REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazywanie 1 proc. podatku utrudnia pracę urzędnikom

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

W tym roku urzędy skarbowe po raz pierwszy przekazują środki dla organizacji pożytku publicznego. Te dodatkowe obowiązki zmuszają urzędników do pracy po godzinach.

ROZMOWA

REKLAMA

REKLAMA

Pracownicy urzędów skarbowych muszą po godzinach wprowadzać zeznania PIT, aby zdążyć ze zwrotem nadpłat. Czy to sytuacja powtarzająca się co roku?

- Do tego, że w okresie składania PIT i bezpośrednio po nim jest więcej pracy przy wprowadzaniu danych do systemu, urzędnicy już zdążyli się przyzwyczaić. Jednak większym problemem niż zeznania z wykazanymi nadpłatami jest przekazywanie darowizn na organizacje pożytku publicznego. Wynika to z tego, że obowiązek ten stanowi faktycznie dodatkową czynność porównywalną z obsługą zwykłych tytułów podatkowych, a to oznacza po prostu dodatkowe obowiązki, na wykonanie których urzędy tradycyjnie nie otrzymały żadnych dodatkowych środków ani etatów.

Czy to oznacza, że urzędy skarbowe są zbyt obciążone pracą?

REKLAMA

- Tak. Urzędy skarbowe są od dawna najbardziej obciążonymi pracą urzędami w administracji rządowej. W 2005 roku pracownicy urzędów i izb skarbowych wykonali 527 256 823 operacji (13 521 operacji na etat planistyczny, 8 operacji na godzinę pracy), przy czym liczba ta w następnych latach uległa dalszemu zwiększeniu (przy tym samym zatrudnieniu). Co więcej, nie są to jedynie stosunkowo proste i mało czasochłonne czynności, lecz w większości czynności złożone i pracochłonne, np. kontrole zwrotu VAT, czynności sprawdzające, wydawanie decyzji i innych aktów przewidzianych w procedurach, tworzenia rejestrów itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy pracownicy otrzymują wynagrodzenie za godziny nadliczbowe?

- Nie. W Służbie Cywilnej za pracę wykonywaną w godzinach nadliczbowych przysługuje jedynie odbiór przepracowanych godzin.

To źle, że taka możliwość istnieje?

- Jest to oczywista dyskryminacja członków korpusu Służby Cywilnej, gdyż inne grupy zawodowe za pracę w godzinach nadliczbowych otrzymują dodatkowe wynagrodzenie. Praca w godzinach nadliczbowych powinna być z założenia sytuacją wyjątkową. O jakiej wyjątkowości można mówić, skoro pracować trzeba w nadgodzinach coraz częściej, z czego Ministerstwo Finansów zdaje sobie doskonale sprawę. Zamiast jednak wymóc zwiększenie liczby etatów i dodatkowe środki na wynagrodzenia, zachowuje się jak przysłowiowy struś. Tak jest pewnie łatwiej...

Co mogą zrobić urzędnicy, aby nie pracować za darmo?

- Niewiele. Teoretycznie mogą nie godzić się na pracę w nadgodzinach, jeżeli nie otrzymali jeszcze zwrotu czasu wolnego za poprzednie nadgodziny w okresie rozliczeniowym, ale to może skutkować szykanami ze strony przełożonych.

Co trzeba więc zmienić?

- Tu potrzebne są rozwiązania ustawowe. Musi ulec zmianie system zatrudnienia w Służbie Cywilnej. Trzeba m.in. zrównać członków korpusu Służby Cywilnej z prawami innych pracowników i wprowadzić zapłatę odpowiednio większego wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych.

Tomasz Ludwiński, przewodniczący Sekcji Krajowej Pracowników Skarbowych NSZZ Solidarność

Fot. Wojciech Górski

Rozmawiała Ewa Matyszewska

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA