REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełnić wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS)

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak wypełnić wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS)
Jak wypełnić wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS)

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 marca 2017 r. obowiązuje nowy wzór wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-WS(2). Zobaczmy jak wypełnić ten wniosek.

Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. w sprawie wzoru wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej oraz sposobu uiszczenia opłaty za wniosek wspólny (Dz. U. z 2017 r., poz. 353) określono:

REKLAMA

Autopromocja

1) wzór wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) ORD-WS(2),

2) sposób uiszczenia opłaty za wniosek.

W rozporządzeniu tym określono również wzory załączników do wniosku: ORD-WS/A i ORD-WS/B

Rozporządzenie weszło w życie 1 marca 2017 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednocześnie straciło moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2015 r. w sprawie wzoru wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej oraz sposobu uiszczenia opłaty za wniosek wspólny (Dz. U. z 2016 r. poz. 13).

Wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej

Wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-WS) jest przeznaczony dla dwóch lub więcej zainteresowanych uczestniczących w tym samym zaistniałym stanie faktycznym albo mających uczestniczyć w tym samym zdarzeniu przyszłym. Wniosek składa zainteresowany wskazany przez pozostałych zainteresowanych jako strona postępowania.

Opłata za taki wniosek wynosi 40 zł od każdego zainteresowanego. Opłatę za wniosek uiszcza się na rachunek Krajowej Informacji Skarbowej nr 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000.

Wzór ORD-WS nie ma zastosowania do interpretacji indywidualnych wydawanych stosownie do swojej właściwości przez wójtów, burmistrzów (prezydentów miast), starostów lub marszałków województw na podstawie art. 14j § 1 Ordynacji podatkowej.

Wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej trzeba złożyć do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (adres: ul. Teodora Sixta 17; 43-300 Bielsko-Biała).

Sprawdź: INFORLEX SUPERPREMIUM

Jak wypełnić ORD-WS

W pozycji 1 trzeba wpisać identyfikator podatkowy (NIP lub numer PESEL zainteresowanego będącego stroną postępowania. Pozycji tej nie wypełnia się w przypadku, gdy zainteresowanym będącym stroną postępowania jest nierezydent nieposiadający identyfikatora podatkowego (NIP albo PESEL).

W części A. trzeba określić zakres i cel złożenia wniosku.

Zakres wniosku określa się zaznaczając właściwy kwadrat w części A.1.

Trzeba przy tym pamiętać, że przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych.

Natomiast cel złożenia wniosku może być dwojaki: złożenie wniosku albo uzupełnienie wniosku – trzeba zaznaczyć właściwy kwadrat w części A.2.

W części B. trzeba wpisać dane zainteresowanego będącego stroną postępowania

Potem wydaną na podstawie wniosku interpretację lub postanowienie doręcza się podmiotowi wskazanemu jako strona. Pozostałym zainteresowanym doręcza się odpis interpretacji lub postanowienia.

Pozycje 16 - 19 wypełnia się w przypadku, gdy zainteresowanym będącym stroną postępowania jest nierezydent nieposiadający identyfikatora podatkowego (NIP albo numer PESEL).

Pozycji 17 nie wypełnia się w przypadku podania numeru i serii dokumentu stwierdzającego tożsamość w poz. 16.

W części B.5. (poz. 43) można złożyć wniosek o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej wskazując adres elektroniczny do doręczeń w systemie teleinformatycznym wykorzystywanym przez organy Krajowej Administracji Skarbowej. Do doręczeń pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej może mieć zastosowanie adres elektroniczny na portalu podatkowym lub w systemie ePUAP. Wypełnienie poz. 43 nie jest obowiązkowe. Wypełnienie tej pozycji oraz złożenie podpisu(ów) w części K oznacza złożenie wniosku o doręczanie pism, w sprawie będącej przedmiotem wniosku, za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 144a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa). W przypadku wystąpienia problemów technicznych, uniemożliwiających organowi podatkowemu doręczenie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej, pisma będą doręczane pocztą tradycyjną na adres wskazany w części B .4, a j eżeli taki nie został wskazany na adres wskazany w części B.3 (art.144 § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa).

W części C. wskazuje się organy podatkowe właściwe dla zainteresowanego będącego stroną

postępowania ze względu na sprawę będącą przedmiotem interpretacji indywidualnej – chodzi o wpisanie nazwy i adresu organów podatkowych (Naczelnik Urzędu Skarbowego, Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

W części D. wskazuje się dane pełnomocników i przedstawicieli zainteresowanego będącego stroną postępowania.

W przypadku gdy zainteresowany będący stroną postępowania ustanowił w sprawie pełnomocnika do doręczeń, należy dostarczyć organowi oryginał lub notarialnie poświadczony lub uwierzytelniony przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego odpis pełnomocnictwa do doręczeń spełniającego wymogi określone w rozdziale 3a działu IV ustawy – Ordynacja podatkowa.

Pozycji 47 nie wypełnia się w przypadku, gdy pełnomocnikiem do doręczeń lub przedstawicielem zainteresowanego będącego stroną postępowania jest nierezydent nieposiadający identyfikatora podatkowego (NIP/numer PESEL).

Pozycje 48 - 51 wypełnia się w przypadku, gdy pełnomocnikiem do doręczeń lub przedstawicielem zainteresowanego będącego stroną postępowania jest nierezydent nieposiadający identyfikatora podatkowego (NIP/numer PESEL).

Pozycji 49 nie wypełnia się w przypadku podania numeru i serii dokumentu stwierdzającego tożsamość w poz. 48.

W przypadku gdy zainteresowany będący stroną postępowania ustanowił w sprawie pełnomocnika szczególnego (pełnomocników szczególnych), należy dostarczyć organowi oryginał lub notarialnie poświadczony lub uwierzytelniony przez adwokata, radcę prawnego lub doradcę podatkowego odpis pełnomocnictwa szczególnego (pełnomocnictw szczególnych) spełniającego wymogi określone w rozdziale 3a działu IV Ordynacji podatkowej.

W części E. wpisać należy informacje o wnioskodawcy (grupie zainteresowanych):

- w pozycji 65 wpisać trzeba ogólną liczbę zainteresowanych (liczba ta powinna odpowiadać liczbie wszystkich zainteresowanych składających wniosek wspólny):

- w pozycji 66 wpisać trzeba liczbę zainteresowanych niebędących stronami postępowania (liczba ta powinna odpowiadać liczbie dołączonych do wniosku załączników ORD-WS/B).

W części F. trzeba określić przedmiot wniosku

- czy jest to stan faktyczny czy zdarzenie przyszłe;

- liczbę zaistniałych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych;

- przepisy prawa podatkowego (należy wskazać oznaczenie przepisów wraz z nazwą aktu prawnego do każdego z przedstawionych we wniosku stanowisk odnośnie do zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, bez przytaczania treści przepisów);

W części G. trzeba określić wysokość, sposób uiszczenia i zwrotu opłaty za wniosek. Opłatę za wniosek uiszcza się na rachunek Krajowej Informacji Skarbowej nr 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000.


W części H. trzeba  wyczerpująco przedstawić zaistniały stan faktyczny (stany faktyczne), zdarzenie albo zdarzenia przyszłe i pytanie (pytania). Jeżeli obszerność stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) lub pytania (pytań) nie pozwala na ich opisanie na formularzu ORD-WS, należy je opisać w załączniku ORD-WS/A do wniosku.

W części I. trzeba opisać własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Jeżeli obszerność stanowiska wnioskodawcy (grupy zainteresowanych) nie pozwala na jego przedstawienie na formularzu ORD-WS, należy dalszą część tego stanowiska opisać w załączniku ORD-WS/A do wniosku.

W części J. trzeba podać liczbę dołączonych załączników ORD-WS/A.

W części K. zainteresowany będący stroną postępowania lub osoba upoważniona (pełnomocnik, przedstawiciel lub inna osoba umocowana do reprezentowania zainteresowanego będącego stroną postępowania) podpisuje następujące oświadczenie:

REKLAMA

Ja, niżej podpisany(-na), pouczony(-na) o odpowiedzialności karnej z art. 233 § 1 w związku z § 6 Kodeksu karnego za składanie fałszywych oświadczeń składam, stosowne do art. 14b § 4 ustawy – Ordynacja podatkowa, oświadczenie następującej treści:

Oświadczam, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego.

W części L. można (nie jest to obowiązkowe) wpisać numer telefonu albo adres poczty elektronicznej, na który ma być przekazana informacja o dacie wydania interpretacji oraz o zawartej w niej ocenie stanowiska wnioskodawcy (grupy zainteresowanych) albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. Wypełnienie tej pozycji oznacza obowiązek organu niezwłocznego powiadomienia zainteresowanego będącego stroną postępowania o dacie wydania interpretacji oraz o zawartej w niej ocenie stanowiska wnioskodawcy (grupy zainteresowanych) albo o innym sposobie rozstrzygnięcia sprawy. Niezależnie od tego interpretacja lub postanowienie w sprawie zostaną doręczone zgodnie z przepisami zawartymi w rozdziale 5 działu IV ustawy – Ordynacja podatkowa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kapitał zakładowy spółki z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Najniższa krajowa w 2026 r. i minimalna stawka godzinowa - jest oficjalna propozycja rządu

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

Można znaleźć 50 mld zł na podwyżkę kwoty wolnej w PIT do 60 tys. zł. Prof. Modzelewski podpowiada rządowi D. Tuska, gdzie szukać pieniędzy

Można domyślać się, że politycznym „być albo nie być” obecnego rządu jest „dowiezienie” (jak to się mówi) swoich obietnic z 2023 roku. Wśród nich najważniejszą (obiektywnie) jest podwyższenie do 60 tys. kwoty wolnej od podatku dochodowego od osób fizycznych. Jest to dziś nierealne, bo w tym roku w budżecie państwa z tego podatku pojawiła się kwota minus 22 mld złotych (tak, po raz pierwszy w historii mamy ujemne dochody budżetowe), a miało być za cały rok 31 mld zł (czyli o 60 mld zł mniej niż w roku 2024).

Obowiązkowy KSeF - podatnicy zagraniczni z większymi przywilejami niż polscy. Sprostowanie i wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W wyjaśnieniach przesłanych 9 czerwca 2025 r.do naszej redakcji, Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w decyzji derogacyjnej dot. obowiązkowego modelu KSeF, Polska została upoważniona – w przypadku podatników mających siedzibę na jej terytorium – do akceptowania wyłącznie tych faktur, które zostały wystawione w postaci dokumentów lub not w formie elektronicznej. Ponadto została upoważniona do wprowadzenia przepisów zakładających, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych na terytorium Polski nie jest uzależnione od akceptacji odbiorcy. Jak wskazuje Ministerstwo, Komisja Europejska zastrzegła (co zostało potwierdzone przez Radę UE), że przyznane Polsce upoważnienie dotyczące wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego nie powinno naruszać prawa klientów do otrzymywania faktur papierowych w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

REKLAMA

Efektywny controlling w biznesie – czyli jaki? Jakie procesy w firmie można zauważalnie usprawnić dzięki wdrożeniu controllingu?

Controlling to znacznie więcej niż tylko kontrola kosztów czy tworzenie raportów. To kompleksowe podejście do zarządzania przedsiębiorstwem, które dostarcza informacji niezbędnych do podejmowania trafnych decyzji. Efektywny controlling staje się dziś jednym z kluczowych elementów przewagi konkurencyjnej, szczególnie w czasach dynamicznych zmian, rosnącej złożoności i presji na efektywność. Ale które obszary działalności firmy najbardziej zyskują na wdrożeniu nowoczesnego controllingu?

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

REKLAMA