REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r.

MF proponuje nowelizację przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r.  /fot.Shutterstock
MF proponuje nowelizację przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r. /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów proponuje nowelizację przepisów podatkowych, które weszły w życie 1 stycznia 2018 r. Propozycja zakłada złagodzenie m.in. niekorzystnych dla firm rodzinnych regulacji dotyczących amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych nabytych w drodze spadku lub darowizny. Odpowiednie zmiany przewiduje projekt opublikowany pod konic grudnia na stronie Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o "projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności i ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne".

"Projekt jest w rzeczywistości nowelizacją nowelizacji ustawy o CIT i PIT z października zeszłego roku. Jego celem jest między innymi poprawienie niektórych przepisów zmienionych powyższą nowelą" - wyjaśnia PAP doradca podatkowy z Crido Taxand Łukasz Bączyk.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dokumentu przesłanego przez Ministerstwo Finansów do Stałego Komitetu Rady Ministrów wynika, że projekt został przygotowany pod koniec listopada zeszłego roku. Resort finansów prosił wówczas o niezwłoczne rozpatrzenie, bowiem chodzi o zmianę przepisów, które miały wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Zmiany nie udało się wprowadzić - regulacje, które MF chce zmienić zaczęły obowiązywać z początkiem tego roku.

Jak wskazało MF w dokumencie, projekt został przygotowany m.in. w związku z koniecznością przesunięcia o 6 miesięcy terminu wejścia w życie przepisów dotyczących utworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych.

Według MF, projekt odpowiada ponadto na postulaty firm rodzinnych i łagodzi wprowadzoną od 1 stycznia br. regulację dotyczącą rozliczania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych nabytych w drodze spadku lub darowizny. Proponowana obecnie zmiana umożliwia spadkobiorcom ponowne określenie wartości początkowej nabytych w ten sposób środków trwałych. Zgodnie z październikową nowelizacją, spadkobiercy zostali pozbawieni takiej możliwości.

"W odniesieniu zaś do środków trwałych (wartości niematerialnych i prawnych) nabytych w drodze darowizny projekt pozwoli na zaliczenie w koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od takich środków (wartości), zwolnionych od podatku od spadków i darowizn, w przypadku, gdy środki te były wykorzystywane przez darczyńcę w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i obdarowany będzie wykorzystywał te środki w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej" - tłumaczy MF.

Zgodnie z propozycją MF, obdarowany będzie mógł przyjąć wartość składników majątku określoną przez darczyńcę i będzie mógł kontynuować ich amortyzację.

Ministerstwo wyjaśniło, że brak nowelizacji oznacza, że "od dnia 1 stycznia br. obdarowany zostanie pozbawiony prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (...) otrzymanych w formie darowizny".

Projekt przewiduje też, na wniosek MSWiA, zwolnienie z podatku przychodów z tytułu pomocy finansowej otrzymanej od policji przez osoby chronione przez nią na podstawie ustawy o świadku koronnym. Chodzi o przychody tzw. małych świadków koronnych.

Zmiany dotyczą też doprecyzowania przepisów m.in. o opodatkowaniu dochodu ze zbycia akcji uzyskanych w ramach programów motywacyjnych; jednoznacznie mają wskazać też, że podatkowi nie podlega wniesienie do spółek i spółdzielni wkładów pieniężnych.

Polecamy: Pakiet żółtych książek - Podatki 2018

Projekt spotkał się z krytyką Rządowego Centrum Legislacji. Nie chodzi jednak o zarzuty merytoryczne, ale dotyczące legislacji. RCL zwraca uwagę w opinii do projektu (przygotowanej 1 grudnia zeszłego roku), że "w świetle zasady pewności prawa i zasady zaufania do państwa i stanowionego prawa wynikających z art. 2 Konstytucji, zastrzeżenia może budzić zarówno dokonywanie częstych zmian ustaw podatkowych, jak i +nakładające się+ na takie częste zmiany - wprowadzanie zmian ustaw nowelizujących ustawy podatkowe, jak czyni się to w opiniowanym projekcie".

"Takich piętrowych konstrukcji dokonywania zmian systemu prawnego nie można uznać za sprzyjające pewności prawa, co podkreślają też zasady tworzenia prawa, dopuszczając ich stosowanie jedynie +w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia luki w prawie" - zastrzega RCL.

W odpowiedzi na uwagi RCL resort finansów poinformował, że rozwiązania zawarte w projekcie służą poprawie sytuacji prawnej podatników oraz mają na celu wyeliminowanie ewentualnych wątpliwości w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. "W konsekwencji, zmiany zaproponowane w projekcie są korzystne dla podatników" - podkreśla MF. Dlatego, zdaniem resortu finansów, przewidziane krótkie vacatio legis (projekt mówi o wejściu w życie zmian 1 stycznia br.) nie stoi w sprzeczności z zasadami demokratycznego państwa prawa.

W grudniu Sejm i Senat poparły odroczenie o pół roku utworzenia Rejestru Należności Publicznoprawnych, opowiadając się za odpowiednią nowelizacją ustawy tworzącej tzw. pakiet wierzycielski. Nowela zakłada, że Rejestr Należności Publicznoprawnych ma zacząć funkcjonować 1 lipca 2018 r., a nie 1 stycznia br., jak zapisano pierwotnie. Zmiana była potrzebna ponieważ, jak przekonywali w toku prac parlamentarnych jej autorzy - posłowie PiS, resort finansów potrzebuje więcej czasu m.in. na dostosowanie systemów informatycznych do utworzenia Rejestru.

Rejestr ma zawierać informacje dotyczące zaległości publicznoprawnych, takich jak zobowiązania podatkowe, kary administracyjne, należności celne i grzywny. Powstanie Rejestru miało zapewnić m.in. szersze możliwości uzyskiwania informacji o zobowiązaniach potencjalnego kontrahenta. (PAP)

autor: Marcin Musiał

edytor: Bożena Dymkowska

mmu/ dym/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA