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usprawnienia w wydawaniu interpretacji podatkowych

Justyna Skwirowska
Usprawnienia w wydawaniu interpretacji podatkowych
Usprawnienia w wydawaniu interpretacji podatkowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rząd przygotował projekt ustawy, który zawiera zmiany dotyczące instytucji wydawania interpretacji podatkowych. Nowe regulacje mają usprawnić działanie organu wydającego indywidualne interpretacje podatkowe i Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wprowadzenie zmian przewiduje rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej. Projekt trafił do Sejmu w dniu 27 czerwca 2017 r.

Zmiany w Ordynacji podatkowej dotyczące interpretacji

Obecnie, zgodnie z art. 14b § 5c Ordynacji podatkowej, organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej ma obowiązek zwrócić się do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o opinię, w przypadku gdy:

1) istnieje uzasadnione przypuszczenie, iż element stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego jest lub ma być dokonany w celu uniknięcia opodatkowania;

REKLAMA

2) stanowi nadużycie prawa zgodnie z art. 5 ust 5 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli „przez nadużycie prawa rozumie się dokonanie czynności, o których mowa w ust. 1, w ramach transakcji, która pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miała zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynika z projekt ustawy art. 14b § 5c Ordynacji podatkowej ma otrzymać następujące brzmienie:

„§ 5c. Organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej zwraca się do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej o opinię w zakresie, o którym mowa w § 5b, chyba że stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe odpowiadają zagadnieniu, które było przedmiotem uzyskanej uprzednio opinii Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Opinię Szefa Krajowej Administracji Skarbowej odpowiadającą zagadnieniu, które było przedmiotem uzyskanej uprzednio opinii, wraz z wnioskiem organu uprawnionego do wydania interpretacji indywidualnej o jej wydanie, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty w nich wskazane, dołącza się do akt sprawy.”

Takie rozwiązanie miałoby usprawnić działanie organu wydającego indywidualne interpretacje podatkowe i Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, ponieważ uchylono by obowiązek automatycznego powielania odpowiedzi Szefa Krajowej Administracji Skarbowej w sprawach, których stany faktyczne zawierają zagadnienie prawne, które było już treścią dawnej odpowiedzi. Obowiązek zwrócenia się o opinię do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej istniał by jednak w przypadku spraw, których stany faktyczne nie były przedmiotem poprzednich odpowiedzi.

Zmiany w obowiązku uzyskiwania opinii prawnej

Zgodnie z ustawą o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, stoi ona na straży praw i interesów Rzeczypospolitej Polskiej, w tym praw i interesów Skarbu Państwa, oraz mienia państwowego nienależącego do Skarbu Państwa. Art. 18 ust. 1 tej ustawy nakłada obowiązek na Skarb Państwa wystąpienia o opinie prawną do Prokuratorii, jeżeli projekty umów albo jednostronne czynności prawne, których podmiotem jest Skarb Państwa przekraczają wartość 100 mln zł.

Finanse publiczne zgodnie z ustawą o finansach publicznych obejmują procesy związane z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem, w szczególności:

1) gromadzenie dochodów i przychodów publicznych;

2) wydatkowanie środków publicznych;

3) finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;

4) zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne;

5) zarządzanie środkami publicznymi;

6) zarządzanie długiem publicznym;

7) rozliczenia z budżetem Unii Europejskiej.

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM


Projekt rządowy przewiduje wprowadzenie zmiany do ustawy o finansach publicznych, w następującym brzmieniu:

„Art. 3a. Do umów i jednostronnych czynności prawnych, związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowywaniem w zakresie:

1) operacji finansowych związanych z wykonywaniem budżetu państwa i budżetu środków europejskich, w tym z zakresu obsługi bankowej,

2) operacji finansowych w zakresie środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3,

3) zaciągania pożyczek i kredytów, emisji skarbowych papierów wartościowych oraz innych operacji związanych bezpośrednio z zarządzaniem państwowym długiem Skarbu Państwa

- nie stosuje się art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2016 r. o Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 2261).ˮ

Zgodnie z uzasadnieniem projektu, obecne rozwiązania prawne mogą sparaliżować budżet państwa. Po pierwsze czynności związane z budżetem państwa najczęściej przekraczają kwotę 100 mln zł, przez co prawie w każdym przypadku Skarb Państwa ma obowiązek zwrócenia się do Prokuratorii. Zatem w czasie opracowywania opinii Skarb Państwa nie może podjąć żadnej decyzji dotyczącej konkretnej czynności prawnej, co może wpłynąć na paraliż zarządzania budżetem. Co więcej czynności związane z budżetem bardzo często są oparte na prawie obcym. Więc zmiany w ustawie mają za zadanie przyspieszyć działalność budżetową Państwa.

Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)

Zgodnie z projektem ustawy dawnemu art. 296 ustawy o KAS zostaje nadane nowe brzmienie:

1) w ust. 1 wyrazy „31 sierpnia 2017 r.” zastępuje się wyrazami „31 grudnia 2018 r.”;

2) w ust. 2 wyrazy „w roku 2017” zastępuje się wyrazami „do 31 grudnia 2018 r.”.

Zmiana przepisu ma na celu usprawnić działanie Krajowej Administracji Skarbowej. Bardzo ważne w tej kwestii jest budżet tego organu. Projekt ustawy przewiduje przesunięcie terminu wyodrębniania budżetu do 1 stycznia 2019 roku, co na wpłynąć na sprawniejsze funkcjonowanie organu. Wyodrębnienie części budżetowej jest czynnością wielopłaszczyznową i pracochłonną, stąd projekt daje organowi więcej czasu.

Zobacz: projekt ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA