REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt ponad 50 uproszczeń dla firm sprzyja biznesowi

Projekt ponad 50 uproszczeń dla firm sprzyja biznesowi
Projekt ponad 50 uproszczeń dla firm sprzyja biznesowi

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem prof. Elżbiety Mączyńskiej, prezesa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego przygotowany w Ministerstwie Rozwoju projekt ustawy, przewidujący ponad 50 uproszczeń dla firm, jest rozwiązaniem probiznesowym, sprzyjającym zmniejszaniu szarej strefy, a także zwiększaniu aktywizacji zawodowej Polaków.

"Te propozycje są kolejnym etapem realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a także Konstytucji Biznesu, gdzie były zapowiedziane ułatwienia dla małych i średnich przedsiębiorców" - przypomniała szefowa Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według ekspertki istotne, że są takie ułatwienia mogą sprzyjać poprawie efektywności przedsiębiorstw i dynamizacji inwestycji, a jednocześnie zmniejszeniu szarej strefy.

REKLAMA

Jednym z proponowanych rozwiązań jest jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro na zakup środków trwałych. Zdaniem ekonomistki może to zachęcać przedsiębiorców do inwestowania. "Obecnie wielkim problemem jest to, że przedsiębiorcy w zbyt małym stopniu inwestują. W sytuacji, kiedy przedsiębiorca będzie mógł w koszty wliczyć w formie jednorazowej amortyzacji nakłady inwestycyjne do 50 tys. euro rocznie, to powstaje dzięki temu tarcza, osłona podatkowa" - wskazała.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uproszczenia w księgowości dla jednostek mikro od 2018 r.

Wartość pracy małżonka w kosztach podatkowych - ponad 50 uproszczeń dla firm od 2018 roku

Dodała, że oszczędności na podatku dochodowym (CIT) będą wynosiły 19 proc. od 50 tys. euro, w przypadku wykorzystania pełnej tej kwoty na inwestycje. "Może to zachęcać do inwestowania, tym bardziej, że amortyzacja jest kosztem niewydatkowym. Poprzez przychody ze sprzedaży przedsiębiorca odzyskuje nakłady, w tym amortyzację i ma ją do dyspozycji jako dodatkowe źródło finansowania działalności. Przedsiębiorca dzięki jednorazowej amortyzacji płaci zatem mniejszy podatek dochodowy - jeśli wypracowuje zyski. Zaś w sytuacji wystąpienia straty może tę stratę w roku, w którym pojawią się zyski jednorazowo rozliczyć do wysokości 50 tys. euro rocznie, zmniejszając kwotę zysku podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym, czyli CIT" - wyjaśniła.

Profesor uważa, że propozycje MR mogą być zachętą do inwestowania w małych i średnich przedsiębiorstwach. "Często jest tak, że one opornie inwestują. Do tej pory czynnikiem niesprzyjającym pracooszczędnym inwestycjom były m.in. względnie niskie płace. Ale to się zmieniło, bo płace rosną zarówno wskutek decyzji urzędowych (poniesienie minimalnej płacy i stawki godzinowej, jak i wskutek niekorzystnej dla przedsiębiorców sytuacji na rynku pracy. A to jest czynnik, który może sprzyjać inwestycjom ukierunkowanym na wdrażanie pracooszczędnych technologii" - zauważyła.

W ocenie prof. Mączyńskiej istotna jest też możliwość wpisywania w koszty działalności przedsiębiorstwa wynagrodzenia dla małżonka przedsiębiorcy. "To zachęca do ujawniania tego typu zatrudnienia, co może zmniejszać zakres szarej strefy. Z punktu widzenia budżetu oznacza to także korzyści, od tego zatrudnienia będzie bowiem płacony ZUS i podatek od wynagrodzeń. Czyli im większe wynagrodzenie zaoferuje małżonkowi czy małżonce przedsiębiorca, tym większe będą płatności do budżetu z tytułu podatku od płac oraz tym większe będą składki do ZUS" - wskazała ekspertka.

Jak przypomniała Mączyńska rozwiązania proponowane przez Ministerstwo Rozwoju dają przedsiębiorcom, jak się szacuje, 3,8 mld zł w ciągu 10 lat. Jednocześnie dla państwa oznacza to nakłady w wysokości 2,5 zł. W ocenie ekonomistki to rachunek uproszczony. "Efekty mogą być dodatkowe - wynikające z większej transparentności gospodarczej, mniejszego zakresu szarej strefy i zachęt do ujawniania swojej działalności" - oceniła.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Profesor przypomniała, że w Polsce mniej więcej co trzecia osoba w wieku od 15 do 65 lat jest bierna zawodowo - ani nie studiuje, ani nie pracuje. "Mamy zatem problem niskiej aktywności zawodowej, wciąż zbyt niskiej stopy zatrudnienia. W związku z tym istotne jest, że tego typu zachęty dla małego biznesu mogą sprzyjać aktywizacji pasywnych osób na rynku pracy. Nasze wskaźniki w tym zakresie są niższe, mniej korzystne niż średnia UE" - powiedziała.

Dodała, że rozwiązania ułatwiające funkcjonowanie biznesu mogą zachęcać do zakładania własnych firm. "Ułatwienia mogą skłonić również tych nieaktywnych, przynajmniej niektórych, do podjęcia działalności biznesowej" - zaznaczyła.

Według ekspertki dobrym rozwiązaniem jest też kwartalne rozliczanie się z CIT oraz obniżenie wymogów, co do szkoleń BHP. "Nierzadko te szkolenia są fikcją w jednostkach, w których stopień szkodowości jest mały, czyli kiedy zagrożenie wypadkiem jest niskie, ale płatności za te szkolenia nie są niskie, co zwiększa koszty działalności przedsiębiorstw" - powiedziała.


Mączyńska zwróciła też uwagę, że istotną zachętą jest zmiana definicji "małego podatnika", co daje prawo do niższego opodatkowania i ułatwień w amortyzacji. "Dotychczas granicą przychodów było 1,2 mln euro, a teraz 2 mln euro. To znaczy, że więcej przedsiębiorców będzie mogło z planowanych ułatwień korzystać".

"To są rozwiązania probiznesowe i równocześnie rozwiązania, które będą sprzyjały zmniejszaniu szarej strefy. I mogą też sprzyjać zmniejszeniu liczby osób pasywnych na rynku pracy. A to jest nasz duży problem" - oceniła Mączyńska.

Według profesor rozwiązania zawarte w projekcie, które MR skierowało do konsultacji i uzgodnień, "są niewątpliwie korzystne dla biznesu, ale nie rozwiązują wszystkiego".

"Podstawowym problemem dla polskich przedsiębiorstw są ciągle bariery wynikające z nieprzejrzystości i zmienności prawa. Mali przedsiębiorcy przeważnie nie mogą sobie pozwolić na kosztowną obsługę prawną, na usługi kancelarii prawnych. Stąd też nierzadko padają ofiarą nietransparentności prawa - różnych niejednolitych interpretacji w prawie" - podkreśliła. Wyjaśniła, że dotyczy to m.in. VAT. "Przepisy VAT wciąż pozostawiają dużo do życzenia i wymagają uproszczeń. Bo im bardziej zawiłe prawo, tym większe ryzyko rozwoju szarej strefy i manipulacji podatkowych, co zarazem narusza zasady konkurencji rynkowej, szkodząc przedsiębiorcom uczciwym. Szkodzi przede wszystkim małemu biznesowi" - podkreśliła. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

edytor: Anna Mackiewicz

maja/ amac/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA