REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r.

Subskrybuj nas na Youtube
MF proponuje nowelizację przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r.  /fot.Shutterstock
MF proponuje nowelizację przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r. /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów proponuje nowelizację przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r. Propozycja zakłada złagodzenie m.in. niekorzystnych dla firm rodzinnych regulacji dotyczących amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych nabytych w drodze spadku lub darowizny. Odpowiednie zmiany przewiduje projekt opublikowany pod konic grudnia na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

Chodzi o "projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności i ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne".

"Projekt jest w rzeczywistości nowelizacją nowelizacji ustawy o CIT i PIT z października zeszłego roku. Jego celem jest między innymi poprawienie niektórych przepisów zmienionych powyższą nowelą" - wyjaśnia PAP doradca podatkowy z Crido Taxand Łukasz Bączyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dokumentu przesłanego przez Ministerstwo Finansów do Stałego Komitetu Rady Ministrów wynika, że projekt został przygotowany pod koniec listopada zeszłego roku. Resort finansów prosił wówczas o niezwłoczne rozpatrzenie, bowiem chodzi o zmianę przepisów, które miały wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Zmiany nie udało się wprowadzić - regulacje, które MF chce zmienić zaczęły obowiązywać z początkiem tego roku.

Jak wskazało MF w dokumencie, projekt został przygotowany m.in. w związku z koniecznością przesunięcia o 6 miesięcy terminu wejścia w życie przepisów dotyczących utworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych.

Według MF, projekt odpowiada ponadto na postulaty firm rodzinnych i łagodzi wprowadzoną od 1 stycznia br. regulację dotyczącą rozliczania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych nabytych w drodze spadku lub darowizny. Proponowana obecnie zmiana umożliwia spadkobiorcom ponowne określenie wartości początkowej nabytych w ten sposób środków trwałych. Zgodnie z październikową nowelizacją, spadkobiercy zostali pozbawieni takiej możliwości.

"W odniesieniu zaś do środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) nabytych w drodze darowizny projekt pozwoli na zaliczenie w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od takich środków (wartości), zwolnionych od podatku od spadków i darowizn, w przypadku, gdy środki te były wykorzystywane przez darczyńcę w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i obdarowany będzie wykorzystywał te środki w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej" - tłumaczy MF.

Zgodnie z propozycją MF, obdarowany będzie mógł przyjąć wartość składników majątku określoną przez darczyńcę i będzie mógł kontynuować ich amortyzację.

Ministerstwo wyjaśniło, że brak nowelizacji oznacza, że "od dnia 1 stycznia br. obdarowany zostanie pozbawiony prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (...) otrzymanych w formie darowizny".

Projekt przewiduje też, na wniosek MSWiA, zwolnienie z podatku przychodów z tytułu pomocy finansowej otrzymanej od policji przez osoby chronione przez nią na podstawie ustawy o świadku koronnym. Chodzi o przychody tzw. małych świadków koronnych.

Zmiany dotyczą też doprecyzowania przepisów m.in. o opodatkowaniu dochodu ze zbycia akcji uzyskanych w ramach programów motywacyjnych; jednoznacznie mają wskazać też, że podatkowi nie podlega wniesienie do spółek i spółdzielni wkładów pieniężnych.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Projekt spotkał się z krytyką Rządowego Centrum Legislacji. Nie chodzi jednak o zarzuty merytoryczne, ale dotyczące legislacji. RCL zwraca uwagę w opinii do projektu (przygotowanej 1 grudnia zeszłego roku), że "w świetle zasady pewności prawa i zasady zaufania do państwa i stanowionego prawa wynikających z art. 2 Konstytucji, zastrzeżenia może budzić zarówno dokonywanie częstych zmian ustaw podatkowych, jak i +nakładające się+ na takie częste zmiany - wprowadzanie zmian ustaw nowelizujących ustawy podatkowe, jak czyni się to w opiniowanym projekcie".

"Takich piętrowych konstrukcji dokonywania zmian systemu prawnego nie można uznać za sprzyjające pewności prawa, co podkreślają też zasady tworzenia prawa, dopuszczając ich stosowanie jedynie +w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia luki w prawie" - zastrzega RCL.

W odpowiedzi na uwagi RCL resort finansów poinformował, że rozwiązania zawarte w projekcie służą poprawie sytuacji prawnej podatników oraz mają na celu wyeliminowanie ewentualnych wątpliwości w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. "W konsekwencji, zmiany zaproponowane w projekcie są korzystne dla podatników" - podkreśla MF. Dlatego, zdaniem resortu finansów, przewidziane krótkie vacatio legis (projekt mówi o wejściu w życie zmian 1 stycznia br.) nie stoi w sprzeczności z zasadami demokratycznego państwa prawa.

W grudniu Sejm i Senat poparły odroczenie o pół roku utworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych, opowiadając się za odpowiednią nowelizacją ustawy tworzącej tzw. pakiet wierzycielski. Nowela zakłada, że Rejestr Należności Publicznoprawnych ma zacząć funkcjonować 1 lipca 2018 r., a nie 1 stycznia br., jak zapisano pierwotnie. Zmiana była potrzebna ponieważ, jak przekonywali w toku prac parlamentarnych jej autorzy - posłowie PiS, resort finansów potrzebuje więcej czasu m.in. na dostosowanie systemów informatycznych do utworzenia Rejestru.

Rejestr ma zawierać informacje dotyczące zaległości publicznoprawnych, takich jak zobowiązania podatkowe, kary administracyjne, należności celne i grzywny. Powstanie Rejestru miało zapewnić m.in. szersze możliwości uzyskiwania informacji o zobowiązaniach potencjalnego kontrahenta. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Bożena Dymkowska

mmu/ dym/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA