REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tusk: będzie spotkanie nt. akcyzy paliwowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Premier Donald Tusk zapowiedział w czwartek, że będzie rozmawiał z wicepremierem, ministrem gospodarki Waldemarem Pawlakiem i szefem resortu finansów Jackiem Rostowskim na temat akcyzy na paliwa.

"Przewiduję już dzisiaj pierwsze spotkanie. Trzeba tu bardzo odpowiedzialnie powiedzieć sobie, po dokładnym przeanalizowaniu w jakim stopniu akcyza, a w jakim stopniu marża producentów, w jakim stopniu cena produktu wyjściowego na rynku, składają się na tę wysoką cenę paliw w Polsce" - powiedział w czwartek Tusk na konferencji prasowej w Warszawie po spotkaniu z premierem Finlandii Mattim Vanhanenem.

REKLAMA

Autopromocja


Jak podkreślił, cena paliw chociaż jest bolesna i dotkliwa dla polskich kierowców, nie jest najwyższa w Europie. "A jeśli chodzi o tendencję, o trend, to w Polsce udało się w dużej mierze powstrzymać tę galopadę cen. Dzisiaj w Polsce cena paliwa na stacji benzynowej jest stosunkowo niewiele wyższa od tej sprzed roku, jeśli porównamy to ze wzrostem cen ropy naftowej na rynku" - stwierdził szef rządu.


Zwrócił uwagę, że cena paliw dla odbiorcy wzrosła mniej więcej o 15 proc. przy blisko stuprocentowej podwyżce ceny baryłki ropy naftowej na świecie.


"Będę rozmawiał i z ministrem Rostowskim i z ministrem Pawlakiem, także z szefami największych w Polsce spółek paliwowych, żeby zastanowić się jak skutecznie zatrzymać groźbę drożyzny paliwowej" - zapowiedział.


Dodał jednak, że wolałby, "żebyśmy nie budowali jakiegoś wrażenia, że znajdziemy w Polsce nagle złoty klucz do tego, że benzyna w Polsce - mimo, że nie mamy własnej ropy - będzie radykalnie tańsza niż gdzie indziej". "To jest fikcja. Nie ma takiej metody. Ale z całą pewnością nad akcyzą i marżą będziemy dyskutowali" - oświadczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Premier podkreślił, że nie jest człowiekiem, który tylko dlatego, że pada pytanie o możliwości obniżki akcyzy, powie: "jutro mniejsza akcyza, pojutrze tańsze paliwo na stacjach benzynowych".


"To jest za poważna sprawa, muszę wiedzieć ile mniej pieniędzy z tego tytułu wpłynie do budżetu i czy to na pewno wpłynie na obniżenie cen paliwa na stacji benzynowej" - zaznaczył.

REKLAMA


Zwrócił uwagę, że w przeszłości zdarzało się, że obniżano akcyzę, a cena paliwa na stacjach benzynowych nie malała. "Nie chcę do tego doprowadzić, że kierowca będzie płacił tyle ile płaci, w budżecie znajdzie się dużo mniej i zarobi tylko firma. To nie wchodzi w rachubę" - oświadczył Tusk.


Dodał, że wzrastające ceny paliw są tematem dyżurnym w rozmowach z politykami europejskimi. "Wszyscy jesteśmy, także szefowie państw i rządów, pod przygnębiającym wrażeniem wzrostu cen paliw i dlatego nie ma dnia, żeby nie pojawiała się jakaś refleksja, czy jakiś pomysł jak temu przeciwdziałać" - podkreślił.


Tusk zapewniał, że będzie starał się przekonać swoich rozmówców, iż biorąc pod uwagę perspektywę wieloletnią trzeba zacząć "bardziej szanować nasze europejskie, rodzime źródła energii".


"Będę z uporem maniaka wracał do naszej propozycji, aby z węgla, w tym z polskiego węgla uczynić bezpieczny środowiskowo, powoli na świecie powstają takie techniki, nośnik energii" - powiedział szef rządu.


Z kolei premier Finlandii zaznaczył, że ma nadzieję, że w ramach UE nie zrodzi się konkurencja paliwowa pomiędzy krajami. W jego ocenie, obniżanie podatków na paliwo to "tylko i wyłącznie nabijanie to kasy producentom paliw".
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inwestowanie w złoto - marzec 2025 r. Cena i notowania. Stabilność mimo ryzyka delewarowania na zmiennych rynkach

Jak informuje Saxo Bank w komunikacie z 12 marca 2025 r., globalne rynki finansowe pozostają w stanie podwyższonej niepewności, ponieważ wprowadzenie, a następnie odwołanie ceł przez administrację Trumpa wobec głównych partnerów handlowych nadal wywiera presję na Wall Street i szerzej na rynek. Złoto pozostaje stabilne, utrzymując notowania powyżej 2900 USD po kolejnej stosunkowo płytkiej korekcie. Inwestorzy i traderzy reagują również na gwałtowne i nagłe pogorszenie danych makroekonomicznych w USA, co zwiększa ryzyko stagflacji, wspierającej ceny złota.

Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

REKLAMA

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

REKLAMA